Ostravská Ekova rok a půl od prodeje: další rozvoj brzdí nedostatek zaměstnanců
Firma Ekova rok a půl po prodeji prošla výraznou obměnou.
Byl červen roku 2020, když ostravské zastupitelstvo rozhodlo o odprodeji firmy Ekova z rukou města do rodiny holdingu Škoda Transportation. Transakce se tehdy neobešla bez dlouhé diskuse a kritiky z řad opozičních zastupitelů, kteří poukazovali na cenu a nevýhodnost prodeje pro město.
Rok a půl po změně vlastníka má ostravská výrobna a opravna tramvají v Martinově za sebou stamilionové investice a rozšiřuje výrobu. Škodovka do koupeného podniku investovala už téměř 300 milionů. Ekova také teď znovu oficiálně pustila do svých útrob novináře a fotografy na komentovanou prohlídku.
Co se děje v Ekově?
Naše putování po areálu výrobny začíná před jejími branami, před těmi totiž výrobce společně s DPO představil ve čtvrtek dopoledne čtveřici nových tramvají Škoda 39T. Má jít o vlajkový projekt celé firmy i dopravního podniku. Často opakovanou symboliku, že si Ostrava své nové tramvaje vyrobí sama.
V Ekově se toho ale rok a půl po převzetí děje mnohem víc. Hned v blízkosti nových vozů totiž postává nabouraná pražská tramvaj č. 9408, která utrpěla poškození zádní části a čeká na hlavní opravu. Hned vedle pak stojí i liberecká T3R.PLF. I tyto tramvaje teď v podniku procházejí opravou. Škoda tady po převzetí začala podle původních plánů směřovat opravy pro jiné dopravní podniky.
Patrné jsou také stavební úpravy. Bourají se objekty v okolí, aby se mohla rozšířit kolejová stání. V plánu je aktuálně i nová lakovna. „Potřebujeme zvýšit kapacitu uvnitř budovy,“ vysvětluje Miroslav Mareš, předseda představenstva celého podniku. Současná lakovací linka navíc kapacitně nedostačuje.
Ekova ale ve svém rozvoji naráží na nedostatek lidí. Chybějí zejména pracovníci vzdělaní v elektrotechnických oborech, a to i přesto, že společnost už nabrala několik desítek lidí. Dalších padesát bych jich ale tady uplatnění, mimo jiné pod nově opravenou střechu v hodnotě 113 milionů, ještě našlo. Jenže na trhu práce nejsou. Firma tak nedávno spustila program pro technické střední školy, chce skrze něj nalákat nové talenty a zajistit si stálý přísun nových zaměstnanců.
Momentálně tak lidské kapacity v Martinově stačí na práci na montáži aktuálně 18 nových ostravských tramvají, a ještě na několika projektech oprav, jejichž paleta je pestrá. V hlavní hale jsou vedle sebe vyrovnané pražská, ostravská, liberecká i zahraniční vozidla. Uprostřed haly pak vedle sebe stojí T3 v barvách DPP a kousek opodál Škoda 06T, typ tramvaje běžně jezdí v provozu na Sardinii.
Budoucnost dalších zakázek i oprava Stadlerů
V budoucnu se v areálu mají opravovat také dříve zakoupené Stadlery. Nenaplnila se tak původní obava z toho, že prodejem podniku přijde město o možnost opravit tramvaje přímo ve městě. Stadler se Škodovkou našli společnou řeč a nebude nutné vozit tramvaje k opravám do jiných závodů.
Při prohlídce a pohledu, který se nám nabízí na množství škodováckých projektů rozdělaných v areálu Ekovy, je však ve vzduchu otázka: jaká je budoucnost a osud dalších tendrů na nové tramvaje v Ostravě? Neskončí všechny nové zakázky v rukou Škody Transportation, v zakletí věty, že si Ostrava dokáže své tramvaje vyrobit sama?
Město totiž bude muset v následujících letech nahradit již jednou repasované vozy KT8D5.RN1 a pořídit pro svých 300 tisíc obyvatel opravdu velkokapacitní stroje. První pokus s novými 39T totiž vzhledem k jejich kapacitě a typové podobnosti se Stadlery nevyšel.