96 miliard do nových a modernizovaných vlaků. PKP Intercity posiluje před otevřením trhu
Lokomotiva Newag Griffin 200. Zdroj: PKP Intercity
Největší zakázku získal Newag na dodávku lokomotiv.
Největší zakázku získal Newag na dodávku lokomotiv.
Se divím, že nezakázali Newagu soutěžit po těch podvodech s údržbou a dálkovou deaktivací vozidel.
Za celý rok 2024 se o této věci dočteme akorát to, že v březnu si pozvali obě strany ke slyšení do Sejmu. Ovšem nezaznamenal jsem žádný významný výstup. Pak už tiskem proběhla jen zpráva, že v srpnu se konalo první líčení u soudu a bylo odročeno na další stání 15. ledna 2025. Ovšem tento soud se netýká znehybnění vlaku, ale naopak žaloby Newagu na Dragon sector, který disassemblováním SW údajně porušil autorská práva. Nevím, zda mi něco neušlo. Ale dělá to na mě dojem, že staří pardálové z branže se nakonec nějak usmířili a řekli si, co jsme si, to… Číst vice »
Co jsou zač ty objednané EMU od Newagu? Překvapuje mě, že Poláci stále masově objednávají nové lokomotivy a klasické vozy k nim. Chápu že mají trochu jiný provoz než u nás, dlouhá ramena kde je občas nutné po půl dni jízdy přepřáhnout na motorovou trakci, přímé vozy, vnitro spací vozy, silný sezónní provoz… ale stejně bych čekal, že půjdou mnohem více do ucelených jednotek i v dálkové dopravě.
Jake mají jednotky výhody?
Třeba v tom, že jako zákaznik vím co mi přijede přesně za vozy a místo ktere si na planku vyberu tam bude…
Lepší dynamika a nižší hmotnost na nápravu díky rozloženému pohonu, snazší změna směru jízdy (v Polsku řídicí vozy neznají), jednodušší a uživatelsky přívětivé mezivozové přechody a také lepší garance toho co přijede. Stačí se podívat jak dneska vypadají vlaky složené z klasických vozů – jednomu nefunguje klima, jednomu hlášení, jednomu vnější displej, jednomu místenkové displeje, jednomu wifi, jednomu stranové blokování dveří… v Polsku jsem mnohem radši jezdil Dartem a Flirtem než klasikou.
Asi impuls 2, z pohledu cestujícíhoje to fajn jednotka, ale ve 100% případů , kdy jsem s tím jel (3x v rozmezí dvou měsíců), byly porouchané aspoň jedny dvěře
Polská ochranářská opatření v praxi, ale podobně se chovají třeba i Němci. Taky dělají obstrukce kde se dá! 🙂
Však je to správně, my jsme naopak ukázkový příklad jak se to NEMÁ dělat
Co je na tom dobře?
Být tohle v Česku, tak místo inter/comfortjetů by se nakupoval nějaký paskvil z Parsu, ve velkém by se odebírala řada 380 za jakoukoliv cenu, motoráky by byly nějaká licenční výroba Vagonka+ŽOS Vrútky, a to celé bez jakéhokoli tlaku na kvalitu služeb.
Další „pěknou“ ukázkou dopadů protekcionismu je polská státní vagónka FPS, která je na dodávkách klasických vozů pro PKP IC zcela závislá. Teď se teprve snaží prorazit i se soudobými jednotkami.
A u nás ta služba má snad nějakou kvalitu? Ze jsem si nevšiml… linky R8,R23, motorové rychlíky arrivy, gw train tramvaje, R11, R12 jsou jeden velký hnus. Co dopravce to svůj tarif, přípoje mezi nimi sprosté slovo a celý ten cirkus se sesype při první mimořádnosti… Fakt nevím co privatních dopravcích vidíte…
A nevim kde jste přišel na demagogii, že by se vozový park neobnovoval… s tím se pomalu začalo hned co Žaluda k ČD nastoupil do funkce gen. Ředitele
R8, R23, arriví rychlíky, R11, R12 – to všechno jde na vrub Ministerstva dopravy – nízkých (=levných) požadavků, nízkou kontrolou jejich dodržování. Na to hřeší nejen soukromí dopravci, ale i ČD.
Tarif, přípoje – to je opět především otázka objednavatelů.
Koncovému zakaznikovi je tuhle ukradené. Ten přijde na nadrazi a chce službu. Jednoduchou dostat se z místa A na místo B jednoduše a za rozumný peníz. Což dnes u nás mnohdy nejde. X- tarifů, x-dopravců, každy si hrabe na svém písečku.
Moderní vozidla soukromníci nějak extra moc nepřitáhli, za to zdražili jízdné a vozí ve špíně. Viz R8, ta linka je vyložený odpad.
Tak ještě jednou: dopravci – všichni, ČD i ostatní – plní jen požadavky objednavatelů. Tam, kde objednavatel chce a zaplatí nové vozidlo, dopravce ho zajistí. Tam, kde objednavateli stačí starý vlak (a takový zaplatí), dopravce ho zajistí. Tarifní podmínky opět definuje primárně objednavatel.
Zákazníkovi (v závazkových vlacích) by dopravce měl být ukradený – ano, protože vše podstatné definuje objednavatel. A směrem k objednavatelům se taky realizuje konkurence mezi dopravci.
To je sice pravda, nicméně celou tuhle šaskarnu financuje daňový poplatník tedy cestující. Objednavatel na to kašle z vysoka. Pro dopravce je pak cestujicí jen substrát který musí vozit. To co popisujete vědí jen šotouši a část pravidelných zakazníků. Ostatní ne. Uvědomte si že železnice je tu pro cestujicí a ne obráceně.
To, že řadový zákazník něco neví, na podstatě věci nic nemění. Já taky netuším, jak funguje srdce savců, ale to je jen moje nevědomost, která na fungování srdce savců nemá absolutní vliv. Naštěstí.
Ta služba má.být jednoduchá a moderní. Jasný jednoduchý tarif s čistým modernim vlakem. Nástup soukromníků do zavazku tohle jen oddálil a je to stale horší. A cely ten dražní cirkus platí daňový poplatník. A čemu prosím prosěla ta slavná konkurence?
Kvalitu služby a tarif definují objednavatelé, nikoliv dopravci.
Představa, že kdyby stále vše jezdily ČD, tak tu jsou všude moderní čisté vlaky a nikdo z krajů by neexperimentoval s tarifem, je lichá. Tohle vyčítejte objednavatelům, nikoliv dopravcům.
Konkurence dopravců v závazkové dopravě snížila náklady objednavatelům.
Dopravci v tom rozhodně na vině nejsou, naopak. Jejich mazanost kdy na vše kašlou a předraží jizdné má nazaznika dosti negativní dopad. A snížené náklady pro objednavatele jsou možna jen na oko a na chvíli, než si dopravce přijde vybrečet dosyp.
Nějaké příklady, kdy dopravce v závazku předražil tarif nebo si přišel pro dosyp?
To se mělo šetřit už na začátku a tvrdě vymáhat jakékoliv porušení. Ať je kvalita všude stejná ale dopravce jiný. Za mě to jde.
Ono z hlediska kvality ani tak nezáleží jestli je dopravce státní či soukromý. U nás napříkad kvalita soukromníků není žádná sláva, naopak v Rakousku (dříve kapitalistickém) téměř monopolní státní dopravce předvádí slušnou práci (a je to vidět i v grafech využívatelnosti vlaků v EU). Důležitější roli hraje přístup společností a tím i volených zástupitelů k železniční (a i udržitelné) dopravě obecně, tedy rozumíme i prioritou jak přerozdělit státní peníze. V tom jsme od zmínených Rakušáků zatím hodně pozadu.
Jenže to by ty motorové jednotky ze Škodovky byly vyrobeny z hliníku a měly nižší spotřebu. Řada 847 Regiofox je prostě fatální konstrukční těžký ocelový omyl.
Trochu se tady míchá téma ochrany státního dopravce a ochrany domácích výrobců. V tom druhém si s Polskem nemáme co vyčítat.
Pokud se podívám na regionální dopravu v Německu, mohl bych vidět ten příklad ochranářských opatření?
Tak to je cajk
Tak doufám, že ty modernizace a nové vozy nebudou vypadat, tak jako na EN do Mnichova. Nepohodlné sedačky. Osvětlení na 1/2 svítí jako v pravé letní poledne. Vůbec to nechce topit. Výduch tepla hned vedle držáku na toaletní papír. Když chcete si vzít toaletní papír, tak se bojíte abyste se nespálil. A o technických věcech ani nemluvě. Ta bílá? Je všude. Žádný dekor dřeva. Nálepky? Jak z minulého století před vznikem vektorových programů.
10 let zpet se clovek smal Polsku…
Dnes se muze skoro ve vsem Polsko smat nam ..
Bohuzel, je to pravda. Polsko nas ve vsem predbehne
Tak dobře na tom ještě není
Otázku času kdy bude, ta země narozdíl od nás na sobě pracuje
Tak na sobě taky pracujte a nekňourejte tu.
Popravdě pokud Západ nechá Ukrajinu prohrát válku, tak se modleme za silné a fungující Polsko. Bude to jediná země mezi námi a Putinem.
Nás už Polsko předběhlo. 🙂
Mají např. mnohem horší zdravotnictví, a to se nám ani nepřibližuje. Kvalita školství se spíš snižuje , protože mladí lidi to nechtějí dělat (je tam velký tlak konzervativních klik na to, co a jak se bude učit)
Obecně bych řekl, že poláci lépe staví a dělají lépe byznys. ale jestli to bude stačit dlouhodobě, to se ještě uvidí.
Je rámci kategorií vlaků PKP IC nějak rozděleno, které jezdí na komerční bázi a které v závazku veřejné služby?
Myslím že TLK a IC jsou v závazku, kdežto EIC a EIP komerční. Pokud to ví někdo lépe, nechť mě opraví
Z osobní zkušenosti vím, že Polák potkal Čecha a aby o něj nezakopl, tak ho překročil a dobře udělal. Škoda jen těch lokomotiv na 200 km/h. V PL se už běžné jezdí 200, ale už se staví i tratě na 250. Tak uvidíme. Infrastruktura je sice ještě na většině území na bodě katastrofy, ale vozový park mají super. Fandím jim.
Kde se staví v Polsku tratě na 250? Jediná trať na 220 je CMK a ta už má taky docela léta
Díky!
CMK je geometrycky pripravena na 250km/h. Ted rychlosti 200km/h jezdi se jen v useku CMK a par usecich mezi Warszawą a Gdańskiem.
Jestli, tak jsou ve stadiu přípravy, z Varšavy přes Lodž do Vratislavi.
Ze se v Polsku bezne jezdni 200km/h neni pravda.
*jezdi
Jezdí na 2 usecich mezi Katowicema a Warszawou a pár úseku mezi Trojmiastem a Warszawou
To neznamena ze se v Polsku bezne (myslim „obecne“) jezdi 200km/h. Stale je to jen par relativne kratkich useku na cele zeleznicni siti.
*kratkych
Na tom useku (mezi Katowicemi a Warsawou) jezdi akurát polské pendolino 200km/h. Ale mezi tím jezdí osobní vlaky max 160km/h (a to si myslím že jen české, polské mají max 140km/hod) a nákladní.
A jsou tam jenom dvě zástavky v poli….
„Usek mezi Katowicemi a Warsawou“ je prave CMK (nevim jak to spravne prelozit do cestiny – ustredni zeleznicni koridor?). Je to nejrychlejsi usek v Polsku. Ano jsou tam dve zastavky: Włoszczowa Pónoc (Włoszczowa sever) a Opoczno Południowe (Opoczno jih) jinak trat byla stavena pro rychle spojeni Katowic a Krakowa s hlavnim mestem (Warszawą).
CMK je mezi těmi, co se v ČR nějak motají kolem vlaků, běžně srozumitelná cizojazyčná zkratka (jako třeba USA nebo NASA). Naopak pokus o překlad by vedl nesrozumitelnosti. Proto nepřekládá ani česká Wikipedie.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Centralna_Magistrala_Kolejowa
CZ: Nezapomínejme, že úsek Lębork – Słupsk se upravuje na rychlost 200 km/h a má být dokončen do roku 2026. Obdobně má být na rychlost 200 km/h upraven úsek Gdynia Główna – Lębork, kde bude rychlost z Gdyně do Słupska 200 km/h a vlaky touto rychlostí nakonec pojedou přes Koszalin a Kołobrzeg do Goleniówa v r. budoucnosti a zde bude doplněna o druhou kolej a elektrifikaci úseku Kołobrzeg – Goleniów. Na CMK parametry umožňují rychlost 250 km/h, ale problémy zde souvisí s plány na instalaci ETCS2 . U železniční trati č. 85 probíhají procesy DŚU. PL: Nie zapominajmy, że do… Číst vice »
Zatím bych tolik nejásal. Vidím jak mají otevřený trh na trati Liberec – Zgorzelec a jak jsou vstřícní ohledně peáže Zittau Hrádek nad Nisou. Tak, abychom se nedivili?
Co má společného PKP Intercity coby dopravce podnikající v dálkové dopravě s Libercem nebo peáží do Žitavy?
Přístup k dopravě mají obdobný.
Zgorzelec je z celopolského pohledu naprosto marginální sídlo. Měl byste si někdy udělat výlet i dál než jen do Žitavy nebo Zhořelce.