Ostrava chystá obměnu zastávek, sjednotí mobiliář a vypíše výběrové řízení pro desítky míst
Zastávky v Ostravě projdou v příštích letech proměnou. Dopravní podnik chce sjednotit vybavení. První opravené zastávky podle budoucího vzoru už cestujícím slouží.
Dopravní podnik Ostrava (DPO) plánuje novou etapu rozvoje svých zastávek. V jejím rámci má v následujících letech dojít k obměně vybavení desítek zastávek. „Plánujeme modernizaci mobiliáře, stavební rekonstrukci tramvajových nástupišť ale i elektronizaci jízdních řádů,“ uvedla mluvčí DPO Tereza Šnoblová.
DPO projekty chystá do plánu investic v letech 2022–2030. Dopravce by rád sjednotil mobiliář zastávek. Cestující v Ostravě by se tak postupně měli na více místech dočkat podobného vybavení, jaké je už teď umístěno na zastávkách Kotva a Důl Jindřich. Obě prošly v nedávné době rekonstrukcí. „Plán počítá v období 2022–2025 s kompletní výměnou či revitalizací (nátěr, obnova střechy) desítek přístřešků,“ popisuje dále Šnoblová. Na dodavatele modernizací bude vypsáno výběrové řízení.
Opravou má do ledna příštího roku projít například přestupní zastávka na Dřevoprodeji, kde současný podchod vznikl v roce 1977. Náklady na rekonstrukci se pohybují okolo 69 milionů korun.
„Zastávky u Dřevoprodeje náleží mezi hojně využívané, ale jejich současný stav tomu zdaleka neodpovídá, to se nyní výrazně změní. Lokalita zastávek získá zcela nový vzhled, bude přehlednější, bezbariérová a bezpečnější. Zároveň je však nutno doplnit, že se jedná o kompletní rekonstrukci, která po dobu výstavby přinese určité změny v dopravě, o kterých budeme průběžně informovat,“ uvedla náměstkyně primátora Zuzana Bajgarová.
Plechové zastávky přibývat nebudou
V Ostravě už také prozatím nebudou přibývat zastávky obložené plechem. Ty dopravní podnik instaloval kvůli neustálému rozbíjení skleněných vyplní. Takto upravené jsou v současnosti například zastávky Hulvácká, Zárubek, Sad Boženy Němcové, Nová Ves vodárna, Moravská, Tylova a Horní.
Podle DPO je výběr tohoto typu výplně podřízen lokální situaci se zvýšeným výskytem vandalismu. Výměna rozbité skleněné výplně vyjde přibližně na 5 tisíc korun včetně materiálu a práce. „Pokud by se v budoucnu další takové místo vyskytlo, pak zde budeme toto řešení zvažovat,“ popisuje dále mluvčí Šnoblová.
Ostravské zastávky v minulosti prošly výrazným vývojem i kritikou. V městské části Zábřeh například vznikla zastávka vídeňského typu v prakticky slepé ulici s minimálním provozem. Zastávky v centru se pak musely nadvakrát rekonstruovat kvůli nákupu tramvají Stadler, které byly příliš široké.
Úspěch nesklidila ani rekonstrukce přestupního terminálu Dubina. Přístřešek na zastávce tam nedokázal ochránit před deštěm ani větrem. Problém byl i s prostorem pro nájezd autobusů nebo příliš vysokým nástupem pro cestující. O problémech tehdy informovala ČT.