Na okruh v Cerhenicích dorazila hybridní jednotka Stadler Flirt, může jezdit i na baterie
Počet projektů s bimodálním pohonem testovaných ve Zkušebním centru VUZ Velim v posledních letech roste.
Na zkušebním okruhu Výzkumného ústavu železničního (VUZ) v Cerhenicích je ode dneška k vidění hybridní elektrická jednotka Stadler Flirt3 BEMU2 SH. Jednotka může kombinovat pohon z troleje na německém střídavém systému 15 kV s jízdou na baterie. Jednotky Flirt (tato je třetí generací) se nejčastěji využívají v příměstské a regionální dopravě.
„V posledních pěti letech postupně narůstal počet projektů s bimodálním pohonem testovaných ve Zkušebním centru VUZ Velim a ve střednědobém výhledu se připravují další projekty. Je tedy zřejmé, že vývoj bateriových pohonů se dostal do fáze, kdy je pro dopravce ekonomicky a provozně zajímavý,“ uvedl šéf VUZ Martin Bělčík.
Podle něj se téma alternativních zdrojů v Evropě „překlápí z teoretické do realizační fáze a dostává podobu zcela konkrétních objednávek od dopravců“. „Ve střednědobém horizontu lze očekávat hledání řešení duálních pohonů k drtivé většině již schválených konceptů vozidel a silný akcent na vodíkový pohon. Z hlediska ekonomiky bude klíčovou roli hrát účinnost pohonu a celkový dojezd vozidel,“ doplnil Bělčík.
Technické řešení Flirt3 BEMU2 SH je specifické umístěním baterií. Jedna sada baterií je nainstalovaná pod podlahou, dvě další pak na střeše jednotky. Baterie jsou umístěny ve speciálních kontejnerech, které je chrání před ohněm a umožňují jejich snadnou výměnu. Dobíjejí se buď z troleje během jízdy, z topné spojky 1 kV (například při nočním odstavení v depu) nebo prostřednictvím napájení 3×400 V. Nejrychlejší je dobíjení z troleje, nejdéle trvá poslední uvedená možnost.
Maximální rychlost testovaných jednotek je 160 km/h, provozovány mohou být až čtyři jednotky ve vícečlenném řízení.