Švýcarské dráhy loni zvýšily přesnost, 92,5 % vlaků jelo včas nebo se zpožděním do tří minut

Nádraží v Basileji. Foto: SBBNádraží v Basileji. Foto: SBB

SBB zlepšení vysvětlují hlavně lepší koordinací stavebních prací.

51 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Mirek

Jak se do takové statistiky počitají vlaky, které do cílové stanice nedojedou vůbec?
Například u nás na tati 171 je takových vlaku ů myslím několik každý den.

Franta

Žilina, žejo? To se hned pozná fachman…!

David Koňařík

Data o zpoždění českých vlaků průběžně sbírám a podobná čísla jsem z nich vykoukal pro OpenAlt 2022, kdyby někoho zajímalo srovnání: https://dvdkon.gitlab.io/articles/openalt-2022-vlaky/

Jen tak narychlo analýza bez čištění dat: za období zpracované pro prezentaci dojelo 79% vlaků do koncové stanice se zpožděním max. 3 min., 86% pro 5 min. Z histogramu v prezentaci je vidět, že osobní vlaky jsou na tom lépe (81%/89%), dálkové hůř (62%/72%).

Franta

Obávám se, že kdybychom se bavili o tom, koli CESTUJÍCÍCH dorazilo do cíle se zpožděním, byla by čísla výrazně smutnější. Taktéž by bylo zajímavé znát zpoždení v procentech jízdní doby, protože něco jiného je deset minut na dvouhodinové trase, něco jiného na posledních třech stanicích před krajským městem.

David

Jenže cestující obvykle necestují z výchozí stanice do cílové. Těžko tak určíte kolik % jízdní doby strávil cestující čekáním na vlak. Tyto informace mohou získat mobilní operátoři, ale nevyčtete ji z dat o zpoždění vlaků.

Franta

Zajisté, nic z toho jsem ovšem netvrdil. Jediný způsob, jak tohle zjistit, by byla kombinace dat o zakoupeném jízdném s regulérním přepravním průzkumem.

David

Právě teď (2.2.2023, 11:44) je 30% dálkových vlaků na české železnici zpožděných. 12% jich je zpožděných víc jak 15minut. A každý den je to stejné a stejně smutné. V létě to ale bylo obvykle víc jak 50%.

Laborec425

Tak já cestuji každý týden delší trasu a zpoždění je z 99 % (10 min a víc) a nějaký jiný větší problém je tak z 30 % častý. Bez přehánění (nehodová událost, nefunkční klima, bez vozu kam máte místenky atd.). Samozřejmě mluvím o žel. síti v ČR.

Ladislav Stančík

U nás se zřejmě tento parametr nesleduje, nebo se mýlím? Jaké je naše %, 50-60%? lada

Petr

U nás je hlavně vše do +5min včas.

Y.K.

Všichni od dráhy vědí, že Švýcarsko a Japonsko se nachází v jiném vesmíru a tu v tom našem nic takové prostě není možné, což jest doloženo mnoha lety zkušeností. A teď tomu zkuste protiargumentovat. 🙂

David

Já bych rád jen podotkl, že ne za vše může SŽ (byť za téměř vše může), něco je i o celkovém přístupu k dopravě. Ve Švýcarsku je třeba běžné výrazně zpožděný dálkový vlak zrušit uprostřed cesty a odkázat cestující na jiné vlaky (koneckonců, skoro v každé relaci je interval 30min), to přispívá stabilitě sítě. Stejně tak je 30min takt výhodný k tomu, že přípoje čekají maximálně pár minut a pak se prostě rozjedou, cestující ze zpožděného vlaku tak holt musí počkat na ten co jede za 25 minut. Kdybyste takový systém řízení chtěl nastavit na české síti, kde mají vlaky… Číst vice »

Jiří Kocurek

A kdyby Kraj objednal autobus á 30 minut za ty samé peníze jako 810 po 2 hodinách, aby to lidi od rychlíku rozvezlo těch 5 až 10 km daleko?

Vím ortodoxní už do toho rychlíku nikdy nenastoupí, ale to za posledních 10 let stejně neudělali.

Leinad

S tím souvisí, zpoždění počítat přes cestující, ne přes spoje.
Leinad podle jízdího řádu (apky) měl být v cíli v 10:00. Kdy dojel ve skutečnosti? Při stihnutí negarantovaného přestupu mohl i dřív. Pokud vlak jel přesně, ale z jiné stanice(hlavní vs Smíchov) tak to Leinad mohl stihnout jedině pokud se včas hlásilo „jeď na Smícháč metrem“ (a ne jak má Spržel v oblibě, přihazovat po pětiminutách).

Franta

„(a ne jak má Spržel v oblibě, přihazovat po pětiminutách).“
Tak… co kdyby to půhodinové zpoždění v posledních patnácti minutách fíra stáhl na nulu, že?

Leinad

Jinak vyhazovat lidi ze soupravy kvůli zpoždění je podle mě opačný extrém.
Raději bych, aby daný vlak(dálkovina zpožděná o pět minut) jel jak může, třeba pouštěl ostatní vlaky. Až se zpoždění navýší na 30, tak spřáhnout soupravy a jet jako dvojče. Souprava opožděného vlaku + včas jedoucí vlak. Andula může hlásit jako vlak linky X směr Y, místenky můžou platit.

David

Spřáhnout dálkové vlaky ve Švýcarsku obvykle nejde. Vlaky jsou běžně dlouhé 400m (14 vagónů) a nástupiště jsou dimenzovaná přesně na tento rozměr.

Laborec425

Tak jsem to zažil v dubnu v lůžku do Zürichu. Probudil jsem se ráno v Alpách a zjistil, že máme asi 70 minut zpoždění, protože nebrzdil ten český lůžkový vůz v soupravě. Když jsme potom vjeli do Švýcarska, jeli jsme pomalu a bylo vidět, že pouštíme před sebe veškerou ranní dopravu. A do Zürichu jsme dorazili přesně o 120 minut později, tudíž jsme potom jeli asi už ve stopě vlaku, který přijížděl v podobném čase za dvě hodiny.

Y.K.

To je sice pravda, ale jak často k takovému opatření musí Švýcaři přistoupit? To je asi jádro problému. Úkaz je vzácný a tak umožňuje radikální řešení, které umožní nešířit problém dál dnem (zpožděný obrat, chybějící souprava). Důležité je cestujícímu poskytnou dobrou alternativu jak se dostat do cíle, ne jej nutně nechat sedět na svém původním sedadle.

Jakmile jsou zpoždění běžná, nelze na něco takového ani pomýšleti. A hodně zpožděných vlaků řetězově zpožďuje další spoje, načež se z toho nedá vyhrabat.

Laborec425

Nejhorší je, že se to často už v ČR takto praktikuje, že přípoje nečekaj. Např. to musíš oznámit průvodčímu a ten by měl zavolat dispečerovi. Ale jak to může běžný cestující vědět a jak víte, že průvodčí zavolá a jak víte, že dispečer se dobře vyspal a vlak NASCHVÁL nenechá ujet? (Když je běžné např. tady v okolí ČB, že i legálně ujíždějí vlaky podle jízdního řádu třeba o minutu.)

Franta

Na železničářských Sorbonnách v Třebové a Pardubicích se to přímo vyučuje.

Petr

Přesnost v dopravě je nuda a ničí ducha.

Leinad

Na šotovýletě jsem rád, když se něco děje 😀 ale často jedu za jiným účelem.

Když mě chceš pobavit cestou do práce, zkus co nezajistí zpoždění – řazení(ale do ex jenom soupravy na 160, ne béčka) a místenky(náhradní souprava má dost sedaček), jet pod jiným číslem vlaku(zpoždění přesně xnásobek taktu), lokomotivu uprostřed (railjet – taurus – railjet), stewardy šprímaře.

Petr

Dodržujeme přeci tradice https://youtu.be/X3LhJhsAUnY

Dachs

Taky mám statistiku (tedy jen takovou osobní): za loňský rok jsem nejvíc trefil +110 minut (zdechlá souprava Arrivy), nedodržení řazení u ČD (chybějící vagón) jen jeden případ. Letošek začal taky pěkně: +78 minut (souběh stavebních prací a menší mimořádné události, ale s následným vyčerpáním kapacity cesty, na hlavní koridorové trati).

Když si jenom vzpomenu, jak se v Davosu omlouvali za zpoždění 5 minut! 😛

PvvS

U ČD by se dalo považovat za úspěch,pokud vlak vůbec jel. A o dodržení řazení ani nemluvím.

mgr.pavel

Většina zpoždění jde za SprŽel, ne za dopravcem.

Vojta

SBB jako důvod zlepšení uvádí především lepší plánování stavebních prací na železnici a přesun řady činnosti údržby na noc.

Tohle tesat do kamene. Docela by mě zajímalo, o kolik je párce v noci pak ale dražší, neříkjte mi, že by toto nešli i u nás

Vojta

*práce
*neříkejte
*nešlo

M19

Nejméně o výši zákonných příplatků a nákladů na zajištění osvětlení. Pak je to otázka hlučnosti vzhledem k použitým pracovním a technologickým postupům. Vše je samozřejmě řešitelné, ale je to otázka chtění a toho co nabídnete lidem, co by takovou noční práci měli dělat. Nadávky že jsou líní asi nebudou tou pravou motivací.

Vojta

S tím souhlasím, na druhou strnua těch výluk, co by bylo potřeba výrazně zkratit a dělat v noci nemáme ročně tolik, především na koridorech. něco se tam asi už v noci dělá, ale z článku mám pocit, že Švycaři jsou ještě o neco dál.

Pavel

Je nám hodilo schránky papír s omluvou, že toho a tuto hodinu budou noční práce na trati poblíž našeho bydliště.

Bartoloměj

O náklady spojené se zajištěním nočního pracoviště, které musí být dle našich bezpečnostních předpisů dostatečně osvětleno. Když budu dělat na troleji, je to problém, věřte mi.

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Tady jsou odpovědí všechny paragrafy Desatera:
§1 Vždycky se to tak dělalo (Nikdy se to tak nedělalo)
§2 Ještě nic nepřišlo
§3 Všichni jsou na obědě
§4 Na to je předpis (Není na to předpis)
§5 Bylo by to příliš složité
§6 Cestující by to nepochopili
§7 Cestující by to zneužili
§8 Zpoždění k cestování prostě patří
§9 Nedělejte problémy a nějak se domluvte
§10 Stejně to bude na hovno

Franta

Dá se to koupit na tričku s logem SŽ?

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Pane Sůro! Námět na merch!

Jiří Kocurek

Ne! Raději hákovnici! A spílat strojvedoucím a substrátu. 😛

Leinad

Samozřejmě hákovnici. A stahovačka musí být jenom na tištěném rozkazu, nikdy nesmí být v datech(etcs) – ještě by vlak jenom uváznul a to není taková sranda jako když se zamotá.

Franta

Nešlo! Nešlo a definitivně nešlo!!! …zeptejte se v Pardubicích. Kdepak Švýcersko, tam jsou prot to podmínky a navíc tam neměli Bílou horu, Mnichov, komunisty a Babiše!

David

Přesnost nákladních vlaků vy mě v ČR obzvláště zajímala. A plán SŽ na vylepšení špatných čísel v osobní dopravě také.

Kernteriér

Pokud se uvádí s přesností na týdny, tak by to mohlo být celkem dobré.

dany

32,93 % v roce 2021, loňská čísla ještě nejsou.

dany

Ale těch 91,5 % není včasnost nakladních vlaků, ale včasnost dodání zásilek ve vnitrostátní přepravě s tolerancí +10/20 minut.
Takže čísla ta čísla nejsou zcela porovnatelná.

Jiří Kocurek

Jenom bych rád věděl, kdy je nákladní vlak ještě považován za jedoucí včas, neboli jaké zpoždění (minut, hodin) už znamená „nejede přesně“.

dany

U dat Správy železnic se osobka i nákladka počítá stejně: zpoždění do 5 minut = včas.

Jiří Kocurek

Díky

Svycarsko

Poslete tam Jiriho Svobodu na tydeni pobyt! Klidne prispeji at naciti atmosferu jak to ma vypadat.

Modré zábradlí

Nebylo by takové země škoda?

Jiří Kocurek

No problemo. Přežili i děsivý sesuv, kdy se kus hory vydal napříč přes údolí. Teď je z toho atrakce.
https://www.zermatt.ch/en/Media/Attractions/Randa-rockslide

mgr.pavel

Jen to ne!

Tio by nám neutrální Švýcarsko vyhlásilo válku.

Alibaba

A dostane se mu po návratu následné podpory politiků a občanů, aby mohl českou železniční síť předělávat po vzoru Švýcarské?
– výstavba VRT
– elektrizace
– zdvoukolejnění tratí nebo alespoň dlouhé výhybny, dvoukolejné vložky
– narovnávání tratí pro jejich zrychlení