546 Kč za kilometr. Praha řeší zásadní zdražení Pražského motoráčku
Motorový vůz 831 v zastávce Praha-Žvahov. Foto: Ropid

Výrazné navýšení nákladů představil Ropid jen pár týdnů po uzavření nové smlouvy.
Výrazné navýšení nákladů představil Ropid jen pár týdnů po uzavření nové smlouvy.
Dejte jim rovnou tisíc korun at je to hezky kulatoučké a dobře si všichni pamatují za jaké pitomosti se tu vyhazují peníze.
Tohle cely je naprostej bizar, který by snad nešlo ani vymyslet.
Štěstí v neštěstí je snad jen to, že třeba nemají parní vlak…
Zrušit bez náhrady, nebo nanejvýš ponechat původní úhradu a zvednout jízdné. Má-li to být součást ZDO, pak by vozidlo mělo splňovat požadavky na taková vozidla kladené, a nemůže to být kredenc. Má-li to být zážitková jízda, čili atrakce, není důvod platit to jako ZDO (erár nemá co platit jízdy vybraných historických vlaků, jiné taky neplatí). Na historických tramvajových linkách taky neplatí tarif PID.
Koukal jsem na web KŽC a údajně mají ve „flotile“ motorový vůz 851, který má větší kapacitu než 810. Proč tedy teď nenasazují 851 na tu problematickou linku do Čakovic?
Protože to není pravda, 851 má 48 míst k sezení, 810 jich má 50 a 5 sklápěček.
Ani na stání se do 851 víc nevejde?
To asi ano.
Tohle je už do nebe bijící drzost a volá po podnětu na kriminál. Výsměch všem moderním linkám tahle atrapa dopravy!
Nejvyšší čas pro NCOZ. Tohle už začíná připomínat Motol.
Vsadil bych se, že už se o to detektivové i zajímají.
NCOZ není na řešení toho, že jsme si špatně vybrali ve volbách. Toto vyhazování peněz bylo řádně schváleno demokraticky zvolenou reprezentací. (V Motole nikoli)
Né že bych nějak souhlasil s touto smlouvou (ne nadarmo se tomuto vlaku říká Pražský zlodějáček), ale jedná se v tomto případě o přímé zadání. Na NCOZ by tak bylo vhodné z vaší strany dát i veškeré pro nevýhodné smlouvy uzavřené kraji s dopravcem České dráhy. Například šílené ceny za vlkm ve Středočeském/Karlovarském/Olomouckém kraji (vše nahrabáno ČD na přímo bez jakékoliv soutěže). Tam se točí miliardy navíc na rozdíl od KŽC rozinek. 🙂
No to nevím. Velmi vážně pochybuji, že všechny kontrakty které ropid (samostatná městská organizace) zadává schvaluje volené zastupitelstvo.
Já ROPID ani KŽC ve volbách nevolil.
Hm, takže se ukázalo, že štětkový opravy nestačí. A proč si nenchat zaplatit opravu někým jiným.
A furt to bude starej střep s motorem, kterej kouří jak uhelná elekrárna.
Celou tu „poctivou nostalgii“ poslat do háje a nasadit sem normální vozidlo.
V ceně za vlkm hraje v tomto případě významnou roli to, že provoz je pouze o víkendech. Celkem pouze cca 16.000 km ročně. Kdyby byl četnost spojů/km proběh vyšší, nevypadala by cena tak drasticky.
Co přepraví 232 cestujících za den, nemá v pražské síti mít nárok na existenci, pokud to nejede v nějakém režimu základní dopravní obsluhy. Kór za tyhle nehorázné prachy (MČ přispívají?) a vyblokování cesty na jednokolejce a následně v přetíženém uzlu. Za tyhle prachy se když tak může posilovat kdejaký autobusový okraj jinde, kde lidi jsou nešťastní z půlhodinových až hodinových intervalů, přičemž poptávka roste, a chcete-li příklad větší oblasti zralé na posílení, je to třeba Zbraslav-Lipence.
Pro lidi, co nechápou, oč jde: je to turistická víkendová retro linka, je velmi oblíbená například mezi rodiny s dětmi, já ji taky občas vyuziju, když jedeme třeba na procházku. Je to prostě zážitková linka. Takže ne, nevím proč by tam měly jezdit nové vlaky. A pokud vím, tuto řadu nemá žádný jiný dopravce (možná nějaký typu RCAS, to fakt nevím). Opravdu nechápu, čemu se každý diví. Kdyby to byla běžná linka, jako do Čakovic, tak pak ok. A ETCS? No, tak to asi netřeba komentáře. Stojí to ranec, ale vznikají kvůli němu samé absurdní situace. Za mě výhradní provoz… Číst vice »
Není problém v tom, že je to zážitková linka a jezdí na ní staré vlaky. Problém je, že tato linka je placená z veřejných peněz a to opravdu „bohatě“.
Tag „šotouši za veřejné prostředky“ podstatu celé věci vystihuje dostatečně jasně.
Možná jsme z toho vyšli ještě lacino. Taky někoho mohlo napadnout začlenit jízdu „párou na Karlštejn“ pod S7, to by byl teprve vítr v kapse…
Zajisté. A kdyby měl starej Kočka lepší konexe, mohla tam za dotace jezdit zážitková lochneska.
Udělejte si prosím pořádek v tom, co je doprava a co je zábavní atrakce. Pokud je to objednáno za veřejné prostředky jako doprava, tak to má plnit parametry dopravy a tím to končí – každá koruna vyložená navíc je hospodářská chyba. Pokud to má být atrakce, tak to má fungovat buďto na komerční bázi, nebo čerpat prostředky z jiných titulů (kultura apod.).
A ono to není objednáno jako atrakce (myslím ta turistická linka přes Semmering)? Ovšem, mohli to platit z jiného měšce, aby to tak „neřvalo“, a mít jízdné třeba jako na lanovce (ať je v tarifu aspoň něco jednotného). Lochnesku máte teď na výstavišti, odhaduji. A Praha na to tuším též přispívá.
Kdybyste četl článek, tak byste se nemusel zbytečně ptát.
ETCS zásadním způsobem zvyšuje bezpečnost provozu. Kdyby bylo ETCS, nestala se například v září nehoda KŽC Doprava na Balabence. Stál doufám, že žijeme v zemi, kde více lidí ocení bezpečnou dopravu před ukájením šotopotřeb za veřejné peníze.
Anebo by taky ten motorák KŽC do Čakovic jel mnohem levněji (protože bez zabezpečení atd.) po silnici, a mohl se srazit třeba s tramvají, jako onehdy nedaleko X25. Nerozporuji přínosy zavedení zabezpečovače jako takového, ovšem ETCS je zrovna ta nejdražší varianta, z čehož žel vyplývají i jisté nevýhody.
Bavíme se o motoráku, který jel po kolejích, netuším, proč do toho motáte silnici a tramvaje.
František X motá silnici kterou nenávidí úplně do všeho (do článku o silnici zase pořád motá železnici). Ten by to motal i do receptu na borůvkový koláč.
Jelo se na ty borůvky autem, nebo šukafonem?
Trvání na tom, aby dopravci platili ETCS, již párkrát způsobilo, že byla provedena méně bezpečnější cesta po silnici. I tady na zdopravy byl článek, jak bylo lepší vést vlečkovou lokomotivu na podvalu autem, než aby jela nebezpečně po Uničovce.
František X vpodstatě píše o tom, že provozování ML do Čakovic ve stávající podobě je příliš drahá sranda.
Pokud to je zážitková linka, pak má být zážitkově placená. Tzn. ten kdo jí pojede, nechť zaplatí jízdné odpovídají nákladům na její zajištění.
Nerozumím tomu, proč já mám ze svých daní doplácet Vaše zážitky?
Takových je ovšem v současném systému mnoho, čímž to nijak neobhajuji. Také přispívám na věci, z nichž nic nemám, někdy i naopak. Berte to tak, že tohle jde třeba zrovna z daní jiných.
Takže protože platíme X nesmyslných dotací, můžeme platit X+1 nesmyslných dotací?
Ne, měli bychom se snažit každou takovou nesmyslnou dotaci stopnout.
Teď se řeší nesmyslná dotace na tento šotovlak. Teď má smysl stopnout tuto nesmyslnou dotaci.
Až se bude rozhodovat o dotaci na jánevím inovativní toastový chleba v okopírované pekárně, budeme se bavit o smysluplnosti té dotace (a stopce pro ni).
„Takže protože platíme X nesmyslných dotací, můžeme platit X+1 nesmyslných dotací?“
Gratuluji. Jako první jste zde zformuloval základní princip, na kterém funguje celá ekonomika našeho státu (a toho spolku, ke kterému jsme se dali). Nevystihl bych to lépe.
Protože tak jsme si tady takhle uzavřeli společenskou smlouvu.
Z mých daní se platí sport nebo divadla, z Vašich třeba hrady nebo muzea. Jako celá společnost si z daní navzájem dotujeme vybrané zážitky a koníčky. A podobně jako dotujeme třeba cyklostezky pumpičkám, dotujeme vláčky šotoušům. Samozřejmě otázka je míra a KŽC se nezřídka pohybuje za ní. Pokud jde o cestující, tak nějaké lanovkové jízdné by motoráčku určitě slušelo víc.
Do jisté míry Praha může (obecně) podpořit zážitkové a historické věci, jako se podporují muzea, ale spíše jednorázovými částkami, nejlépe v soutěži s jinými aktivitami, vždy schvalovanými a hodnocenými z hlediska efektu (kolik lidí využilo). Cestující by pak také měl nést přinejmenším část nákladů, když jde za zážitkem, stejně jako když si někam vyrazí parním vlakem, což také není „za PIDlístek“ a přesto lidi přijdou.
Maskovat to za objednávanou linku s nevídanými náklady na kilometr opravdu není hezké, zvláště, když se pak snaží leckde jinde šetřit. Úkolem ROPIDu je zajistit obslužnost, nikoliv nostlagie.
Když je to tak super oblíbená zážitková linka, proč si na sebe nevydělá a potřebuje tak nehoráznou dotaci..?
Me by se na víkend s dětmi líbil i kocar tažený koňmi. Určitě by to nebylo o tolik dražší!
Prosím Tě a proč si myslíš. že někoho zajímá tvůj názor na ETCS? Rozumíš tomu jako husa petrželi a jen se ztrapňuješ.
Jo kdyby se Pražský Motoráček zrušil, misto toho by jezdlila S65 v kratším intervalu, mělo by to výhody i nevýhody.
Pro pravidelné cestující třeba nepřemýšlet, jak se vystupuje na znamení (někde se mačká tlačítko, někde se hlásí dopředu průvodčímu). Pro městksý rozpočet třeba přehlednější výdaje na dopravu.
V tom případě to nemá být placeno z městského rozpočtu a má tam být zvláštní jízdné, podobně jako na historických linkách tramvají.
Proč to musí mít ETCS, když to jezdí jen v Praze a v Praze by měla platit výjimka na ETCS.
V Praze žádná výjimka není. Tento rok bude mít již tratě ve výhradním provozu.
Mluvilo se o výjimce uzel Praha. Pokud bude povinné ETCS tak to bude Maga průser. Například 854 a 845 ETCS nemají a ani to nedávalo smysl.
854 letos dojezdí a půjdou do šmelcu. 845 jsou problém Arrivy, že bude ETCS věděla dost dlouho dopředu a má se podle toho zařídit, má na to ještě rok času.
No co, objedná se méně vlaků, více autobusů, a přistavějí se pruhy pro auta, no. Po tom přece stejně furt voláme…
Po tom pořád voláte jen vy v každé diskuzi. Když silnici nenávidíte, tak ji pořád někomu necpěte, máte dost možností jak jezdit vlakem.
854 dojezdí příští rok. ETCS v pražském uzlu 2030. Konec smlouvy s Arrivou 2028.
A tak tu máme další díl z nekonečného seriálu „Šotouši sobě, za peníze nás všech“.
Ano, zajímavé, že mnohamiliardové dotace drahé záliby automobilismu a čistě emocionálních zážitků z agresívní jízdy, drahé mosty a zbytečné obchvaty placené z daní nás všech nikoho moc netrápí.
Whataboutismus.
V tomto případě spíše jen srovnání. Zajímavé, když se někde staví dálnice na intenzitu silnice první třídy, nikdo se nad tím nepozastavuje – však potenciál, že. No bodejť, když mu budeme pomáhat, bude i více aut (a zase o něco méně vlaků), a možná to tak fakt chceme, nevím. Tímto se nezastávám historických jízd za každou cenu, jen vážím obdobné situace. Vedle ve zprávě se píše o „přeložce“ silnice u Krnova, v podstatě paralelní silnice k původní, nově zaslepené, protože více těžších aut. A kolej tím směrem od války neobnovená. Převést část zátěže na koleje proste nejde, nejde, a just… Číst vice »
Mě trápí oboje, třeba MotoGP nemá mít žádnou dotaci a Fiala slibuje až 300M.
Plus mne trápí váš whataboutismus.
Lepší srovnání by asi byly peníze, které veřejné rozpočty lijí do motorsportu.
Můžeš žrát, ale nesmíš při tom mlaskat.
To se tady už nějak nedaří…
Psal jsem Hřibovi (kvůli provozní dotaci) i Kupkovi (kvůli dotaci na nesmyslnou montáž ETCS), ani jeden neodpověděl.
ETCS je zlo no. Ale bohužel prej být musí. Tak se nedivte, všichni věděli, že to bude stát kupu a bez kloudného výsledku.
ETCS je takové „zlo“, že by mj. dost dobře zamezilo nehodě v Hustopečích nad Bečvou. A je to první reálný zabezpečovač u nás.
Vy už znáte přicinu té nehody?
Ne. Ale že ten vlak vjel do výhybky příliš rychle je prakticky jisté, viz Petr Šimral pod posledním článkem k té nehodě. A to by ETCS nedovolilo.
ETCS není zlo. ETCS je funkční zabezpečovač. Zlo je vyhazování peněz za retro provoz.
Tuhle větu moc nechápu, o čem je řeč. Citace: Už dříve KŽC Doprava zmizí z objednávky Středočeského kraje. Současné vedení kraje neplánuje provoz s tímto dopravcem jakkoliv prodlužovat.
Možná myšleno tak, že ze ŠČK zmizí KŽC dřív, než z pražského motoráčku
Smlouva ve Středočeském kraji končí 2027 a rozhodně nikdo ze současného vedení kraje nemá plány ve vyhazování peněz a dotování zábavy a života Bohumila Augusty MBA pokračovat.
Cena za sedadlo/kilometr je 9.75 Kč (56 sedadel). Což není oproti automobilním taxi, 30-35 kč/km žádná hrozná částka.
Jestli je cílem duševní gymnastiky dojít k závěru, že by to mohlo být i dražší, tak bych navrhoval srovnání třeba s orbitálními raketami.
Přesně tak. Ještě byc to chtělo přepočítat na fotbalová hřiště a Fabie. 🙂
To je jen dotace, tady se za ten výkvět na obrázku platí i jízdné.
Tak si ji zaplaťte ze svého, pokud potřebujete ukájet své šototouhy.
Předpokládám, že jste to myslel ironicky, jinak nevím…
Zapomněl jste taxíka vydělit počtem sedaček, čímž se ty částky srovnají. Takže kdyby těm lidem platil magistrát místo vlaku taxíka, vyšlo by to nastejno.
V tomto případě ovšem něčím jako Tatra 603, to by bylo dražší. 🙂 Jo, taky nevidím smysl v pravidelném prohánění starých vozidel (byť jim asi svědčí více, než dlouhodobé odstavení) za dotace. Sem tam bych si tu jízdenku klidně i zaplatil mimo předplatné PID, kdyby šlo o nostalgii a ne prosté využití spoje.
Kdyby mi lítačka platila i na tágo, to by se mi líbilo! 🙂
To už zde dlouho nebylo.
To by se mělo soutěžit. Možná někdo dodá Kredenc levněji. Pokud ji tedy chceme.
Určitě, každý dopravce má minimálně 2 831.
A co Arriva? RegioJet? Leo express? Gepard expres?
A proč by tam měla jezdit historická popelnice? Každý jiný dopravce za tu cenu nabídne moderní vozidlo které nebude cestující motivovat k využívání automobilové dopravy.
Jako že moderní výletní vláček za zážitkem? No, pro lidi žijící autem je možná i užití novějšího vlaku svátkem. Běžné spojení ano, tam to potřeba není; pokud si někdy přestaneme hrát na „auto je doprava, vlak je zábava“, uzpůsobíme tomu infrastrukturu a pojedou běžné spoje, pak tam bude mít moderní vozidlo jistě své místo. Tady je to zatím tak napůl.
Nejsem odborníkem na železnici, ale určitě je má ještě někdo jiný. Měly by jezdit na tratích, kde ETCS není potřeba, jde o zážitek, může začínat třeba v Jinonicích. Chápu správně, že v momentě montáže ETCS se v Praze stane tento dopravce v podstatě monopolním na zážitkové jízdy v Praze?
4x do roka motoráček stačí, ale prosím ne jako obslužnost, ale jako zvláštní jízda
V principu souhlas, otázkou je ta frekvence – kolik těch lidí se tam jede denně projet na procházku se zážitkem – aby pak čtyřikrát do roka nebyl takový nával, že bude napěchováno (jako K2 na 23).
To tech par lidi co to ztrpi bude dojíždět docela luxusní popelnici!
Jestli by radši nechtěli uber black…
Tvl to je retrolinka, opravdu je to tak těžké k chápání?
Ano, retro chápu, za retro se ale obvykle priplácí, Ale proč by měla být retrolinka integrovaná do PID to nechápu. To už by se pak měly integrovat i parníky Pražské paroplavby mezi TOO a Zbraslavi, 2 linky.
Oprava : mezi ZOO a ….
Zoo se píše malými, když už. 🙂 (Není to „zet ó ó“, je to zkrácení ‚zoologické‘).
Gramaticky mate pravdu, ale třeba Zoo Praha píše sama sebe velkým Z.
Proč ne, v Ústeckém kraji je integrované mají.
No, a třeba v DÚK tomu tak skutečně je ….
Já chci parníky integrovat do PIDu.
Přidá se někdo?
Snad je seberou jako v Motole.
Naprosté mrhání penězi. Kdyby tam dali moderní vlak třeba na baterie tak s tím bude jezdit mnohem víc lidí protože v Praze jezdí samé popelnice tak aby se výjimečně projeli něčím nevšedním a nevídaným. Na Vrané i Dobříš nic moderního stále nedali a na Turnov Arriva taky hrůza
Je to retro linka, to snad lze pochopit. Jinak tak jezdí S65. Opravdu nechápu lidi, co se diví, že na turistických retro linkách jezdí staré vlaky lol
Turistická linka jezdí pro potřeby turistů. Tzn. nepravidelně při zvláštních akcích.
Toto je běžná dopravní obslužnost a taková ohyzdnost, jako dvojnásobně předražený 50 let starý motorák na ní prostě nemá co dělat.
50 let starý jsou šukafony. Tohle je 65.
No, je trochu rozdíl mezi linkou a zvláštní jízdou, a tato linka (přes Semmering, paralelní k S65) zrovna nedělá dopravní obslužnost, spíše ji (bohužel) místy supluje. Ale to není v našich končinách neobvyklé, když obslužnost děláme raději autobusy i tam, kde by to vlakem šlo, kdyby infrastruktura…
Turisticka retro linka by nemusela byt dotovana, ne?
Nikdo nevěděl, to ten Nikdo neudržuje to HV. Každý soudný člověk vidí, že když tam do něčeho sáhne, tak se mu to začne sypat pod rukama.
546… A není to málo Bohumile Augustoviči ?
Vsadíme si? Do kdy padne hranice 700 Kč?
🙁
První parádní zpráva tohoto dne.
Nezbývá, než popřát: „Dobré ráno do Absurdistanu“.
Prostředků na kdejakou blbost skrývající se pod frází „uspokojení kulturních, rekreačních a společenských potřeb“ tam mají očividně dost. Ještě mi u toho chybí slůvko „potenciál“ a bude to komplet.
https://zdopravy.cz/308-za-kilometr-s-vozem-z-roku-1959-kredenc-ma-dal-po-prazskem-semmeringu-jezdit-mini-zastupitele-195490/
Bude se někdo, k tomu příslušný, zajímat o odpovědnost za hospodárné vynakládání cizích peněz?
Na kolik vyjde Uber Black?
Proboha a kam to tam chtěj nacpat?? Vždyť je to tam všechno takový maličký! Místo zavazadlového prostoru??
tam je místa. takový vlak nemusí vozit cestující. stačí, že si ho lze fotit, ne? 😀
Ajo vlastně, cestující jsou nepovinní… achjo. 🙁
Když se z palubky ETCS vyhází všechny konektory, hliníky a plechy, tak se celé moudrost vejde do batohu…
NCOZ kde jsi? už je čas…