700 stránek, 1 200 stran příloh. ŘSD zkouší znovu získat klíčové razítko pro dálnici Brno – Vídeň
ŘSD se kvůli soudním sporům rozhodlo dokumentaci kompletně přepracovat.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) udělalo velký krok pro získání povolení ke stavbě nové dálnice D52 z Brna na státní hranici s Rakouskem, konkrétně v úseku z Pohořelic. Po desítkách let neúspěšných pokusů o získání souhlasu předložilo úplně novou dokumentaci vlivu stavby na životní prostředí (EIA).
O podání dokumentace informoval na sociální síti X generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Dokumentace zatím do registru oznámení EIA nebyla nahrána. Podle Mátla jde o dokumentaci v rozsahu více než 700 stran textu a 1 200 stran příloh. Je přeložena i do němčiny pro přeshraniční posouzení záměru. Jedná se o velmi nadstandardní rozsah požadované dokumentace.
ŘSD se po sérii žalob a soudních sporů s odpůrci stavby rozhodlo pro kompletní přepracování celé dokumentace EIA i dokumentace pro územní rozhodnutí a stavební povolení. Původní verze byla z roku 2005. Nová verze reflektuje zejména požadavky ze závěru zjišťovacího řízení u ministerstva. Problematickým místem je zejména přechod vodní nádrže Nové Mlýny. „Nově jsme projednali a navrhli migrační objekty pro vydry a bobry, rozšířen byl mostní objekt u přelivného objektu,“ popsal ředitel brněnského závodu ŘSD David Fiala. Podle něj bylo časově nejnáročnější prověření a projednání variant lokalit pro realizaci kompenzace za účelem snížení objemu zásobního a retenčního prostoru nádrže u stavby přechodu nádrže.
Dálnice D52 je jednou ze staveb, kterou český stát nedokáže řadu let posunout kupředu. Z Brna do Pohořelic je postavená od roku 1996, ale stavba dále na jih je kvůli průtahům stále v nedohlednu. Rakušané už přitom svoji stavbu dokončili. Pouze koncový úsek je zatím dvoupruh a čtyřpruhem se stane až ve chvíli, kdy i Češi se svojí stavbou pokročí.
ŘSD aktuálně počítá, že by stavba mohla začít v roce 2026.