Monopol SBB ve Švýcarsku končí. Stát povolil poprvé konkurenci u dálkových vlaků
Železniční doprava ve Švýcarsku zažívá malou revoluci. Poprvé v historii povolí tamější úřady provoz dálkových vlaků jinému dopravci, než spolkovým
Železniční doprava ve Švýcarsku zažívá malou revoluci. Poprvé v historii povolí tamější úřady provoz dálkových vlaků jinému dopravci, než spolkovým drahám SBB.
Švýcarský regulátor dopravy Bundesamt für Verkehr (BAV) oznámil, že licenci na provoz dálkových vlaků mezi Bernem a Bielem a Bernem a Oltenem získá dopravce BLS. Ten patří z 55% kantonu Bern a už provozuje řadu regionálních vlaků.
V zemi, kde je konkurence v dopravě striktně omezena a na dálkové trasy nesmí autobusy, jde o velký průlom. BAV nevyhověl všem žádostem BLS, ta původně žádala o celkem pět tras. SBB získaly desetiletou jistotu provozu na dalších linkách.
Verdikt ještě není definitivní: BAV teď bude jednat s kantony a dalšími účastníky řízení do konce května o konečné podobě koncese. Ta začne platit v prosinci roku 2019. O rok později by měly vyjet také dálkové vlaky mezi Curychem a Locarnem / Luganem po původní trase Gotthardské dráhy pod společnou značkou SBB s dopravcem SOB. Podobná spolupráce bude i na trase mezi mezi Churem a Curychem.
Šéf BAV Peter Füglistaler vysvětluje vstup konkurence tím, že jde o zájem zákazníků a nejlepší cestu, jak zachovat kvalitu švýcarské veřejné dopravy.
SBB ve svém vyjádření oznámily, že budou rozhodnutí důkladně analyzovat. . V tiskové zprávě současně zopakovaly hlavní výhody toho, že dálková doprava je zatím plně v jejich rukou. Švýcarští železniční odboráři verdikt BAV kritizují, mluví o „ideologii hospodářské soutěže“, která vede k horším pracovním podmínkám.
BLS není s rozhodnutím zcela spokojená, protože nedostala koncesi na dvě nejlukrativnější linky, o které žádala: z Bernu do Brigu a do Basileje.
Švýcarský deník Tages Anzeiger současně upozornil, že nejde o jedinou špatnou zprávu pro SBB. Podle něj BAV současně plánuje omezit zisk SBB z dálkové dopravy na maximálně 8 % marži. Pokud ho překročí, bude muset více investovat do tratí nebo zlevnit jízdenky.
BLS vlastní z většiny 55 procent kanton Bern, zbytek mají další kantony, federální vláda a soukromí akcionáři, SBB je ve federálním vlastnictví. Obě společnosti se na začátku tisíciletí dohodly na rozdělení vlivu, když BLS přenechala své dálkové linky SBB a sama plně převzala do režie bernskou S-Bahn a další regionální linky. Dálková doprava ve Švýcarsku nepobírá žádné dotace, ty míří pouze do regionálních spojů.