V Liberci ožívají plány na novou tramvajovou trať na největší sídliště
Nová trať má vyjít na 1,6 miliardy korun, v budoucnu má pokračovat do Vesce.
Liberečtí radní po mnoha letech začali opět řešit plány nové tramvajové trati, která by spojila centrum s největším sídlištěm ve městě. Nová trať Rybníček – sídliště Rochlice II (Zelené Údolí) má vyjít na 1,6 miliardy korun.
„Vypracovanou studii proveditelnosti projektu, včetně odhadu nákladů spojených s projektem, nyní předložím do dubnového zastupitelstva. Výstupem by pak mělo být jasné vyjádření města Liberce, jak či zda vůbec má Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou, pokračovat v projektových přípravách a majetkoprávních operacích,“ řekl náměstek pro technickou správu města Jiří Šolc.
Tramvaj by obsloužila oblast, kde žije 15 tisíc lidí. Dnes je obsluhována autobusovou linkou. „Přestože jsou nasazovány kapacitní autobusy, není dopravní obslužnost území dostatečná. Kapacitním problémem jsou křižovatky, kde se pak autobusy mnohdy stýkají v jednom čase na jedné zastávce. Tramvaj je v ohledu koncepčního řešení správným a ekologičtějším východiskem, kdy vozidlo jede po svém separátním tělese, a to rychle, přesně, bezpečně a tiše,“ dodal Šolc.
Liberec v minulosti řešil více variant trasování. Jedna počítala s odbočkou trati do Jablonce ze zastávky U Lomu, je zde i připraven prostor pro nové koleje. Druhá vede okolo teplárny. Podle Šolce nastal čas, aby se město rozhodlo, co s projektem dál. Ve hře je nyní pouze varianta kolem teplárny.
Druhá etapa do Vesce
„Pokud zastupitelé projeví vůli realizovat první etapu trasy Fügnerova – Zelené Údolí, bude nezbytné zahájit předprojektové přípravy a přípravu území pro druhou etapu. Tou je trasa Zelené Údolí – sídliště Vesec. Projekt by měl být v konečné fázi zrealizován v podobě, která bude dávat smysl z pohledu dopravní obslužnosti města jako celku, nikoli v obsluze jednoho území a taktéž z pohledu udržitelnějšího financování, to znamená rozložení například provozního příspěvku bez obsluhy autobusů a nahrazení kompletně tramvajovou dopravou,“ dodal Šolc.
Město odhaduje náklady na novou trať v první etapě na 1,6 miliardy korun. Projekt tramvaje na sídliště je na stole od roku 2002. Vzápětí putoval do šuplíku, když město dalo pod vládou ODS přednost postavení multifunkční arény, kterou využívá především hokejový klub vlastněný vlivným spolumajitelem stavební společnosti Syner Petrem Syrovátkem.