71 jízd vlakem za rok. Žebříček odhaluje evropské šampiony ve využívání železnice, Česko je pod průměrem
Nádraží v Curychu. Foto: SBB

Švýcaři ovládli žebříček jak podle počtu jízd, tak v celkové ujeté vzdálenosti na obyvatele.
Pošlete jim pana ředitele odboru Sosnu a tratě svěřte do péče SŽ a do deseti let si povíme, jací byli 🙂
Zajímavé, že v tom žebříčku není Polsko.
Podle mě má Česko rezervy ve využití železnice na denním příměstském dojíždění. To je to, co dělá v Německu (sbahn) nebo v Maďarsku (HÉV) ty vyšší počty jízd a nižší průměrné vzdálenosti.
Vyšší využití železnice pro příměstské dojíždění ovšem už nyní naráží na kapacitu infrastruktury. Z Prahy, která představuje zdaleka největší centrum v republice, vychází přesně 5 použitelných tratí. Všechno ostatní jsou zastaralé pomalé lokálky. Jednokolejné a bez elektrifikace. A i na těch použitelných tratích se mezi sebou mydlí příměsto, dálková doprava a cargo. Jinde je to podobné. Řekl bych, že bez výraznějších investic do infrastruktury se v žebříčku nemáme šanci posunout. Hustotu sítě máme sice dostatečnou, ale její úroveň odpovídá stále ve většině případů 19. století. Taková Buštěhradská nebo Rakovnicko-protivínská dráha mohla dobře konkurovat koňským povozům, ne ovšem D4, D6 a… Číst vice »
Podle mě by náklad až na výjimky měl jezdit v noci nebo eventuálně v době mimo dopravních špiček a pak mnohdy dostane náklad přednost před příměstskou dopravou a nabíhají zpoždění, které se pak rozlije do celé republiky „vlak čeká na zpožděný vlak“ atd. Tak pak mnozí raději volí jízdu autem, i když příjezd třeba do Prahy po silnici je po ránu dost masakr a vlakem by tam byli asi přeci jenom dříve. Také bych viděl zrychlení a snížení zpoždění v systému odbavování vlaků – ani v Rakousku, ani v Německu nevybíhá průvodčí na každé zastávce odbavit vlak – ono se… Číst vice »