Úřad potrestal Správu železnic za neprůjezdnou Kozí dráhu

První den po obnovení provozu na Kozí dráze. Foto: Ústecký krajPrvní den po obnovení provozu na Kozí dráze. Foto: Ústecký kraj

Zastavení drážní dopravy nemůže být důvodem k nepřidělení kapacity, konstatoval úřad.

Pokutu ve výši 50 tisíc korun udělil loni Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře (ÚPDI) Správě železnic za nepřidělení kapacity dopravci pro provoz na trati Děčín – Oldřichov u Duchcova.

Vyplývá to ze zprávy o činnosti ÚPDI v meziresortním připomínkovém řízení. O přidělení kapacity žádala společnost KPT Rail. Správa železnic ji nepřidělila.

„Správa železnic omezila provozování dráhy na trati Děčín – Oldřichov u Duchcova v rozporu se zákonem o dráhách, jelikož zastavení drážní dopravy nemůže být důvodem k nepřidělení kapacity. Za tento skutek uložil Úřad Správě železnic pokutu ve výši 50.000,- Kč,“ uvádí se ve zprávě. Správa železnic se během pátku k pokutě nevyjádřila.

Správa železnic trať přezdívanou jako Kozí dráha nechala zchátrat, teprve loni se pustila do základní opravy v úseku Děčín – Telnice po objednávce sezónního provozu Ústeckým krajem. V minulosti nabízela kraji proměnu trati na cyklostezku.

Oprava dalšího úseku až do Oldřichova by vyšla asi na 200 až 300 milionů korun, řekl ČTK oblastní ředitel SŽ Martin Kašpar. Druhá polovina trati je v horším technickém stavu. Hned v úseku Telnice – Chlumec jsou dřevěné pražce, které dožily. Kompletní výměna by vyšla na více než 60 milionů korun. „Dalším problémem je, že na této trati je pět přejezdových zabezpečovacích zařízení, které opět dožily. Respektive původní fungovala na principu kolejových obvodů, to znamená, že vyžadovala každodenní provoz, nikoli víkendový,“ řekl Kašpar.

Výměna bude podle něj stát okolo 75 milionů korun. Značně poničené jsou i další části trati. Problémem je podle Kašpara víkendový provoz, kvůli němuž bude trať zatížena pouze na 16 procent. „To je indikátor, že prostředky nejsou investovány příliš efektivně. Z našeho pohledu by mělo smysl opravit trať, kdyby Ústecký kraj (objednavatel dopravy, pozn. ČTK) přehodnotil projekt dopravy a kdyby se sem vrátil každodenní provoz,“ dodal ředitel.

Pravidelný provoz na Kozí dráze byl ukončen v roce 2007, vypravování turistických vlaků obcemi a městy a také soukromými společnostmi skončilo v roce 2015.

Tagy Děčín - Oldřichov u Duchcova Děčín - Telnice Kozí dráha Správa železnic ÚPDI úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře
199 komentářů