ŘLP po více než dvaceti letech přešlo na nový systém řízení českého nebe
Nasazení nového systému předcházelo 126 dnů testování a 100 hodin paralelního provozu se starým systémem.
Státní podnik Řízení letového provozu (ŘLP) dnes završil letitou snahu o výměnu kompletního systému pro řízení provozu na českém nebi. Jako první obdržel v 02:48 pokyn dispečera skrze nový systém TopSky let číslo 5335 společnosti CargoLogic Germany Airlines na cestě z Bratislavy do Lipska. Po více než dvaceti letech tak bylo ukončeno využívání předchozího systému Eurocat 2000, který byl v provozu od března 2001.
Kompletní výměna hardwaru, softwaru i vybavení řídícího sálu zajistila francouzská společnost Thales, která u českých dispečerů zvítězila s cenou 35,5 milionu eur (cca miliarda Kč). Dodala i předchozí systém Eurocat 2000. Zkrátka přišel druhý zájemce, kterým byla španělská firma Indra. ŘLP původně zamýšlelo systém zaplatit z vlastních zdrojů, nakonec si ale kvůli poklesu příjmů kvůli koronaviru muselo půjčit u bank. Výměnu systému zdůvodňovalo mimo jiné houstnoucím provozem na českém nebi.
Výměna systému se přitom vlekla dlouhá léta a finále se neustále odkládalo. ŘLP vybralo firmu Thales už v roce 2014 s tím, že do 32 měsíců bude hotovo. Podle ŘLP šlo ale o náročnou operaci, v jejímž průběhu se systém neustále ladil a doplňoval o další požadavky zákazníka. Složitostí tak prý výměna systému předčila stěhování ŘLP do nového působiště v Jenči v roce 2007.
„Systém TopSky, který je mimo jiné používán například v Rakousku, Švédsku nebo Dánsku, má ambice být řešením pro 21. století a naplňovat oprávněná očekávání našich zákazníků. Zajistíme tak i požadavky Evropské komise v rámci programu Jednotného evropského nebe na technickou způsobilost,“ uvedl šéf ŘLP Jan Klas.
Celý proces provozního přechodu se odehrával pod dozorem Úřadu pro civilní letectví České republiky, který pro nový systém také vydal Osvědčení o provozní způsobilosti.
Informace k zavedení systému TopSky
– přes 2 700 uživatelských požadavků na nový systém
– šest let realizace
– více než 36 000 hodin výcviku řídících letového provozu a technických specialistů
– přes 200 kilometrů nového kabelového vedení
– kompletní přestavba provozního sálu řízení letového provozu
– více než 12 000 stránek dokumentace k novému systému
– 126 dnů testování
– 100 hodin paralelního provozu před provozním přechodem