35 hodin týdně. Po šesti stávkách dosáhli strojvedoucí dohody s DB, mluví o chytrém kompromisu
Strojvedoucí si budou moci zvolit, kolik hodin týdně budou pracovat.
Deutsche Bahn se dohodla s odborovým svazem strojvedoucích GDL na nové kolektivní smlouvě, která umožní zaměstnancům postupně snížit týdenní pracovní dobu na 35 hodin týdně při zachování plné mzdy.
Šlo o jeden z klíčových požadavků, kvůli kterému odboráři celkem šestkrát stávkovali a ochromili provoz na německé železnici. Jednání probíhala pět měsíců. O dohodě informovala Deutsche Bahn v tiskové zprávě, dnes před polednem proběhne společná tisková konference.
Snižování povinné pracovní doby bude postupné do roku 2029. Zaměstnanci si budou moci vybrat, zda chtějí pracovat 35 nebo až 40 hodin týdně. Personální ředitel DB Martin Seiler to označil za inteligentní kompromis.
„Zaměstnanci ve směnném provozu si mohou sami rozhodovat o své týdenní pracovní době a trvá 35 až 40 hodin. Kdo více pracuje, více vydělá,“ uvedla DB v tiskové zprávě. Podle Seilera jde o průlomové řešení, které umožní větší flexibilitu. „Touto dohodou se práce na železnici stává ještě atraktivnější. Od začátku jsme zdůrazňovali, že razantní zkrácení pracovní doby, které je vnuceno všem, absolutně neodpovídá době. Kolektivní smlouva nikoho do konce dekády nebude nutit pracovat 35 hodin týdně,“ uvedl Seiler.
Snižování minimálního počtu hodin bude postupné do roku 2029. Plat se přitom nebude úměrně snižovat, i když budou zaměstnanci pracovat méně. „Kdo se rozhodne pracovat více, dostane o 2,7 procenta vyšší mzdu na hodinu. Například strojvedoucí nebo průvodčí by vydělali zhruba o 14 procent více za 40hodinový týden než za 35hodinový týden,“ popisuje DB.
V rámci dohody s GDL souhlasily dráhy se zvýšením mezd, a to o 420 eur měsíčně ve dvou krocích: nejprve letos v srpnu a pak příští rok v dubnu.