Podcast: Předěláváme 810 na moderní zkušební vozidlo, říká šéf AŽD Zdeněk Chrdle

Švestková dráha. Foto: Petr Dobiášovský / AŽD PrahaŠvestková dráha. Foto: Petr Dobiášovský / AŽD Praha

Trend je všechno automatizovat. Automatický vlak na automatické trati je podle ředitele AŽD budoucností dopravy na dráze.

Hostem nového dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz je ředitel společnosti AŽD Praha Zdeněk Chrdle. Technologie AŽD hrají důležitou roli v zabezpečení tuzemských tratí. „Kolik mám přátel, tolik mám i nepřátel,“ říká Chrdle.

Konsolidované výnosy skupiny přesáhly v hospodářském roce 2019/2020 deset miliard korun. Česká železnice se nachází ve fázi přechodu k ETCS, pražské metro míří k automatickému provozu bez strojvedoucích. I proto AŽD v posledních letech investuje do vývoje automatických systémů pro provoz drážních vozidel.

Šéf AŽD Praha Zdeněk Chrdle. Autor: Zdopravy.cz/Ondřej Kubala

Šéf AŽD Praha Zdeněk Chrdle. Autor: Zdopravy.cz/Ondřej Kubala

AŽD právě teď připravuje testy automatických vlaků na vlastní trati z Kopidlna do Dolního Bousova. První testy se budou odehrávat v okolí Dětenic. „Zakoupili jsme jednu 810, kterou předěláváme na moderní technologické vozidlo, a tou budeme provádět zkoušky,“ říká Chrdle a vysvětluje, jak budou vypadat testovací scénáře na této trati.

V rozhovoru otevíráme také diskusi, jak dál se zabezpečením na regionálních tratích. „Za kolik kraj vysoutěží autobusovou dopravu? Je to třeba 40 korun za kilometr. Proboha svatýho, a to vlaky ještě nemají ETCS. Co budeme dělat s regionální dopravou, když budeme dotlačeni, že na každé trati a vozidle musí být ETCS. Jestli si dopravci budou muset na osmsedesítku, Regionovu nebo Stadlery dát ETCS, budou jezdit za 150, 170 nebo i 200 korun za kilometr, tak tam kraj tu dopravu neobjedná,“ obává se Zdeněk Chrdle.

Co si slibuje AŽD od vzniku Svazu osobních železničních dopravců SVOD Bohemia? Jak bude fungovat ETCS v situaci kombinovaného provozu, když se na tratích budou pohybovat vlaky, které se řídí návěstidly, i vlaky, které se řídí ETCS a návěstidla pro ně platit nebudou? Proč se dál nerozvíjí radioblok, který byl myšlený především jako zabezpečení pro tratě řízené podle předpisu D3? Proč jsou všechna nová zařízení pro zabezpečení provozu na dráze nebo ETCS tak nákladná? Řídí Zdeněk Chrdle raději firmu, nebo vlak jako strojvedoucí? A jak se vede firma, jejíž vlastnictví je rozděleno na 25 podílů?

Odpovědi na tyto a další otázky, včetně dotazů našich čtenářů, uslyšíte v novém díle podcastu. Celý rozhovor si můžete pustit zde na stránce, odebírat můžete naše podcasty i na Spotify, Google Podcasts, Apple Podcasts a Podcast addict.

Tagy AŽD Praha Doporučeno podcast Cesty Zdopravy.cz Zdeněk Chrdle
114 komentářů