Dálnice D52 jde po 16 letech znovu do procesu EIA, Nové Mlýny překoná po mostě
Oproti předchozímu řešení vedení dálnice na náspu je dnes navrhováno vybudování mostu přes Nové Mlýny.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) si u dálnice D52 po více než 16 letech zopakuje proces posouzení vlivu na životní prostředí (EIA). Důvodem jsou změny v chystaném provedení dálnice. Konkrétně bude ministerstvo životního prostředí znovu posuzovat celý chybějící úsek, tedy 23 kilometrů mezi Pohořelicemi a hranicí s Rakouskem.
Dálnice získala kladné stanovisko EIA už v roce 2005, jeho platnost přitom byla opakovaně prodloužena. Naposledy ale ŘSD už o další prodloužení neusilovalo, nechalo zpracovat novou dokumentaci a složitý proces si zopakuje. „Zmizí tím 90 procent důvodů k žalobám. Dva úseky budou vedeny bez variant, jeden s dvěma variantami. Jde o reakci na střídavě vítězná a prohraná řízení o územní rozhodnutí úseku kolem Mikulova,“ sdělil už dříve deníku Zdopravy.cz ředitel brněnského závodu ŘSD David Fiala.
Hlavním účelem je propojení stávajícího úseku dálnice D52, který vede z Brna do Pohořelic, s plánovanou dálnicí A5 na rakouské straně. Nová dokumentace EIA přinesla i výrazné změny plánů. Zásadní změnou je například způsob převedení dálnice přes vodní dílo Nové Mlýny. „Oproti předchozímu řešení, tj. vedení komunikace na uměle vytvořeném náspu v horní nádrži, je dnes navrhováno vybudování mostu v délce 2 424 m o 49 polích,“ píše se v nové dokumentaci. Výška mostu nad vodní hladinou se má pohybovat od 4 do 7 metrů.
Chystanou dostavbu dálnice do Rakouska dlouhodobě hatí spory s ekology a místními obyvateli. Týkají se především úseku kolem Mikulova. Územní rozhodnutí napadl opakovaně rakouský spolek VIRUS, kterému dal v červnu za pravdu Nejvyšší správní soud (NSS). Soud konstatoval, že se měl posuzovat vliv všech úseků na životní prostředí.
ŘSD chce po zpracování dokumentace žádat o společné povolení všech úseků od novomlýnské nádrže na rakouskou hranici. Aktuálně počítá s tím, že nová dálnice by se měla stavět v letech 2025 až 2029. Jednotlivé úseky jsou popsány v informačních letácích ŘSD.