33 000 aut denně přijde dočasně o dva pruhy. Pardubická uzavírka desetiletí vypukne v červnu

Most Pavla Wonky. Foto: Pardubický krajMost Pavla Wonky. Foto: Pardubický kraj

Během omezení vznikne i pruh pro lidi na kole.

Oprava Wonkova mostu vypukne po již zahájených přípravných pracích 1. června. Řidiče a cestující v Pardubicích čeká zásadní omezení. Kvůli rekonstrukci z mostu, po kterém denně projede 33 000 aut, zmizí dočasně dva jízdní pruhy.

Kraj, který je investorem celé opravy, tento týden spustil další informační kampaň k celé akci, která je svým rozsahem největším omezením silniční dopravy ve městě. „Chceme, aby lidé přesně věděli, co je v plánu, jak s ohledem na Wonkův most, tak na související stavby v Pardubicích a blízkém okolí. Ty jsme koordinovali jak s Ředitelstvím silnic a dálnic, tak s pardubickým magistrátem,“ vysvětluje náměstek hejtmana zodpovědný za oblast dopravy Michal Kortyš.

V prezentaci kraj uvedl zcela jiná data o počtu aut, která most využijí: ještě před měsícem uváděl zhruba 20 000 vozidel, nyní 33 000 aut.
Zakázku na opravu získalo za 151,5 milionu korun sdružení firem Chládek a Tintěra Pardubice a DYWIDAG-Systems International. Důvodem opravy je špatný stav mostu z roku 1960.

Velká omezení začnou 1. června. Místo čtyř jízdních pruhů a jednoho odbočovacího budou mít řidiči pouze dva. „Provoz se bude posouvat po šířce mostovky v závislosti na tom, kde zrovna budou probíhat práce. Stavaři budou pracovat zejména v útrobách mostu. Důležité je, že most Pavla Wonky bude vždy průjezdný – i pro MHD, kde jen dočasně dojde k nahrazení trolejbusů autobusy,“ popsal ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Zdeněk Vašák.

Podle Kortyše nejde již odkládat opravu nosných lan mostu. „Nedávná prohlídka ukázala jejich špatný stav, jedno z nich prasklo a muselo být odstraněno. Díky použitým moderním technologiím připravíme most pro budoucí generace. Nová nosná lana jsou vyrobena přímo pro most Pavla Wonky, mají dvojí protikorozní ochranu. Jejich stav bude možné v budoucnu kontrolovat, a případně je i měnit, bez větších dopravních omezení,“ uvedl Kortyš.

Dvě sezony, webkamery na okrajích

Oprava proběhne během dvou stavebních sezón. Hotovo má být v říjnu 2025. Kraj umístí na oba konce mostu webkamery. Lidé tak uvidí, jaký je provoz.

Kraj se současně se dohodl s městem na vybudování ochranného jízdního pruhu pro cyklisty o šíři 1,25 metru. Na chodnících bude nadále zachován smíšený provoz pro cyklisty a chodce. Jiné technické řešení není vzhledem k odvodnění mostu možné. Pro bezpečnost cyklistů vznikne také mimoúrovňové křížení pod mostem. Most denně podle radnice využijí tři tisícovky lidí na kole.

Harmonogram oprav Wonkova mostu

Únor až květen 2024: přípravné práce s žádnými či malými dopravními omezeními.
1. června 2024 až 9. listopadu 2024 – doprava na mostu v režimu 1+1. Dojde k převedení dopravy do krajních pruhů. Práce ve středu mostu.
9. listopadu 2024 až 10. března 2025 – doprava na mostu v režimu 1+1 přes mostní provizoria. Průjezdný střed mostu, pro chodce pravá strana.
10. března 2025 až 1. září 2025 – doprava na mostu v režimu 1+1 přes mostní provizoria, průjezdný střed mostu, pro chodce levá strana.
1. září 2025 až 31. října 2025 – doprava na mostu v režimu 1+1 přes mostní provizoria. Dojde k převedení dopravy do krajních pruhů. Práce ve středu mostu.
Předpoklad dokončení opravy mostu říjen 2025.

Tagy most Pavla Wonky pardubice Pardubický kraj Wonkův most
17 komentářů