Čtyři koleje po sto metrech. České dráhy otevřely novou opravárenskou halu v Plzni, chystají myčku
Nové zázemí pro údržbu vyšlo na 200 milionů korun, v hale bude probíhat hlavně údržba RegioPanterů a RegioSharků.
České dráhy dnes slavnostně otevřely novou opravárenskou halu v Plzni. Jde o reakci na rostoucí počet nových vlaků a poptávku po kvalitním zázemí pro jejich údržbu. Sloužit bude hlavně pro údržbu jednotek řady 650 RegioPanter a 844 RegioShark.
Opravárenská hala nabízí 4 koleje po 100 metrech, portálový jeřáb s nosností 5 tun a další vyspělé technické komponenty. „Nové moderní zázemí umožní například jednodušší manipulaci s vozidly bez nutnosti rozpojení ucelených souprav. To výrazně sníží časovou náročnost oprav a umožní vozidla vracet rychleji zpět do provozu. Brzy přibydou i moderní montážní lávky na elektrický pohon, které umožní vertikální i horizontální pohyb pro bezpečný přístup k zařízení umístěnému na střechách vozidel. Součástí haly jsou i dílny pro opravy a údržbu drobných součástí železničních kolejových vozidel a soustružna,“ popisuje místopředseda představenstva Českých drah Michal Kraus.
Součástí stavby haly je i venkovní prohlížecí kanál pro čištění trakčních motorů a přístupová komunikace pro složky IZS a manipulační techniku.
Podle člena představenstva Jiřího Ješety musí dodávky nových vozidel jít ruku v ruce se zajištěním infrastruktury pro údržbu. „V Plzeňském kraji už jezdí 24 jednotek RegioPanter a 17 souprav RegioShark a právě pro tato vozidla potřebujeme moderní zázemí pro jejich kvalitní a efektivní servis,“ dodal Ješeta. Stávající pracoviště již kapacitně a technologicky nevyhovovalo počtu a typu vozidel, které má západočeské Oblastní centrum údržby na starosti. Na základě nově uzavřených smluv v rámci regionální dopravy se totiž zvyšuje počet servisovaných vozidel.
Objednávání dílů on-line při opravě
Připravuje se i vybavení haly dotykovými obrazovkami, které umožní digitalizaci pracovní činnosti zaměstnanců provádějících údržbu vozidel. Zaměstnanci tak budou vykazovat svou práci elektronicky, nicméně díky obrazovkám budou také moci prohlížet výkresy opravovaných částí souprav a dokonce i přímo objednávat náhradní díly. Náklady na stavbu haly vyšly na 200 miliónů korun.
Na místě nově otevřené opravárenské haly dříve stálo kolejiště. Stavaři zde také odstranili dvě drobné stavby, které v minulosti sloužily jako zázemí obsluhy zauhlování parních lokomotiv. Před zahájením výkopových prací tu byl také proveden pyrotechnický průzkum, protože na konci druhé světové války bylo seřaďovací nádraží včetně depa cílem leteckých náletů spojeneckých vojsk.
Kromě jednotek RegioPanter a RegioShark se plzeňské středisko údržby ČD stará o 70 elektrických lokomotiv, 14 motorových lokomotiv, 18 motorových vozů a 185 osobních vozů.
České dráhy v Plzni chystají další investici v oblasti péče o vozidla: novou myčku. Ta by měla vzniknout v blízkosti stávajícího areálu.
Hlavní údaje o vybavení modernizované haly:
čtyři koleje, každá o užitné délce 100 metrů pro možnost údržby ucelených souprav,
sloupkový kanál ve všech kolejích,
portálový jeřáb s nosností minimálně 5 tun, který umožní výměnu komponentů umístěných na střeše vozidel,
montážní lávky pro přístup na střechy vozidel,
rozvod stlačeného vzduchu,
rozvod vody pro zbrojení vozidel,
dílny, sociální zázemí, skladové prostory.