320 km/h a dvěma tunely do Olomouce. Správa železnic žádá o první razítko pro spojku Brodek – Prosenice

Záměr předkládá Správa železnic v jediné variantě.
Dvanáctikilometrový úsek z Brodku u Přerova do Prosenic je další částí budoucí sítě vysokorychlostních tratí, jejichž příprava již dospěla do fáze, kdy Správa železnic žádá o posouzení vlivů stavby na životní prostředí (EIA).
Rozsáhlou dokumentaci pro spojku, která umožní napojení Olomouce na vysokorychlostní tratě, dnes Správa železnic odeslala do registru oznámení EIA. Dokumentaci zpracovala společnost Sagasta.
„Úsek představuje nové železniční spojení mezi Olomoucí a Ostravou, jehož hlavním cílem je připojeni Olomouce k vysokorychlostní síti. Tato novostavba bude sloužit výhradně pro osobní dopravu a výrazně zvýší kvalitu dopravního spojení v této oblasti. Vedle pozitivních dopadů na osobní dopravu se také očekává zlepšeni podmínek pro dopravu nákladní, která využije nově vytvořenou kapacitu na současné trati,“ vysvětluje dokument důvody stavby.
Přes kilometr v tunelech
Trať bude postavena na rychlost 320 km/h, umožní i budoucí zvýšení rychlosti na 350 km/h. Součástí stavby je kompletní rekonstrukce stanice Brodek u Přerova včetně úprav navazujících traťových úseků a nezbytné úpravy na přerovském zhlaví stanice Prosenice.
Trať povede dvěma tunely: 450 metrů dlouhým Čekyňským a 800 metrů dlouhým Vinarským tunelem. Záměr překládá Správa železnic v jediné variantě. Původně řešila i překonání Čekyňského kopce dvěma mostními objekty (ekodukt a nadjezd), nakonec od této varianty ustoupila.
Správa železnic loni mírně změnila plány na tuto spojku poté, co skončila územní ochrana pro kanál Dunaj – Odra – Labe. Vymyslela nové řešení přesmyku u Rokytnice, které má stavbu zlevnit.
Zásadní změnou bude především skutečnost, že stavby přesmyku budou díky úpravám výrazně níže nad terénem: Správa železnic uvádí, že až o deset metrů. „Pozitivní však bude vliv i co do nákladů: obě stavby integrované do jednoho celku budou nákladově efektivnější než v případě, že by se navrhly a realizovaly zvlášť,“ dodal loni mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.
Nová spojka bude na rychlost 320 km/h. Podle aktuálního letáku ke stavbě se má začít stavět v roce 2028. Podmínkou je i změna zásad územního rozvoje.
Efekt zrušení kanálu D–O–L. Napojení Olomouce na vysokorychlostní trať má být levnější