V novém tramvajovém tunelu v Brně začala pokládka kolejnic
První tramvaje se po téměř kilometr dlouhé trati projedou na konci letošního roku.
Stavba tramvajové trati ke kampusu v Brně pokročila do jedné z posledních fází, když začala pokládka kolejí ve zhruba 600 metrů dlouhém tramvajovém tunelu. Kvůli nutnosti vjezdu vozidel údržby se v tunelu pokládají jiné kolejnice než na zbytku trati.
„V tunelu se pokládají žlábkové kolejnice, které se používají tam, kde tramvaje jezdí na společné komunikaci s osobními auty. Kolejnice se liší jak svojí výškou, jsou o něco vyšší, tak i tvarem. Pokládka bude probíhat od spodní části tunelu,“ uvedl šéf Dopravního podniku města Brna (DPMB) Miloš Havránek. Pokládka kolejí zabere zhruba tři měsíce. Následně začnou stavbaři instalovat zabezpečovací zařízení, ovládání výhybek, kamerový systém, osvětlení, informační a protipožární systémy.
Pokládka kolejí na nové téměř kilometrové trati začala loni v listopadu. Koleje už jsou položeny na konečné stanici u Netroufalek a na úseku zastávky Osová. V těchto místech je otevřený tramvajový svršek, kde jsou koleje uloženy ve štěrku na dřevěných nebo betonových pražcích. V tunelu budou zabetonovány.
Pokud jde o tunel, který byl budován jako hloubený, je hotová většina zásypů i velká část úprav povrchů nad tunelem. Začala i výsadba zeleně, v souvislosti se stavbou trati bude vysazeno 300 stromů a 2000 keřů.
Stavba nové trati začala v roce 2019. Od stávající trati se odpojuje v dopravním uzlu Osová, odkud pokračuje tunelem pod Mikuláškovým náměstím, podjíždí ulice Labská a Jihlavská a ústí na ulici Netroufalky. Na trati vznikají dvě zastávky, jedna je umístěna v podzemí.
Vedení města si slibuje, že nová trať už koncem letošního roku výrazně zjednoduší cestování desítkám tisíc lidí, kteří denně míří do oblasti Fakultní nemocnice Brno a Univerzitního kampusu Bohunice. Nyní musejí lidé využívat trolejbusy či autobusy. Dopravu na trase bude zajišťovat linka číslo 8.
Celá trať vyjde na 1,4 miliardy.