74 jízd vlakem za rok na obyvatele. Švýcaři opět mistry Evropy v cestování na železnici, Češi byli devátí

Cestující na nádraží ve švýcarském Lucernu. Švýcarsko bývá považované za vzor pro veřejnou dopravu. DPH z jízdenek tu letos kleslo na 7,7 %. Foto: Jan SůraCestující na nádraží ve švýcarském Lucernu. Švýcarsko bývá považované za vzor pro veřejnou dopravu. DPH z jízdenek tu letos kleslo na 7,7 %. Foto: Jan Sůra

Počet cestujících ve švýcarských vlacích loni dál rostl, v počtu ujetých kilometrů je na druhém místě Rakousko.

81 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vašek

Kdyby byla tabulka na pročekaný čas na zpožděné vlaky, budeme suverénně první.

Martin

Ta tabulka je hodne zajimava…
kdyz bych ji rozdelil napul, tak nahore, tedy casteji vyuzivaji vlaky na zapade + my (ale diky hustejsi siti), mene casto na vychode + Irsko (to zas moc vlaku nema)…

Koukam, ze vubec privetivajsi k verejne doprave jsou na zapade a taky do ni vice investuji…

klammer

Ano, tohle sedí. Stačí se podívat na železniční mapu Polska. Západní část, která dříve patřila Německu, má hustší síť, kdežto východní, kterou před r. 1918 spravovala Moskva, je o poznání řidší, pokud jde o vlakové tratě. To rozdělení je dáno historicky, a dodnes je patrné.

robert

Výborná analýza.

Michal J.

Mizerný výsledek vzhledem k hustotě sítě (a ne, absencí VRT to není, viz třeba Dánsko).

Cestující, teď ale doma

Dánsko má jeden úsek VRT

ušatá

Smutné, máme hodně co dohánět.

Původní Pražák

Podíval jste se vubec na ty grafy, nebo je to vas univerzální komentar?

Vlastimil Kocurek

Wow, vždyť 9. místo není špatné. Toho si cením.

Cestující, teď ale doma

Spíše 11, když tam chybí Belgie a Holandsko.

Vlastimil Kocurek

No jo , to už pak je slabší.

Martin

a jeste pridejte hustotu zel. site a dalnic/silnic,… je videt, ze preci jen mame trochu do dohanet, ale spise v mysleni lidi…

Jakub P

Nebo v tom, že hustota železniční sítě je nám málo platná, když koleje nevedou nebo vlaky nejezděj tak, jak by to odpovídalo dnešním potřebám a ne potřebám průmyslu a armády z dob monarchie.

robert

No jo, to je těžký, když Češi a hlavně autíčkáři přistupují k vlaku jako k socce. Pro drtivou většinu lidí od německorakouských hranic je veřejná doprava něco ponižujícího. A ta úroveň tomu odpovídá – stará vozidla, horkotěžko udržovaná infrastruktura, berou to jako přítěž.

Jan

Béčka, 810ky atd. …to prostě moc lidí nepřesvědčí přesednout z auta do vlaku, ve kterém často pokulhává čistota a tekoucí voda na toaletách není vždy samozřejmostí – to všechno v kombinaci s (obvykle) delší jízdní dobou stále krutě odrazuje od využití vlaku na mnoha trasách. Typickým příkladem je rychlíková linka R11, na které se opravdu zastavil čas…

robert

Zrovna po ní jedu. Máš pravdu.

yxc

Stačí se podívat proč jsou nahoře třeba francouzi. Mají jízd jako my a velký kilometrový najezd. Jakmile tu bude aspoň VRT Praha-Brno a Brno-Ostrava, tak klidně můžeme vyletět do top 5.
Prostě pokud není dráha časově výhodnější na delší trasy (zatím jen na trase Praha-Ostrava) a v okolí velkých měst, tak se to nezlepší. Na pomalu šinoucích se lokálkách, kde je i ta 810 moc, protože musíte ještě 2 km k zastávce, to nedoženete.

Cestující, teď ale doma

VRT zase tolik nových cestujících nepřinese, největší nárůst by byl po novostavbě Praha – Liberec na 160 až 200 km, Praha – Jihlava, modernizaci Praha – Kladno – Rakovník, po nové příměstské železnici Praha – Jesenice nebo Brandýs apod.

Martin

Nebyl bych si tak jisty, ale je to take o prilezitostech, pokud je spojeni vazne vyrazne rychlejsi, tak to cestujici pritahne, a hodne zalezi, jak na to navaze regionalni doprava… U trati na Liberec je to znat, vlakem by to jel malokdo, navic Boleslav by to chtelo k Praze casove priblizit cca na 1/2hod., pak by to bylo velmi atraktivni, jezne by to chtelo jine trasovani nez se planuje a rychlejsi vlak nez 200km/h, dal na Liberec pak klidne neco koridoroveho 160-200… Liberec by byl pod 1h z Prahy a pak by se zlepsil i stav na D10… U te… Číst vice »

Jindra

Nová, nebo podstatně zmodernizovanátrať z Prahy do Liberce je, a bude neproveditelná. Alespoň dle různých studii Ministerstva dopravy a SŽ. Studie stíhá studii a….

robert

Říká ti něco synergický efekt?

robert

Přesně tak. Bohužel. 🙁

Jakub P

Dokonce by ani nemusela byt na tech dlouhejch cestach casove vyhodnejsi. Kdyz bude pohodlna, cista, ma sanci natahnout dost lídi i kdyz bude o (rozumnej) kus pomalejsi. Treba z Prahy do Brna uz taky mnohdy necham auto doma, i kdyz je vetsinou rychlejsi. (A kdybych musel jet ve spicce, pojedu vlakem skoro jiste). Ale nebyt moznosti plne mistenkovyho Regiojetu nebo aspon mistenky do slusnyho Railjetu, uvazovat o tom taky nebudu.

Vašek

Zlatá slova.

Jakub P

Jak to slovo pro VHD nesnasim a jsem presvedcenej, ze spousta dnesni hromadny dopravy, vcetne casti vlaku si ho nezaslouzi, tak mi bohuzel furt na nemalou cast vlaku v CR sedi. V dnesni dobe holt plati, ze i doprava by mela vychazet vstric potrebam lidi a ne ze lidi se vzdy prizpusobej potrebam dopravy. A tam, kde to tak zustava, bude holt hromadna doprava jen pro ty, komu nic jinyho nezbyde. Plus to minimum lidi, kterym se i nesmyslne organizovana trefi do jejich potreb a mozna v pripade vlaku nejaky ty vylety nadsencu.

robert

Auto nemám, celý život využívám hromadnou dopravu, ale tohle bohužel sedí.

Vašek

Jezdil bych strašně rád vlakem, kdyby jel, jak má a včas. A bylo na něho spolehnutí. Není. Proto jsem autíčkář.

robert

Mám opačný problém. I když je u nás železnice taková, jaká je, pořád mi nabízí komfort, který potřebuju. To mi žádné auto nabídnout nemůže. U auta musíš řešit hodně věcí. A já jsem líný člověk. Proto jezdím vlakem.

Tady na Moravě

Danove prekvapili. Jejich zeme neni velka a zeleznice neni nijak prvotridni. Asi to hodne nahani sbahn kolem Kodane, kde hodne nahrazuje mestskou dopravu

Výr velký

Proč nahrazuje? Naopak, je to nejvhodnější hromadná doprava pro ten účel.

Plzeňský kraj

Se nemůžeme divit, když najmem samé soukromé dopravce ,který vše zničí.

xyz

Přičemž zrovna ve Švýcarsku těch nestátních dopravců jezdí (i když pravda, nikoliv na základě soutěží, ale tradičně „odjakživa“) několik desítek.

ušatá

Jenže tam je koordinace, systém dopravy, vzájemně provázané a založené na železnici a pro nákladní dopravu se tam nelikvidují nákladiště, koleje ani tratě.

Bertik

Myslim, ze prave jisty soukromy dopravce pozvedl uroven cestovani o nekolik levelu. Kdyby nevstoupil na zeleznici, tak si zamestnanci ČSD zajnivaji v polovine minuleho stoleti

Bertik

Oprava: zamestnenci ČSD hahnivaji…

Jiří Šrámek

Dobrá oprava.

Bertik

Uznávám, jsem vůl 🙂

Jenda-71

Máte ode mne bod, v dobrém slova smyslu 😀

Zdrasa

Myslím si, že ty soukromé dopravce lehce přeceňujete. Pomohlo to na konkurenční trase do Ostravy, to ano, ale nebyl bych si tak jistý tím, že i jinde. Úplně se při tom pokroku na železnici za poslední roky zapomíná na to, že jsme jako země relativně rychle bohatli, takže bylo na modernizování. Mělo to ale taky za důsledek, že více lidí může jezdit autem a s novými kilometry dálnic se to často stalo rychlejší nebo srovnatelnou alternativou k železnici. A myslím si, že i to mělo vliv – konkurence na dálnicích. Třeba takový rychlík Krušnohor (Cheb-Most-Teplice-Ústí-Praha) je dneska, dle mého názoru,… Číst vice »

Původní Pražák

Které jen s mírnou nadsázkou dva kilometry dálnic za posledních 10 let podle vás tak hrozně ublížilily železnici, aby stálo za to se jimi ohánět? Mě vůbec nic nenapadá.

Zdrasa

Tak třeba dokončení posledního úseku D8 přes Středohoří. Ale jinak máte recht, ta modernizační reakce je hlavně na úseky otevírané v předminulém desetiletí. Tipuji, že jim na Nábřeží chvilku trvalo, než jim to došlo, ale nakonec došlo.

2084

Tak třeba na trase Praha – Tanvald se situace zlepšila, sice tam jezdí ojetiny z Německa, ale pořád lepší než to, čím tam jezdily ČD předtím.

Zdrasa

Tak jistě, nepopírám, že i to přineslo změny. Ale mluvil jsem o obecném měřítku.

Ares

Co to meleš.

Kalina

Velmi by mě zajímalo, jak se počítá počet ujetých kilometrů u cestujících s doklady IDS nebo předplatným (př. IN 100).

Jerry

Asi průměrem vole

dizgrafyq

Bez vulgarit to nešlo, že?

X 1

Vy Vole. 🙂

libcha

Tady je těžké říct, co všechno je vlak. Různé kolejové prostředky (pří)městské dopravy se mezi něj na základě různých kritérií můžou nebo nemusejí počítat, a přitom hrají velkou roli v počtu cestujících za rok.

Tuaer

Souhlas je RER v Paříži vlak nebo metro?

Ondrys

RER = S-Bahn
Co je S-Bahn, vlak nebo metro?

xyz

Vlak.

Nicméně tím pádem jsou v tom srovnání skutečně zvýhodněny ty země, jejichž hlavní či jiná velká města mají páteřní dopravu i v rámci města založenu i na železničním provozu (byť jen v Německu je to zejména Berlín a dále i Mnichov, Köln, Hamburk…).

O.K.

Jak to myslíte zvýhodněni? Samozřejmě, že takové země pak mají více cest za rok a více najetých kilometrů. Prostě ta země (město) investovala do tohoto typu dopravy, aby jej její obyvatelé mohli využívat. Co je na tom špatného? To, že se u nás musí „s-bahn“ proplétat na tratích, kde akorát překáží rychlíkům nebo nakládním vlakům, a tedy nefunguje tak hezky, no za to si holt můžeme sami.

Hara_Pes

No třeba, že v jiných městech ty lidi jedou tramvají a metrem a tím pádem se do statistiky vlaků nezapočítají?

libcha

Já bych třeba řekl, že S-Bahn Hamburg vlak není, protože má vlastní infra, jiný druh napájení atd. Zatímco S-Bahn München vlak je, protože to jsou obyčejné železniční soupravy, jen mají trochu víc dveří. A včil mudruj. No a pak máme samozřejmě vlakotramvaj, což je tramvaj plná cestujících, která přijede ke styku legislativ, a mávnutím proutku (spíše stisknutím tlačítka) je z ní vlak 🙂

A. Mikulka

Vlak.

Cestující, teď ale doma

Tak vlak je i metro nebo tramvaj, ale pochybuji že jsou započítané

Zdrasa

Zkrátka investice a priorita železniční dopravy mají své výsledky. I u nás je vidět, že se během posledních let, kdy se konečně více modernizuje, zvedá počet cestujících. Tak směle dál.

Jedine vlaky

Lucembursko? Vždyť ty patrové vlaky od Stadleru jezdí prázdné a 80% regionálních osobních vlaků končí před hranicemi s Francií a Belgií, odkud právě do Lucemburska jezdí pracovat stovky tisíc lidí.

xyz

Ano. A stejně tak zavedení jízdného „zdarma“ pro veřejnou dopravu v celém Lucembursku, vlaky nevyjímaje, bylo zdůvodněno snahou přitáhnout do vlaků výrazněji více lidí, kde z tohoto vyjádření bych usuzoval, že vlakem tam příliš mnoho lidí (co do počtu i četnosti jízd) nejezdí.

-TR-

Na provozu mezinárodních vlaků se musí dohodnout obě země. Jestli Lucembursko chce a Francie a Belgie nemají zájem, nedá se s tím nic dělat.

Tom

Rekl bych, ze se v Lucembursku prave pocitaj i ty mezinarodni vlaky, ktere jezdi do vsech okolnich zemi (Francie, Belgie, Nemecka) velmi casto a i presto o spickach preplnene (nejhure na tom bejvaji zdvojene TER dvoupatra smer Metz/Nancy ktere jezdi v 15min taktu).

xyz

Ty kilometry jsou do určité míry zavádějící, protože čím větší země, tím menší „problém“ tam je, najezdit hodně kilometrů. Což ale v případě Švýcarska, které je spíše menší, znamená o to lepší výsledek.

Plus další faktor, kdy (dle textu článku) jsou řešeny jen jízdy občanů té země, přičemž zrovna v CH jsou (zejména horské) tratě nemálo využivány (ovšem, kromě covidových bod, ale pro férovost se předpokládám bere běžný stav) zahraničními, zejména asijskými, občany.

jakub (easydrink)

74 jízd? to mám za dva měsíce 😛

Jerry

Já tez

Jenda-71

Co je jedna jízda? Za A do B, nebo každý použitý vlak?

Jakub (easydrink)

Tak to nevím, já ale na jízdu z A do B používám jeden vlak.

Kajman

A to si představte, že někdo cestou z A do B musí přestupovat v C, nedejbože ještě v D.

Jenda-71

Češi, kazíte mi průměr 😀

Václav

Já bych ho rád zlepšil, ale u nás široko daleko žádná trať není. 🙁

Jenda-71

To je nápad, bydlet v Antarktidě 🙂

Jenda

Kdo už se někdy ve Švýcarsku svezl vlakem, nemůže se divit. Doteď vzpomínám na „dojíždění“ mezi Ženevou a Lausanne. 70 kilometrů, vlaky každých 8 minut a doba jízdy něco přes půl hodiny. Podobně Francie. Rychlejší, pohodlnější a často i levnější doprava než auto. S ostatními zeměmi z top 5 nemám tolik zkušeností, abych hodnotil.

-TR-

Francie má dobrou dálkovou dopravu, ale ta regionální stojí za houby.

Jenda

Je pravda, že ve Francii zrušili snad všechny lokálky typu „šukafon se dvěma bábami pětkrát za den“, ale v hustěji osídlených oblastech mi regionální doprava přijde špičková (nemyslím vyloženě příměstskou dopravu, která je ale taky super). Například celé jižní pobřeží, od Perpignanu až po Monaco, regionálky z Toulouse (jezdí až k Atlantiku, Středozemnímu moři i do Pyrenejí), z Lyonu, z Paříže, z Bordeaux, z Nantes… Na všech těch tratích jsou vlaky časté, rychlé a velice pohodlné. Když se zrovna nestávkuje, tak ve Francii nevidím důvod používat jiný dopravní prostředek než vlak a opravdu si tam železnici užívám.

Michal Štěpán

Ve Francii to bývalo špatné cca před 15 lety. Ale od té doby se vlaky neustále zlepšují, i když lidé budou brblat pořád. Investuje se do nových vozidel, rekonstruují se trati, které mají smysl. Po katastrofě z roku 2014 z Brétigny-sur-Orge (tehdy jsem projel tím úsekem jako poslední vlak před tím, který tam následně vykolejil) se v rámci plánu Vigirail vyměnily stovky zastaralých výhybek a jiných nevyhovujících kolejových instalacích mimo VRT. Francie je větší než Německo a některá místa jsou extrémně řídce osídlená, takže nemůžete nikdy čekat služby, jako v Německu nebo Švýcarsku. Ve Francii to musíte brát po regionech.… Číst vice »

Tuaer

Já s regionální dopravou ve Francii teda zkušenosti nemám, ale TGV je absolutní špička a vždy se jím rád projedu.

Karel

musim rict, ze Monaco – Nice – Cannes jezdi regionalni vlaky opravdu casto a jsou komfortni, co jsem tam cca pred 3 roky byl, prislo mi zakladni jizdne celkem drahe, mozna jsou i nejake vyhodnejsi nabidky napr. pro skupinu, regionalni jizdenky, ale zas tak moc jsem to nezkoumal. jednou jsem mel mezinarodni jizdenku z Italie, ktera byla levna a podruhe jsem se sehnal neco jako vcasnou jizdenku na Thello, takze to bylo taky „za par“ euro

Jenda

Ty ceny mi až tak zlé nepřijdou. Například obyčejná jízdenka z Nice do Monaca stojí 2,90 až 3,50 € (75 až 90 Kč). Když si u Českých drah koupím obyčejnou jízdenku na stejnou vzdálenost (například z Masaryčky do Měšíc u Prahy), bude mě to stát 49 Kč. Mzdy ve Francii jsou cca trojnásobné, čili v přepočtu na cenovou hladinu je to v té Francii ještě levnější. Jinak jsou samozřejmě části různých tratí zakomponované do všelijakých integrovaných systémů, takže kdo si chce trochu hrát, dostane se s cenou níž, stejně jako je to u nás. Třeba zrovna u té Nice si… Číst vice »

Martin Liška

„Když se zrovna nestávkuje“… to je ovšem zásadní problém, který možnosti spolehnout se na tamní železnice dost eliminuje.

Ketchup1970

Nevím kde vy, ale jel jsem na jihu u Nimes a Montpellier a taky kolem Toulouse a za mne super.

Vlastimil Kocurek

Švýcarské dráhy nepatří k těm levným.