posily_do_teamu

546 Kč za kilometr. Praha řeší zásadní zdražení Pražského motoráčku

Motorový vůz 831 v zastávce Praha-Žvahov. Foto: RopidMotorový vůz 831 v zastávce Praha-Žvahov. Foto: Ropid

Výrazné navýšení nákladů představil Ropid jen pár týdnů po uzavření nové smlouvy.

Hlavnímu městu hrozí, že už od příštího roku bude platit za provoz takzvaného Pražského motoráčku 546 korun za kilometr. Dopravce na této trase, společnost KŽC Doprava, přišel s novou kalkulací nákladů. Podle ní by Praha měla platit za provoz více než dvakrát více než dosud.

Vyplývá to z materiálu pro dopravní výbor zastupitelstva, který představil ředitel pražského organizátora dopravy Ropid Petr Tomčík. Ten je podepsán pod všemi stávajícími smlouvami Prahy s KŽC Doprava. Mají dva společné znaky: velmi omezené sankce a uzavření bez řádné soutěže.  K představení návrhu na výrazné zvýšení plateb došlo v době, kdy dopravce čelí kritice za svoji neschopnost zajistit řádný provoz na městské lince S34 do Čakovic podle smlouvy. Za urychlené řešení situace vznikla i petice.

Bez omluvy. Ropid vysvětluje důvody marasmu vlaků do Čakovic, 810 zmizí nejdříve v červnu

Ropid v závěru loňského roku uzavřel s KŽC Doprava novou smlouvu na pět let. Podle smlouvy může Praha prodloužit kontrakt o dalších 5 let. V době uzavírání smlouvy ale Ropid neuváděl, jaké náklady přinese případná opce. Už brzy nicméně mají pražští radní řešit zásadní navýšení, které by platilo podle materiálu od příštího roku.

Prezentace Petra Tomčíka k Pražskému motoráčku. Foto: Mgr. et Mgr. Petr TomčíkPrezentace Petra Tomčíka k Pražskému motoráčku. Foto: Mgr. et Mgr. Petr TomčíkPrezentace Petra Tomčíka k Pražskému motoráčku. Foto: Mgr. et Mgr. Petr TomčíkPrezentace Petra Tomčíka k Pražskému motoráčku. Foto: Mgr. et Mgr. Petr TomčíkPrezentace Petra Tomčíka k Pražskému motoráčku. Foto: Mgr. et Mgr. Petr Tomčík

ETCS i kompletní oprava

Hlavním důvodem navýšení ceny je instalace palubní jednotky evropského zabezpečovače. O této nutnosti se ví několik let, předloni získala KŽC Doprava od Státního fondu dopravní infrastruktury příslib dotace. Aktuálně už běží soutěž na zhotovitele. Dva měsíce po podpisu smlouvy s Prahou ale nyní vyšlo najevo, že je potřeba motorové vozy řady 831 přezdívané Kredenc z roku 1959, kompletně opravit.

Nejstarší vozidlo s ETCS a za dotace. KŽC Doprava soutěží instalaci do kredencí

„V době schválení nebyly známy všechny ekonomické podklady včetně nutných nákladů na renovace vozidel, na která by měl být vlakový zabezpečovač ETCS instalován,“ uvedl Tomčík v prezentaci.

Nesmrtelná kredenc. Praha bude platit provoz 65 let starého motoráku až deset let, bez soutěže

Ta ukazuje náklady z peněz daňových poplatníků, které má provoz Pražského motoráčku dál stát. Celkové náklady na opravu a instalaci ETCS jsou 72,57 milionu korun, po odečtení dotace zbývá Praze zaplatit za tyto úpravy 41,6 milionů korun. „S ohledem na stáří vozidel a naplňování klimatického plánu HMP by tato částka musela být rozpočtena do zbývajících devíti let uzavřené smlouvy o veřejných službách,“ uvedl Tomčík. V případě schválení instalace vlakového zabezpečovače ETCS a prodloužení provozu na dalších pět let by náklady vzrostly na 82,2 milionů korun v cenách roku 2025.

Šotoprovoz za cenu jedné nové tramvaje

Pro představu, o jak vysoké náklady jde: 83 milionů korun stojí jedna nová tramvaj od Škody pro Prahu, za tuto částku může město pořídit téměř osm kloubových autobusů Iveco Streetway. Pražský motoráček denně přepraví 232 cestujících (průměr, celkové číslo za den).

Aktuálně platí Praha 264 korun za kilometr (podle prezentace, podle registru smluv 252 Kč). V případě prodloužení vyskočí cena za kilometr na více než dvojnásobek: 546 korun za kilometr. Půjde o bezkonkurenčně nejdražší železniční výkon v Česku. Za jeden kilometr provozu s novými jednotkami Pesa u Regiojetu zaplatí Praha 215 Kč.

Dopravní výbor k materiálu neschválil žádné usnesení. Případné prodloužení je otázkou pro radní. Pokud prodloužení neschválí, smlouva na Pražský motoráček skončí v roce 2029. Plán může narazit také v soutěži na instalaci ETCS. Může se stát, že se do soutěže nikdo nepřihlásí. Už dříve KŽC Doprava zmizí z objednávky Středočeského kraje. Současné vedení kraje neplánuje provoz s tímto dopravcem jakkoliv prodlužovat. Poslední kontrakt uzavřelo bez soutěže vedení kraje za vlády ANO 2011.

Tagy KŽC Doprava PID Pražská integrovaná doprava Pražský motoráček ropid šotouši za veřejné prostředky
64 komentářů