388 korun za jednoho cestujícího. Liberecký kraj odtajnil, kolik platí za provoz dodávky na zavolání
Dodávka pro TvůjBus IDOL. Foto: Korid LK
Pilotní provoz poptávkové dopravy v Libereckém kraji přináší zatím velmi nákladný způsob přepravy cestujících.
Narychlo nedotažená kopie něčeho, co má možná smysl, ale do voleb se to prostě muselo stihnout, i kdyby si za kraj měl vzít úvěr. Že mu je jedno to, jaká je atmosféra v Česadu, to snad raději nekomentovat … Dopravě nerozumí ani jeden z kraje, který za to bere peňonze. Je to smutný, ale asi by se na to měli vysrat a sloučit do s DPMLJ. Jsou tam sice taky pražští pepici, kteří se v kanclu ani neukáží, však to jeden z Liberčan se vzděláním zvládne připravit k podpisu, hlavně když 150 litrů měsíčně přistane na kontě, ale alespoň, když… Číst vice »
To je překvapení. Na západě už tyhle zkušenosti dávno jsou, ale u nás prostě musíme zase vynalézat kolo…
Škoda, že jste na západě nikdy nebyl a vaše výmysly vydáváte pravidelně za fakta.
Kdyby se tam točil autobus 10x denně ve 12h okně pondělí-pátek, je to cesta tam zpět 20 km, tj 200 km denně, při spotřebě 30l na 100 je to 60l x 35 Kč = 2100 Kč nafta denně Budou na to potřeba 2 řidiči, když bude mít jeden 45 tis hrubýho je to je to 120 tis náklad / 20 dní = 6000 Kč denně Amortizace autobusu za 3 miliony bude 600 tis ročně, 50tis/měsíc, 50 tis/ 20 dní = 2500 Kč denně Neřešim servis a ptákoviny kolem, neřešim kde sehnat ty dva Dčkový řidiče, kteří prostě na trhu nejsou,… Číst vice »
A 250 cestujících to rozhodně za den nepreveze.
Neřešíte nic podstatného, takže vaše sdělení nemá žádnou hodnotu.
Nevím, co je větší průser. Jestli dodávka na zavolání, kterou nikdo nejezdí, nebo dodávka na zavolání, jejíž kapacita nepostačuje, a tak by poptávka mohla být zajištěna podle pravidelného jízdního řádu linkovým autobusem, který stejně někde stojí na dvoře.
Tak je to asi podobně drahé jako vlastnictví auta, nebo taxislužba. Do poloviny obsazená 810 se jistě vyplatí mnohem více.
Souvislost nula. Není to náhrada za vlak. Typické šoto nesmysly.
@Jan Sůra: A máte data z Českého Brodu? Protože to vypadá že technologie stála na 2 roky 3 000 000 mil a jezdí tam 2 nové Mercedesy za vyšší stovky tisíc měsíčně, které vozí jednotky cestujících ve večerních hodinách. A to je navíc jen kopie Libereckého RadioBusu, který tady jezdí už 15 let.
Nejsem si jistý že dávat za příklad špatné zkopírovaný model dopravy za vyšší jednotky milionů je zrovna nejlepší.
Mám.
Je to vůbec vhodná trasa na takový zkušební provoz? Jsou spousty vesnic s minimální veřejnou dopravou, kde by dodávka dokázala pokrýt školní spoje a jezdit poptávkově celý den (vč. večera/víkendů)… Nebo přes den jezdit nějaké slabou školní linku a ve večerních/víkendových časech pokrýt nějakou oblast (alá Český Brod)…
Osobně nechápu, proč tohle musí jezdit ČSAD. V OLK to provozuje Arriva. Proč do toho nezapojit obce, které běžně dodávky mají a stojí jim většinu času na dvoře.
Kromě toho využití těch dodávek by mělo být přednostně jako přípoj k vlaku/busu, který poveze člověka dalších 50 km do centra. Aby byly ty dodávky k odvozu 3 km do sousední vesnice, pak je to z hlediska systému neefektivní.
Protože to byste po lidech řešící veřejnou dopravu v Libereckém kraji chtěl už příliš.
A myslíte že jinde, kde to provozují, to je nějak efektivnější? Pokud se s něčím začíná, tak je logické, že se hledá, kde to je či není vhodné. Zkušenosti s tím zatím moc nejsou, může se to ukázat i jako slepá ulička, může se to ukázat vhodnější na jiné místo apod.
Kromě toho vyhodnocovat cokoliv nového po měsíci provozu není rozumné.
Ale tak proč si tradičně neplivnout, na „lidi řešící dopravu v LK“, že…
Ano, je to efektivnější. Protože se nevybere nejdebilnější oblast na první dobrou, ale zkusí se přemýšlet, kde to může zlepšit dopravu. Mimochodem, tohle zcela skvěle může (i díky velikosti) fungovat v dopravě na Ještěd, kde jsou rovněž ohromující čísla o vytížení.
Plivnout? Sorry, ale v případě komického kvarteta Sviták, Šulcová, Blažek, Pospíšil bych se uplival:-)
A jak víte, že je to někde jinde efektivnější? Máte nějaká data?
Jestli to jezdí ČSAD nebo Arriva je asi celkem jedno. Pokud jde o obecní dodávky, potom nejde jen o to vozidlo, ale i o řidiče. A to, že běžně obcím stojí dodávky na dvoře, asi neřeší to, že obec tu dodávku bude potřebovat a cestující utřou, protože je nebude čím přepravit…
Vlastní-li kraj ČSAD Liberec proč by to nemělo ČSAD byt provozovatelem? Kde jste vzal, že obce mají dodávky pro přepravu osob běžně? To zahrnujete i SDH? Proč myslíte, že jezdí jen do sousední vesnice?
jj.. i ty SDH, sokoly a různé organizace, které obce sponzorují
Takže nevyuzitelné. Nebo hasiči nepojedou k zásahu, protože…. No, SDH, sokol nejsou obce. Možná jim na to přispěli, možna ne. Fakticky to postrádá funkce. Vždy bude profesionální provozovatel. Jinak se to rozumně dělat nedá. Smysl toho spočívá v zajištění možnosti dopravy i v odlehlých a málo lidnatých oblastech s nižšími náklady než při klasickém busu. To po čem volá jindy příčetný p. Sůra je v podstatě levnější sdílený taxík. Tam kde je silná poptávka se totiž vyplatí i ten bus. A je to přístupnější pro náhodné cestujíci.
„Celý měsíc byl provoz podle plánu zdarma.“ – nebyl zdarma, byl placený z našich daní. Provoz byl nezpoplatněný, ale ne zdarma.
35 tis. měsíčně za SW je hodně šílená částka.
Vy nevite co stojí SW pro podnikatelské využití, že? To není nijak závratná částka. A jestli jsem to z článku pochopil správně, tak je v ceně i provoz HW na kterém ta aplikace reálně běží.
Nejedná se o dodávku – dodávka je plechová a vozí náklad, toto je minibus.
Toto je definicí mikrobus, na který stačí řidičák B, minibus je větší a je potřeba na nej řidičák D
Rád bych viděl podobnou nákladovou analýzu pro přepravu na lokálkách. Pochopitelně se započítáním nákladů údržby dané tratě.
Konečně někdo vyčíslil náklady pro ty „taxíky“ z Oslí. No teď už je jen objednat.
Pro 0 – 2 lidi denně?
No právě na takové přepravy to je. Ostatně pan Borecký deklaroval, že ho to bude stát míň než Rožmitálka. 😀
Víte proč nikdo šotouše nebere vážně. Protože aplikují na ně jejích vlastní pohled na svět. Kvůli pár šotoušům nikdo nic dělat nebude, ostatně stejně oni přistupují k ostatním.
Ta první pohled se to zdá hodně, ale oproti variantě, že by ty trasy měl pokrývat klasický autobus v nějakém taktu, tak to zas tak hrozné není.
Přesně tak. Kdyby vedle toho byla cena autobusu vypadala by mnohem hůř. Spíš si myslím, že se to teprve zajíždí a hodně lidí tomu nevěří a jede jinak. S časem ta cena na jednoho ještě může klesnout.
Ale oproti tágu to je hodně
A to víte jak, když neznáte ujeté kilometry?
Kdyby ten bus ty obce protáhnul, je to 10 km. Uvažujme 10 párů spojů denně, sazba za bus 45 Kč/km (či o něco méně, za malý bus), 9000 Kč denně (v nettu by se něco vybralo za jízdenky, ale to nebude zásadní). Zásadní rozdíl v nákladech nevidím.
V tom případě na tom někdo pěkně rýžuje
To, že ně tom někdo (objednatel) pěkně prodělává, ještě neznamená, že někdo jiný (dodavatel) na tom pěkně rýžuje.
Autobus v taktu trasu pokrývá.
A jaký takt tam podle vás je například v ranní špičce a jaký dejme tomu v dopoledním sedle? Já vidím ráno z Jindřichovic do Nového Města jeden bus a dopoledne žádný.
Jako teoreticky je takt i např. 24 hodin, ale v praxi se to tak nepoužívá… když se někde řekne „jezdí tam autobus v taktu“, tak to obvykle znamená (aspoň) hodinový takt špička a dvouhodinový sedlo…
Tak ještě jednou: Zkuste si někdy zjistit, jaké jsou přepravní potřeby mezi Novým Městem a Jindřichovicemi. Dokonale je ilustruje počet cestujících, kteří mohou přes měsíc jezdit zdarma. Zkuste se tam někdy vypravit a zeptat se místních, kam se dojíždí.
Navíc někam se autobus ani nedostane. Zrovna do zmíněného Oslí, kde by to znamenalo vybudování silniční infrastruktury pro autobus.
Nějak se začít musí a samozřejmě že to bude výhodnější, pokud by se to prosadilo ve větší míře. To záleží jak se podaří odlákat lidi z cestování vlastním autem. Pokud je služba dostupná jen v pracovní dny, tak to není plnohodnotná náhrada. Taky bych rád viděl srovnání klasické autobusové VHD, na kolik vyjde jeden cestující včetně všech dotací. V tomhle případě by velmi pomohlo nasazení autonomního řízení s něčím jako Tesla Robovan, případně Robotaxi pro menší počet cestujících. Personální náklady bohužel sežerou velkou část rozpočtu a jako bonus vozidlo může být dostupné 24/7, tedy i o tom víkendu nebo v… Číst vice »
Otázkou je, nakolik je potřeba nahrazovat auto zrovna při cestě na nejbližší nádraží (ano, člověk nemusí řídit) a nakolik tato služba odláká lidi z autobusů s pevným jízdním řádem (a přípoji). Dále, pokud je poptávka po rozšíření, bude efektivní vozit lidi více malými dodávkami (ano, nemusejí tolik hlídat čas), nebo návrat k autobusům (a proč se tyto nechytily dříve)? Naopak, pokud se nevyplatí provoz v řídkém osídlení, kde je pak ta teorie o vyšší efektivitě proti vlakům, či dokonce autobusům? Pravda, toto se třeba spraví hrazením jízdného (je-li ovšem stejně tak řádně vybíráno i ve srovnávaných prostředcích).
Ta doprava na nejbližší nádraží má smysl na rozdíl od taxíku do vedlejší vesnice. Často jsem jel 100 km autem, protože na posledních 5-10 km nebyla potřebná doprava.
Přesně to samé máme v OLK. Provozní doba od 7 do 19. Klasická služba pro důchodce. Vůbec se to ani nedá použít k dopravě na dálkový vlak do školy nebo práce.
Možná by bylo lepší tyhle taxíky provozovat jen pracovní dny večer (třeba od 18) a v SO+NE.
poptávku by bohatě pokrylo osobní auto
tak vždyť tohle je v podstatě větší osobák. Tam už asi budou rozdíly v nákladech na provoz nula nula prd (Fábií to stejně asi provozovat nebudou).
Do ty dotavky se duchodcum lip nastupuje a vystupuje nez u te Fabky
Zavazadla
Kolik lidí a jak velká zavazadla uvažujete, že by se nevešly do běžného osobního auta? Jak často taková situace nastane..?
Kolo, kočárek. Mimochodem jak je to s přepravou dětí, mají autosedačku?