86 milionů nových aut za rok. Škoda 20. na světě. Nejprodávanější je vůz, který v Česku nekoupíte
Automobilky prodaly loni po celém světě nejvíce aut v historii: celkem 86,05 milionu. Růst táhly především trhy, které v minulých
Automobilky prodaly loni po celém světě nejvíce aut v historii: celkem 86,05 milionu. Růst táhly především trhy, které v minulých letech silně klesaly, hlavně Rusko a Brazílie. Ukazuje to analýza 52 hlavních trhů, kterou zpracovala společnost JATO Dynamics.
Meziročně odbyt nových aut stoupl o 2,4 procenta, v absolutním vyjádření o 2,05 milionu vozidel. Za růstem je především velká poptávka po autech SUV, jejichž podíl na celosvětových prodejích dosáhl už 34 procent. Meziročně prodeje SUV stouply o 12,7 procenta. Největší poptávka po nich je v Číně, Severní Americe a v Evropě, naopak v Asii a Jižní Americe je nejprodávanější kategorií stále třída kompaktních vozidel. V Japonsku tradičně vedou nejmenší auta.
Dva největší trhy pro nová auta přitom nezaznamenaly nejlepší rok: v Číně stouply prodeje o 2,5 procenta, v USA klesly o dvě procenta. Výpadek největších trhů ale nahradil dvouciferný růst na jiných velkých trzích, například v Rusku, Thajsku nebo Argentině. Největší nárůst zaznamenala Jižní Amerika, o 14,6 procenta. Objemem jde ale stále o malý trh, kde se za celý rok prodá méně aut než například v Německu. Devítiprocentní růst zaznamenala Indie, která se brzy může dostat na pozici čtvrtého největšího trhu na světě, kterou nyní drží Německo.
S růstem prodejů SUV ztrácí podíl jiné typy vozů; výjimkou jsou pouze nejmenší auta a pick-upy.
Žebříčku značek loni vévodila Toyota před Volkswagenem a Fordem. Škoda si v celosvětovém žebříčku polepšila na 20. místo. Podle modelů je nejprodávanějším autem Ford F-Series, tedy pick-up, který se v Česku neprodává přes oficiálního importéra, pouze u několika prodejců. Zhruba 80 procent všech prodejů tohoto modelu připadá na USA. V kategorii SUV vede Nissan X-Trail.
Podle typu paliva vede benzín, který má 72,5 procenta trhu. Alternativní pohony loni zaznamenaly růst o 27,7 procenta, jejich tržní podíl stoupl na 4,4 procenta. Největší podíly alternativních pohonů měli loni v Norsku (41,9 procenta) a v Japonsku (27,8 procenta). Pokles naopak zaznamenaly naftové motory, a to především v Evropě, která je pro diesely klíčovým trhem.