74 jízd vlakem za rok na obyvatele. Švýcaři opět mistry Evropy v cestování na železnici, Češi byli devátí
Cestující na nádraží ve švýcarském Lucernu. Švýcarsko bývá považované za vzor pro veřejnou dopravu. DPH z jízdenek tu letos kleslo na 7,7 %. Foto: Jan Sůra
Počet cestujících ve švýcarských vlacích loni dál rostl, v počtu ujetých kilometrů je na druhém místě Rakousko.
Kdyby byla tabulka na pročekaný čas na zpožděné vlaky, budeme suverénně první.
Ta tabulka je hodne zajimava…
kdyz bych ji rozdelil napul, tak nahore, tedy casteji vyuzivaji vlaky na zapade + my (ale diky hustejsi siti), mene casto na vychode + Irsko (to zas moc vlaku nema)…
Koukam, ze vubec privetivajsi k verejne doprave jsou na zapade a taky do ni vice investuji…
Ano, tohle sedí. Stačí se podívat na železniční mapu Polska. Západní část, která dříve patřila Německu, má hustší síť, kdežto východní, kterou před r. 1918 spravovala Moskva, je o poznání řidší, pokud jde o vlakové tratě. To rozdělení je dáno historicky, a dodnes je patrné.
Výborná analýza.
Mizerný výsledek vzhledem k hustotě sítě (a ne, absencí VRT to není, viz třeba Dánsko).
Dánsko má jeden úsek VRT
Smutné, máme hodně co dohánět.
Podíval jste se vubec na ty grafy, nebo je to vas univerzální komentar?
Wow, vždyť 9. místo není špatné. Toho si cením.
Spíše 11, když tam chybí Belgie a Holandsko.
No jo , to už pak je slabší.
a jeste pridejte hustotu zel. site a dalnic/silnic,… je videt, ze preci jen mame trochu do dohanet, ale spise v mysleni lidi…
Nebo v tom, že hustota železniční sítě je nám málo platná, když koleje nevedou nebo vlaky nejezděj tak, jak by to odpovídalo dnešním potřebám a ne potřebám průmyslu a armády z dob monarchie.
No jo, to je těžký, když Češi a hlavně autíčkáři přistupují k vlaku jako k socce. Pro drtivou většinu lidí od německorakouských hranic je veřejná doprava něco ponižujícího. A ta úroveň tomu odpovídá – stará vozidla, horkotěžko udržovaná infrastruktura, berou to jako přítěž.
Béčka, 810ky atd. …to prostě moc lidí nepřesvědčí přesednout z auta do vlaku, ve kterém často pokulhává čistota a tekoucí voda na toaletách není vždy samozřejmostí – to všechno v kombinaci s (obvykle) delší jízdní dobou stále krutě odrazuje od využití vlaku na mnoha trasách. Typickým příkladem je rychlíková linka R11, na které se opravdu zastavil čas…
Zrovna po ní jedu. Máš pravdu.
Stačí se podívat proč jsou nahoře třeba francouzi. Mají jízd jako my a velký kilometrový najezd. Jakmile tu bude aspoň VRT Praha-Brno a Brno-Ostrava, tak klidně můžeme vyletět do top 5.
Prostě pokud není dráha časově výhodnější na delší trasy (zatím jen na trase Praha-Ostrava) a v okolí velkých měst, tak se to nezlepší. Na pomalu šinoucích se lokálkách, kde je i ta 810 moc, protože musíte ještě 2 km k zastávce, to nedoženete.
VRT zase tolik nových cestujících nepřinese, největší nárůst by byl po novostavbě Praha – Liberec na 160 až 200 km, Praha – Jihlava, modernizaci Praha – Kladno – Rakovník, po nové příměstské železnici Praha – Jesenice nebo Brandýs apod.
Nebyl bych si tak jisty, ale je to take o prilezitostech, pokud je spojeni vazne vyrazne rychlejsi, tak to cestujici pritahne, a hodne zalezi, jak na to navaze regionalni doprava… U trati na Liberec je to znat, vlakem by to jel malokdo, navic Boleslav by to chtelo k Praze casove priblizit cca na 1/2hod., pak by to bylo velmi atraktivni, jezne by to chtelo jine trasovani nez se planuje a rychlejsi vlak nez 200km/h, dal na Liberec pak klidne neco koridoroveho 160-200… Liberec by byl pod 1h z Prahy a pak by se zlepsil i stav na D10… U te… Číst vice »
Nová, nebo podstatně zmodernizovanátrať z Prahy do Liberce je, a bude neproveditelná. Alespoň dle různých studii Ministerstva dopravy a SŽ. Studie stíhá studii a….
Říká ti něco synergický efekt?
Přesně tak. Bohužel. 🙁
Dokonce by ani nemusela byt na tech dlouhejch cestach casove vyhodnejsi. Kdyz bude pohodlna, cista, ma sanci natahnout dost lídi i kdyz bude o (rozumnej) kus pomalejsi. Treba z Prahy do Brna uz taky mnohdy necham auto doma, i kdyz je vetsinou rychlejsi. (A kdybych musel jet ve spicce, pojedu vlakem skoro jiste). Ale nebyt moznosti plne mistenkovyho Regiojetu nebo aspon mistenky do slusnyho Railjetu, uvazovat o tom taky nebudu.
Zlatá slova.
Jak to slovo pro VHD nesnasim a jsem presvedcenej, ze spousta dnesni hromadny dopravy, vcetne casti vlaku si ho nezaslouzi, tak mi bohuzel furt na nemalou cast vlaku v CR sedi. V dnesni dobe holt plati, ze i doprava by mela vychazet vstric potrebam lidi a ne ze lidi se vzdy prizpusobej potrebam dopravy. A tam, kde to tak zustava, bude holt hromadna doprava jen pro ty, komu nic jinyho nezbyde. Plus to minimum lidi, kterym se i nesmyslne organizovana trefi do jejich potreb a mozna v pripade vlaku nejaky ty vylety nadsencu.
Auto nemám, celý život využívám hromadnou dopravu, ale tohle bohužel sedí.
Jezdil bych strašně rád vlakem, kdyby jel, jak má a včas. A bylo na něho spolehnutí. Není. Proto jsem autíčkář.
Mám opačný problém. I když je u nás železnice taková, jaká je, pořád mi nabízí komfort, který potřebuju. To mi žádné auto nabídnout nemůže. U auta musíš řešit hodně věcí. A já jsem líný člověk. Proto jezdím vlakem.
Danove prekvapili. Jejich zeme neni velka a zeleznice neni nijak prvotridni. Asi to hodne nahani sbahn kolem Kodane, kde hodne nahrazuje mestskou dopravu
Proč nahrazuje? Naopak, je to nejvhodnější hromadná doprava pro ten účel.
Se nemůžeme divit, když najmem samé soukromé dopravce ,který vše zničí.
Přičemž zrovna ve Švýcarsku těch nestátních dopravců jezdí (i když pravda, nikoliv na základě soutěží, ale tradičně „odjakživa“) několik desítek.
Jenže tam je koordinace, systém dopravy, vzájemně provázané a založené na železnici a pro nákladní dopravu se tam nelikvidují nákladiště, koleje ani tratě.
Myslim, ze prave jisty soukromy dopravce pozvedl uroven cestovani o nekolik levelu. Kdyby nevstoupil na zeleznici, tak si zamestnanci ČSD zajnivaji v polovine minuleho stoleti
Oprava: zamestnenci ČSD hahnivaji…
Dobrá oprava.
Uznávám, jsem vůl 🙂
Máte ode mne bod, v dobrém slova smyslu 😀
Myslím si, že ty soukromé dopravce lehce přeceňujete. Pomohlo to na konkurenční trase do Ostravy, to ano, ale nebyl bych si tak jistý tím, že i jinde. Úplně se při tom pokroku na železnici za poslední roky zapomíná na to, že jsme jako země relativně rychle bohatli, takže bylo na modernizování. Mělo to ale taky za důsledek, že více lidí může jezdit autem a s novými kilometry dálnic se to často stalo rychlejší nebo srovnatelnou alternativou k železnici. A myslím si, že i to mělo vliv – konkurence na dálnicích. Třeba takový rychlík Krušnohor (Cheb-Most-Teplice-Ústí-Praha) je dneska, dle mého názoru,… Číst vice »
Které jen s mírnou nadsázkou dva kilometry dálnic za posledních 10 let podle vás tak hrozně ublížilily železnici, aby stálo za to se jimi ohánět? Mě vůbec nic nenapadá.
Tak třeba dokončení posledního úseku D8 přes Středohoří. Ale jinak máte recht, ta modernizační reakce je hlavně na úseky otevírané v předminulém desetiletí. Tipuji, že jim na Nábřeží chvilku trvalo, než jim to došlo, ale nakonec došlo.
Tak třeba na trase Praha – Tanvald se situace zlepšila, sice tam jezdí ojetiny z Německa, ale pořád lepší než to, čím tam jezdily ČD předtím.
Tak jistě, nepopírám, že i to přineslo změny. Ale mluvil jsem o obecném měřítku.
Co to meleš.
Velmi by mě zajímalo, jak se počítá počet ujetých kilometrů u cestujících s doklady IDS nebo předplatným (př. IN 100).
Asi průměrem vole
Bez vulgarit to nešlo, že?
Vy Vole. 🙂
Tady je těžké říct, co všechno je vlak. Různé kolejové prostředky (pří)městské dopravy se mezi něj na základě různých kritérií můžou nebo nemusejí počítat, a přitom hrají velkou roli v počtu cestujících za rok.
Souhlas je RER v Paříži vlak nebo metro?
RER = S-Bahn
Co je S-Bahn, vlak nebo metro?
Vlak.
Nicméně tím pádem jsou v tom srovnání skutečně zvýhodněny ty země, jejichž hlavní či jiná velká města mají páteřní dopravu i v rámci města založenu i na železničním provozu (byť jen v Německu je to zejména Berlín a dále i Mnichov, Köln, Hamburk…).
Jak to myslíte zvýhodněni? Samozřejmě, že takové země pak mají více cest za rok a více najetých kilometrů. Prostě ta země (město) investovala do tohoto typu dopravy, aby jej její obyvatelé mohli využívat. Co je na tom špatného? To, že se u nás musí „s-bahn“ proplétat na tratích, kde akorát překáží rychlíkům nebo nakládním vlakům, a tedy nefunguje tak hezky, no za to si holt můžeme sami.
No třeba, že v jiných městech ty lidi jedou tramvají a metrem a tím pádem se do statistiky vlaků nezapočítají?
Já bych třeba řekl, že S-Bahn Hamburg vlak není, protože má vlastní infra, jiný druh napájení atd. Zatímco S-Bahn München vlak je, protože to jsou obyčejné železniční soupravy, jen mají trochu víc dveří. A včil mudruj. No a pak máme samozřejmě vlakotramvaj, což je tramvaj plná cestujících, která přijede ke styku legislativ, a mávnutím proutku (spíše stisknutím tlačítka) je z ní vlak 🙂
Vlak.
Tak vlak je i metro nebo tramvaj, ale pochybuji že jsou započítané
Zkrátka investice a priorita železniční dopravy mají své výsledky. I u nás je vidět, že se během posledních let, kdy se konečně více modernizuje, zvedá počet cestujících. Tak směle dál.
Lucembursko? Vždyť ty patrové vlaky od Stadleru jezdí prázdné a 80% regionálních osobních vlaků končí před hranicemi s Francií a Belgií, odkud právě do Lucemburska jezdí pracovat stovky tisíc lidí.
Ano. A stejně tak zavedení jízdného „zdarma“ pro veřejnou dopravu v celém Lucembursku, vlaky nevyjímaje, bylo zdůvodněno snahou přitáhnout do vlaků výrazněji více lidí, kde z tohoto vyjádření bych usuzoval, že vlakem tam příliš mnoho lidí (co do počtu i četnosti jízd) nejezdí.
Na provozu mezinárodních vlaků se musí dohodnout obě země. Jestli Lucembursko chce a Francie a Belgie nemají zájem, nedá se s tím nic dělat.
Rekl bych, ze se v Lucembursku prave pocitaj i ty mezinarodni vlaky, ktere jezdi do vsech okolnich zemi (Francie, Belgie, Nemecka) velmi casto a i presto o spickach preplnene (nejhure na tom bejvaji zdvojene TER dvoupatra smer Metz/Nancy ktere jezdi v 15min taktu).
Ty kilometry jsou do určité míry zavádějící, protože čím větší země, tím menší „problém“ tam je, najezdit hodně kilometrů. Což ale v případě Švýcarska, které je spíše menší, znamená o to lepší výsledek.
Plus další faktor, kdy (dle textu článku) jsou řešeny jen jízdy občanů té země, přičemž zrovna v CH jsou (zejména horské) tratě nemálo využivány (ovšem, kromě covidových bod, ale pro férovost se předpokládám bere běžný stav) zahraničními, zejména asijskými, občany.
74 jízd? to mám za dva měsíce 😛
Já tez
Co je jedna jízda? Za A do B, nebo každý použitý vlak?
Tak to nevím, já ale na jízdu z A do B používám jeden vlak.
A to si představte, že někdo cestou z A do B musí přestupovat v C, nedejbože ještě v D.
Češi, kazíte mi průměr 😀
Já bych ho rád zlepšil, ale u nás široko daleko žádná trať není. 🙁
To je nápad, bydlet v Antarktidě 🙂
Kdo už se někdy ve Švýcarsku svezl vlakem, nemůže se divit. Doteď vzpomínám na „dojíždění“ mezi Ženevou a Lausanne. 70 kilometrů, vlaky každých 8 minut a doba jízdy něco přes půl hodiny. Podobně Francie. Rychlejší, pohodlnější a často i levnější doprava než auto. S ostatními zeměmi z top 5 nemám tolik zkušeností, abych hodnotil.
Francie má dobrou dálkovou dopravu, ale ta regionální stojí za houby.
Je pravda, že ve Francii zrušili snad všechny lokálky typu „šukafon se dvěma bábami pětkrát za den“, ale v hustěji osídlených oblastech mi regionální doprava přijde špičková (nemyslím vyloženě příměstskou dopravu, která je ale taky super). Například celé jižní pobřeží, od Perpignanu až po Monaco, regionálky z Toulouse (jezdí až k Atlantiku, Středozemnímu moři i do Pyrenejí), z Lyonu, z Paříže, z Bordeaux, z Nantes… Na všech těch tratích jsou vlaky časté, rychlé a velice pohodlné. Když se zrovna nestávkuje, tak ve Francii nevidím důvod používat jiný dopravní prostředek než vlak a opravdu si tam železnici užívám.
Ve Francii to bývalo špatné cca před 15 lety. Ale od té doby se vlaky neustále zlepšují, i když lidé budou brblat pořád. Investuje se do nových vozidel, rekonstruují se trati, které mají smysl. Po katastrofě z roku 2014 z Brétigny-sur-Orge (tehdy jsem projel tím úsekem jako poslední vlak před tím, který tam následně vykolejil) se v rámci plánu Vigirail vyměnily stovky zastaralých výhybek a jiných nevyhovujících kolejových instalacích mimo VRT. Francie je větší než Německo a některá místa jsou extrémně řídce osídlená, takže nemůžete nikdy čekat služby, jako v Německu nebo Švýcarsku. Ve Francii to musíte brát po regionech.… Číst vice »
Já s regionální dopravou ve Francii teda zkušenosti nemám, ale TGV je absolutní špička a vždy se jím rád projedu.
musim rict, ze Monaco – Nice – Cannes jezdi regionalni vlaky opravdu casto a jsou komfortni, co jsem tam cca pred 3 roky byl, prislo mi zakladni jizdne celkem drahe, mozna jsou i nejake vyhodnejsi nabidky napr. pro skupinu, regionalni jizdenky, ale zas tak moc jsem to nezkoumal. jednou jsem mel mezinarodni jizdenku z Italie, ktera byla levna a podruhe jsem se sehnal neco jako vcasnou jizdenku na Thello, takze to bylo taky „za par“ euro
Ty ceny mi až tak zlé nepřijdou. Například obyčejná jízdenka z Nice do Monaca stojí 2,90 až 3,50 € (75 až 90 Kč). Když si u Českých drah koupím obyčejnou jízdenku na stejnou vzdálenost (například z Masaryčky do Měšíc u Prahy), bude mě to stát 49 Kč. Mzdy ve Francii jsou cca trojnásobné, čili v přepočtu na cenovou hladinu je to v té Francii ještě levnější. Jinak jsou samozřejmě části různých tratí zakomponované do všelijakých integrovaných systémů, takže kdo si chce trochu hrát, dostane se s cenou níž, stejně jako je to u nás. Třeba zrovna u té Nice si… Číst vice »
„Když se zrovna nestávkuje“… to je ovšem zásadní problém, který možnosti spolehnout se na tamní železnice dost eliminuje.
Nevím kde vy, ale jel jsem na jihu u Nimes a Montpellier a taky kolem Toulouse a za mne super.
Švýcarské dráhy nepatří k těm levným.