83 metrů nad Vltavou i s lávkou pro pěší. Začíná první soutěž na podobu dálničního mostu v Česku
Lochkovský most na Pražském okruhu. Foto: Things to upload, CC BY-SA 4.0/Wikimedia Commons
Architekti se mají na nový dálniční most u Suchdola vejít s náklady do dvou miliard korun.
Vsimli jste si ze na jihu prahy jsou dva obchvaty a tady na severu ani jeden. Kolik tisic cloveko hodin denne kvuli tomu lidi promrhaji cekanim v kolonach?
zbytečný se rozčilovat, kdyby tu byl alspon nějaký most
Kéž by byly na mostě alespoň protihlukové stěny, nejlépe protihlukový tunel, protože v údolí vltavy se bude ten kravál pěkně rozléhat.
Hluk tam samozřejmě přibude značný, ale zato se také značně zhorší provštrávání toho údolí, které už teď není bůhvíjaké (záleží i na tom, kolik ten most bude mít podpěr): nízký most by tvořil menší překážku.
Plánuje se tam vůbec nějaká MHD jako spojení z Bohnic/Čimic na západ Prahy? Bylo by to zajímavé, na druhou stranu je celkem nechuť posílat autobusy stát v zácpě. Ovšem když tam nic nebude, tak to znamená zase nárůst IAD.
(Tramvaj z Bohnic přes řeku bude trvat ještě déle, to neuvažuju vůbec).
Já bych moc nejásal, architektonická soutěž akorát přiláká pozornost spolků nebourat/nestavět a most pak zůstane jen na papíře.
Což by ovšem bylo jen ku prospěchu věci.
Jasně, okruh kolem Prahy je totální nutnost, kdo to doteď nepochopil, má v hlavě asi seno,,,
Myšlenka je zhruba taková: Když ne pro mě, tak pro nikoho!
Toje právě omyl: myšlenka je taková, že když už okruh, tak ne zbytečně hloupě, když postup řešení dospěl už úplně jinam, než kam směrovalo původní zadání.
To je jednak zcestné, jednak blbě napsané. Kdybyste měl správně vyjádřit svou myšlenku, skončil byste o slovo dříve, tj. že by to bylo ku prospěchu (tečka). V žádném případě ale ne ku prospěchu věci, protože věc = předmět článku a diskuse, tj. stavba mostu, nikoliv nestavění.
A co kdyby tou „věcí“ bylo třeba nestavění mostu v této nesmyslné výšce, ale změna řešení na jiné výškové trasování okruhu? Na obou stranách řeky budou tunely, a u nich by nemělo být nezměnitelné, v jaké nadmořské výšce mají vyústit, a stracené spády by třeba bylo možno eliminovat jinak.
Aby to pak nedopadlo jako s tím mediálně proslaveným podchodem.
To byla pražská TSK, nikoliv ŘSD.
Škoda, celou dobu v návrzích byl jako dvoupatrový. Snížilo by to náklady na zábory a zimní údržbu. Líbila by se mi i vyhlídková platforma pro pěší a sportovce nahoře.
Kde nahoře? Však když by byl patrový, tak by na horním patře byla vozovka.
Že by byl třípatrový? Zábor plochy mostem pak teda jako problém nevidím, obvykle je pod ním volný prostor.
Pod mostem obvykle neprší a to se vegetaci a zeleným moc líbit nebude. Ubyde ale potřebná plocha pro dálnici na obou předmostích, pokud by vedly pod sebou. Tunely na dálnici ovšem znamenají povětšinou 80km/h, to je pak taková dálnice k ničemu, tak ať si to postaví jak chtějí, hlavně už aby to bylo hotové.
já pořád doufám v to, že severní část dálničního okruhu nikdy postavena nebude. vltavské údolí mezi Podbabou a Kralupy je hodnotné právě kvůli tomu, že tam žádný most není, podobně jako třeba ikonický úsek Rýna pod Mohučí. představuje to větší a trvalejší hodnotu než dálniční kolečko kolem Prahy, o kterém se ví, že Praze stejně neuleví a jen zatraktivní IAD a kamionovou dopravu jako celek — a to vše v době, kdy potřebujeme závislost na obojím snižovat.
Tak sežeňte peníze, aby to bylo celé v tunelu. Sorry jako, ten okruh potřeba je.
Existuje i severní varianta pro tranzitní dopravu kolem Kralup.
A Pražané budou jezdit kudy? Přes váš dvorek?
„A Pražané budou jezdit kudy? “
Vlakrm / metrem. Neni kazdej tlustoch, co si nutne musi vozit zadek v aute…
A teď si představte, že nemálo obézních lidí nejen že nemá auto, ale ani nikdy neřídili.
Jen si to nechte u Prahy.
Žádná není.
Celé to (technické) řešení je nešťastné a bohužel už i dávno překonané, což ovšem kompetentní osoby nikdy nepřiznají a ani žádná architektonická soutěž to nemůže zachránit. Když už se podařilo velkou část té trasy dostat do tunelů, mohla výškově sestoupat až níž k Vltavě, most mohl být nižší (a kratší), sjezd na dejvický přivaděč mohl být až dole u Vltavy (a napojit díky tomu i Roztoky) a přivaděč z Dejvic nemusel vést na kopec na Suchdol, ale relativně po rovině jen přes (dolní) Sedlec, kde je (zatím) jen málo zástavby (takže novou lze snáze přizůsobit). Je škoda, že když už… Číst vice »
Každé stoupání znamená spálení více nafty a benzinu a tedy více exhalací.
A vy znáte výškové řešení té trasy? Ta totiž původně vůbec nepočítala s tunely, ale s vedením po povrchu, takže k novému stavu s tunely neladí spíše právě ten přehnaně vysoký most.
Povrchově ale nahoře na skále, ne dole u vody.
V Řeži most je.
Myslíte lávku pro pěší?
A do Úholiček z něj vede … na horském kole sjízdná stezka. Ale raději sesednout: https://mapy.cz/s/guramumame
stále nechápu tvrzení, že se potřebujeme zbavit závislosti na IAD a kamionové dopravě. Ale stále nechápu jak to chcete řešit? Bez kamionu se dnešní společnost jak je nastavena neobejde, neco se dá omezit využíváním lokálních věci. Ale stále vše co jíte používáte se musí nějak dopravit. Zbavíme se závislosti, až lidé vymysli teleportaci jak ze StarTreku a nebo amarouny z tuby jako v Navštěvnicicích.
Já bych se v tom nepatlal. Prostě „michalspina“ a ještě někdo další (použil plurál, tak možná on a jeho brácha?) potřebuje snížit svou závislost na autodopravě. Tak ať si jí sníží, to je jeho věc.
Fakt to nechapete? Neni to tak slozite – kamiony nahrazovat prekladanim na nakladni vlaky. Individualni automobilovou dopravu prekladem na verejnou dorpavu.
Podivejte se do Svycarska, jak se to dela. Vsechno jde, kdyz se chce. Kdyby Svycari hledali porad vymluvy, tak by nepatri mezi nejbohatsi staty. Holt to kvuli demokracii a vyjednavani trva . A ano, stoji to penize – ale jde to. Kdyz se chce.
Dobrý, zvýšil jste dvojnásobně cenu přesunu zboží a prodloužil čas přesunu na dvojnásobek. Jak vyřešíte tu IAD? Dopravím se autem na vlak, tam nechám auto a po vystoupení z vlaku si půjčím sdílenou koloběžku? Všeho se nelze zbavit. Tedy pokud se nechcete vrátit na stromy. Což lidé jako Vy chcete.
Třeba na to nebudou peníze…
Architektum praci na tomto moste opravdu nezavidim, bude muset byt subtilnejsi nez ctyri lana nad rekou, aby nenarusoval krajinny raz. Doporucoval bych zvolit sklo misto vsech ostatnich materialu.
Do toho by naráželi ptáci. Takže zbývá jen varianta „stezka v korunách stromů“, ta už se umí postavit pro pěší, tak teď je čas zkusit další level.
Existuji folie, ktere nevypadaji tak hrozne jako ty obrysy dravcu – a vizualne mene rusi. Takze sklo by slo. I kdyz z nej samozrejme je mozne psotavit jen omezenou cast mostu.
Super, konečně se to snad pohne a začne se stavět. Plány a stavební uzávera v cestě tohoto okruhu je více než 50 let. Čím dříve se začne stavět, tím lépe.
Stavět se začne jen tehdy, když se ze Suchdola odstěhuje paní VŽ s rodinou.
To ji precenujete. Tu řeší jen bulvár. Jako exsuchdolak a nyní přední kopaninak bych si přál, aby okruh nebyl. Reálně je to ale potreba. Jestli by tunel mohl začít za Horoměřice klesat a u Chaber zase vystoupat technicky netuším, ale bylo by to hezké!
Konečně.
Akorát mám trochu obavu, aby se z toho nestála exhibice ega architektů a o ten „cíl, aby most byl co nejcitlivěji zasazen do okolí“ moc ve finále nepůjde.
A proto bude návrhy hodnotit komise složená ze zástupců různých profesí.
Jsme stále v Česku, takže i když bude vybrán vítěz, tak to stále neznamená, že se to podle toho bude stavět.
Most má být citlivě zasazen do okolí a přitom má být dominantou.
Tak a teď si vyberte.
Citelně asi neznamená průhledný.
Dobrý krok. Snad soutěž i následná realizace dopadne dobře. Už se těším.
Fajn v autoškole jsme se o tomto úseku bavili, že to bude príma až to půjde projet. No to nám bylo sedmnáct plus. Snad to do důchodu vyzkouším. 🙂
když kámošův děda po škole nastupoval do řeže, tak mu říkali, že ten most bude raz dva. už tady 7 let není a dotáh to na 88.
Ještěže z důvodu narušení krajinného rázu zatrhli tu strašlivou lanovku do Troji! To takovýto mostík i přilehlé dálnice jsou proti lanovce naprosto decentní stavby, které v krajině téměř zaniknou, dokonale s ní splynou a budou prakticky neviditelné.
Ještěže u nás máme tak objektivní a nestranný systém posuzování vlivu staveb na životní prostředí!
Gratuluji všem, kteří dávají Tomášovi mínusy, že je jim jedno korupce a účelovost. Tleskám
To je hrozný, jak jsou v týhle zemi negativní lidi. Člověk tady něco objektivně pochválí a strhne se lavina mínusů:-( A přitom ten most a dálnice tu krajinu tak neuvěřitelně zkrášlí a ty tisíce kamionů tam budou tak báječně frčet, že se většina z nás už nemůže dočkat, až se zakousnou bagry a přiteče první kubík betonu.
Tady se člověk fakt nezavděčí.
A Vám ty mínusy připadají pro život zásadní…? Není to úplně jedno…? Není třeba život úplně o něčem jiném…?
Pro lidi požívající sociální sítě je to životně důležé.
Já mám naopak někdy radost, že jsem určitou skupinu nadzvihl. Mínusy opravdu nevadí. Někdy je to i smutné, za jaký názor jsou.
Mám k tomu stejný přístup. 🙂
Ne, že by mi trhalo žíly zatržení lanovky (byť dočasně v tom místě, proč ne), ale následný popis je uhozením hřebíčku na hlavičku. Trefné, bohužel, ale zasmál jsem se. 🙂 Díky.
No však u tej lanovky nejde o to, že bola zatrhnutá, ale o ten dôvod. Keby magistrát a zastupiteľstvo na P6 a P8 povedali „nejdeme do toho, nechceme ju“ (a tým pádom aj „ak ju chcete vy, občania, tak si nabudúce zvoľte niekoho iného“), tak sa to nechalo na nejakého „anonýmneho“ úradníka pri posúdení vplyvu na životné prostredie.
Ono to ale ve skutečnosti není tak černé. Vemte si třeba na jihu Radotínský most. Obrovská dominantní stavba, když člověk stojí hned pod ním, tak si říká, jaká to musí ničit vzhled celého údolí. Ale stačí si jen vylézt například na vyhlídku na Klapici, která je od mostu vzdálená jen dva kilometry, a z celého obřího mostu je jen tenoučká stužka betonu v dálce, která na estetiku okolí prakticky nemá vliv.
Tak…dokončený vnější okruh je nutný, co nejdříve.
A to říkám jako někdo, kdo „šum“ z okolí zmíněného mostu slyší, neb bydlí vzdušnou čarou ne až tak daleko.
Pokud chcete žít jako dosud, tak Vám nic jiného nezbyde, bo všechno se vozí kamiony. Anebo to může být jinak, což zase zaplatíte ve zvýšených nákladech. A to se tady také nechce. A nedostavěný okruh je jako nedopečený koláč. Dá se to jíst, ale nechutná to.
Jj přijde mi to bizarní stejně, lanovka strašně vadí ale obří most je v pohodě. Já teda jsem pro okruh ale tenhle dvojí metr je fakt úlet
Už vidím zástupy lidí z Chaber, jak se chodí kochat 🙂
Ještě by se tamohli vyhýbat cyklistům, kteří tam nebudou moct … Nicméně místo kochani to může být zajímavá trasa na proběhnutí se.
Proběhnutí se podél dálnice? Rakovině vstříc.
Až bude postavený, budou už polovina aut elektromobily 😉
Rakovinu nedostanete ze spalin (pokud tedy nějaký nenechavec neupraví filtr a kat), ale z otěru z pneumatik a brzdového obložení. To, že za elektromobilem po průjezdu rostou jen samé voňavé květiny, je bohužel mýtus podpořený propagandou.
Z brzd toho jde u elektromobilu mnohem méně, díky rekuperaci motoru. Z těch pneumatik je to podstatně horší
Nevozit potraviny do Prahy.
Nikdo vás nenutí.
Sice rekuperuje, ale zase víc váží. Takže otěr pneu a brzd spíš tak nastejno.
Sorry, přehlédl jsem to a napsal totéž.
S tou rekuperací máte zcela jistě pravdu. Dovolil bych si ale vyslovit předpoklad (zatím bez čísel), že elektromobil kvůli své vyšší hmotnosti bude zase náročnější na opotřebení pneu a výsledek tak bude remíza.
A pre poriadok „elektromobil tej istej kategórie, s tým istým vnútorným objemom a usporiadaním“.
Ak prechod na elektromobilitu bude zároveň spojený s odklonom od masívnych SUV (napríklad preto, že elektromobil bude pri inak rovnakých parametroch drahší), tak i prechodom na elektromobilitu môže priemerná hmotnosť vozidla klesať.
To by znělo logicky, ale zatím to tak moc nevypadá. Alespoň podle PR materiálů, které automobilky publikují. A elektrická vlajková loď našeho největšího domácího výrobce je – světe div se – zase SUV.
Příklon k SUV je způsoben právě ekopropagandou a na ní navázanými regulacemi.
Poplatky jsou nastaveny tak, že se nevyplatí nabízet malé, lehké a levné auto s jednoduchým motorem.
A ty aspoň nějak použitelné elektromobily zase na podvozku a karoserii favorita nepostavíte. Baterky musíte někam vecpat a nejlépe to jde pod podlahu, tedy potřebujete zvednout celé auto = SUV. A zvýšená hmotnost znamená větší a silnější podvozek = SUV.
No, hlavně zrovna kvůli rekreaci stavět lávku… Ale ten výhled a možnost si skočit z výšky do řeky… 🙂
Bude to krásná podívaná! Těším se
Škoda že není podmínkou kolejové spojení
Odkud kam? Podmínkou pro koho/co?
Jedna z dřívějších variant byl společný dálniční a železniční most. Železniční okruh by měl svůj smysl. ( ale při nechuti dobré správy stavět na zelené louce a její pomalosti, je to sci-fi).
Bohužel to mělo být i na druhé straně Prahy trať od Plzně a most přes vltavské údolí a nové nádraží na Pankráci.
Správa železnic jen plní zadání od státu. Státní správa snad pojala záměr stavět železniční okruh kolem Prahy? Člověk slyší spíše o betonování dálnic a malování fiktivní VRT pro nespokojence. 🙂 A to jsou na kolejích o dost větší mezery než zrovna toto.
Nechuť stavět na zelené louce se projevuje čím? Že má IV koridor stejné číslo trati a Přerov-Brno taky nebude mít nové?
Řekl bych, že priority na železnici jsou někde jinde, než spojení Čakovice-LKPR, ikdyby vedla tunelová spojka na trať do Kralup.
Nikam, jen tak. Prostě protože je kolejové. Některým lidem to k extázi stačí.
Takže něco jako Most inteligence. A dnes jsme za něj rádi.
Takže něco jako most inteligence, který by ovšem nebyl napojen na trať 171. Viz výškový rozdíl Suchdolského mostu a tratě Praha – Kralupy.
Pokud vím, tak most inteligence byl dostavěn jako dvojkolejný a napojení na síť bylo později a pouze jednokolejně. Druhá kolej byla nakonec vytrhaná.
Napojení na trať Praha-Kralupy je váš výmysl. To by bylo drahé a možná i zbytečné.
Něco jako mosty na druhoválečné exteritoriální dálnici, které se nepouživané rozpadají a čeká je demolice. A nebo Borovský most, jeho velikost je obdobná, jen by teda byl kolejový.
Přičemž přestup na trať do Kralup výtahem, protože výšku 10 podlažního domu po schodech bude dobrovolně šmajdat málokdo, jen aby nejel autobusem.
Tak pardon, má být 83 m nad vodou, tedy ten 10 podlažní panelák 2x na sobě a ještě něco.
Výtah není nutný. Zadejte si do googlu „skokanský můstek pro tramvaje“, ten již existuje v Praze-Řepích a jistě by šel postavit i větší (ostatně vlak je také větší, než tramvaj). S tím, že provoz by musel být jednosměrný, ale v případě zaokruhování trati to nevadí.
Light tail pro obsluhu severu + obsluha letiště. Možno dovézt k terminálu u Klecan.
Druhá možná tramvaj do Suchdola, vždyť by je z toho jeblo. Ale ano, v dolním patře mostu tram (záloha)+ cyklostezka by nebyla k zahození a možná i druhá cyklostezka „v přízemí“, hned na d Vltavou.
Podbaba by pro tramvajový most byla mnohem šikovnější poloha.
Podbaba byla šikovným místem pro stánek. Ale už tam není.
A 25 už tam taky nejezdí
To mi ušlo, díky za doplnění. 🙂
Přesně to mně taky napadlo. Propojení plánované TT do Bohnic a taktéž plánované TT do Suchdola. Spodní patro pro tramvaje by dávalo smysl. Spíš než tunelová spirála z Podhoří nahoru.
Most v Podbabě a Suchdolský most jsou od sebe vzdušnou čarou 2,5 km – Suchdolský most rozhodně není alternativou pro tramvajové spojení Bohnic s druhým břehem – byla by to dlouhá zajížďka na obou březích. Už jen vyvést tramvaj z bohnického sídliště k Suchdolskému mostu by byl dost oříšek. Když už tramvajová trať na Suchdolském mostě, tak jako součást dalšího tramvajového okruhu, nikoliv jako alternativa k Podbabě.
A s tou „tunelovou spirálou“ – na Suchdolský most by ta tramvaj nemusela z Podbaby nabrat výšku?
Sem by se dal vměstnat spíše záměr tudy vedené periferní části megalomanské metro-trasy Ö, kdyby na něj nedejbože (neboť co vše by tam muselo k jeho naplnění vyrůst…) došlo.
To skôr nie. Posledná zastávka by musel byť niekde na okraji Čimic, potom prekonanie Čimického údolia, klesanie do tunelu, most, stúpanie na Suchdol pravdepodobne zase tunelom a na Suchdole veľa miest, kde by sa ten tunel mohol vynoriť zo zeme, asi nie je, takže vynorenie asi až za Starým Suchdolem.
Medzizastávková vzdialenosť asi 3 km a žiadna šanca na obsluhu územia medzi, kde aj tak „nič nie je“, ale ani Suchdola, kde už niekto žije.
Takže nápad pekný, ale má zmysel stavať trať tam, kde žijú zákazníci, alebo tam „zanedlho“ žiť budú (ako úsek Barrandov–Slivenec).
KATO?
Co kdyby někdo požadoval vedle všech tratí cyklostezku, jinak výstavbu nepovolí? Nebo rovnou plavební kanál, jinak VRT nebude?
Tak lávka pro pěší až 83 metrů nad Vltavou… Nuselský most v cca poloviční výšce už je zabezpečen, tak budu doufat, že stejně tak to vyřeší i zde.. jelikož pokud by zábrany byly překonatelné, tak znáte to… Kdo neskáče, není Čech…. Hop hop hop
Nevím, jak moc jsou oblíbené mosty, ale pochybuju že to zabezpečené nebude. Sebevrazi skáčou spíš pod vlaky, každou chvíli je vidět na mapě SŽ mimořádnost „provoz zastaven, střed vlaku s osobou“
To jednoznačně jo, ale vzpomeňte na doby, kdy Nuselák neměl zábrany… Několikrát týdně byl někdo minimálně za zábradlím… Dole byla hospoda s příznačným názvem U skokana, a poslechněte si pamětníky… teď už jsou tam cca patnáct let zábrany, které údajně nejde překonat ani horolezcům, a je klid… Omlouvám se všem estétům, ale tohle je prostě život… No a vy ty střety vlaků s osobou vidíte na mapě, já je velice často vidím z vlaku… Fakt vím, o čem je řeč…
Ano vlastně, v té hospodě jsem párkrát byl. A k těm skokanům pod vlaky… Asi mám štěstí, protože za poslední dva roky jsem „chytnul“ jenom jednoho
Pokud budou skákat přímo do řeky, tak to nikomu vadit nebude narozdíl od městské ulice nebo kolejí.
No zase jestli spadnou chudákovi vodníkovi do hrníčků a rozbijou je a jemu utečou dušičky, to bude kravál… Takovej nás*anej Česílko, žádnej hit 😂😂😂
Bude to vadit kriminálce. Z vody budou tahat jednu mrtvolu za druhou a pracně je třídit na sebevrahy a šikovně odklizená těla. Brr. A my to zaplatíme.
hmm naposled když jsem jel na kole po lávce pod radotínským mostem, tak sem si nějak zvlášť velkých hromad mrtvol nevšimnul.
Jo, Radotínský most… To je extrémně vysoká stavba… Pokud teda myslíte ten přes Vltavu u Lahovic…
Navíc funebráci je netahají na hromadu, ale odvážejí 😂😂😂
Od modřanského jezu, již odplavené? 😮
Před 25 lety už tu soutěž byla, ale asi nestačí oprášit původní návrhy https://cs.wikipedia.org/wiki/Suchdolsk%C3%BD_most#Architektonicko-konstruk%C4%8Dn%C3%AD_sout%C4%9B%C5%BE_1999
Soutěž proběhla, ovšem skončila bez vítěze a druhý návrh neodpovídá dnešnímu zadání. Ale zejména, pokud jde (diky za to) o architektonické řešení, nedává smysl realizovat něco 30 let starého.