Podcast: Předěláváme 810 na moderní zkušební vozidlo, říká šéf AŽD Zdeněk Chrdle

Švestková dráha. Foto: Petr Dobiášovský / AŽD PrahaŠvestková dráha. Foto: Petr Dobiášovský / AŽD Praha

Trend je všechno automatizovat. Automatický vlak na automatické trati je podle ředitele AŽD budoucností dopravy na dráze.

114 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jaroslav Toman

Díky moc! Víc takových manažerů, kteří dělají svou práci srdcem, krásnej člověk!!

vagonář

810, moderní zkušební vozidlo, oxymoron jak z učebnice…

Y.K.

To sice jo, ale jde o to jestli se na to koukáte čistě povrchně anebo jestli si uvědomíte, že vůbec nejde o vozidlo nebo 810, ale zkoušení na něm osazených nových technologií. A není důvod aby to nebylo supermoderní. 🙂

Leinad

Na plyn se udělá servo hýbající pákou. A protismyky budou emulovány softwarově.

Vbb

Pokud tam chybí smajlík, tak v pořádku.
Jinak ale pravdu nemáte – motor se řídí elektronicky, jako třeba v 842, a protismyk tam bude.

petr

co se týče ECTS,je to prý fyzicky pěkná bedna,tak bych docela rád věděl,kam to tam na 810 či 814 chtějí namontovat?pokud to nebude na úkor kapacity,či hmotnosti vozidla.jinak pan Chrdle je sympatický a chytrý člověk.měl jsem tu čest ho osobně poznat

Miroslav Zikmund

Co tak střecha ?

Jirka

A bude to vypadat jako 811 pro MSK?

Miroslav Zikmund

No a – záleží snad na vzhledu ? Půjde to vozidlo do nějaké vrcholné desingérské soutěže ?

Není podstatné, zda je kočka černá / bílá / zrzavá … hlavně že umí chytat myši …

A u kolejových vozidel je to stejné, snad jen s tím rozdílem, aby mělo u vysokorychlostní vozidel co nejmenší aerodynamický odpor.
Jestli bude zelené, červené, strakaté je zase uplně lhostejné ….

Vbb

Já bych to nechal na majiteli vozidla. Takže očekávám nějakou reklamu na AŽD, podobně jako je to na ažetďácké 851.

Alibaba

Má li to být nějaký zkušební demonstrátor, tak se to hodí místo sedaček. A místo dalších sedaček se udělá kancelář s diagnostikou.

Martin

Hezké…..líbilo by se mi, kdybych i na trati JHMD viděl tamního pana ředitele, jak si to po trati krosí za kniplem hašišbedny nebo TU. Bylo to milé….lidové…

petr

knipl je v letadle,na drážním vozidle je kontrolér nebo zadávací páka

Martin

Každý ví, že v hašišbedně je knipl.

Václav Kotora

Mě zaujalo, jak pan Chrdle mluvil o tom, že jsou v ČR schváleny dva zahraniční typy přejezdového zab zař. Ví někdo, jestli v ČR někde stojí?

Jiří 3

Pokud si pamatuju dobře, měl by jeden byt u Hanušovic

Alibaba

Tipnul bych si tady u Svitav https://mapy.cz/turisticka?x=16.4833795&y=49.7357513&z=16&pano=1&pid=61017496&yaw=4.596&fov=1.257&pitch=-0.063
A mám pocit, že tady je toho na téhle trati více. Co to je za značku netuším. Pomůže někdo?

Ondra K.

Mě přišlo sympatické, že si pan Chrdle uvědomuje, že provoz na málo vytížených tratích nelze do nekonečna prodražovat, a je třeba vidět i ekonomickou stranu věci. Občas mám pocit, že někteří odborníci považují dráhu za „střed vesmíru“ a za jediný správný druh dopravy, který se musí používat za každou cenu.

zdenek

Aha, ekonomická stránka věci. Oni za 100m infra 100m vozidla dali dokupy 36 km trať a posunuli rychlostní průměr na 50. VRT má stát 600 mld. A možná bez vozidel. A bude se muset udržovat. A kdo tedy nevidí ekonomickou stránku věci?

Ondra K.

Nevšiml jsem si, že by v rozhovoru přišla řeč na VRT. Ani si nevybavuju, že by se k VRT vyjadřoval v nějakém jiném médiu s celorepublikovým dosahem.

Lubomír B.

Bodejť, pro AŽD je VRT naprosto nezajímavý biznis. Žádný přejezd, téměř žádné stanice a výhybky a nesmyslené a mnohdy zbytečné přezabezpečení, což dělá železnici naprosto předraženou infrastrukturu např. v porovnání se silnicemi. Pro AŽD jsou nejvýhodnější stavby s maximalizací podílu technologických profesí. Což jsou rekonstrukce formou optimalizace tratí s množstvím stanic. Ideálně když se ani neudělá ten svršek a spodek a do stoletých stanic se dá nové staniční zabezpečovací zařízení. Pro uživatele železnice pak nastává spíš zhoršení stavu (konzervace bariérových nástupišť a zkrácení užitečných délek). To jsou vyhozené peníze z veřejných prostředků. Zločin.

Y.K.

Že by RBC a zabzař na VRT bylo nezajímavé?

Miroslav Zikmund

Ale to si uvědomuje nejen pan Chrdle, ale množina lidí působících v drážní provozu. Akorát si to neuvědomuje – nechce uvědomit – úřednické stádo v aparátu EK. To stádo je patologicky posedlé představou, že těch několik náhodných nehodových událostí na železnici, které z hlediska způsoběné škody jsou ekonomicky zanedbatelné. Naproti tomu náklady na ETCS se nikdy ve formě „zábrany“ škod nemohou nikdy vrátit. Podobné, jako v tuzemsku stádo drážních diletantů, kteří jsou odporníky na železnici jen proto, že je jako kojence vezli spící v povijanu vlakem vymýšlé šílenosti v případě nehody, protože podle jejich představ jsou strojvedoucí nesmyspalí, přetížení a… Číst vice »

zdeněk

Tak člověk by čekal, že to ETCS bude stát jako podobné nástroje jako PZB.. A to se bohužel zatím zdaleka nestalo..
A asi opravdu nestane. Je možné, že si to velké ryby i pojistily.

ABC

jak jste hlasoval v referendu?

Výkolejka

Když jsem to doposlouchal do bodu kdy pan Chrdle objevil, že na trati je potřeba přelaďovat vysílačku a dělat D test, tak jsem to vzdal. Udělat takovýto objev u člověka, který je sám strojvedoucí a ředitel firmy, která vyvíjí technologie na železnici? To jako myslel vážně? Samozřejmě, že nějaké automatické přelaďování je plus, ale pokud si to pan ředitel jedou zkusil a zjistil, že u toho nedokáže sledovat trať a vyvinul na to pomocníčka, tak by mě zajímalo jak řeší nějaké skutečné složité situace na trati : – D

Pája

Neřekl, že to nedokáže. Jen je to přínos pro bezpečnost.

Ondřej

Teď Vás teda vykolejila docela prkotina…tak by mě zajímalo, jak reagujete na nějaké skutečné složité situace 😀

Miroslav Zikmund

Pan ředitel neudělal žádný objev, pouze konstatoval skutečnost …
V letecké dopravě je to podobné, při vstupu do jiného obvodu řízení letového provozu musí také pilot přeladit na jinou frekvenci … automatické přelaďování neexistuje …

Karl vB.

Vaše chyba, bylo to zajímavé povídání.

Koro

58 minut s tímto pánem je pro mě dlouhá doba, nevíte někdo, kdo to poslouchal celé, zda mi tam odpověděl, jestli myslel vážně, že strojvedoucí je na zabezpečených tratích zbytečný?

Alibaba

Odpověděl.

Koro

Prosím přibližný čas, děkuji.

Koro

Už jsem to našel cca v čase 49:00. Bohužel dotaz byl přečten nesprávně, takže přišel vniveč.

Alibaba

Sice jste to našel, ale stejně by jste si to měl poslechnout celé, protože na tuto otázku odpovídal tak nějak průběžně skoro celý podcast. Klíčová slova jsou ATO a ETCS.

Koro

Skákal jsem po 15 sekundách a skoro pokaždé jsem slyšel jen Etcs 🙂

Petr Šimral

Buď si na to čas najdete (a byl to velice zajímavý rozhovor) nebo holt to mít nebudete…

Koro

Proč 9 minut po tom, co jsem napsal, že jsem to našel, rýpavě odpovídáte?

digi

Nic proti autonomitě, ale jsem zvědav, jak se to ošetří v zákonech, ETCS je něco jinýho, ručí vždy strojvedoucí, ale pokud třeba dojde k nezavření stavění a vlaky vjedou do sebe, kdo za to bude moci?? nebo špinavé čidlo a náraz, anebo kombinace toho všecho plus snaha ušetřit( jak jsme to ted viděli u boingů)…
Nevím jsem zvědav jak se na tohle nastaví předpisy…

plně autonomní můžeme provozovat zatím jen metro a to je tunelu, takže hrozí 1000 krat mín nečekaných událostí…

Petr Šimral

Ono by to chtělo se s tím ETCS seznámit, než začnete psát. ETCS je prostě jiná zabezpečovací liga a čidlo se tam nemá jak ušpinit, protože žádné čidlo reagující na špínu prostě nemá :-). Je to prostě zabezpečovač s úplnou kontrolou rychlosti a to včetně nulové. Umí pomalé jízdy, umí vypínačky, stahovačky, jízdu se zvýšenou pozorností atd. A pokud si pustíte reportáž ze zkoušek na Švestkovce, tak i ostatní potřebné části autonomního provozu jsou v řešení a zdá se, že dobře fungují. Už se těším na to, až ve výchozí stanici zpracujeme vlak, pak tam strojvedoucí zmáčkne kouzelné tlačítko „Jeď… Číst vice »

Petr Šimral

jízdu se zvýšenou opatrností…

Výkolejka

Co znamená:“uz se těším…“ Neco co s Vami nic společného Vam prece muze byt uplne jedno ne?

Petr Šimral

A jak jste přišel na to, že se nás to netýká? Přesně naopak…

Výkolejka

A vy budete ten co zmackne ten knoflik nebo na co se u toho jako těšíte?

Petr Šimral

Já z toho budu mít výrazně ušetřený problém se sháněním hlavně mezinárodních strojvedoucích…

Jmfjv

Snažím se poctivě pochopit všechny klady i mínusy, ale když to vezmu čistě pocitově, subjektivně, tak jak to popisujete, tak si představuji strojvůdcovské peklo. 🙂

digi

když vy cynicky tak já taky….

O jakem typu (nebo subtypu) ETCS mluvíte??

Podle jakého českého zákona je provoz autonomních vlaků povolen??

A jak se to udělá když chce výrobce proste uštřit na HW a viz boing zabije 500 lidí???

digi

PS: standart pro full autonomous vlaky se jmenuje ATO..

A kdyby jste chtěl nějakej podrobnej text o tom tady jeco od deutche bahn:

https://www.greencarcongress.com/2021/10/20211012-atoetcs.html

zvláště Vám doporučím přečíst si tuto část:
„The technological foundation for highly automated operation is the future European standard ATO over ETCS. ATO (Automatic Train Operation) works closely with the radio-based ETCS (European Train Control System) Level 2. ETCS ensures safe adherence to headways and monitors speed. ATO controls the train’s traction system and brakes. „

Koro

Jak brát vaše odborné názory vážně, když nevíte, jak se píše slovo standarD?

digi

Protože nejsem odborník na češtinu…. 😛

Koro

Ok 🙂 Jdu si to tedy pročíst. Mně ale zase dělá problém angličtina 😀

digi

Tak ono, nó … 3/4 toho jsou reklamština.. jen ta citace šefa siemensu o tom co řídí co je , zvláště pro kocoura, důležitá…

Jiří Kocurek

Když je možné udělat více než 50 novel za 20 roků na silnici, tak na železnici by se třeba za 5 až 10 roků mohlo také novelizovat.
https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-361/historie

digi

tohle jste napsal:
„Je to prostě zabezpečovač s úplnou kontrolou rychlosti a to včetně nulové. Umí pomalé jízdy, umí vypínačky, stahovačky, jízdu se zvýšenou pozorností atd“

tohle říká siemens:
„ATO controls the train’s traction system and brakes. “

chjo a najednou přeskočíte zase někam jinak, k zákonům… Ok…

Mezi mohlo a chtělo je velkej rozdíl…

Alibaba

Všimněte si, že do zákona o drahách přibylo ustanovení o automatických systémech pro řízení. Zatím to není pro obyčejnou železnici, ale pro metro. Ale už je to další legislativní krok, kdy se to třeba časem posune i na tu „velkou“ železnici.
Já si myslím, že je to třeba odzkoušet, jestli to není slepá ulička a jestli to má cenu do zákona dávat.

digi

jj toho jsem si všimnul, děkuju, příprava na „D“

A slepa cesta (myslim automatizaci) rozhodně není.. Jenom to chce ošetřit legislativně, aby se neděly takove „prasarny“ jako že se tesla rozhodně že když má to auto pocit že může, tak bude na volno projíždět stopku popularni članek viz: https://www.kbb.com/car-news/tesla-recalls-self-driving-software-that-runs-stop-signs/

Alibaba

Opravdu víte, že to slepá cesta není, nebo tomu jen věříte?
Proto píšu o odzkoušení.

Podle mě bude největší problém v legislativě a morálním nastavení takovýchto strojů (koho přejet a koho chránit) než v samotné technice (ať auta nebo vlaku).

digi

Tak měli jsme snad skončit u otroctví než vyvíjet traktor??? samo že neměli a automatizace je potřeba… ale celou dobu říkam to co jste ted napsal, jak nastavit zákony a odpovědnost za škodu… Např se ted hodně řeší co když něco automatizovanýho bude muset (např z důvodů náledí) nabourat… Může automatika ohrozit své okolí (např když se bokem opře do autobusu plnýho školních dětí a vystřčí ho ze silnice.. posádka auta bude ok ale autobus?? anebo se auto nemá pokoušet brzdit a tím pádem zase ohrozit posádku… Prostě se řeší jak na variace trolley dillema viz: https://cs.wikipedia.org/wiki/Tramvajov%C3%A9_dilema má reagovat automatika…… Číst vice »

Alibaba

Traktor je náhrada za koně a protože se osvědčil, tak je. to samé bude platit pro automatiku.
Co se týče dilemat, tak je nepopírám, ale já bych třeba auto, které nebude chránit mě nekupoval, nebo si ho ani nepronajímal. když si auto řídím sám, tak za to odpovídám a beru na sebe případné následky. Když ho bude řídit někdo (něco) jiný, tak chci být v pozici cestujícího.

digi

Takže podle vás bude odpovědné to něco??? No tak toho se fakt bojím… Kdo bude mít víc peněz, bude mít lepší ono … skvělej nápad…

Alibaba

Proto říkám, že nejnáročnější bude legislativa a nastavení morálních pravidel.

Leinad

Chránit financujícího (to je většinou posádka). Přejet co nejméně lidí, pokud možno toho co má čas uhnout (při tom troubit a doufat že uhne).

digi

No a to je ono… dopočítejte to ovšem do konce…

Ok uchrání to jednoho člověka, zabije jednoho, další 3 pošle do nemocnice (prachy na léčení) + plus jednoho natrvalo zraní… + plus ten koho ta automatika ochrání jel vožralej protože může… kdo dostane pokutu a bude hradit léčení a trvalé následky???

Alibaba

Pokud pojedu automatickým autem ožralý, tak ano v automatickým režimu neřídím a vlastně nejsem vinen na případné nehodě. od toho jsem si to auto případně koupil, aby mě vozilo.

Jestli si někdo bude moci naprogramovat preferenci mrtvol, tak ať si to zvolí, já chci aby mě auto chránilo, a bylo naprogramované na dodržování předpisů.

digi

Noo a to je ONO… Ten Problém…
Takové auto jako vy, bude chtít každý, (ohrož ostatní, hlavně mně uchraň) a dostáváme se do teorie her a bude to pro všechny hra s nenulovým součtem (viz wiki) … tzn že Vy budete chtít takovýhle auto, a budete ho považovat za optimální(hlavně že trpí ostatní), dokud např někdo nesrazí Vaše dítě, jemu to bude připadat optimální a vy budete neštastnej… optimální je to pro všechny dokud se jich to nedotýká osobně..

Alibaba

Ale to je normální, že člověk preferuje jako prvního sám sebe.

Jestli se vám to nelíbí, tak prostě takováto auta nebudou lidi používat a tím pádem je nebude nikdo kupovat.

digi

No spíše se mi nelíbí že bych měl okolo takových aut byť i chodit… co když se rozhodne že po chodníku je to cesta nejmenšího odporu… ohradíme snad silnice?

Alibaba

Ale to auto se nemá co rozhodnout jezdit po chodníku. Takový automat nemá být puštěn (schválen) do provozu. A pokud je někde nejasné rozhraní mezi chodníkem a silnicí, tak je to třeba napravit.

Leinad

Jel vožralej a co? Jestli řídil (=měl odpovídat, systémy v autě jsou jen asistenti jako v dnešních Teslách) tak je nehoda plně jeho vina.

Jestli vochlasta neřídil, tak s tím nesouvisí a je další věc, proč k nehodě došlo. Jestli auto udělalo chybu, tak je vina někde mezi výrobcem a provozovatelem. Možná provozovatel zanedbal údržbu, ale to mohl i kdyby nechlastal. Jestli se auto dostalo do neřešitelné situace vinou jiného účastníka provozu, tak je jedno kdo řídil.

digi

A navíc se, třeba pro příklad ,srazí se vůz MHD (placeno z daní) a dodávky firmy které si DPH odečetla z daní a zisky odesílá někam do fondů v senegalu tak platí nula… Jak bude elektronika vědět kdo platí víc daní a pro koho se má rozhodnout??

Leinad

1) Minimální finanční škoda až pokud není žádná ztráta života/zdraví. Pokud si musím vybrat bankovní převoz peněz nebo autobus, trefím banku, protože v autobuse pravděpodobně bude více lidí.
2) Majitele a oprávněnost nabytí nezkoumat vůbec. Zničit dražší auto je větší škoda,

Ondra K.

Morální hledisko a odpovědnost za vozidlo bude problém hlavně v případě silničních vozidel. Na dráze je to hodně zjednodušeno tím, že v jizdnim profilu vozidla nemá nikdo co dělat., takže viník různých nehod na přejezdech, nebo přejetých osob je ve většině případů jednoznačný.

Pája

Takhle jezdí autonomní nákladní vlaky v Austrálii. Jeden člověk zkontroluje vlak ve výchozí stanici, poté zvenčí uzamkne kabinu a sleze z mašiny. Zvenčí potvrdí povel a „Jeď si“. Nemůžu teď najít video, bylo v angličtině snad na YouTube?

Facepalm

Paráda. Autonomní 810 se stala realitou, je čas vytyčit další milník. Věřím tomu, že se tenhle stroj bude podílet na kolonizaci Marsu.

Petr Šimral

A proč ne? 810 je rozumně veliká krabice, do které se vejde dostatek technologie. Její dnešní cena na trhu je směšně nízká.
A technologické vozidlo toho moc nenajezdí, tedy amortizace „krabice pro technologii“ je dosti problém.
Ano, Němci mají jako technologické vozidlo ICE-TD. Ale pokud chceme mít jednou na dráze „laciné“ věci, tak nemůžeme začínat „krabicí na počítač“ za půl miliardy s dodáním za 5 let…

Koumes

Němci, neboli DB s obratem a ziskem o několik řádů větším jak AŽD. Podobně SNCF. I ADIF má VR vlak pro testování, byť obrat má asi o něco menší jak DB.

Hajnej

No a ENIF v Anglii má na testování vysloužilou Class 313, což je vozidlo silně připomínající žabotlam (akroát dvousystémovej).

Miroslav Zikmund

Základní otázka je, že AŽD ví, k čemu TO bude potřebovat.
Kdyby potřebovali větší vozidlo, tak si ho pořídí, např. 854 nebo si pořící nějakou dvojdílnou ojetinu 642 nebo 628 …
810 je provozně levná ….
Vy si taky kupuje drahou rychlovarnou konvici – když víte, že pro vaše potřeby – uvařit si vodu na hrnek čaje / kávy vám postačuje ta nejlevnější ?

Vbb

854 k mání není, dvojdílné ojetiny mají problém v tom, že je tu skoro nikdo „neumí“.
810 není ideální, ale je to vozidlo, které vám v případě potřeby opraví v nejbližším depu a zgenerálkují v každé ŽOSce.

Svojsin

Raději ať kolonizuji Mars a na Rakovník – Blatno by mohlo jezdit

Svojsin

To, co se zkouší na 110.

tarten

No jako jo, na zkoušení to je jistě rozumné řešení, ale ať se nikdo nediví, že se tomu lidi smát prostě budou, jinak to nejde. 😀

Rudolf

Už aby do ní pomalu vyvíjeli nějaký alternativní pohon, třeba aspoň thorium když ne rovnou antihmotu.

Facepalm

Není třeba, už teď to evidentně jezdí na nepravdpodobnostní pohon….

Ondřej

No jen si to vizualizujte, vždyť je to super – Čína postaví mega vesmírnou loď za děsný prachy a vydá se na cestu, těsně za ní USA, také v nejmodernější parádě, za nima možná ještě Rusové, ale spíš ne…a jak tak letí k Marsu, tak najednou kolem profrčí osmsetdesítka, s klasickou koženkou a charakteristickým bublavým zvukem, pohoda, jazz…na lavicích pupkatý Češi ve vytahaným tílku s lahvoněm a párkem, prostě ta pravá Česká pohoda. Za tím samozřejmě přívěsný vůz 010 narvanej konzervama.
😀

vaaclav_r

však jo, přeci na Mars nepoletíte tramvají, jako na Měsíc :-), je to přeci jen větší dálka
Viz seriál Kosmo

Ondřej

Nezlobte se, ale to byla podle mě strašná kravina.

Ondřej

Ale dávám plus za smysl příspěvku 🙂

Karl vB.

S tím v roce 1973 zřejmě nepočítali ani tehdejší vývojáři ve Studénce. 🙂
Nebude náhodou někdo v příštím roce u příležitosti 50. výročí vzniku této nesmrtelné legendy organizovat nějaké oslavy?

dalibor

Pekne, ta 810tka mozna fakt ten rok 2100 da!

none

Jaký možná? Vždyť se stále vyvíjí.

zdenek

Je fakt, že oni mohou mít výhodu, že s tím co se naučí na autonomním vlaku, mohou použít i na přejezdech nebo na silnicích a jinde. I kdyby ten projekt úplně nedopadl. Jen trochu děsivá ta konstrukce. K čemu autonomní vlak potřebuje etcs. Když tam není strojvůdce. Případně zabezpečovací systémy na trati. ETCS je tam podle mě na výlučných tratích na nic. Nebo rozdělovat AVV a ETCS. Stejně jako nesmysly s ETCS na regionálních tratích. Které je bohužel předražené. Zbytečně stavět infrastrukturu, když lze použít veřejný operátor. Pokud to radioblok dělal.. Vyhazování peněz vidlema na neinteroperabilní trati. Které reálně interoperabilní… Číst vice »

Y.K.

Autonomní vlak snad potřebuje vlakový zabezpečovač ještě více než člověkem vedený, ne? jak byste si představoval přenos návěstí? Pomineme trať kde žádné návěštění není a je tam uzavřený jeden pendl.

Otázka (cenová) zabezpečení lokálek s tím úplně nesouvisí, ale nemůžete prostě snímat návěstidla kamerou a ať si to automat nějak přebere.

Automatizační nástavby jsou vždy nad zabezpečovačem, má to tak každé metro, i to v Praze. AVV je trochu zvláštní výjimka (z důvodu dlouhodobě chybějícího jakéhokoliv zabezpečovače na naší síti). Jedna vrstva hlídá bezpečnost jízdy, druhá to vodí.

Koumes

Jistě, nějak to povolení a omezení pohybu na vlak dostat musím, tak proč ne ETCS či radioblok. I jeho rychlost je třeba hlídat bezpečně.
Jinak, jsou tací, a nejsou to žádná ořezávátka, kteří chtějí snímat kamerou návěstní znaky a podle toho vést a zabezpečovat jízdu. Ale proč by někdo dával na vedlejší trať návěstidla, pokud tam dosud nebyla. Jen to položení kabelů by stálo majlant.

Jan

Snímat kamerou návěstní znaky má smysl akorát u mechanických návěstidel (což se shodou okolností děje u autonomních aut, prostě to kouká na cedule). Ale je to blbost na trati, kde už mám počítačově řízená návěstidla, tam můžou rovnou přeskočit tu optickou cestu a dodat to do vozidla už digitálně a bezdrátově.

Pražec

Pokud má vozidlo satelitní navigaci, tak dobře ví, kde je, a s místem si může snadno spojit aktuálně platnou návěst.
Ano, nefunguje to v tunelech – ale tak dlouhé tunely, aby to byl problém, na vedlejších tratích nebývají.

Y.K.

Fakt dle GPS pozná po které koleji na vícekolejené trati nebo ve stanici jede? Jak bude vědět jaká návěst je platná, když nebude mít zabezpečovač, systém co se o přenos návěstí stará?

Alibaba

Nepozná spolehlivě, ale na dvojkolejkách bych předpokládal něco lepšího pro zabezpečení než se spoléhat na GPS, tam ty dvě koleje budou taky i z důvodu intenzity dopravy.
A na jednokolejkách je nějaká přesnost 10 m dostačující, stanice musí být vyřešeny jinak..

Qěcy

ETCS je zabezpečovací zařízení a slouží k BEZPEČNÉMU řízení jízdy vlaku. Ale neumí vlak rozjíždět, řídit. Jen zastavit. Vůči ostatním vlakům a aktuálním polohám prvků na trati, hlídá vlak, aby neohrozil jízdu jiná drážní vozidla, nevjel do otevřeného přejezdu. V budoucnu bude součástí ETCS i stavění a zajištění výhybek, výkolejek, sledu vlaků, ovládání přejezdů. Aby mohl jet vlak bez strojvedoucího, musí ho řídit nějaké 6arizeni, kterému se v Evropě říká ATO, česky dříve AVV (automatické vedení vlaku). ATO nahrazuje 6cela práci strojvedoucího, včetně dodržování jízdního řádu. ATO nemusí být tak spolehlivé a ani bezpečné, jako ETCS. Toť velmi hrubé laické… Číst vice »

Hajnej

Nikoliv „ATO, česky dříve AVV“ – zatímco ATO je obecné označení celé třídy zařízení, AVV je označení jedné konkrétní realizace.

Hajnej

Autonomní vlak potřebuje ETCS k přesně témuž, k čemu ho potřebuje vlak se strojvedoucím. Prostě bude hlídat toho „křemíka“, kterej ho bude řídit místo živého strojvedoucího.

zdenek

Tak je to asi takové evropské děsivé pojetí. Interoperabilní.
Možná to tak někomu vyhovuje.. Ale jinak to tam asi k ničemu podle mě není. Výrobcům to možná bude vyhovovat. Bude to dražší.. Otázka zda někdy bude konec.

Y.K.

Na tom není vůbec nic specificky Evropského ani děsivého, naopak. Dělá se to tak všude a má to logiku, hierarchii pro vykonání dvou odlišných úloh. 1) Máte striktní systém co není moc chytrý, ale za to za všech okolností ví co se děje (řekněme policajt co hlídá a umí zastavit, když hrozí jízda někam kam se nemá, za jakýchkoliv okolností. Nejvyšší třída „bezpečnostní integrity“). 2) Pak máte méně striktní systém, schopný konat akce typu kompletně ovládat vlak, který si počítá kam asi zadat jízdu, jakou rychlostí jet – a když něco udělá blbě, tak jediné co jej zastaví je zabezpečovač.… Číst vice »

zdeněk

No. Uplně vidím, jak tam ty komerční světové autonomní dráhy mají ETCS. A bez nich ani ránu.

Y.K.

To je jak do dubu, i když nemají ETCS stejně mají ATP (automatic train protection) jiného typu, nejběžněji CBTC v metrech, různé systémy na dráze. Jenže metro je uzavřený systém, evropské koridory nikoliv.

ATP pro Evropu je ETCS, tak tu bude ETCS a ne třeba japonský zabezpečovač nebo CBTC).

Hajnej

Kdyby AVV nebylo odděleno od ETCS, tak by nejspíš nemohlo dělat to, k čemu je určeno, tedy vést vlak s využitím energeticky optimální strategie…

Zlámalík

Tvl vy jste vedle. Ten automatickej vlak může být automatickej právě kvůli tomu ETCS, nebo myslíte že tam bude kamera a koukat na návěstidlo a hledat rychlostníky v křoví?

Petr Šimral

Velmi pěkný a zajímavý rozhovor. Děkuji redakci za jeho zprostředkování.

Koumes

Ve svých výročních zprávách má AŽD uveden obchodní obrat v posledních dvou fin. rocích okolo 8,5 mld. korun. Proč se v článku píše obrat 4 – 5 mld?

ABCD

Jestli náhodou těch 4 – 5 mld. není zisk…

Koumes

Tak to by byl Chrdle v sedmém nebi 🙂 Píšou tam ziskovost za poslední roky 5 – 10 % z obratu. Zhruba srovnatelné s obdobnými technologickými firmami, když nepočítám farmaceutický průmysl – tam to bývá i víc.

prag

To těžko.To jsem netušil, že najít si výroční zprávu je takovej problém 😀

prag

To bylo samozřejmě k těm 4-5 mld zisku, ne k ziskovosti kolem 10%, ta je reálná 😀
Proč takhle podsekává obrat nevim, ale může to být „jen za dráhy“ nebo „jen za akce v ČR“.

Jaroslav Toman

Mně se zdálo, že ty peníze jsou pro něj prostě nezajímavé, že důležité pro něj je, že podnik dělá dobře svou práci a uživí se.