Nový nejdelší železniční výlet světa: Z jihu Evropy k rovníku v Asii přes Laos
Trasa měří 18 755 kilometrů a vede z jihoportugalského města Lagos přes Moskvu a Peking do Singapuru.
Nedávné zařazení Laosu na železniční mapu světa ustanovilo nový rekord v délce možného železničního výletu bez nutnosti využít jinou dopravu. Alespoň to tvrdí britští příznivci železnice v čele se známým železničním publicistou Markem Smithem. Informaci přinesl list Daily Mail.
Trasa měří 18 755 kilometrů (11 654 mil) a vede z jihoportugalského města Lagos přes Lisabon, Paříž, Moskvu, Peking, laoské hlavní město Vientiane, Bangkok a Kuala Lumpur do Singapuru. Podle britských propočtů trvá 21 dní a vyžaduje 12 přestupů, přičemž během některých je záhodno vyhledat v místě nocleh.
„Šílený“ výlet vlakem až na jih Malajského poloostrova je možný díky zbudování první železniční trati napříč Laosem. Výstavba trati o délce 400 kilometrů skrze Laos od hranic s Čínou k hranicím s Thajskem začala v prosinci 2016, plný provoz začal loni v prosinci. Trať má standardní evropský (a čínský) rozchod 1 435 mm; její součástí je i hraniční tunel Přátelství. Z větší části ji financovali Číňané jako součást čínské politicko-obchodní strategie Pás a stezka.
Umožňuje dostat se z Pekingu do Bangkoku po železnici, dříve bylo nutné mezeru složitě překonávat autobusy. „Dříve jste mohli jet vlakem nejdále na jih do Saigonu (Ho Či Minovo Město, pozn. red.) a pak jet autobusem přes Kambodžu do Bangkoku,“ uvedl Smith, který v minulosti řídil stanice Charing Cross a Cannon Street v Londýně. Dosavadní rekordní výlet vlakem měřil 16 800 kilometrů (cca 10 500 mil).
Podle Daily Mail se cena jízdenek pro nejdelší železniční štreku světa pohybuje něco málo přes 1 000 liber (cca 30 tis. Kč). Mapu s trasou a jednotlivými úseky naleznete na stránkách Mail Online.