Dopravci Železnice

400 milionů navíc. České dráhy čeká kvůli změně systému zdražení elektřiny

Lokomotiva 151.006-4 v novém polepu. Autor: České dráhy
Lokomotiva 151.006-4 v novém polepu. Autor: České dráhy

Správa železniční dopravní cesty začne od 1. ledna nově rozpočítávat
náklady na trakční elektřinu
a začne více zohledňovat skutečnou
spotřebu. Změna, která má přinést spravedlivější rozúčtování nákladů na
provoz elektrických vlaků, ulehčí na jedné straně nákladním dopravcům,
na druhé straně postihne více ty osobní.

České dráhy už spočítaly, kolik zaplatí příští rok při současné úrovni
spotřeby navíc. Celkově i s naftou půjde o zhruba půl miliardy korun navíc, jen za elektřinu pak 400 milionů korun.  „Jsou to peníze, které budeme muset ušetřit jinde. Zvýšení nákladů bude citelné, jde o zhruba dvacet procent oproti letošnímu roku,“ řekl deníku Zdopravy.cz člen představenstva Českých drah Radek Dvořák. Podle něj budou České dráhy o možné kompenzaci těchto zvýšených nákladů jednat s objednateli.

Už letos náklady na trakční elektřinu vzrostly kvůli tomu, jak stoupá
cena silové elektřiny. Do hospodaření se promítá i rostoucí cena nafty.
Za trakční elektřinu a naftu zaplatily ČD v prvním pololetí 1,2 miliardy
korun.

Nový systém rozúčtování cen bude více zohledňovat skutečnou spotřebu.
Dosud se počítala spotřeba především podle dopravního výkonu v hrubých tunových kilometrech.  Na to si stěžovali hlavně nákladní dopravci, stejně jako na koeficienty pro výpočet spotřeby trakční energie. 

Z osobních dopravců čeká navýšení plateb i RegioJet a Leo Express, velký skok čeká hlavně prvně jmenovanou firmu. O kolik to bude, zatím není jasné. „Předpokládáme, že půjde o změnu, která určitě bude mít znatelný dopad,“ řekl mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

46 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Apollo17

Ono to případné zvýšení ceny energie zaplatí zákazník(cestující,objednavatel).
Jinak ta cena el.energie na ceně provozu vlaku je celkem malá.U toho Pantera je spotřeba na kilometr okolo 15 Kč(to je asi tolik,za kolik jezdí Regionova),i ten odstrašující příklad těžké lokomotivy a tři vozy ,uvedené Dopravákem stojí energie tolik,jako vlak tažený Hydrou,Desirem,Sharkem….

Vlastimil

Je to v pořádku, ještě by SŽDC měla platit dopravcům za chyby v řízení provozu. Zbytečný výstrahy a na stůj. A to by byl taky pěkný balík.

Petr Šimral

U naftových vlaků to nikoho netrápilo léta 🙁

Vlastimil

Bohužel, když SŽDC chce peníze za každý prd, tak by měla platit sankce za jejich špatné řízení provozu a špatný stav infrastruktury.

Dominik

Výstraha se většinou předvěstí automaticky, dle návěsti dalšího návěstidla. Zbytečná stůj, co to je za nesmysl? Ono pro cestujícího se zdá být zbytečná, ale třeba to jinak dopravní situace neumožňovala v danou chvíli.

MiKi

Je vidět, že nejste z provozu. „Zbytečnou stůj“ je myšleno nedodržení ustanovení předpisu SŽDC D1 ze strany osob řídící drážní dopravu. Např. výpravčí povolí posun, protože si „myslel“ že se to stihne.

Dominik

Dělám na dráze už nějaký pátek, a holt někdy není jiná možnost než to risknout.

Vlastimil

Ano, to bývá vlastnost předvěsti. A taky by měla být vlastnost toho, kdo obsluhuje ty návěstidla, že je staví včas. Jízdy odbočkou další hobby SŽDC. Stojím v Holešovicích. Náklad jede odbočkou skrz a do rovného nic nestojí a rovná je sjízdná. Tak zbytečně Brzdí a zbytečný rozjezd…

MN

Kde prisel Dopravak na to, ze vsechny rezijky jsou platne v prvni tride a proc siri takovou dezinformaci?!

železničář v důchodu

Asi chce jen zlomyslně prudit vědomou nepravdou – to je přece dnes „v duchu doby“ (moderně = „in“): podívejte se na jakákoli média …

dopravak

ok, pokud je to tak, beru zpět.

Mrťka prťka

Na jednu stranu jsou vlaky plne, na hlavni trase smesne nizke ceny, vlaky plne lidi s rezijkou a jeste by mela prisypavat nakladni doprava? Dobra prace @žesnad!

Sledující

Jak jste přišel na to že vlaky jsou plné lidí s režijkou?

Dan L.

Já často musím na služební cesty a jezdím na režijku. Pokud bych nejezdil na režijku, tak si koupím jízdenku od ČD a následně mi ji ČD proplatí v cestovních náhradách. Tak už by to bylo správně a nevadilo vám to? Nebo máme raději jezdit služebními auty?

dopravak

Pokud jedete služebně, tak je všechno v pořádku. Pokud máte režijku jako benefit zaměstnavatele, proč ne. Pokud ale mají režijky všichno možní rodinní příslušníci, tak už to podle mě v pořádku není. Další problém vidím v tom, že jsou všechny režijky platné v 1. třídě. Zejména odpory pak tlačí na nasazování 1. tř. tam, kde to vůbec není potřeba a to je v regionální dopravě. V okolí Prahy bývají vlaky věčně narvané, akorát 1.tř prázdná. Když už s ní někdo jede, tak to jsou zpravidla režijkáři. Zejména velkorysé pojetí 1. tř s širokými sedačkami a velkými roztečemi jenom snižuje kapacitu… Číst vice »

Dan L.

Režijka je 2. třída a 1. třída se k režijce může dokoupit a je to stejná cena, jak pro ostatní cestující. Regionální dopravu si objednává kraj, včetně parametrů na vozy atd…

Kubrt

Já tedy jezdím denně na příměstskými vlaky na kralupské trati a jednička je využitá – platícími cestujícími. Volněji je tam o to, že tam není nikdo na stojáka, ale sedadla jsou využitá – ve špičce – třeba i na 100 %. V sedle samozřejmě je tam méně lidí, ale to je i ve dvojce, takže se nedá říct, že prázdná jednička zabírá místo. To jedno malé patro v ešusu je, přinejmenším na naší trati, odpovídající.

Zapa

Můžu vědět jak jste přišel na to, že v 1.tř jsou především režijkáří? Doufám, že ne podle toho, že většina z těch lidí předkládá karty…..

Michal

Asi jak kde. Na R17 bych podle sockoidní vizáže tipoval, že polovina osazenstva blešáku jsou režisti. V Benešově prakticky všichni vylezou a zůstanou typičtější archetypy – starší dámy, ajťáci co chtějí sedět a v klidu pracovat.

Může se to i lišit podle kvality jedničky, na R17 jednička znamená jen jistotu sezení a kupé pro šest. Nejkvalitnější vozidlo bývá hytlák (když se ho Kupcovi povde vystavit).

železničář v důchodu

„Na R17 bych podle sockoidní vizáže tipoval, že polovina osazenstva blešáku jsou režisti.“
Možné to samozřejmě je – třeba s ročním doplatkem k „režijce“ aktuálně v ceně 4990 Kč, nebo třeba s měsíčním doplatkem v ceně 790 Kč (no, nekup to za ty peníze …), Ve skutečnosti ale asi mnozí vůbec nejsou „režisté“, ale jezdí na „Lítačku PID“ s obdobným doplatkem do 1. třídy vozové, což ČD umožňují.

Michal

Takže už se ani po 20 letech u dráhy nedá 1. třída vysedět? Strýc z FMD to myslím měl, někdy v 80. letech…

Tihle týpci nevypadali, že by za to cokoliv platili, ale můžu se samozřejmě plést. 🙂

petr.r

já jezdím taky ve sharku jedničkou a nikdy jsem nic neplatil ani nedoplácel, vždy jsem měl lístek IItřída. Je to kde ten vlak jede a jestli je průvodčí rozumný.

Elb

PID se vyjadřoval k přetížení 1.třídy na všech trasách, po tom co nějaká chytrá politička navrhovala její zrušení kvůli malé kapacitě, kterou by přibylo spásných 6 sedadel, na všech tratích v době cestovní špičky, tedy nešpičky pracovníků dráhy, je vytížená režíjkáři, která jim tam ani neplatí, chytrý pán.

Milan

Je zcela v pořádku, že se bude počítat skutečná spotřeba (kdo vůbec vymyslel, že se dosud počítá hloupě podle hmotnosti vlaku?!). Na železnici se s energiemi katastrofálně plýtvá, obvykle jsou vagony přetopené, takže okna dokořán, větráky topení/klimatizace pořád hučí naplno. Dieslové motoráky s trvale nastartovanými motory, ačkoli neklimatizují ani netopí, trvalé svícení i při slunečném dni ve všech vagonech…

dopravak

Asi tak nějak. Alespoň je vyvrátí představa některých železničářů, že elektřina v drátech prostě „je“.

Radek Janata

kdo vůbec vymyslel, že se dosud počítá hloupě podle hmotnosti vlaku?!
—–
To je přece jednoduché. Když patřily všechny vlaky jednomu dopravci, tak nějaké měření na lokomotivě postrádalo smysl a lokomotivy tak žádné měřáky neměly. Když najednou začalo více drrpavců, tak jelikož osadit všechny lokomotivy v zemi měřáky nejde hned, tak se vymyslely tabulkové spotřeby.

Ostatně není to metoda, která by se jinde nepoužívala. I u vyúčtování služební cesty osobním autem můžete použít metodu podle tabulek místo účtenek z pump.

Milan

SŽDC ale vznikla (a tím pádem skončil monopol jednoho dopravce) někdy před patnácti lety! Spravedlivé měření podle spotřeby začne až nyní.

Milan

oprava: ČD Cargo a před jedenácti lety.

odborar(+osz)

Na elektrické lokomotivy jsou postupně dosazovány moderní počítadla spotřebované elektrické energie, nové jednotky jsou takto vybavany už od nova. Regulace topení ve starých vozech je poplatná době (on/off), motorák vrčí nejen z důvodu topení, klimatizování, ale i z důvodu dobíjení baterií, chodu kompresorů pro zásobu vzduchu na správnou funkci a pohotovost brzd, ale také vypružení, pneumatického pohonu dveří, vakuového WC. Trvalé svícení ve vozech, jednotkách, motorácích pramení z požadavku objednavatele, nikoliv dopravce. Souhlasím s konkrétní platbou za elektřinu, platba paušálem není odpovídající. Moderní lokomotivy a jednotky jsou schopny rekuperovat při brždění velkou část energie zpět (podle stavu v síti), pokud… Číst vice »

dopravak

Bohužel nové VŘ ČD ale tomu moc neodpovídají. Spotřeba energie se nijak nehodnotí, požadovaný výkon EDB extrémně nízký atd.

Michal

Nádhera, po sto letech se konečně uvidí, jakej provar je plecháč+BDs+Bmto pro 30 lidí a jaký nesmysl a plýtvání je provozovat to jen proto, že to je a nemá to odpisy…

Nemluvě samozřejmě o děsném zákaznickém zážitku a nutnosti plýtvat čas objížděním…

odborar(+osz)

Ještě bych rád s odstupem doplnil, že mi unikl jeden druh spotřeby energie, který je v posledních několika letech výlučně záležitostí osobních dopravců, jejich lokomotiv, souprav a jednotek. Jedná se o režim Aktivního Odstavení (AO). Režim, kdy je zjednodušeně řečeno souprava pohotová velmi rychle přejít do provozního stavu. V té době spotřebovává elektrickou energii na vlastní chod, dobíjení, napájení vlaku (soupravy), tedy topení, nebo klimatizaci. Díky tomuto režimu se strojvedoucím omezila přípravná a odstavná doba konkrétních vozidel, čímž se zmenšila doba výkonu práce. Nyní se bude hledat nové optimum, neboť všechno souvisí se vším? Jenom elektrické jednotky 471 (Elefant) se… Číst vice »

Milan

Motoráky regionova při obratu v Praze hl.n. (běžně přes 20 min) mají trvale zapnutý motor, ačkoli k tomu není žádný technický důvod. Zdůvodnění, že musí běžet kvůli dobíjení baterií, chodu kompresorů pro zásobu vzduchu, je naprosto absordní. Právě přítomnost během jízdy nabitých akumulátorů a naplněných vzduchojemů řeší překlenutí doby, kdy motor běžet nemusí a přesto všechny důležité systémy fungují.

Odborar (+osz)

Milane, už si někdy na té regionově spláchl WC a nastoupil dovnitř? WC a pohon všech nástupních dveří má velkou spotřebu vzduchu. Strojvedoucí odpovídá za to, že tlak v hlavním potrubí bude dostatečný, taktéž brzda vlaku a že těsností zrovna ta regionova neoplývá.
Takže jak to vyřešit? Po každém spláchnutí WC opakovaně startovat? To samé po nástupu pouze dvou cestujících?

Riki

Ano je to tak, slunečný den a svítí se a svítí jako by se nechumelilo………a to ostatní co píše Milan je další a další zbytečné plýtvání s energiemi. A že těch vlaků za den vyjede, to by byla úspora.

dopravak

Svícení je možná zbytečné, ale v celkové spotřebě je zanedbatelné. Daleko horší je nasazování těžkých vlaků s lokomotivou na zastávkové vlaky, navíc často s odporovou regulací a bez rekuperace. Taková souprava má oproti modernímu vozidlu skoro 2x větší spotřebu. Pokud třívozový Panter žere nějakých 6kW/km, tak souprava loko plus 3 vagóny bude někde mezi 10-12kW/t. Při nájezdu okolo 150 000km ročně dělá rozdíl skoro 2mil. a to není Panter zrovna příklad nejúspornějšího vozidla.

Jan1203

Zajímavé údaje, jen ty jednotky nějak nesedí. Nemá to být obojí v kWh/km?

dopravak

kW/km samozřejmě

dopravak

kWh/km samozřejmě

Milan

Při svícení je relativně malá spotřeba (ačkoli při celkovém počtu vagonů to zas tak zanedbatelné není), ale osvětlovací zařízení má také omezenou životnost, která se bezdůvodným svícením zkracuje. Tím se zvyšuje spotřeba zářivek, tj. vzniká nebezpečný odpad.
Každá zbytečná motohodina provozu přispívá k opotřebení, což opět znamená častejší servis atp. O tvorbě exhalací nemluvě.

Riki

Každá uspořená kW je dobrá a přesně jak píše Milan, v počtu denně používaných vagonů to zanedbatalné není nejen kvůli úspoře financí, ale i v ohledu k naší planetě. Nějak a někde se ta energie vyrobit musí a i kdyby to bylo zanedbatelné množství a to není, bude to pořád lepší ji ušetřit než ji spotřebovávat jen tak halabala. HOWG

Zdenšk Hroník, Ing

Dobrý den. Vážený pane redaktore. Tím, jak Váš článek klouže po povrchu, je trochu chaotický. Předposlední odstavec dokonce matoucí, neboť úhrada za elektrickou trakční energii se nikdy nestanovila jenom na základě hmotnosti vlaku, ale celého dopravního výkonu, vyjádřeného v hrubých tunových kilometrech. Jestli něco nákladní dopravci kritizovali, tak to bylo nastavení koeficientů pro tento výpočet spotřeby trakční energie, tzv. měrných spotřeb, vyjádřených v kWh/1000 hrtkm, které neodpovídalo skutečnosti zjištěné četnými měřeními přímo na lokomotivách. Od 1.1.2019 umožní SŽDC u hnacích vozidel vybavených měřícími soupravami úhradu elektřiny podle naměřené skutečnosti a dojde i ke korekci výše uvedených měrných spotřeb, jejich užití… Číst vice »

To

Jakmile dodavatel čehokoliv začne zohledňovat skutečnou spotřebu, znamená to zvýšení ceny oproti stávajícímu stavu pro 90% lidí, 8% zůstane cena stejná a 2% se sníží… tak nějak to bylo u růstu ceny za teplo – sice se zdraží téměř všem, ale je to spravedlivější (jak pro koho – pro teplárny, ČEZ?).

Vorech

Takze by mel CEZ vse zacit dotovat ze sveho?;-)

dopravak

Jste úplně vedle. Přečtěte si pozorně článek. Dnešní stav je opravdu velice diskriminační zejména vůči dopravcům, kteří nakoupili moderní úsporné lokomotivy. Ti totiž podle paušálu platí mnohem více, než ve skutečnosti spotřebují. V osobní dopravě toto opatření snad povede k úsporám v podobě pořízení lehkých vozidel, optimalizaci zastavování, nebo většímu tlaku na používání rekuperace. Takže je to jednoznačně dobře. Je až zarážející, že se to nezavedlo tak 10 let zpátky.