Boeing po třech letech porazil Airbus v objednávkách. Pomohla mu nákladní letadla
Boeing loni získal nejvíce zakázek na nákladní letadla v historii.
Americký výrobce letadel Boeing po třech letech překonal svého evropského rivala v počtu objednaných letadel. Boeing podle dnes zveřejněných statistik za loňský rok získal celkem 909 zakázek, zatímco Airbus 771. V počtu dodaných letadel ale Boeing výrazně propadl.
Boeing vyhrál jen v kategorii takzvaných „hrubých“ objednávek, tedy celkovém počtu získaných nových zakázek. Pokud by se odečetly i zrušené, Airbus i loni vyhrál. Boeing jich měl 479, Airbus 507.
Boeing vykázal nejvyšší počet nových zakázek od roku 2018. Za růstem je především obnovení zájmu leteckých společností o dva roky uzemněný model 737 MAX, u kterého ale není jasné, jak moc Boeing slevil zákazníkům, aby nějaké zakázky získal. Boeingu loni pomohly hlavně americké aerolinky, které vyjádřily důvěru v 737 MAX objednávkami stovek kusů.
V jednom segmentu naopak zlevně zlevňovat příliš nemusel: u nákladních letadel. Poptávka po letecké dopravě zboží je s vypuknutím pandemie koronoviru výrazně vyšší a Boeing to poznal na svých zakázkách: 84 prodaných širokotrupých nákladních letadel za rok je historickým rekordem.
Airbus prohrál souboj v počtu zakázek i kvůli tomu, že do čísel za loňský rok nezahrnul dojednané, ale ještě nedokončené obchody s Air France-KLM a Qantas. Jejich finalizaci lze očekávat letos, což dává Airbusu naději, že za rok 2022 bude trhu s novými letadly opět kralovat.
V objemu produkce Boeing i přes poměrně rychlou obnovu dodávek letadel 737 MAX výrazně ztrácí. Problémem jsou především zastavené dodávky dreamlinerů kvůli problémům s kvalitou výroby. Model 787 skončil loňský rok s úbytkem 33 zakázek.
Zatímco Airbus dodal 611 letadel, Boeing pouze 340. Airbus loni poprvé porazil Boeing i v segmentu, na kterém je dlouhodobě jedničkou amerických výrobce: širokotrupých letadlech. Na vině jsou nejen problémy s dreamlinery, ale také modelem 777X, jehož schvalování nabralo další zpoždění.
Data o objednávkách obou výrobců ukazují, že letecká doprava se dostává z nejhoršího a aerolinky začínají být opět optimističtější ohledně plánů na další roky.