Opravdu nechápu, proč chtějí stavět třeba železniční Přerov Brno na 200 ty další části jako PPP. Jednak to možná zase ještě prodlouží. A za druhé ty železniční stavby nebyly tak špatné. Copak už nejsou žádné europrachy? Ano maskují děsivé zadlužení.. A rozhazování státního sektoru.
Jan Hřebíček
1 den
Bude to největší dálniční šméčko historie. Všichni soutěžící budou chtít předplatbu od státu minimálně 30 %, aby za ni většinu postavili a nemuseli si brát vysoké úvěry. Vysoké navýšení mezi částkou za výstavbu a požadovanou celkovou platbou však zdůvodní aktuálně vysokými úroky. Zároveň budou požadovat od státu garance proti vysoké inflaci, aby nedopadli jako klegové na D4. Částka za údržbu na 25 let je v tom projektu zanedbatelná položka, pouze se tím vytváří mlha, aby se zdůvodnilo vysoké navýšení ceny. Perfektně Prefíkaný Projekt.
Zdravím ty dva mínusáře a doporučuju, ať si přečtou něco o budoucí VRT v Čechách. Velká část má být na 350km/h. Takže mínus za co? Asi za kolegu Ulrycha, který neví nic a neumí si to dohledat.
Bylo by jistě moudřejší řešit železniční stavby jinde, než pod článek o silniční stavbě. Je to podobné, jako kdybyste se v souvislosti s jablky dotazoval na hrušky.
stoupací a klesací pruhy pro pomalá vozidla se už nedělají, vytváří zbytečně nebezpečné situace na jejich konci, kdy se pomalé kamiony najednou řadí zpátky doleva do průběžného pruhu. Poslední roky se již realizuje ve stoupáních přidávání a ukončování nového regulérního pruhu vlevo tak jak je běžné na západě. Na D5 to tak je ještě bez odstavného, nově se už rozšiřuje kvůli bezpečnosti komplet o nový pruh se zachováním odstavného viz například a D6 u Kynšperku, u Bošova, nebo D0 od Vltavy k Barrandovu. Na D1 Praha-Brno bohužel zůstaly stoupáky dle staré koncepce
Ukončování 3. pruhu vlevo je ze mého pohledu určitě fajn. Mám ale dojem, že na D35 za tunely za Lipnikem to onehdy přemalovali zpátky na mizející stoupací pruh.
v letáku se píše předně tohle: „Od MÚK Maletín směrem k Mohelnici jsou navrženy
přídatné pruhy ve stoupání/klesání a návrhová kategorie
odpovídá uspořádání D33,5/130.“
Kdepak, v letáku k úseku Staré Město – Mohelnice je napsáno doslova toto: „Od MÚK Maletín směrem k Mohelnici jsou navrženy přídatné pruhy ve stoupání/klesání a návrhová kategorie odpovídá uspořádání D33,5/130“
D4 vyhrálo stejne konsorcium a stejné firmy, jako tady D35?
nebo ty, kdyby jsi kupoval třeba barák, tak by jsi použil nějakou smlouvu „prefabrikát“ z internetu (resp. obecně smlouvu vyjednanou někým jiným), nebo by sis snažil vyjednat vlastní smlouvu, třeba s některými podmínkami výhodnějšími?
Jedná se o 117 miliard z kapes daňových poplatníků. Já tedy budu rád, když si stát dá tu práci a trochu si s tím pohraje, než aby udělal Ctrl-C Ctrl-V. Vy ne? 🙂
Není to pravda, tu smlouvu musí chtít přijmout obě strany, a jelikož jedna z nich bude (velmi pravděpodobně) odlišná, předmět dohody bude též odlišný, čas bude (o několik let) odlišný, tak ve výsledku je relativně nepravděpodobné že by ty smlouvy opravdu byly stejné…
Neboli velmi úzká specializace. A mimochodem, u vás nemusíte dělat aktualizace podle změn v platné legislativě, minimálně?? Nemá každý dokument rovnou v hlavičce „Verze:“? A typicky každý rok revizi?
A to se nejedná obvykle o dohodu dvou stran, nýbrž o dokument jednostranně nařizující…
O PPP na D35 mluví MD už několik let. Co do teď ti odpovědní úředníci, královsky placení z naších daní, vykazovali za činnost?
Stát má stanovit podmínky, co nejlepší a nejvýhodnější pro své občany, daňové poplatníky, a potom vybrat (pokud možno) nejlevnější nabídku. Ne se s nima dohadovat jako na trhu.
Dohaduje se snad MD u každé dálniční stavby? Ne. Zadá podmínky a potom vybere nejlepšího uchazeče. Tečka.
Smlouva z D4 se nedá použít, zde jsou dva tunely a větší rizika pro budoucího koncesionáře a zhotovitele, které zadavatel na ně bude chtít přenést. Musí se to odladit, aby banky a investoři toto riziko přijmuli a pujčili tomu koncesionáři na stavbu a budoucí provoz peníze.
Proboha, tady je nějaký expert…Ta smlouva na D4 má stovky stran. To nefunguje jako CTRL+C a CTRL+V. Třeba by šlo použít i stavební povolení z D4, že????
Souhlasim, ze by to bylo blbe trasovat treba na litomysl kvuli terenu. Ale jinak mi stavajici trasa I/73 moc smysl nedava… budou 3 dalnice vedle sebe 30 km a pak az na prazsky okruh mezi D/11/35 a D1 nebude nic… a az se dostavi D11 na hranice, tak to bude spousta polaku sypat po I/37 na HavlBrod…
není tak těžké se podívat na web ŘSD do mapy projektů, kde zjistíte že se celá I/73 plánuje jako čtyřpruh dálničních parametrů s plnohodnotným odstavným pruhem…
David
2 dny
Se mi libi, jak u dalnice se dari vysvetlit, ze kazda obec co kolem nebude mit vlastni dalnicni sjezd, ale na zeleznici na 200kmh se to se zastavkami nejak nedari.
Původně byla řeč o tratích „na 200 km/h“, čili takové „preVRT“ alias spojení nevýhod pro místní dopravu s nevýhodami pro tu dálkovou (obdoba západoevropských „prémetro“ :)).
Doba pokročila a pro konvenční tratě se z dřívějšího „až 160“ stalo „až 200“ a doufejme, že už bez dodatku, že jen pro naklápěcí jednotky. Nějaká zmínka je i v požadavcích z EU, že nové tratě by měly splňovat limit 160 -200 km/h, pokud tomu nebrání vážnější důvody jako zástavba nebo příliš náročný terén.
Pokud k tomu budete mít dostatečné využití jen z těch 3 stanic, tak proč ne….. Minimální rychlost pro VRT je 200 km/h, na sjezdech a nájezdech by mělo být 160 km/h, takže není problém, aby tam jezdily i regionální expresy a občas někde zastavily, zastávky umožňují předjetí. Zlepší to ekonomické hodnocení, při špatném hodnocení by se taky nemuselo postavit nic…
V Polsku mají na dálnicích MÚK pomalu na každou okresku, protože přesně k tomu dálnice jsou – aby zvýšily bezpečnost a propustnost a urychlily tak tranzit, ale taky aby pomohly rozvoji území, kterým prochází.
A toho nedosáhnete tím, když ta dálnice nebude lokálně dostupná.
No, to bych dost rozporoval. Samozřejmě na přebudovaných státovkách je sjezd u každého buku, ale na nových úsecích A1, A2 nebo S8 jsou sjezdy běžně po 15–20 kilometrech. Na nové S61 taky tak.
Co je jádrem sdělení? Že na Třebovsku dává smysl hustota sjezdů jako v širším okolí Varšavy? Jinak je totiž zrovna ke konci zmiňované části A2 19km mezikřižovatkový úsek…
Trolení? Já tím jen naznačuju, že nelze něco obecně tvrdit o hustotě sjezdů na polských novostavbách a přidávám k tomu, že to máloco implikuje pro stavbu D35 českomoravským pomezím, kde by se dala příčetně umístit právě jedna další MÚK – se silnicí z Třebové do Lanškrouna (jenže tam se výhledově chystá taky přeložka první třídy). Jinak nevím, do které mapy koukáte, úsek S6 od Slupska k Leborku (tedy předpokládám ty tři stavební úseky, které mají v součtu oněch 40 km) bude mít následující MÚK: (Redzikowo – již existující východní konec obchvatu Slupska -) Budy – Bobrowniki – Rzechcino – Skórowo… Číst vice »
Opravdu nechápu, proč chtějí stavět třeba železniční Přerov Brno na 200 ty další části jako PPP. Jednak to možná zase ještě prodlouží. A za druhé ty železniční stavby nebyly tak špatné. Copak už nejsou žádné europrachy? Ano maskují děsivé zadlužení.. A rozhazování státního sektoru.
Bude to největší dálniční šméčko historie. Všichni soutěžící budou chtít předplatbu od státu minimálně 30 %, aby za ni většinu postavili a nemuseli si brát vysoké úvěry. Vysoké navýšení mezi částkou za výstavbu a požadovanou celkovou platbou však zdůvodní aktuálně vysokými úroky. Zároveň budou požadovat od státu garance proti vysoké inflaci, aby nedopadli jako klegové na D4. Částka za údržbu na 25 let je v tom projektu zanedbatelná položka, pouze se tím vytváří mlha, aby se zdůvodnilo vysoké navýšení ceny. Perfektně Prefíkaný Projekt.
Doporučuji alobalovou čepičku a rozstřikovat ocet kolem MD!
Neměl by zde být test inteligence pro každého přispěvatele?
Máte k VŠŽ obor hrací automaty a tůrování Felicie i specializaci PPP na liniových stavbách? Dobře vy!
No super. Dálnice na 130km/h. A kdy začnete stavět ty VRT na 250km/h? Podotýkám, že ta rychlotrať má poloviční zábor orné půdy.
350km/h
Zdravím ty dva mínusáře a doporučuju, ať si přečtou něco o budoucí VRT v Čechách. Velká část má být na 350km/h. Takže mínus za co? Asi za kolegu Ulrycha, který neví nic a neumí si to dohledat.
Bylo by jistě moudřejší řešit železniční stavby jinde, než pod článek o silniční stavbě. Je to podobné, jako kdybyste se v souvislosti s jablky dotazoval na hrušky.
Zato dvojnásobnou cenu…
Kéž by jen dvojnásobek :). Za dvojnásobek budou jen ty studie
Pecka, doufam ze to nova vlada schvali! 🙂
Jinak pevne verim v rok 2029 UP.
On tento úsek má být v uspořádání 3+3?
Ne, 3+3 bude jen „Mohelnicky kopec“
Odkud čerpáte tyto informace? Bude to celé 2+2.
Vzhledem k velkému sklonu od/do Mohelnice, je plánováno uspořádání 3+3.
Alespoň to takto bylo do nedávna prezentováno.
Čili stoupací a klesaci pruh pro pomalá vozidla?
stoupací a klesací pruhy pro pomalá vozidla se už nedělají, vytváří zbytečně nebezpečné situace na jejich konci, kdy se pomalé kamiony najednou řadí zpátky doleva do průběžného pruhu. Poslední roky se již realizuje ve stoupáních přidávání a ukončování nového regulérního pruhu vlevo tak jak je běžné na západě. Na D5 to tak je ještě bez odstavného, nově se už rozšiřuje kvůli bezpečnosti komplet o nový pruh se zachováním odstavného viz například a D6 u Kynšperku, u Bošova, nebo D0 od Vltavy k Barrandovu. Na D1 Praha-Brno bohužel zůstaly stoupáky dle staré koncepce
Ukončování 3. pruhu vlevo je ze mého pohledu určitě fajn. Mám ale dojem, že na D35 za tunely za Lipnikem to onehdy přemalovali zpátky na mizející stoupací pruh.
V letácích od ŘSD o tom není ani zmínka.
v letáku se píše předně tohle: „Od MÚK Maletín směrem k Mohelnici jsou navrženy
přídatné pruhy ve stoupání/klesání a návrhová kategorie
odpovídá uspořádání D33,5/130.“
Kdepak, v letáku k úseku Staré Město – Mohelnice je napsáno doslova toto: „Od MÚK Maletín směrem k Mohelnici jsou navrženy přídatné pruhy ve stoupání/klesání a návrhová kategorie odpovídá uspořádání D33,5/130“
Už to vidím, koukal sem na vedlejší úsek.
z infoletáku ŘSD a z vizualice k danému úseku: https://www.youtube.com/watch?v=JlNyV1UZHj0
Přes Mohelnicky kopec dálnice vůbec nepovede.
To bylo myšleno obrazně, podívejte se na vrstevnice na mapě.
„V rámci jednotlivých kol se vyjednává znění koncesionářské smlouvy“.
A to se nedá použít smlouva z D4?
Aha, ono by to bylo rychlejší, efektivnější a tím pádem levnější, což je přesně to, co Kupka neumí.
Máme tady odborníka na dálniční PPP.
D4 vyhrálo stejne konsorcium a stejné firmy, jako tady D35?
nebo ty, kdyby jsi kupoval třeba barák, tak by jsi použil nějakou smlouvu „prefabrikát“ z internetu (resp. obecně smlouvu vyjednanou někým jiným), nebo by sis snažil vyjednat vlastní smlouvu, třeba s některými podmínkami výhodnějšími?
jojo, z obýváku to vypadá strašně jednoduše.
Samozřejmě, že ty smlouvy mohou být rámcově stejné.
Pokud pronajímáte na kšeft deset bytů, tak ty nájemní smlouvy se budou lišit tak akorát ve výši nájmu.
Tvořit do písmena pro každý další pronájem kompletně novou smlouvu je právě opak efektivní činnosti.
ano, ramcove. ramcu na vselijake situace ma kazdy firemni pravnik plna suplata.
nejvic casu pri tvorbe smluv ale zabiraji prave ty neramcove veci (neni dalnice jako dalnice), detaily a konkretni ujednani.
Jo tak tajné dodatky atd., myslíte ? To už tu bylo, velmi výhodné smlouvy s Kapschem…. Pak to jakýsi Řebíček ještě po lidovcích podepisoval na novo….
jake tajne dodatky? kdo mluvi o tajnych dodatcich?
Na D4 třeba nebyly tunely, D35 je daleko komplikovanější dálnice, než byla D4.
Jedná se o 117 miliard z kapes daňových poplatníků. Já tedy budu rád, když si stát dá tu práci a trochu si s tím pohraje, než aby udělal Ctrl-C Ctrl-V. Vy ne? 🙂
Není to pravda, tu smlouvu musí chtít přijmout obě strany, a jelikož jedna z nich bude (velmi pravděpodobně) odlišná, předmět dohody bude též odlišný, čas bude (o několik let) odlišný, tak ve výsledku je relativně nepravděpodobné že by ty smlouvy opravdu byly stejné…
D4 má smlouvu tak 10 let starou…za tu dobu se toho asi dost změnilo. Taky asi se mohli na základě zkušeností posunout i požadavky…
Nebo by máte na vše jen 10 let starý smlouvy, kde jen přepíšete hlavičku u smluvních stran? V čem podnikáte?
Takovej odbornik na PPP projekty a vy zahalite na gauci. Tahle zeme nevi, o co prichazi 😄😄😄
Tipuji, že neschopnost vyhledávat tyto talenty bude jednou z dalších věcí, „které Kupka neumí „.
Sorry, ale to je tak 2 semestr VŠŽ. Fakultu si netroufám odhadovat.
Tipuju Avodu na fakultu internetovych diskuzi, obor vseznalectvi…
Na VŠ obor Procesní inženýrství, specializace Quality management.
Procestovaný svět, roky práce v zahraničí. v Česku spoluřízení nejlepší a největší firmy v oboru. Atd.
Neboli velmi úzká specializace. A mimochodem, u vás nemusíte dělat aktualizace podle změn v platné legislativě, minimálně?? Nemá každý dokument rovnou v hlavičce „Verze:“? A typicky každý rok revizi?
A to se nejedná obvykle o dohodu dvou stran, nýbrž o dokument jednostranně nařizující…
O PPP na D35 mluví MD už několik let. Co do teď ti odpovědní úředníci, královsky placení z naších daní, vykazovali za činnost?
Stát má stanovit podmínky, co nejlepší a nejvýhodnější pro své občany, daňové poplatníky, a potom vybrat (pokud možno) nejlevnější nabídku. Ne se s nima dohadovat jako na trhu.
Dohaduje se snad MD u každé dálniční stavby? Ne. Zadá podmínky a potom vybere nejlepšího uchazeče. Tečka.
Smím se zeptat, která je ta nejlepší firma v oboru a jak jste ji spoluřídil?
Smlouva z D4 se nedá použít, zde jsou dva tunely a větší rizika pro budoucího koncesionáře a zhotovitele, které zadavatel na ně bude chtít přenést. Musí se to odladit, aby banky a investoři toto riziko přijmuli a pujčili tomu koncesionáři na stavbu a budoucí provoz peníze.
Pouzije se smlouva z D4. Bude se jednat o modifikacich kvuli tunelum a inflacni dolozce. A samozrejme o x dalsich veci mimo smlouvu.
Proboha, tady je nějaký expert…Ta smlouva na D4 má stovky stran. To nefunguje jako CTRL+C a CTRL+V. Třeba by šlo použít i stavební povolení z D4, že????
Na D4 byl taky extrémně dlouhý, stavebně velmi složitý, drahý a z hlediska údržby náročný tunel?
Na moment, kdy to do Brna dame pres Hradec, se docela tesim 🙂
A až to půjde zlomit u Třebové na I/73 přímo na Brno, to bude liga!
přes Mor.Třebovou to bude celkem zajížďka, obecně si myslím, že trasování I/73 moc nedává smysl, měla být navržena mnohem západněji
Trasování I/73 ale zase zkrátí cestu na Šumpersko a Jesenicko. Západnější trasování by bylo vzhledem k terénu dosti náročnější.
Souhlasim, ze by to bylo blbe trasovat treba na litomysl kvuli terenu. Ale jinak mi stavajici trasa I/73 moc smysl nedava… budou 3 dalnice vedle sebe 30 km a pak az na prazsky okruh mezi D/11/35 a D1 nebude nic… a az se dostavi D11 na hranice, tak to bude spousta polaku sypat po I/37 na HavlBrod…
Však je jenom otázka času než se tam začne stavět dálnice zhruba po trase Pardubice-Humpolec-Plzeň-Ústí.
I/73 bude jen dvoupruh? Podle mapy končí čtyřpruh na první MUK.
není tak těžké se podívat na web ŘSD do mapy projektů, kde zjistíte že se celá I/73 plánuje jako čtyřpruh dálničních parametrů s plnohodnotným odstavným pruhem…
Se mi libi, jak u dalnice se dari vysvetlit, ze kazda obec co kolem nebude mit vlastni dalnicni sjezd, ale na zeleznici na 200kmh se to se zastavkami nejak nedari.
A oni se na VRT snad takové zastavky navrhují? Mezi Brnem a Prahou budou asi jen 5 terminálů. Žádné jiné nové tratě se u nas nestaví .
Co takhle Brno-Prerov?
To v současném provedení není VRT.
Původně byla řeč o tratích „na 200 km/h“, čili takové „preVRT“ alias spojení nevýhod pro místní dopravu s nevýhodami pro tu dálkovou (obdoba západoevropských „prémetro“ :)).
Doba pokročila a pro konvenční tratě se z dřívějšího „až 160“ stalo „až 200“ a doufejme, že už bez dodatku, že jen pro naklápěcí jednotky. Nějaká zmínka je i v požadavcích z EU, že nové tratě by měly splňovat limit 160 -200 km/h, pokud tomu nebrání vážnější důvody jako zástavba nebo příliš náročný terén.
To je rekonstrukce stávající tratě, v silniční terminologii I.třída.
Tak tam bude stát vlak všude jak nyní krom Hoštice, trať povede jinud
Což je samozřejmě ta největší ( populistická ) chyba! VRT přeci není o tom, aby vlak každou chvíli zastavoval. Prah – Brno – Ostrava……a šmitec!
Pokud k tomu budete mít dostatečné využití jen z těch 3 stanic, tak proč ne….. Minimální rychlost pro VRT je 200 km/h, na sjezdech a nájezdech by mělo být 160 km/h, takže není problém, aby tam jezdily i regionální expresy a občas někde zastavily, zastávky umožňují předjetí. Zlepší to ekonomické hodnocení, při špatném hodnocení by se taky nemuselo postavit nic…
Což je právě ten absolutní nesmysl.
V Polsku mají na dálnicích MÚK pomalu na každou okresku, protože přesně k tomu dálnice jsou – aby zvýšily bezpečnost a propustnost a urychlily tak tranzit, ale taky aby pomohly rozvoji území, kterým prochází.
A toho nedosáhnete tím, když ta dálnice nebude lokálně dostupná.
No, to bych dost rozporoval. Samozřejmě na přebudovaných státovkách je sjezd u každého buku, ale na nových úsecích A1, A2 nebo S8 jsou sjezdy běžně po 15–20 kilometrech. Na nové S61 taky tak.
Podívejte se např. na S6 nebo S19.
Nebo A2 z Waw do Siedlec – na 78 km devět křižovatek.
Co je jádrem sdělení? Že na Třebovsku dává smysl hustota sjezdů jako v širším okolí Varšavy? Jinak je totiž zrovna ke konci zmiňované části A2 19km mezikřižovatkový úsek…
Dálnice S6 Słupsk – Lębork rozhodně neleží u Varšavy.
Na cca 40 km bude 11 MÚk.
Podívejte na Openstreetmap na jejich lokace a potom tady trolte.
Trolení? Já tím jen naznačuju, že nelze něco obecně tvrdit o hustotě sjezdů na polských novostavbách a přidávám k tomu, že to máloco implikuje pro stavbu D35 českomoravským pomezím, kde by se dala příčetně umístit právě jedna další MÚK – se silnicí z Třebové do Lanškrouna (jenže tam se výhledově chystá taky přeložka první třídy). Jinak nevím, do které mapy koukáte, úsek S6 od Slupska k Leborku (tedy předpokládám ty tři stavební úseky, které mají v součtu oněch 40 km) bude mít následující MÚK: (Redzikowo – již existující východní konec obchvatu Slupska -) Budy – Bobrowniki – Rzechcino – Skórowo… Číst vice »