51 tisíc aut denně čeká zúžení do tří pruhů. Sedmnáctiměsíční oprava průtahu Libercem začne v polovině března
ŘSD na průtahu chystá další rekonstrukce: tunelu a mostu přes Košickou.
Liberec čeká s největší pravděpodobností už od 15. března sedmnáct měsíců komplikací na nejvytíženějším místě ve městě. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začne s výstavbou nového mostu na průtahu silnice I/35 ve městě a modernizací dalšího úseku. Práce potrvají dvě stavební sezóny, bude během nich uzavřeno několik sjezdů a provoz omezen ve směru od Turnova do jediného pruhu.
Termín 15. března oznámil Liberec na svých stránkách, potvrdil ho ředitel Správy Liberec ŘSD Jan Wolhmuth. K odložení zahájení by mohlo dojít jen v případě nepříznivého počasí. ŘSD má již smlouvy se zhotoviteli. Hotovo má být v říjnu 2023. Ani poté omezení neskončí: má začít oprava mostu přes Košickou a tunelu.
Od Turnova bude jeden jízdní pruh
S 51 tisíci auty denně patří průtah mezi nejzatíženější úseky v Libereckém kraji. Důvodem je velmi špatný stav mostů. Během stavby bude veškerá doprava svedena pouze do jednoho jízdního pásu, kterým se jezdí na Turnov, a to v režimu 2+1 (dva pruhy ve směru na Turnov). „Jsme si dobře vědomi, jak výrazně oprava mostů ovlivní provoz. Důležitým kritériem pro výběr zhotovitele je proto doba realizace,“ říká k chystané zakázce ředitel Správy Liberec Jan Wohlmuth.
Levý jízdní pás (od Turnova) bude kompletně uzavřen od exitu 23 (České Mládeže) po exit 21 (Košická). Řidiči tak nebudou moci odbočit ze silnice I/14 ve směru od Jablonce nad Nisou na Děčín a omezen bude sjezd z I/35 na I/14 ve směru od Turnova na Jablonec nad Nisou. Uzavřen bude také sjezd I/14 k aréně, sloužit bude pro staveništní dopravu.
Přesné objízdní trasy nebyly dosud stanoveny. ŘSD počítá s tím, že se doprava z těchto exitů rozptýlí na jiné, zejména v Doubí a České mládeže.
Dlouhodobě špatný stav, nový most bude širší
Most přes Doubskou ulici ve směru z Turnova je dlouhodobě ve špatném stavu. S jeho rekonstrukcí se čekalo na dokončení křižovatky Rádelský Mlýn, aby nedošlo ke kolapsu dopravy. Kvůli jeho špatnému stavu je most lokálně podepřen a je na něm snížena rychlost s omezenou šířkou. Most je ze 70. let, neprošel žádnou rekonstrukcí. Na jeho místě vznikne úplně nový most. Přípravu komplikovala i jednání s majiteli některých pozemků pod mostem. Do výrobního areálu, kde sídlí dopravce Transpan, se ŘSD zavázalo i během stavby garantovat z každé hodiny dvacetiminutový volný příjezd. Most bude po dokončení širší než dosud, budou na něm tři jízdní pruhy již ve směru od České mládeže. Vznikne tak třípruhový průpletový úsek. Zakázku získal Porr za 148 milionů korun, odhadovaná cena byla 160 milionů korun. Firma se zavázala dokončit stavbu za 497 dní.
Druhou stavbou je rozšíření silnice od Klatovské ulice ke Košické. Ta dosud v této části vede po šestnáctipólovém mostě. Nově s výjimkou příjezdu k aréně povede silnice po pevném tělese s armovanou stěnou, zaplní se z velké části recyklovanou drtí z demolovaných mostů a vozovky. Klíčovou proměnou projde i nájezdová rampa ze silnice I/14, která má dosud příliš malý poloměr oblouku a dochází zde k nehodám. Zmizí naopak „slepá“ rampa, která na této silnici vznikla v 90. letech a nikam nevede, protože později došlo k přehodnocení plánů, kudy sjezd z této silnice vést. Součástí zakázky bude i rozšíření na tři jízdní pruhy. Zakázku získalo sdružení Strabag a Integra stavby za 163,5 milionu korun, stavbu dokončí za 518 dní.