320 km/h z Balabenky do Lovosic. Správa železnic žádá o první razítko pro další rychlotrať

Aktuální plány počítají se zahájením stavby v roce 2030.
Správa železnic posunula do nové fáze projektové přípravy další část plánované sítě vysokorychlostních tratí. Na ministerstvo životního prostředí odeslala do takzvaného zjišťovacího řízení dokumentaci k trati označované jako RS4 nebo VRT Podřipsko z Prahy do Lovosic.
Kompletní materiál je v registru oznámení EIA. Zveřejněním dokumentu začalo takzvané zjišťovací řízení, které má ukázat, zda se bude muset celá stavba posuzovat podle zákona o vlivu na životní prostředí. Jde o formalitu, vzhledem k velikosti záměru je jisté, že bude muset projít celým hodnocením EIA. To zabere obvykle rok až dva.
Projektovou dokumentaci zpracovalo sdružení Metroprojekt, Valbek, Mott MacDonald a Egis Rail, dokumentace o vlivu na životní prostředí je od Ecological Consulting.
Posuzovaný úsek je součástí plánovaní trati z Prahy do Drážďan. „Výrazně zrychlí cestování do Německa a zlepší dopravní dostupnost severních Čech. Trať je významná nejen z mezinárodního pohledu, zásadním způsobem může přispět také k ekonomickému rozvoji severních Čech. Cestující mezi Prahou – Ústím nad Labem stráví ve vlaku necelých 30 minut, což obyvatelům otevře dveře k novým pracovním i studijním příležitostem,“ popisuje Správa železnic v materiálu.
Stejný proces už od června běží pro úsek z Ústí nad Labem do Německa, chybí ještě dokumentace pro úsek z Lovosic do Ústí nad Labem.
Celkem 51 kilometrů dlouhý úsek začíná v Praze dopravnou odbočka Balabenka a končí napojením na konvenční trať č. 090 odbočkou Strouha u obce Oleško mezi městy Roudnice nad Labem a Lovosice.
Dokument počítá s jedinou variantou. Řada obcí se už nyní netají s odporem vůči trase. Jedinou stanicí na trati bude VRT terminál Roudnice nad Labem, který má být přepravním uzlem se čtyřmi nástupišti. Ještě na území Prahy vznikne dopravna Praha-Sever, která bude zatím nouzovou stanicí s možností rozšíření na běžnou stanici.
Rezerva pro rychlovlaky do Mostu
U Nové Vsi bude prostorová rezerva pro odbočku Nová Ves, ze které se má v budoucnu odpojit případná vysokorychlostní trať VRT Poohří na město Most.
Dokumentace popisuje, jak bude postupně rychlost na trati stoupat: na výjezdu z uzlu Balabenka vzroste rychlost na 200 km/h, po výjezdu ze stanice Praha-Sever přibližně v km 10 stoupne na 250 km/h a konečně za Střížkovskými tunely v km 17,4 vzroste na 320 km/h. Tato rychlost zůstane až do úseku za ŽST Roudnice n/L VRT, kde v km 47,4 klesne na 250 km/h. Poslední pokles rychlosti na 160 km/h se odehraje až v úseku spojovací trati mezi odbočkou Kněždol a odbočkou Strouha.
Líbeznický tunel jako precedens. Obce podél budoucí rychlotrati očekávají podobnou vstřícnost
Na trase vzniknou tři tunely. Střížkovský budou tvořit dva jednokolejné tunely o délce 3,4 km, Líbeznický bude mít stejnou délku. Ledčický bude mít délku 1,4 km. V případě mostů bude nejdelší 1,6 kilometru dlouhá estakáda přes Vltavu.
Proti stavbě je už nyní v území značný odpor, který je daný i tím, že trať povede relativně silně osídleným územím už nyní zatíženém dálnicí D8. „Mezi Prahou a Odolenou Vodou je krajina tvořena zejména velmi hustou zástavbou přilehlých vesnic se satelitní zástavbou, která je výrazně ovlivněna suburbánním prostorem hlavního města,“ popisuje dokumentace.
Další komplikace pro VRT do Ústí. Stát selhává v dialogu, stěžují si obce a podaly žalobu
Materiál neuvádí předpokládaný termín zahájení stavby. Podle loni schváleného posunu staveb začne nejdříve v roce 2030.