posily_do_teamu

35 kilometrů nové dálnice. Největší silniční zakázka odstartovala

Vizualizace dálnice D35 Staré Město - Mohelnice. Foto: ŘSDVizualizace dálnice D35 Staré Město - Mohelnice. Foto: ŘSD

D35 má být kompletně dokončena do roku 2029.

Ministerstvo dopravy dnes odstartovalo soutěžní dialog na PPP projekt dálnice D35. Na jeho konci má být výběr konsorcia na stavbu 35 kilometrů dálnice D35 v úseku Opatovec – Mohelnice a údržbu. Vítěz se má současně starat o provoz a údržbu celkem 52 kilometrů dálnice po dobu zhruba 25 let z Litomyšle do Mohelnice a pak ji předat státu v bezvadném stavu.

Řidiči by po novém úseku měli projet do roku 2029. Odhadovanou cenou 117,6 miliardy korun jde o bezkonkurenčně největší dálniční zakázku v Česku.

Půjde po části D4 o druhý úsek, který ministerstvo postaví a zafinancuje metodou PPP. Stavbu bude namísto jednorázových výdajů splácet desítky let. Dnešnímu zahájení soutěžního dialogu předcházela kvalifikační fáze, kdy ministerstvo z pěti zájemců vybralo čtyři mezinárodní sdružení.

„Očekáváme, že ještě proběhnou 3 kola soutěžního dialogu. V rámci jednotlivých kol se vyjednává znění koncesionářské smlouvy. Na konci dialogu ministerstvo dopravy vydá finální verzi, na kterou uchazeči podají své nabídky včetně ceny,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

D35 je už nyní největší stavbou v celé střední Evropě. Dialog se bude týkat úseků Staré Město – Mohelnice (18,2 km) a Opatovec – Staré Město (16,6 km). Koncesionář bude zajišťovat výstavbu, financování, provoz a údržbu nejen úseku D35 mezi Opatovcem a Mohelnicí (včetně tunelů Dětřichov a Maletín), ale zároveň i provoz a údržbu úseků od Litomyšle až po Opatovec.

Ministerstvo nyní pracuje na dalších PPP projektech. V případě dálnic se řeší tímto způsobem dostavba D0 a D3, v plánuje je stejný způsob financování i na železnici.  Běží kvalifikace pro účast v soutěžním dialogu na trať na Letiště Václava Havla, chystá se PPP projekt na vysokorychlostní tratě na Moravě.

Sdružení v soutěžním dialogu

Sdružení firem Cintra Global SE, STRABAG Motorway GmbH, Budimex s.a. a Invesis B.V.
Konsorcium ViaCM, tvořené společnostmi VINCI Highways S.A.S., Abrdn European Sustainable Infrastructure GP V Limited, John Laing Europe Holdings B.V.
LitMo Dálnice. Konsorcium tvořené společnostmi FCC Concesiones de Infraestructuras, S.L., Meridiam Eastern Europe IV A S.A.S. a Metrostav Concessions a.s.
Konsorcium Via 35, tvořené společnostmi TIKEHAU STAR INFRA, HOCHTIEF PPP SOLUTIONS, TIIC, EGIS and OHLA CONCESIONES

Ministerstvo v dokumentaci počítá se stavebními náklady 35 miliard korun. Zbytek z odhadované hodnoty zakázky 117,571 miliardy korun spadá na údržbu dálnice a úroky.

Provoz až 25 let

V terminologii PPP projektů jde o platbu za dostupnost. Ministerstvo očekává provozní období 25 let, ale jeho délka bude předmětem jednání v soutěžním dialogu. Jinými slovy, ročně bude stát platit jen za tento úsek téměř pět miliard korun.

Po dálnici D4 jde o druhý projekt, u kterého stát použije metodu PPP, tedy nechá si dálnici postavit a provozovat a pak si ji v bezvadném stavu převezme. Součástí stavby bude i nejdelší dálniční tunel v Česku: Dětřichov s délkou 3 983 metrů, vznikne i tunel Maletín v délce 1 100 metrů.

Oběma úsekům se dlouhodobě věnujeme, více informací naleznete pod následujícími tagy:

D35 Opatovec – Staré Město

D35 Staré Město – Opatovec

Plán výstavby D35, stav k 08/2024Trasa dálnice D35 mezi Opatovcem a Starým Městem. Foto: ŘSDD35 Staré Město - Mohelnice. Pramen: ŘSD
Tagy D35 D35 Opatovec - Staré Město D35 Staré Město - Mohelnice Ministerstvo dopravy PPP
73 komentářů