44,60 Kč za kilometr. Jihomoravský kraj zaplatí za provoz Moravií o dvě třetiny méně, než plánoval

Elektrická jednotka Moravia nedaleko stanice Brno hlavní nádraží. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýElektrická jednotka Moravia nedaleko stanice Brno hlavní nádraží. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý

Cena obsahuje v podstatě jen personální náklady.

V Česku unikátní soutěž na železničního dopravce skončila velkou úsporou pro kraj. Elektrické jednotky Moravia budou pro Jihomoravský kraj provozovat České dráhy po dobu dalších deseti let, když v soutěži porazily Arrivu a RegioJet. Z dnes podepsané smlouvy je poprvé jasné, kolik kraj ušetřil.

Cena za jeden kilometr vychází na 44,60 Kč, což je o téměř dvě třetiny méně, než kraj odhadoval. Ročně tak za provoz jednotek zaplatí 200 milionů korun, odhad počítal s 543 miliony korun.

Částka 44,60 Kč za kilometr není ale porovnatelná s jakoukoliv jinou smlouvou na provoz vlaků v Česku. V ceně nejsou ani odpisy jednotek (ty kraj vlastní), ani například trakční elektřina. podstatě jde jen o cenu lidské práce, zejména strojvedoucích.

Jednotky budou jezdit jako nyní na regionálních linkách S2 (Křenovice – Brno – Letovice) a S3 (Hustopeče / Židlochovice – Brno – Tišnov – Křižanov) a dále na linkách S9 (Břeclav – Hodonín) a S51 (Břeclav – Šakvice) rozhodli krajští radní 6. března 2024. Vítězným dopravcem se staly České dráhy, které už tyto linky v současnosti provozují.

„Těší nás další vítězství v takto velké a specifické soutěži a rádi zajistíme provoz elektrických vlaků Moravia i v dalších deseti letech. Smlouva na provoz jihomoravských příměstských vlaků z naší strany počítá zejména se strojvedoucími a dispečery, ale zajistíme také další služby související například s plánováním jízdního řádu, zásobením jednotek vodou, čištěním vlaků, navazující údržbou nebo náhradní dopravou,“ uvedl Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.

Opravy, údržbu a čištění jednotek Moravia bude zajišťovat v rámci tzv. full servisu jejich výrobce Škoda Transportation – smlouvu s ní má kraj na 30 let.

Nové jednotky budou jezdit bez vlakvedoucích. I kvůli tomu hledá kraj vlastní revizory, kteří jejich práci částečně nahradí.

České dráhy řeší, kam s 300 zaměstnanci na jihu Moravy. Od prosince nebudou potřeba

Tagy České dráhy IDS JMK Jihomoravský kraj Moravia
75 komentářů