Největší dálniční staveniště: V pátek začne stavba dalšího úseku D3
Celkem má dálnice měřit 170 kilometrů, v provozu je teď 70 kilometrů dálnice D3 od hranic Středočeského a Jihočeského kraje k severnímu okraji Českých Budějovic.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zahájí příští týden v pátek (4. února) stavbu dalších devíti kilometrů dálnice D3 v jižních Čechách, konkrétně jde o úsek Třebonín – Kaplice nádraží. Oznámilo to ministerstvo dopravy. „Na D3 tak budou ve výstavbě hned tři zbrusu nové dálniční úseky,“ uvedlo.
Úsek od Třebonína na jih navazuje na aktuálně budovaný dvacetikilometrový dálniční obchvat Českých Budějovic, který je rozdělen na dvě části: Úsilné – Hodějovice (7,2 km) a Hodějovice – Třebonín (12,5 km). Staveniště D3 se tak letos protáhne na téměř 30 kilometrů. A protože se otevření obchvatu krajského města kvůli potížím s tunelem Pohůrka zpozdí zhruba o dva roky, budou zřejmě všechny tři úseky otevřeny v roce 2024 zároveň.
Pokud jde o délku dálničního staveniště, bude srovnatelné pouze s podobně dlouhým úsekem D4 mezi Příbramí a Pískem (přesněji úsek Háje – Mirotice), který v rámci projektu PPP staví Eurovia. Hotov má být rovněž v roce 2024, loni proběhly přípravné práce, jako je skrývka ornice nebo odstraňování dřevin.
Úsek Třebonín – Kaplice nádraží na D3 zbuduje za 1,878 miliardy korun firma Metrostav Infrastructure, její nabídka představuje 79 procent předpokládané ceny (2,388 mld. Kč).
Na D3 k hranicím s Rakouskem pak budou zbývat už jen dva úseky. Stavebně zřejmě nejnáročnějším úsekem bude téměř 12 kilometrů Kaplice nádraží – Nažidla. Stavba mimo jiné zahrne dvě mostní estakády o celkové délce 1,5 kilometru. Stavba je naplánována na léta 2022 až 2025.
Současně by se měly stavět i poslední čtyři kilometry od Nažidel k hranicím. Motoristé by se pak po jihočeské dálnici měli dostat do Rakouska v roce 2025.
Celkem má dálnice měřit 170 kilometrů, v provozu je teď 70 kilometrů dálnice D3 od hranic Středočeského a Jihočeského kraje k severnímu okraji Českých Budějovic. Dostavba ve středních Čechách se ale stále odkládá. Nedávno Nejvyšší správní soud ukončil letitý spor o vedení dálnice, když odmítl kasační stížnost ve věci Zásad územního rozvoje (ZÚR) Středočeského kraje. Dálnice tak povede Posázavím. Její příprava bude nicméně ještě dlouhá.