388 korun za jednoho cestujícího. Liberecký kraj odtajnil, kolik platí za provoz dodávky na zavolání

Dodávka pro TvůjBus IDOL. Foto: Korid LKDodávka pro TvůjBus IDOL. Foto: Korid LK

Pilotní provoz poptávkové dopravy v Libereckém kraji přináší zatím velmi nákladný způsob přepravy cestujících.

Odebírat
Upozornit na
guest
30 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Mech

Tak je to asi podobně drahé jako vlastnictví auta, nebo taxislužba. Do poloviny obsazená 810 se jistě vyplatí mnohem více.

Panda

Je to vůbec vhodná trasa na takový zkušební provoz? Jsou spousty vesnic s minimální veřejnou dopravou, kde by dodávka dokázala pokrýt školní spoje a jezdit poptávkově celý den (vč. večera/víkendů)… Nebo přes den jezdit nějaké slabou školní linku a ve večerních/víkendových časech pokrýt nějakou oblast (alá Český Brod)…

Pavel

Osobně nechápu, proč tohle musí jezdit ČSAD. V OLK to provozuje Arriva. Proč do toho nezapojit obce, které běžně dodávky mají a stojí jim většinu času na dvoře.
Kromě toho využití těch dodávek by mělo být přednostně jako přípoj k vlaku/busu, který poveze člověka dalších 50 km do centra. Aby byly ty dodávky k odvozu 3 km do sousední vesnice, pak je to z hlediska systému neefektivní.

dopravák

A myslíte že jinde, kde to provozují, to je nějak efektivnější? Pokud se s něčím začíná, tak je logické, že se hledá, kde to je či není vhodné. Zkušenosti s tím zatím moc nejsou, může se to ukázat i jako slepá ulička, může se to ukázat vhodnější na jiné místo apod.
Kromě toho vyhodnocovat cokoliv nového po měsíci provozu není rozumné.
Ale tak proč si tradičně neplivnout, na „lidi řešící dopravu v LK“, že…

MartinS.

Jestli to jezdí ČSAD nebo Arriva je asi celkem jedno. Pokud jde o obecní dodávky, potom nejde jen o to vozidlo, ale i o řidiče. A to, že běžně obcím stojí dodávky na dvoře, asi neřeší to, že obec tu dodávku bude potřebovat a cestující utřou, protože je nebude čím přepravit…

mgr.pavel

„Celý měsíc byl provoz podle plánu zdarma.“ – nebyl zdarma, byl placený z našich daní. Provoz byl nezpoplatněný, ale ne zdarma.

jkjk

35 tis. měsíčně za SW je hodně šílená částka.

XXyy

Nejedná se o dodávku – dodávka je plechová a vozí náklad, toto je minibus.

Zbyněk

Toto je definicí mikrobus, na který stačí řidičák B, minibus je větší a je potřeba na nej řidičák D

cbtrk

Rád bych viděl podobnou nákladovou analýzu pro přepravu na lokálkách. Pochopitelně se započítáním nákladů údržby dané tratě.

Petr

Konečně někdo vyčíslil náklady pro ty „taxíky“ z Oslí. No teď už je jen objednat.

svojsin

Pro 0 – 2 lidi denně?

Petr

No právě na takové přepravy to je. Ostatně pan Borecký deklaroval, že ho to bude stát míň než Rožmitálka. 😀

Zbyněk

Ta první pohled se to zdá hodně, ale oproti variantě, že by ty trasy měl pokrývat klasický autobus v nějakém taktu, tak to zas tak hrozné není.

Igor

Přesně tak. Kdyby vedle toho byla cena autobusu vypadala by mnohem hůř. Spíš si myslím, že se to teprve zajíždí a hodně lidí tomu nevěří a jede jinak. S časem ta cena na jednoho ještě může klesnout.

Intrus

Ale oproti tágu to je hodně

Kubrt

Kdyby ten bus ty obce protáhnul, je to 10 km. Uvažujme 10 párů spojů denně, sazba za bus 45 Kč/km (či o něco méně, za malý bus), 9000 Kč denně (v nettu by se něco vybralo za jízdenky, ale to nebude zásadní). Zásadní rozdíl v nákladech nevidím.

Zbyněk

V tom případě na tom někdo pěkně rýžuje

dopravák

A jaký takt tam podle vás je například v ranní špičce a jaký dejme tomu v dopoledním sedle? Já vidím ráno z Jindřichovic do Nového Města jeden bus a dopoledne žádný.
Jako teoreticky je takt i např. 24 hodin, ale v praxi se to tak nepoužívá… když se někde řekne „jezdí tam autobus v taktu“, tak to obvykle znamená (aspoň) hodinový takt špička a dvouhodinový sedlo…

Jan T.

Nějak se začít musí a samozřejmě že to bude výhodnější, pokud by se to prosadilo ve větší míře. To záleží jak se podaří odlákat lidi z cestování vlastním autem. Pokud je služba dostupná jen v pracovní dny, tak to není plnohodnotná náhrada. Taky bych rád viděl srovnání klasické autobusové VHD, na kolik vyjde jeden cestující včetně všech dotací. V tomhle případě by velmi pomohlo nasazení autonomního řízení s něčím jako Tesla Robovan, případně Robotaxi pro menší počet cestujících. Personální náklady bohužel sežerou velkou část rozpočtu a jako bonus vozidlo může být dostupné 24/7, tedy i o tom víkendu nebo v… Číst vice »

Frantisek X

Otázkou je, nakolik je potřeba nahrazovat auto zrovna při cestě na nejbližší nádraží (ano, člověk nemusí řídit) a nakolik tato služba odláká lidi z autobusů s pevným jízdním řádem (a přípoji). Dále, pokud je poptávka po rozšíření, bude efektivní vozit lidi více malými dodávkami (ano, nemusejí tolik hlídat čas), nebo návrat k autobusům (a proč se tyto nechytily dříve)? Naopak, pokud se nevyplatí provoz v řídkém osídlení, kde je pak ta teorie o vyšší efektivitě proti vlakům, či dokonce autobusům? Pravda, toto se třeba spraví hrazením jízdného (je-li ovšem stejně tak řádně vybíráno i ve srovnávaných prostředcích).

Pavel

Ta doprava na nejbližší nádraží má smysl na rozdíl od taxíku do vedlejší vesnice. Často jsem jel 100 km autem, protože na posledních 5-10 km nebyla potřebná doprava.

Pavel

Přesně to samé máme v OLK. Provozní doba od 7 do 19. Klasická služba pro důchodce. Vůbec se to ani nedá použít k dopravě na dálkový vlak do školy nebo práce.

Pavel

Možná by bylo lepší tyhle taxíky provozovat jen pracovní dny večer (třeba od 18) a v SO+NE.

rodilyslavkovak

poptávku by bohatě pokrylo osobní auto

tak vždyť tohle je v podstatě větší osobák. Tam už asi budou rozdíly v nákladech na provoz nula nula prd (Fábií to stejně asi provozovat nebudou).

David

Do ty dotavky se duchodcum lip nastupuje a vystupuje nez u te Fabky

Intrus

Zavazadla

mgr.pavel

Kolik lidí a jak velká zavazadla uvažujete, že by se nevešly do běžného osobního auta? Jak často taková situace nastane..?