400 milionů navíc. České dráhy čeká kvůli změně systému zdražení elektřiny

Lokomotiva 151.006-4 a Vectron. Autor: České dráhyLokomotiva 151.006-4 a Vectron. Autor: České dráhy

Správa železniční dopravní cesty začne od 1. ledna nově rozpočítávat náklady na trakční elektřinu a začne více zohledňovat skutečnou spotřebu.

Správa železniční dopravní cesty začne od 1. ledna nově rozpočítávat
náklady na trakční elektřinu
a začne více zohledňovat skutečnou
spotřebu. Změna, která má přinést spravedlivější rozúčtování nákladů na
provoz elektrických vlaků, ulehčí na jedné straně nákladním dopravcům,
na druhé straně postihne více ty osobní.

České dráhy už spočítaly, kolik zaplatí příští rok při současné úrovni
spotřeby navíc. Celkově i s naftou půjde o zhruba půl miliardy korun navíc, jen za elektřinu pak 400 milionů korun.  „Jsou to peníze, které budeme muset ušetřit jinde. Zvýšení nákladů bude citelné, jde o zhruba dvacet procent oproti letošnímu roku,“ řekl deníku Zdopravy.cz člen představenstva Českých drah Radek Dvořák. Podle něj budou České dráhy o možné kompenzaci těchto zvýšených nákladů jednat s objednateli.

Už letos náklady na trakční elektřinu vzrostly kvůli tomu, jak stoupá
cena silové elektřiny. Do hospodaření se promítá i rostoucí cena nafty.
Za trakční elektřinu a naftu zaplatily ČD v prvním pololetí 1,2 miliardy
korun.

Nový systém rozúčtování cen bude více zohledňovat skutečnou spotřebu.
Dosud se počítala spotřeba především podle dopravního výkonu v hrubých tunových kilometrech.  Na to si stěžovali hlavně nákladní dopravci, stejně jako na koeficienty pro výpočet spotřeby trakční energie. 

Z osobních dopravců čeká navýšení plateb i RegioJet a Leo Express, velký skok čeká hlavně prvně jmenovanou firmu. O kolik to bude, zatím není jasné. „Předpokládáme, že půjde o změnu, která určitě bude mít znatelný dopad,“ řekl mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

Tagy České dráhy RegioJet rozúčtování trakční energie
46 komentářů