Návrat k normálu. Metro je počtem cestujících zpět na úrovni před pandemií
DPP považuje překonání milionové hranice za důkaz návratu lidí do veřejné dopravy.
Poprvé za 25 měsíců od vypuknutí pandemie koronaviru se vrátil provoz v pražském metru na úroveň běžnou před zavedením různých opatření snižujících poptávku po cestování veřejnou dopravou.
Ve středu přepravilo pražské metro po více než dvou letech přes milion cestujících za jeden den. Metro v tento den využilo 1 007 811 cestujících. „Toto číslo bude ještě o malinko vyšší, protože z jedné stanice metra nemáme za tento den kompletní přepravní údaje. Ale i bez nich jsme magickou hranici 1 milionu přepravených cestujících překonali, přesně po 764 dnech, neboli po 2 letech, 1 měsíci a 4 dnech. Více než milion cestujících za jediný den jsme naposledy přepravili v pražském metru 10. 3. 2020, tehdy to bylo přesně 1 015 445 cestujících,“ upřesnil vedoucí oddělení komunikace DPP Daniel Šabík.
Data z metra jsou nejpřesnějším indikátorem vývoje poptávky po cestování veřejnou dopravou, v každé stanici jsou automatické sčítače. Přes 900 tisíc přepravených cestujících zaznamenal DPP v metru za jediný den loni v říjnu, konkrétně 6. 10. 2021.
Překonání milionové hranice považuje DPP za důkaz postupného návratu cestujících do veřejné dopravy. „Za poslední tři týdny přibylo v metru více než 8 % cestujících. I meziroční srovnání období od 1. 1. do 13. 4. v letošním a loňském roce ukazuje, že zatímco loni jsme v tomto období přepravili v metru necelých 36 milionů cestujících, letos to bylo více než 69 milionů. To je meziroční nárůst o 92 %. Nicméně ve srovnání s předcovidovým rokem 2019 je to o zhruba 28 % cestujících méně,“ upřesnil Šabík.
Milionovou hranici počtu cestujících za den překonal DPP už na konci září v tramvajích, aktuálně vozí v průměru 1,1 milionu pasažérů každý pracovní den. U autobusů je aktuálně průměr kolem 850 tisíc cestujících.
Návrat na milion cestujících vyšel na poslední den povinného nošení ochrany dýchacích cest. „Část cestujících to mohla vnímat jako psychologickou bariéru. Dalším významným faktorem, který nám pomáhá vracet cestující do MHD je současná vysoká cena pohonných hmot a obecně růst nákladů, na druhé straně zvyšující se hustota automobilového provozu v Praze a četnější kolony. Za současného stavu a stávajících cen benzínu či nafty je pro přepravu po Praze nejen násobně levnější využívat MHD, ale minimálně v pracovní dny také rychlejší,“ dodal Šabík.