35 hodin týdně. Po šesti stávkách dosáhli strojvedoucí dohody s DB, mluví o chytrém kompromisu
Jednotka ICE 3neo (řada 408). Foto: Deutsche Bahn
Strojvedoucí si budou moci zvolit, kolik hodin týdně budou pracovat.
Strojvedoucí si budou moci zvolit, kolik hodin týdně budou pracovat.
Jen dotaz nikde se to nepíše kolik je aktuální plat strojvedoucího u DB. Čistě pro zajímavost.
A k čemu Vám to bude? Chcete srovnávat s ČR? To by bylo spíše zbytečné, protože řidičů vlaků v ČR je velmi výrazný přebytek, což se na výši mzdy řidičů vlaků projeví s vypínáním dotací pro nádražáky, protože z jakéhosi podivného furianství si ČR na dotace pro nádražáky napůjčovala stamiliardy = které je nutné splatit.
Offtopic, Axel, spam.
Zato tady ta spodina děla blbce za pár švestek. A VRCHOL VŠEHO JE NA ČEM SE FEDERACE STROJVŮDCŮ U NÁS PODÍLELA A TO JE,,osobní okradení strojvedoucích,,.To je výsledek který tak dlouho připravovali,aby následně spoustu starších strojvedoucích doslova okradli!!!!! Tam jsou odbory,tady jsou to kancelářské krysy viz pravičák Středula. Korytáři.
DB do dnešního dne zkrácený úvazek (pro jakékoliv pracovní pozice) neumožňovaly?
Tak to se ta hádka kvůli jedné zbývající hodině strašně vyplatila, když se její účinek odloží až o pět let, když do té doby bude bůhví co.
Živě vidím GDL za chvíli stávkovat těsně před odchodem Weselskeho do důchodu a budou se vymlouvat na kdeco, protože po tomto všem vydírání vlastně dosáhli svého…
Chytrý kompromis bude znamenat, že šlechta vedoucí ICE bude pracovat 35 hodin týdně, protože jí to bude stačit a spodina v Desirech a spol zase těch 40.
Součástí „chytrého kompromisu“ je i značné poškození dobrého jména DB a německé železnice jako celku? Řekl bych, že donutili statisíce lidí zamyslet se nad tím, jestli si nekoupit auto, protože je spolehlivější, nezávislé na vrtochu nějakých odborářů.
A schválně, za jak dlouho myslíte, že začnou další stávky nanovo, opět žádaje zvýšení mzdy o 10 či 20%, nebo 30hod pracovní týden?
Gratuluji kolegům od DB. Je to dobrý kompromis a zlepší to život spoustu lidem. Super 😇
To už se stalo, stávkující strojvedoucí přišli o podporu veřejnosti, železnice o punc spolehlivosti a všechno to někdo bude muset zaplatit – DB nemá z čeho, stát se do toho taky nepohrne, takže to slíznou ti, co nechaj auto doma = vskutku super výsledek.
To samozřejmě není pravda. Strojvedoucí mají podporu veřejnosti.
Tu podporu veřejnosti přestupující v Domažlicích do narvaného autobusu NAD, tak tu bych Vám přál slyšet.
Tak to asi nemají….Nadšení z stávek DB a Lufthansy rozhodně nepanovalo, požadavky strojvedoucích rozhodně nebyly komentovány pozitivně
Železnice v Německu měla punc spolehlivosti? Jel jste tam někdy v posledních letech?
Jsem zvědav, zda bude dostatek pracovníků pro pokrytí vozby všech spojů.
Už v minulých letech jsem se v SRN vícekrát setkával s „Ausfall des Zuges wegen Personellmangel“ (snad jsem to napsal přesně).
Německým strojvedoucím gratuluji. Ony ty německé mzdy nejsou takové jaké jsou díky dobrotě zaměstnavatelů, ale mj. také díky síle odborů. A proto jsou ty naše české taky takové jaké jsou, tedy poloviční až třetinové při srovnatelných cenách a za doprovodu ódéesáckých pindů o produktivitě. Dnešní generace už jim na ně naštěstí neskočí.
jenže místní produktivita práce je taky hodně pod německou.. Pak nemůžou být stejný platy.
Ty minusy předpokládám vycházejí z neporozumění tomu, co je to ta produktivita práce. To neznamená, že by se český zaměstnanec flákal, a ten německý pracoval kdoví kolik, ale rozdíl je v tom, kolik ta práce zaměstnavateli vydělá. Typický příklad – německá firma si objedná od české firmy výrobky v ceně 100Eur za kus, česká firma ho vyrobí prostřednictvím svých 20 zaměstnanců. Německá firma na to prostřednictvím jednoho zaměstnance na poloviční úvazek nalepí cedulku „Made in Germany“ a prodá to za 500 Eur. Produktivita jednoho českého zaměstnance v přepočtu na ten jeden výrobek je 5 Eur, toho německého 800 Eur. Tady… Číst vice »
do kamene tesati.
Pomohla by i vyšší míra automatizace. Pak by těch 20 výrobků dělala robotická linka s jedním operátorem.
Ona by ta linka taky nebyla zadarmo, a i tak by furt ten operátor v uvedeném příkladu měl menší produktivitu, než ten německý lepič nálepek (Ano, je to jen ilustrační příklad, ve skutečnosti se nálepka „Made in Germany“ lepí už v ČR a přes Německo chodí jen faktury).
Teorie zní skvěle, jenže kdyby to bylo takhle primitivní, tak by to těm německým firmám neprodával nikdo a cpal by to rovnou na trh, ne?
Necpal. Protože místní firmy jsou většinou jen subdodavatelé a málokdy se vyváží kompletní výrobek. A hlavně k tomu výrobku nemají žádná práva na prodej.
Data k výrobě dostanou, materiál se dost často dodává z jiných firem. Tady se udělá montáž a pak to jde na nalepení značek jinam.
Jo jasné pochopil jsem hned záhy jenže tady se ty příspěvky nedají mazat tak jsem to tam nechal a jsem za blba, co už
Ono právě není tak primitivní to „cpal by to rovnou na trh“. Ani na ten český trh, tady lidé radši koupí obdobně vypadající výrobek za 80 Eur z Číny, snobové si zas raději připlatí za ten s nálepkou „Made in Germany“.
A ano, to je to cpaní rovnou na trh je to, co nám tu chybí. V té subdodavatelské firmě si můžou stávkovat jak budou chtít, ale tím z toho zaměstnavatele stejně víc než těch 100Eur dohromady pro všechny nedostanou.
Poučte nás, jak poměřit produktivitu práce německého a českého strojvedoucího?
Nebo lékaře, zdravotní sestry, řidiče, učitele nebo prodavačky. Připomínám, že Čech v průměru za aktivní život odpracuje o několik let více než Němec.
Viz výše, produktivita práce nevypovídá o tom, jak se někdo nadře, ale kolik peněz svou prací svému zaměstnavateli vydělá. Což nezávisí jen na tom zaměstnanci, ale na schopnostech zaměstnavatele tu práci prodat, a ochotě zákazníků za ni platit. A u služeb ta ochota zákazníků platit dost závisí na jejich příjmech. Nebo-li, kdyby měli strojvůdci, lékaři zdravotní sestry, učitelé a prodavačky u nás mít stejné platy jako v Německu, a bylo jich stejný podíl v populaci, neměl by jim to kdo (prostřednictvím daní) zaplatit, protože ti ostatní (daňoví poplatníci) takové příjmy prostě nemají.
Dám vám příměr na Kauflandu je to spíš o tom kam, až to jde vymyslet. V České pobočce vidíte obvykle 2 pokladní z toho 1 ještě obvykle doplňuje na place a na pokladnu odbíhá v špičkách a nikdy více. V Německé pobočce 4 pokladní i více a neodbíhají od doplňování. No a v čem je finta? Když mne to ředitel jedné jejich prodejny říkal tak mne spadla brada. Ušetřené mzdové náklady jsou přerozděleny v rámci celé skupiny na platy Německých zaměstnanců, aby Německý zákazník byl spokojený. Zažil jsem 1x v Dráždanech co dokáží stropit Němečtí důchodci, že přes oběd se… Číst vice »
To ale není problém odborů s zaměstnanců, nýbrž problém zaměstnavatelů a majitelů firem, že nedokáží vytvořit produkty s vyšší hodnotou a prodat je i se službami.
Dále je problém v tom, že mnoho zaměstnavatelů ale i zaměstnanců bere odbory jako protivníka vůči zaměstnavateli.
Přičemž ta schopnost vytvořit a prodat se ve většině případů nedá vystávkovat.
Zrovna v tomto případě je minimálně v osobní dopravě ten rozdíl mezi produktivitou strojvedoucího DB a ČD dost malý.
Když zůstaneme u strojvedoucích, jaký rozdíl je v produktivitě práce u obou strojvůdců, když mají stejně dlouhou směnu a jezdí stejně dlouhý čas?
V tom že cestujicí zaplatí např. více peněz za jízdné, že objednatel např. zaplatí více za objednanou službu a nebo že těch platících cestujících tam může jet i více. Prostě na jednotku práce člověk víc vydělá zaměstnavateli.
Blahopřeji k dohodě. Kdy jindy něčeho dosáhnout, než když je lidí nedostatek. To u nás se drží huba a krok a při kolektivním ,,vyjednávání“ se dosahuje maximum možného.
Naprostý souhlas. Když jsem loni vyslovil slovo „STÁVKA“, tak mi vedení a vrchnost odborových centrál odpověděla, že jsem blázen a kdo to zaplatí. Nevím, kde jsou ty peníze, které jim strkáme každý měsíc.
V Česku se:
1) netáhne za jeden provaz,
2) nevyjednáva ve vhodný okamžik, ale u státních železničních firem vždy až když je pozdě a balík na mzdy je už určen. Vyjednávat o balíku se má pravdu teď začínat a rozhodnuto je cca v červnu.
Stávka nádražáků v ČR = patrně vypnutí většiny dotací = cca 33% až 66% nádražáků si bude muset najít jinou obživu, protože většina českých nádražáků si nevydělá ani na suchý chleba, přestože leckdy pracují odpovědně a poctivě.
Holt lidé v ČR nemají přebytek peněz a když už za něco utrácí, tak za zdraví, bydlení, rodinu a auta.
Většina českého vlakového hemžení je zombie z ekonomického pohledu
To je to posledni, čeho bych se bál.Ale nebojte,tady nic takového nehrozí.
Ano nehrozí, za předpokladu, že na ten obrovský státní dluh České republiky (a na každoroční deficit státního rozpočtu ČR ) se najde dostatek naivních věřitelů, kteří půjčí naší vlasti další stovky a tisíce miliard Kč na nulový úrok.
Jak dopadli naivní věřitelé, když půjčovali špatně hospodařícímu státu, si každý najde viz např. (ne) splácení státních dluhů Argentiny, Kuby, Řecka,…
A hele, Axel je zpět!
Tak nashledanou, kdybychom se třeba nestihli rozloučit před vaší další cestou do blokace, která na základě dosavadního empirického pozorování skoro určitě přijde 🙂
Pokud si myslíte, že 40 hodin práce týdně je skákání zaměstnavatele po hlavách zaměstnanců, tak to mám jiný názor. Tato stávková vlna má za následek, že pro zákazníky požadující po dopravě akceptovatelnou spolehlivost, se stala DB jen obtížně použitelnou. Stávky na DB tímto nekončí. Ukazování svalů se odborové centrále evidentně zalíbilo a hned tak s tím nepřestane. Do Německa tedy raději autem. Mrzí mne to, ale zatím to pro mne nejde jinak.
Dovolte mi, abych to shrnul:
Spousta názorů.
Málo faktů.
Caracas.
Nová tarifní smlouva platí do konce roku 2025 a k tomu je stanovena další dvouměsíční „mírová povinnost“, takže do 28.02.2026 včetně se stávkami strojvedoucích DB nelze počítat.
Hľa že to ide, keď si zamestnanci nenechajú skákať po hlave.
Tak určitě. Co jim je po cestujicich. 😜 Ono vysněné DB už deset let není co bylo po převratu.
Rušňovodiči nie sú charita pre cestujúcich, ale zamestnanci ktorí dodávajú nejakú službu za peniaze. Majú teda právo si určiť za aké peniaze to sú ochotní robiť.
Medzitým v ČD sa bude plakať že je zle, ale nikto nespraví nič aby to zmenil.
Mají právo si určit… Tak to jste vedle jako ta jedle. Mají právo o mzdě vyjednávat, v žádném případě nemají právo si mzdu určit. Budování komunizmu bylo naštěstí neúspěšné.
Oni si v socialismu, ( budování komunismu) strojvedoucí určovali platy? Jezdil jsem od r. 1983, ale plat jsem si neurčoval ani náhodou. Pište o něčem, čemu aspoň trošku rozumíte.
Socialismus a komunismus není to samé, socialismus měl být předstupněm komunistické společnosti. A jedním ze znaků komunistické společnosti mělo být, že zaměstnanci nebudou odměňováni podle svých zásluh, ale podle svých potřeb. Zdá se Vám to jako nesmysl? Mně také. Stejný nesmysl je, že němečtí strojvedoucí mají právo si určit mzdu. Mají právo vyjednávat a vyjednat si svoji mzdu. A toto právo jim nikdo neupírá.
Sklamem vás, ale otroctvo bolo zrušené. Nikto nie je povinný robiť pre DB.
Naprosto s Vámi souhlasím. Zrovna tak platí, že nikdo není povinný využívat nespolehlivých služeb DB.
V čem jsem mimo?
No, to rozhodne nemaji.
Maji pravo vyjednavat. A pokud jsou nespokojeni s tim, co dostavaji, maji pravo dat vypoved. A jit delat nekam jinam nebo neco jineho.
Pravo na stavku sice maj take, ale v tomto pripade je to cire vydirani.
Proč by měl každý, kdo je s něčím nespokojený, hned dávat výpověď a nesnažit se vylepšit podmínky tam, kde je? A vydírání? Právo na stávku sice mají, ale?????? Že bychom jim také přilípli nějakou nálepku, jak je zvykem u nás?
vzdyt at je zlepsuje. o tom zadna.
ale jsou urcite hranice. nic neni absolutni. a i pravo na stavku by nemelo prerust v ciste vydirani se statisici ci miliony rukojmi.
Už jsem to tu kdysi psal. Stávka musí mít dopad na své okolí, jinak nebude nic platná. To samé zemědělci. Pokud odstaví traktor na svém poli, může tam stát třeba do aleluja. Když ho odstaví na Václaváku, začne se cosi dít. Když se děje málo, postaví ho tam znova atd, atd.
Skončí jako němečtí řidiči kamionů. Makat se jim nechce a pak budou kvičet, že je nahradí ochotni Poláci, co nebudou kecat a udělají to třetinu levněji.
Proč to tedy děláte, když vás to nebaví a podle řeči vysloveně obtěžuje?
Čí když je to jeho vysněná práce, jen prostě by chtěl lepší podmínky? Smí se to chtít?
Někdo bude dělat cokoliv za co největší mzdu, jiný zase jen jednu profesí, s tím, že když bude třeba chtít lepší podmínky. Lidí jsou různí. Přečtěte si něco o kariérních kotvách. Pak možná pochopíte, proč vysoké procento strojvedoucích a kamioňáků nebude dělat jinou práci. Z jiného důvodu to platí o manazerech a z jiného zase o úřednícich.
Clovek si vvzivote musi castokrat volit mezi tim, co by delat chtel a co delat musi. A toto je jedna z tech situaci.
Moje vysnena prace je taky uplne jina, nez to, co delam.
Vysněná práce, ale….
– vadí mi noční beeee
– vadí mi práce o víkendech beeee
Jako by jiné práce neměly tyto pracovní podmínky. Za méně peněz a s délkou pracovní doby 8 hodin.
To jsou bláboly těch, kteří by svoji stávkou nikoho, ale vůbec nikoho nenaštvaly.
A jsme doma: v provozu neděláte. Ale od kámoše bratrancova souseda všechno znáte, takže máte dokonalý přehled. A jak jste v úzkých – vytáhnete kancelář. Jenže tady jste vedle jak ta jedle, chlapče.
To není žádná specialita železnice, ale každého směnného provozu. Stávkování na tom nic nezmění, jen že bude ve výsledku potřeba méně zaměstnanců kvůli ztrátě části trhu.
Je to veliká specialita železnice. A je obrovský rozdíl dělat třeba pravidelné noční směny od 18 hod do 6 hod ráno, nebo nepravidelné od 1 v noci do 13 hod. A stávkování za nižší normu odpracovaných hodin tomu trošku pomůže, že bude více času na odpočinek.
A co třeba posádky dopravních letadel? Ti to mají velmi podobné.
Máte jistě pravdu, ale o tom nic nevím. Jako strojv jsem jezdil 40 let, ale nikdy jsem nelétal, takže se držím svého kopyta.
No a ? Každýho volba. A jestli je někomu cennější práce než osobní život, tak ho není proč litovat.
Vždycky je volba.
Otroctví bylo zrušeno. Nic nemusí být obsazeno. Pokud mi někde nevyhovují směny, plat nebo náplň práce, tak není problém se zvednout a jít jinam. Pokud je tedy člověk ochoten pracovat.
Že někde nebudou zaměstnanci je problém jen zaměstnavatele, nikoho jinýho. A pak musí zapřemýšlet, jak tam ty lidi dostat.
A je jedno, jestli jde o uklizečku, nebo fíru.
Tak prostě jdu jinam. Jako zaměstnance mě nezajímá, že to nebude mít kdo dělat.
Na trhu práce je míst víc než dost a není problém sehnat práci podle vlastních potřeb. Kór dneska, kdy schopný lidi prostě nejsou.
A proč by Vám v nepřetržitém provozu zaměstnavatel nemohl přikázat přesčas?
A když chci dělat určitou práci, ale chci vylepšit podmínky, tak je to špatně?
Kdo ve 20 není socialista, nemá srdce.
Kdo je ve 40 socialista, nemá rozum.
Kolik vám je?
??? Nenech se vydírat a běž jinam zvlášť když je to všude jinde lepší a chleby bez kůrek 🙂