430 kilometrů nové vysokorychlostní trati. V Maroku začala další velká železniční stavba

Jednotky Euroduplex v barvách ONCF, které budou jezdit po marocké vysokorychlostní železnici. Foto: AlstomJednotky Euroduplex v barvách ONCF, které budou jezdit po marocké vysokorychlostní železnici. Foto: Alstom

Nová trať bude hotová do roku 2029.

Odebírat
Upozornit na
guest
68 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Michal

My zase máme hezké vizualizace nayoutube.

Martin

Co to tady predvadite za diskusi? Vite jaka je hustota zalidneni v Maroku vs
Cesko? V Maroku asi polovicni. K tomu vetsina obyvatelstva zije na severozapade a zbytek v par vetsich mestech, mezi nimi skoro nikde nikdo, jen poust nebo polopoust… u nas je obec kazdych cca 5 az 10 km na jakoukoli stranu…

Jan

Uvidíme, jestli se to podaří. Jestli ano, klobouk dolů. U nás nemyslitelné, do té doby by nebyl ani projekt.

Jaaa

V Maroku už několik set km VRT mají, není moc proč pochybovat.

Jirka

To vám přijede český ministr dopravy navštívit toho marockého a on bydlí v luxusní vile. Můžete mi nějak vysvětlit ten luxus? Ministr vezme Čecha k oknu a říká – vidíš tu VRT na obzoru? Jo, jo, vidím. No ona měla být původně na 400 km/h, ale nakonec bude jen na 350. Aha, říká chápavě Čech. Za rok přijede Maročan na návštěvu k nám a český ministr má úžasné sídlo, polonahé slečny roznáší šampaňské a kaviár. Stejná otázka – můžeš mi to nějak vysvětlit? Opět k oknu a vidíš tu VRT na obzoru? Ne, nevidím…

Plecháč

Starej, ale furt dobrej.

Cupra

Nechápu že se z prvního fiaska nepoučili a nejdou stejným směrem jako SŽ. Zvýšení rychlosti v Třebové ze 60ti na 80, to je teprv fičák!

Michal82

Prostě už společnost u nas došla tak daleko, že postavit něco bez protestů a prutahů skoro nejde. A krásné i nedopravní projekty jdou taky do kytek – Narodní knihovna, Vytonsky most, .. a kdo vi jak to dopadne Vltavskou filharmonií.

Jan

Ano, naše společnost už jde dolů. Bude si muset sednout až úplně na dno a až potom se možná začne zase zvedat. Jiný scénář je nepravděpodobný.

MartinS.

Ale to už se bude zvedat jiná společnost… mj. Mayové, Aztékové, starý Egypt, Řecko, Řím a mnohé další byly civilizace, které v relativním blahobytu dosáhly na svůj vrchol a už nikdy se na něj nevrátily…

MichaelP

Njn, Slováci jedou…😉

Jan Soukup

A kam jedeš, Jerguši?

MichaelP

Vy to asi neznáte co? MA jako Maďaři, RO jako Romové, KO jako…

Oliver

A čo chalani z Vody z Tetčic? Už to napadli na marockom súde?

automatic

a to o vodu jde na Sahaře nejvíc a ne jen o tu z Tetčic. Tak ono Maroko není kdovíjak demokratické a o občanské společnosti pomalu nemůže být řeč, tudíž podobné spolky by tam člověk sotva pohledal. Slyšel z vás někdo o ekologickém spolku z Maroka? Jinak musím říct, že vlaky jsou v Maroku fakt na úrovni, a člověk si připadá skoro jako v Evropě, teda spíš ve Francii

Náhodný Kolemjdoucí

Já si troufnu odhadnout, že ani běžný Maročan nezná ekologické spolky Česka.

Alibaba

Voda z Tetčic na Sahaře vyschla…

Redaktor

430 km modrého zábradlí! V Česku začala další velká železniční studie….. tak nějak si tady žijem

Paterson

Aha, takže nejen poláci. Uz i Maroko je vyspělejší než my. Díky SŽ.

Daniel Jablonecký

Zajímavá myšlenková zkratka.

El Barto

Další Haláskovina. Pryč s tro(t)lem.

Michal M

Poláci mají nějakou VRT? Tys tam někdy byl a cestoval veřejnou dopravou?

Plecháč

Tak CMK se aktuálně vylepšuje na 250 km/h, geometrii na to má už od toho roku 1977, akorát zatím neměli ETCS L2, aby mohli tu rychlost využít.

Jan Soukup

Opravdu chcete jejich vyspělost? Platy jsou tam pětkrát nižší než u nás, zdravotnictví zoufale podfinancované a zaostalé, infrastruktura na venkově doslova zoufalá.. Mně by se taky líbilo mít u nás VRT, ale s tou vyspělostí jste mě dostal. Typické myšlení člověka uvažujícího stylem „já chci“. Platy jako ve Skandinávii, ceny potravin jako v Polsku, infrastrukturu jako v Německu.. A pak takový „já chci“ volí levici.

MajT

Když už kritizujeme tu levici, tak bych si dovolil doplnit, že první vláda která se u nás začala s přípravou VRT byla ta Sobotkova.

Jan Soukup

A co teda tehdy připravili? Pokud úvahy o VRT berete jako přípravu, tak není žádným tajemstvím, že nějaké studie o VRT u nás byly vypracovány již před rokem 1989. Ale tehdy se toho nakecalo, například se Sovětským svazem na věčné časy.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Vysokorychlostn%C3%AD_%C5%BEeleznice_v_%C4%8Cesku

Jaaa

Spíš díky MD.

Tomáš B

Jen doufám, že článek zachytí i na SŽDC a Ministerstvu dopravy a aspoň trochu se zastydí

Jan

“430 kilometrů nové vysokorychlostní trati do roku 2029.” V Africe…

Bojim se položit otázku, zda my do té doby stihneme ten kousíček na letiště.

MaT

To mě sice zajímá taky, ale ta trať v žádném případě není VRT. A dokonce ani „rychlodráha“, ačkoliv tímhle termínem pořád někdo strašil…

Addams

„Na nové trati bude maximální rychlost 350 km/h.“ – ta trať v žádném případě není VRT ?

Soldado

předpokládám, že MaT psal o trati na letiště.

MartinS.

O to hůř, že za dobu, kdy v Africe postaví 430 km VRT, my nepostavíme 15 km konvenční tratě.

Robert Pražák

To je tím, že v Maroku nemají MČ Praha 6.

Tomáš

Spíš tím, že tam nemají minimální mzdy a nemožnost vyhodit z práce lenocha bez ztrácení času se zdůvodňováním nebo výpovědní lhůtou.

Náhodný Kolemjdoucí

Takže byste chtěl, aby lidé měli méně peněz (krom Vás samozřejmě) a aby bylo snazší svévolně vypovídat smlouvy (krom Vám samozřejmě)?

Daniel Jablonecký

Asi vám uniká, že u nás v Evropě máme pořád o hodně víc VRT než v Africe. Nebo srovnávate jeden malý stát s celým kontinentem?

automatic

myslím že srovnáváme Maroko a ČR. Z ekonomického hlediska je Maroko zaostalejší zemí jež my, nicméně inflaci má dlouhodobě nižší než 2 procenta a HDP sice nižší ale začíná velmi rychle růst. Jenže jak jsem psal, v Maroku není zmíněna Praha 6 a ani Praha 4, žádná Voda (z Tetčic), a v poušti kde je poměrně malá hustota zalidnění se staví také jinak než v Česku, kde máme nejvíc obcí v poměru k počtu obyvatel v celé Evropě. U nás je opravdu na každém kroku nějaká obec, velká města i do 100 km od sebe (Praha, Plzeň, Liberec, Pardubice, Hradec… Číst vice »

MartinS.

Ano, v Evropě je více VRT než v Africe, i v Číně je třeba hodně VRT a možná už i víc než v Evropě a to začali stavět mnohem později. Ale bohužel neexistuje země, kde by bylo méně VRT než v ČR…

Daniel Jablonecký

To je pravda, ale za to existuje mnoho zemí, kde je stejně VRT jako v ČR. A takových zemí je většina. Navíc u nás se pro jejich postavení poslední dobu hodně dělá – na rozdíl od většiny ostatních zemí světa.

MartinS.

Nechci se s Vámi hádat, ale opravdu si myslíte, že se u nás pro postavení VRT poslední dobou hodně dělá?
Jako hodně se o tom mluví, ale že by byly nějaké viditelné výsledky, to tedy ne.

tarten

Možná víc než v Evropě?
VRT 2022:
Evropa 12,5 tis km, Čína 40,5 tis. km.

FrenkyUL

Čína je větší než Evropa.

MartinS.

Tak víc než v Evropě, na mém vyjádření to nic nemění.

Rejpal

My nic. Vaše dobrá správa.

Air Traveller

njn, ono i tady by se stavelo lip, kdyby mezi centrem prahy a letistem bylo 20km niceho, a tak uplne by se nikdo nikoho na nic neptal a stavel bez ohledu na nazor mistnich apod.

hbf

V Casablance mají krom centra i předměstí a kolem města další obce.

Air Traveller

coz neni v rozporu s nicim z toho co pisu

Jaaa

V Marrakéši je mezi městem a letištěm zástavba a jezdí tam bus ve vyhrazeném pásu uprostřed víceproudé silnice. Se mrkněte do mapy…

frank

No a francouzský obr Colas na to získal další z řady kontraktů, oni jim tam staví snad všechno, silnice, železnice, průmyslové závody , přístavy, městská centra atd , už od doby, kdy to byla jejich kolonie… Nemluvě o tom, že Francie na to Maroku půjčila , včetně nákupu nových vlaků od Alstomu za ( na ty 780 milionů eur). Krom toho jim Korea poskytla úvěr na 110 příměstských jednotek ( 1.5 milardy dolarů) od Hyundai Rotem a Španělsko 800 milionů Eur na nákup vlaků od CAF. Tak se to dělá, prodáte jim zboží a ještě jim na to půjčíte peníze… Číst vice »

Motýl Emanuel

Když máš nerostné bohatství v podobě 75% světové zásoby fosfátů, tak ti půjčí každý rád… 🙂

Frank

Tak ano , v té souvislosti je ovšem zajímavé , že víc příjmů nez z fosfátů Maroku generuje automotiv.
Jinými slovy nejsou jen “ těžební mocnost “ …

tarten

Nejde jen o fosfáty. Mají tam spoustu sluníčka a chabě využité země. Jako dělané pro FVE…

automatic

tak dodat zboží a ještě odběrateli na to výhodné půjčit může být ve výsledku pro ekonomiku země výhodné. Sice je Maroko pořád ekonomicky zaostalejší než třeba ČR, ale poměrně rychle roste a hospodářství se velmi modernizuje a k tomu přispívá i rozvoj infrastruktury. VRT je budoucnost v tom, že nikomu se nechce jezdit z Prahy do Brna třeba i tři a víc hodin, nebo do Liberce nějak podobně dlouho. A upřímně je i pro nás lepší, že v Maroku do infrastruktury investují hlavně Francouzi a Korejci (jižní) než jako ve zbytku Afriky hlavně Číňani. Vlaky od Pesy v Ugandě jsou… Číst vice »

Jarda

A mezitím v jedné malé zemi v Evropě není schopná SŽ postavit jeden přesmyk v Libni, pár km trati do Kladna a na letiště, pár km z Lysé k Mladé Boleslavi, atd. Takové věci jako tunel do Berouna nebo VRT ani nezmiňuji.

Nose Peak

Zas nebuďme takoví flagelanti. Modrý zábradlí se u nás staví tempem, že by Číňan zíral…

dzejejc

Včera jsme jeli z Budapešti 8,5 hodiny (zpoždění 2 hodiny). A to jen kvůli stavu maďarské a slovenské infra. U nás už jsme jeli až na výjimky 160 km/h (přes Přerov a Olomouc – kvůli dohnání zpoždění). Zas tak špatné to u nás není…

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz

Ono i v tom Maďarsku je naděje na zlepšení. Neříkám, že ta modernizace trati Budapešť – Subotica je pozitivní příklad, ale… může to být začátek. Slovensko, to už je jiná kapitola…

PPP

Nemají tam Pražáky (všechno pod zem) 🙂

🦃 Krocan

Všechno pod zem…nebylo to heslo Ivana Roubal?

Juraj

Ten kontrast je samozřejmě pregnantní, nicméně taky je to stavba velmi řídce osídleným územím, kde moc nemusí řešit NIMBY, ani EIA, ani místní politiku, ani nářky dopravců, ani konflikty s další infrastrukturou.

Vamid

Taky nezapomínat, že u nás tvoří většinu rozpočtu nesmysly pro lidi jako důchody a zdravotnictví. Prostor pro investice je pak mnohem menší

Juraj

To je potom zajímavé, že země se silným sociálním systémem a školstvím mají obecně i lepší ekonomickou výkonnost než ty, kde se produktivní populace místo práce musí starat o staré a nemocné.

Vamid

Bohatší země mají samozřejmě peníze na lepší sociální systém a lepší školství. A lepší školství vede k vyšší výkonnosti. Co je na tom tak zajímavé?

Addams

Maroko je monarchie – co kral rekne, to bude. Nazory „Untermenschen“ krale nezajimaji. (ostatni napsal Juraj, 28.4./22.59)

Mirek

Maroko je monarchie, ale konstituční (tj. s ústavou, parlamentem atd.). Demokracie západního střihu to úplně není, ale úroveň svobody mají v rámci muslimských zemí jednu z nejvyšších. „Co král řekne, to bude“ platí v Saúdské Arábii, ne v Maroku.

tarten

Nepleťte si monarchii a diktaturu. Monarchiemi jsou mnohé demokratické země. Některé sice spíš jen formálně, ale některé ne (Španělsko).

Air Traveller

nebudte takovej sebemrskac a radeji se take zkuste zamyslet – a srovnejte podminky.

verte, ze kdyby v oblasti presmysku v libni ci drahy na kladno sirokodaleko nebydlel, tak uz mozna stoji.

kdyby se k cemukoli nesmel nikdo vyjadrovat a s projekci/stavbou by se zaclo v okamziku, kdy ustredni vybor rekne “budiz stavba” bez ohledu na cokoli, tak jsme tqky jinde.

nicmene, buďe radi za to co mame, a nemuzou nam myrnix tyrnix bez niceho postavit silnici/vlak/cokoli za barakem a u toho pul vesnice zbourat.