643 dnů prací a omezení pro 80 tisíc aut. Proměnu křižovatky D1 a D2 provedou tři firmy

Práce na rozšiřování D1 mezi exity Brno-centrum a Brno-jih. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czPráce na rozšiřování D1 mezi exity Brno-centrum a Brno-jih. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Do soutěže dorazily nabídky na rychlejší dokončení, rozhodla nakonec cena.

62 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Sáček

Čtyřlístková je ta stará dnešní, která je na plánku částečně překryta novou

Ondra K.

Ten „lístek“ je vratná rampa pro odbočení vlevo. Ve stávajícím stavu jsou 4, po novu budou jenom 2.

radys

No hezké, ale ty peníze bych dal na urychlení dostavby D35 a tu křižovatku rozbourával až potom. Bylo by dobré mít alespoň jeden funkční dálníční tah východ-západ.

Elvis

Ano tak to bylo v plánu před 20 lety, postavit D35 – opravit D1 – postavit tangenty kolem Brna, bohužel realita dopadla jinak. A čekat další roky by balo mrhání časem.

radys

„Bylo v plánu před 20. lety…“
Ta myšlenka, že by se měla nejdřív postavit alternativa a pak teprve rozkopávat stávající spojnici platí pořád. Navíc v Brně nejde o akutní havarijní stav. Ta dálnice je konstrukčně v pořádku, rekonstrukci urgentně nepotřebuje, jen nestíhá kapacitně.

SYN

No kdyby někdo měl zájem to dělat ekonomicky, tak především se to mělo udělat před 10ti lety když se (postupně, po polovinách) kompletně opravovala D1 v celém úseku okolo Brna. Takže na ekonomiku a cestující se evidentně s…kašle, potom to „po dokončení D35“ (čili za nejmíň 10 let) už vám nikdo nevěří…

W14

Bude zajímavé sledovat, zda nakonec ŘSD nesáhne po akceleraci stavby (omlouvám se, pokud je tento pojem špatně, beru to odsud: https://sfdi.gov.cz/wp-content/uploads/2024/06/2024-06-metodika-akcelerace-ver-ii.pdf) s tím, že by se pak mohlo stát, že by výsledná cena nakonec nemusela být rozdílná oproti té, kterou nabídlo sdružení s rychlejším dokončením.

vrjos

Tady by bylo nejlepsi, kdyby byla davno hotova D35, i D11, D55 a kapacitni propojka D55-rakouska A5.
Tim by se dostalo z dalnicnich krizovatek D2-D1 a D52-D1 mnozstvi tranzitnich smeru- cokoliv ze zapadu CR na stredni a severni Moravu a do Polska, Viden-Polsko. Prave ma smysl, aby u Brna zustal jediny tranzit a to zapad CR- jihovychod CR (Bratislava).

Zdeněk

Tak pořád stejná blbost o propojení D55 a A5 ta prostě nikdy nebude!!
D55 končí u D2 a dál se jede na Bratislavu.Jediné o čem je možné uvažovat je S8 ,ale až na slovenské straně!!
Blouznění o propojení nesmyslů přes mimořádně cenné území LVa normální člověk nemůže myslet vážně……

PetrN

faktem ale je že po dokončení D55 to bude z Polska jednoznačně nejrychlejší trasa do Vídně s využitím obchvatu Břeclavi, který se snad již brzy bude stavět (a hlavně mimo Brno). Minimálně osobní a lehká nákladní (3,5t) doprava tak bude stoprocentně jezdit. V Rakousku se v dlouhodobém plánu počítá se stavbou obchvatů Reintalu a Grosskrutu, poté možná bude zrušen zákaz nad 3,5t přes přechod Poštorná/Reintal?

SYN

Bude to rychlá cesta, DUKUD nebude ucpaná. Ale snad díky tomu že není Reintal průjezdný pro náklaďáky tak se to snad trochu rozdělí.
Cesta přes Pohořelice by byla stejně rychlá, kdyby byla hotová (nebo aspoň samotný obchvat Mikulova).

SYN

Bude to rychlá cesta, dokud nebude ucpaná. Ale snad díky tomu že není Reintal průjezdný pro náklaďáky tak se to snad trochu rozdělí.
Cesta přes Pohořelice by byla stejně rychlá, kdyby byla hotová (nebo aspoň samotný obchvat Mikulova).

vrjos

Proc pres Lednici a Valtice?
V trase obchvatu Breclavi a smerem k Ceskym Krutum (Grosskrut)

PetrN

i obchvat Břeclavi a silnice dále na Reintal zasahuje do Lednicko-Valtického areálu: https://mapy.cz/s/hehokumano

MartinS.

Bylo psáno přes LVa a I/55 na přechod Poštorná/Reintal za obchvatem Břeclavi přes památku UNESCO Lednicko-valtický areál prochází.

Dálnice

Do Breclavi povede D55. Kolem Breclavi obchvat. Doprava do 3,5t sever-jih se Rakusakum povali pres Reintal a Grosskrut. Jejich boj…

Jirka

Nesmysl. Dálnice by klidně mohla vést po trase břeclavského okruhu směr Reintal a Grosskrut.

SYN

Asi tak „klidně“ jako trasa přes jezera a okolo Mikulova… ta už se taky „klidně“ (ne)staví 10+ let…

Vítek

Možná by ty kaminy z D55 směrem do Rakouska bylo možné přeložit někde u Břeclavi na vagony, aby jely dál po železnici, která také vede přes ten Lednicko-Valtický areál? 😉

SYN

To je jistě pravda, ale to co jmenujete bude (všechno) dokončené nejmíň tak za 10 let… bohužel se čekalo a čekalo… až jsme měli 80k vozidel na dvou pruzích.
Taky se mohla minimálně část úprav prověst při minulé uzavírce (vždy jeden úsek „po půlkách“ několik měsíců, pak další úsek, dohromady asi 2 roky) před nějakými 10ti lety… ale to né, nic nebylo dohodnuté tak se jen opravil povrch v stávající šířce.

Jakub

žádná propojka D55 – rakouska dalnice nikdy nebude, kdo to tem lidem neustale vyklada?

Sáček

Pro osobní auta je. Obchvat Břeclavi (zač. 2025) a pak krátká cesta Reintal-Grosskrut, už dnes využívaná. Spíš jsou zvláštní osoby, kterým to kdovíproč jde proti srsti, jaké jsou pravdivé důvody. Asi zas něco s vlaky.

Láďa

Kdyby tu Rampu D2-D1, myšleno Bratislava – Praha, udělali nějakým zázrakem co nejdříve, tak by to bylo fajn,,

Zdeněk Fila

Takže teď už budou kolony kamionů od Jihlavy a z druhé strany od Břeclavi. Pracovní doba od 8 13 hodin úterý čtvrtek.

PetrN

stylem co píšete by se to dělalo možná tak 10 let… vy si vůbec nedokážete představit co všechno takto náročná přestavba křižovatky za plného provozu obnáší, tam nezůstane jediná rampa na svém místě, všechny mosty komplet nové. Postavit to na zelené louce by byl obrovský úspěch za jeden rok, takhle to bude za provozu 2 roky a to se tam bude dělat denně a často i v noci. To ale neznamená že tam bude furt maximální nasazení stovek lidí ve dne v noci, spousta věcí má nějaké jasně dané technologické postupy, jako je tuhnutí a zrání betonu, konsolidace náspů, atd…… Číst vice »

Zdeněk Fila

Už tam budují 3 roky možná 4. A dalších 6 nás ještě čeká. Proč se tohle peklo nedělalo v době rekonstrukce D1? Takhle všechny kamióny dojedou k 9 křížů a tam 4 hodiny popojíždí.

PetrN

Máte špatnou paměť. Stavba aktuálně rozšiřovaného úseku byla zahájena v srpnu 2023, dokončena bude v dubnu 2025…

Zdeněk Fila

No loni už to bylo aspoň třetí rok co RSD úspěšně bojkotuje dopravu okolo Brna.

PetrN

Tak to mi jistě prozradíte co se stavělo na D1 kolem Brna před srpnem 2023. Úsek mezi I/52 a D2 to rozhodně nebyl…

Zdendik

Všechny mosty nové nebudou, stačí se podívat na projekt. Ten základní, křížení D1/D2 zůstává, most je po GO, spodní stavba. Přestavba se týká odbočovacích ramen. Bude to mazec, četl jsem něco o tom, že provizorní rampy budou mít ohřev, aby to kamiony v zimě v prudkém stoupání zvládly

Slávek

Nemáte odkaz na ty vyhřívané rampy?

Lubas

Mýlíte se, jezdím okolo stavby pravidelně a chlapi pracují na plný výkon i o víkendech. Neříkám 24/7, ale často je vidět činnost brzy ráno kolem 4-5h, a nebo dlouho do noci.

Zdeněk Fila

Tak to jezdím asi okolo jiného Brna. Klasická přehlídka stavební techniky. Sem tam se pár dělníků opírá o lopatu.

Zdendik

Chce si to opláchnout oči. Mohu potvrdit, že s výjimkou vánočních svátků se pracovalo naplno. Tahače s nosníky pro nové mosty najížděly zásadně v noci.

Tomáš

Toto už se dnes provozuje spíš na nějakých zapadlých okreskách, možná ve městech. Zrovna dálnice mají určité tempo. Vzpomínám si na rekonstrukci D1, kde se jelo naplno víkendy/svátky už od časného rána. Nebylo to sice mraveniště, jako jsem viděl v Německu, ale aktivita tam byla.
Ale s těma kolonama, kdo ví. Nevím, jak to mají sfázované s rozšířením na 6-pruh, ale snad včera začínaly kamiony stát už někde u Velkého Meziřííč.

Couler

Přestavba křižovatky má čekat na dokončení 6-pruhu. Ale ono to zas takový vliv mít nebude. Rozšiřování dalších úseků na 6-pruh je zatím časově daleko, to bude křižovatka už beztak hotová.

Zdeněk Fila

V době rekonstrukce D1 bylo normální že se pracovalo max tak 8-15 hodin. Zbytek času se nedělo nic. Dokonce jeden úsek byl dva roky zavřený bez jakoukoliv aktivity.

Michal Bartoníček

No tak budou kolony od Jihlavy. Co má být? Žádný rozdíl oproti běžnému stavu.

Jakub

dvojnasobne myto, co maji rakusane pro nakladni dopravu a je po balkanskym problemu, co ty kolony dela….

Zdeněk Fila

A byl jste někdy v Rakousku? Tam také jede kamión za kamionem. Ovšem když jede kamión trasu Budapešť Berlín dost dobře nemůže jet přes Rakousko.

PetrN

Jenže přes nás (D2-D1-D5) jede bohužel i sposta kamionů od Budapešti na Norimberk a dále na západ i přestože to je přes Rakousko o 70km kratší, např. právě kvůli mýtu, či zákazu noční jízdy v Rakousku…

Zdeněk Fila

V Rakousku není v noci zákaz jízdy kamionů. To si pletete ze Švýcarskem .

PetrN

Když myslíte… „Celoročně platí v celém Rakousku zákaz nočních jízd kamionů od 22 do 5 hodin, s výjimkou jízd vozidel se sníženou hlučností (zelený terč s označením L), a maximální rychlost je omezena na 60 km/h“

Luboš

Takže zase jedna směna 7-15, 2 bagry a 5 lidi, o víkendu nic. Po 14h už na stavbě ani noha a furt dokola jak někde v Africe.

P73

Jakože nemůžu mluvit za každý den, ale teď v neděli tam normálně pracovali.

PavelM

Já tam projížděl na štědrý den a makalo se pořád na plno. Pokud tedy budou se stejným nasazení dělat i tu křižovatku tak myslím není co vytknout…

Rudy

A jel jste tudy v létě? Odpoledne ani noha. A teď si budou topit.

Honza1

Ono se totiž nejlépe kritizuje od počítače s Bráníkem v ruce, a to bez absolutní znalosti současných poměrů. 🙂

Jirka

Apropo – Bráník je odporné pivo. Brr.

Jan Tichavský

V článku máte napsáno, soutěží se 70% na cenu a zbytek na dobu výstavby. Když pak je vybrána nabídka s nějakou délkou výstavby, tak už je čistě na dodavateli, jak si tam bude práci organizovat, hlavně když ten termín splní. Pokud chce ŘSD kratší omezení, tak si musí dát podmínku nějaké maximální doby a pak to náležitě zaplatit.

PetrN

maximální doba byla 1038 dní, předpokládaná nejnižší pak 713, tři sdružení firem nabídly ještě kratší dobu než se vůbec předpokládalo…

asfalter

Kámoš na té stavbě rozšíření na 6 pruhů dělá. Říkal mi, že tam je to pod drobnohledem, takže je tam x desiítek lidí a techniky, často multikulturního zaměření

PetrN

Jen bych podotkl že do této doby 643 dní se dle zadávací dokumentace nezapočítává zimní období dle definice v Technické specifikaci, což je od 15.12. do 15.2. Pokud se začne třeba v září 2025, tak do toho vstoupí dvě zimní období, tzn. celkem 767 dní, tj dokončení říjen 2027

Elvis

Dají si tam párty stany a pojedou jako na D1, samozřejmě počasí neovlivníš a pokud bude dlouhodobě -20 °C, tak to můžeš zabalit a počkat. Na druhou stranu v Brně jsou zimy mírné, takže bych se toho nebál.

Ing. Vladimír Bílý

Těch 80 000 vozidel denně platí jen pro D1 směrem ku Praze a to je ještě starý údaj z covidoveho roku 2020. Celkový počet vozidel, který přes tuto křižovatku denně projede, může být i výrazně přes 120 000.

Milan

Já bych teda ocenil o dva měsíce kratší výstavbu i za těch 400M.

Jirka

48 dní nejsou dva měsíce a 400 mil. je dost peněz.

Stráťa

Hlavně se váha jednotlivých kritérií neurčuje po obdržení nabídek ale před vypsáním zakázky.

PetrN

přesně tak, navíc to furt dopadlo lépe než se dalo očekávat. Předpokládaná soutěžní doba realizace byla v rozmezí 713 až 1038 dní.

David

Se mi líbí, jak je snaha nahonit třeba i za 400mio 50 dní na výstavbě, ale schvalování, který trvá roky nějak jako nejde.

Výsledkem urychlených práci může být zmetek co se pak bude muset opravit. Pokud se nějaký úředník rozhodne dřív než za měsíce, tak se stane jako co?

Dusmor

Pokud se nějaký úředník rozhodne dřív než za měsíce, tak dostane další úkol.

Ondra K.

Tohle je z velké části důsledek nedostatku úředníků a nejich nedostatečného finančního ohodnocení. Povolování velkých staveb je složitá práce vyžadující patřičné zkušenosti a znalosti. Bohužel tohle politici hlásající „malý stát“ prostě nevidí.