737 MAX opět ve vzduchu. TUI ho přes Česko přesunul do Nizozemska

Boeing 737 MAX 8 v barvách TUI. Foto: TUIBoeing 737 MAX 8 v barvách TUI. Foto: TUI

Po více než měsíci letěl nad Evropou opět Boeing 737 MAX. Letecká společnost TUI Nederland se rozhodla letadlo po čtyřech

39 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
hny

Dost lidí tady píše dokola blbosti o MCAS. Už se potvrdilo, že chyba není v MCAS…

Jan

Že to přes nás nechají lítat. PS pojišťovny toto často schválně vylukuji.

Jen tak

A cojste nam tim chtel rict?

Jan

Že když vám spadne na barák..

Jan

Nemci delako logickou vec. Bez uprav softwaru by se mi nad barakem taky nelibil

David

Nechápu, proč ze Sofie neletěli rovnou směr Dánsko. Tak to vypadá, že těsně před německým vzdušným prostorem zjistili, že tam nemůžou letět, tak to prudce stočili doprava. 🙂

Kuba

Přelety neumožňuje ani slovensko…

Jen tak

nemusis mit peci… fakt na to neprisel pred nemeckem

MildaIV

Zajímalo by mě, jestli letadlo muselo podstoupit nějakou nestandartní kontrolu senzoru úhlu náběhu, nebo zda mělo zakázáno letět za podmínek, kdy je větší šance na jeho selhání.

Jiří Kocurek

Přitom stačí ten autotrim vypnout.

Pzag

Jasně, a pak si to může člověk celé odletět na ruku. Tak díky

Y.K.

Zase tak jednoduché to není. Ruční vyvažování je fakt nouzová situace, nemyslím si, že by letadlo bez trimu smělo odstartovat (nevím jak se k tomu staví MEL).

Jen tak

proc by rucni vyvazovani melo byt nouzova situace? to je naprosto normalni vec 😀

pane na nebi

Y.K.

U B737? Ruční, jako manuální, neelektrické, trim cutoff. Ne, to fakt není normální situace.

Y.K.

Což je jediný způsob jak MCAS odstavit, pak ješté konfugurace kde nemůže být aktivní (vysunuté níže zmíněné vztlakové klapky).

Janina

Je to jednoduché. Letělo v letové hladině max 200, což je nejvýše, kdy ještě může mít 737 vysunuty klapky 1. A díky tomu bylo nemožné, any se aktivoval MCAS.

Martin V.

A jóóó! Já jsem si říkal, proč letěli tak nízko, že snad s přetlakováním potíže nebyly a ono klapky!

Y.K.

Tak to vysvětluje vše. Díky.

Jen tak

jestli se tohohle domakne bulvar…

uz to vidim… “nebezpecne letadlo letelo pres cr”, k tomu dramaticka hudba … a nanalehave rozhovory s kazdym, kdo pozna kolecko u letadla na tema, jak moc je to nebezpecne…

noerf

Jen tak: Otázka zní, zda-li se dá s letadlem letět. A to bezesporu ano. Dokonce jsem slyšel názor jednoho kapitána boeingu, že kdyby reakce pilotů na mimořádnou situaci byla správná, tak by se nic nestalo.
Možná by stálo za úvahu, zeptat se na názor pilotů Boeingu max, jak letadlo ve skutečnosti funguje.
Samozřejmě, že je nutné, aby boeing odstranil.

Jiří Kocurek
Jiří Kocurek
Pzag

A kde k tomu je ten zbytek? Jo aha, nikde.

Jiří Kocurek

A co tak napsat, co chybí? Aha, ono je lepší chybu nepopsat. Jen mlátit hubou, že je to špatně.

Pzag

Co třeba to, že to je ze simulátoru NG? A kde má falešný stick shaker, IAS DISAGREE, který se objevuje mnohem dřív než samotný pohyb stabilizátoru? A proč to nemá od cca 80 kt při rozjezdu, kdy začíná měřit alfa vane, ale v pohodě ve 3000 ft? Tohle je hodně zkreslený pohled na to, jak to doopravdy vypadá.

Y.K.

Tak snad je dostatečně jasně naznačeno, že to není rozbor nehod Maxů (což si do publikování závěrečných reportů nikdo z oboru netroufne), ani simulátor Maxu, prostě ukázka pro publikum, co to je stabilizer runaway (na NG) a co se s tím má dělat. Prostě udělat si obrázek jak to v kokpitu vypadá. Většina lidí totiž vůbec nemá předsatavu co to je vyvážení a nějaké „odříznutí trimu“. Jako úvod do problematiky je to dosti srozumitelné.

Y.K.

A třetí tady 🙂 https://youtu.be/aoNOVlxJmow

Y.K.

Tak je to vždycky, „kdyby reakce byla správná“. Nejtěžší je poznat co je sptrávně kdy se to „se.e“. Po bitvě je každý generál, když člověk není ve stresu z matoucích údajů, nemusí se prát vší silou s berany a může nad tím celé odpoledne dumat, tak je to jiné. Nutno říci, že jejich reakce ani nebyla nesprávná v rámci jejich znalostí, na danou situaci nebyly vypracovány postupy ani výcviky na simulátoru a letadlo dělalo něco jiného než znali.

noerf

Y.K.: Souhlasím s Vámi, že piloti dělali co mohli či byli naučeni dělat. A o jejich chybu se nejednalo.

MildaIV

Piloti dodržovali instrukce Boeingu pro danou situaci. V případě Ethiopean dokonce alizovanou verzi po pádu Lionairu. Vina je 100% na straně Boeingu. Práce pilotú není vymýšlet, jak se v krizové situaci mají chovat.

Jen tak

No, jeste stesti, ze piloti se vasim “prace pilotu neni vymyslet, co delat” neridi… prave proto, aby vymýšleli, tam jsou.

Y.K.

Ve stresu se ani nic vymyslet nedá. Proto jsou na vše postupy, prověřené že nezpůsobí krizi jinde, trénované.

Martin V.

Bulvár je bulvár, ale proč Němci tak vyvádí kvůli dvěma technickým přeletům? Jinak by si toho nikdo ani nevšiml.

Jen tak

odpoved je jednoducha… nemci.

MildaIV

Bych si tipnul, že kromě Němcú bude docela velký problém to letadlo na takový přelet pojistit. Pokud je majitelem leasingovka, tak taky nemusí být dvakrát nadšená, jaké riziko má podstoupit.

Pako

Protoze maji rozum – nelezou do USAprdele!

Jiří Kocurek

Jasně, narozdíl od ČR v Německu není amrická základna. Ruský AEROFLOT by si Boeing nikdy nekoupil!

Jen tak

A proto aeroflot boeingy ma…a docela hodne.

Priste trosku premyslet

Pako

A jeste to ke vsemu bude pravda! Tyhle popelnice muzou pres nas, ne pres ty chytrejsi!