České dálnice dobývají zahraničí kamiony, podíl domácích setrvale klesá
České kamiony vyklízejí na své půdě pozice, když je z českých dálnic setrvale vytlačuje zahraniční konkurence. Problém nakousl na nedávném
České kamiony vyklízejí na své půdě pozice, když je z českých dálnic setrvale vytlačuje zahraniční konkurence. Problém nakousl na nedávném Žofínském fóru prezident Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Hanák. „Za dva roky už budeme totálně tranzitní zemí. Ničí nás konkurence především z východu, například z Polska nebo Litvy, s dumpingovými cenami,“ řekl Hanák.
Odkázal přitom na mýtné statistiky, které mu dávají za pravdu. Ačkoliv vybrané mýto láme v posledních letech rekordy, podíl českých dopravců za jedenáct let fungování systému klesl z 61 procent na 50 procent. Polovinu výkonů na českých dálnicích tak už obstarávají cizinci. Skokově narostly především výběry u kamionů s polskou registrací; v roce 2014 se dostaly před kamiony ze Slovenska a od té doby nemají mezi zahraničními plátci na českých dálnicích konkurenci. Loni polští dopravci zaplatili v Česku na mýtném 1,7 miliardy (z celkových 10,4 miliardy), když ještě v roce 2009 to bylo o miliardu méně.
Podle mluvčího sdružení dopravců Česmad Bohemia Martina Felixe je nástup konkurence z východu na úkor českých dopravců skutečností. Příčina prý není úplně zřetelná, nejspíš jde o kombinaci řady faktorů. „Možná mají levnější naftu, nižší daně a odvody a menší administrativní zátěž. Možná používají i nějaké nekalejší praktiky, těžko říci,“ uvedl Felix. Příčinu hledá i v nedostatku řidičů a ochranářských opatřeních v západní Evropě, na kterou byli Češi výrazně zaměřeni. „Doprava navíc reaguje vždy dopředu před zbytkem ekonomiky, takže může jít rovněž o předzvěst nějaké krize,“ doplnil Felix.