Jde o život. Pražská doprava nesplňuje standardy pro 21. století, varuje výzva

Výzva požaduje upřednostnit bezpečnost nad krátkodobým pohodlím či průjezdností pro auta.
Mezi roky 2015 a 2024 se v Praze odehrálo 185 000 dopravních nehod, při kterých se zranilo 7 000 chodců a cyklistů a 126 jich zemřelo. Podle průzkumu spolku AutoMat navíc hlásí lidé na kolech jen jednu z 10 nehod.
Spolek nyní spouští výzvu, ve které se politiky a úředníky v metropoli snaží upozornit, že Praha dlouhodobě nesplňuje standardy evropského města 21. století, ve kterém se lidé nemusí bát o život na křižovatkách a v ulicích.
Náplavky patří všem. Nové cedule mají uklidnit spory mezi chodci a cyklisty, zobrazují i „kobky“
Výzva 0 navazuje na globální hnutí Vision Zero, které vzniklo a prosazuje se zejména v severní Evropě. Tato vize ukazuje, že pomocí kombinace přístupů k bezpečnosti a konkrétních opatření je možné docílit výrazného snížení vážných zranění a úmrtí v dopravě.
„Požadujeme přihlášení se k cíli nulové úmrtnosti a upřednostnění bezpečnosti. Dále voláme po přijetí dlouhodobé strategie implementace bezpečné infrastruktury a systematické investice do bezpečnostních úprav veřejného prostoru,“ říká jeden z organizátorů výzvy Marek Pivoda.
Připomíná, že bezpečnost provozu je primární odpovědností politiků, úředníků a městských organizací. Její realizaci v pražském prostředí přitom nebrání nedostatek prostředků, know-how ani technologií.
„Chybí však vůle většiny pražských politiků iniciovat změny směrem k vyšší bezpečnosti a ochota převzít za tento stav odpovědnost,“ uvádí spolek AutoMat.
Jen stromy nestačí. AutoMat chce sebrat na magistrále jízdní pruhy pro auta
Výzva byla symbolicky spuštěna na Světové cyklojízdě na Den dětí, aby upozornila na bezpečnost zranitelnějších účastníků provozu a nepřípustný „victim blaming”. Viktimizace oběti je termín označující proces, kdy je oběť trestného činu či nehody dál poškozována a viněna z jejího zavinění.
Iniciátoři výzvy požadují mimo jiné systematické investice do bezpečnostních úprav veřejného prostoru – přechodů, křižovatek a cyklostezek. Bezpečnost požadují upřednostnit nad krátkodobým pohodlím nebo průjezdností pro motorovou dopravu.
Ažbudeokruhismus se mění v Nebudeismus. Spolek napadá změny u okruhu, chybí mu regulace aut v centru