320 km/h a dvěma tunely do Olomouce. Správa železnic žádá o první razítko pro spojku Brodek – Prosenice
Instalace nové kolejové spojky ve stanici Prosenice. Pramen: Správa železnic

Záměr předkládá Správa železnic v jediné variantě.
Všichni co tady roky nadáváte na SŽ, tady to máte opět černé na bílém. V SŽ plánují o sto šest. V zahranicí nám závidí stav naší železnice a jak se u nás staví.
VRT Moravská brána 1 a 2 + sjezd na Olomouc ve spojení s tunelem Oucmanice (narovnání kolem Brandýsa n. O.) by už bylo slušné spojení Praha – Ostrava. Bohužel to neřeší kapacitu, která je přehlcená, náklady víc stojí než jedou. VRT je pro zvýšení kapacity dráhy nezbytná.
Náklady jdou dolů, tunelu Ocmanice nevěřím.
Trať je přehlcená kvůli jízdě krátkých rychlíků každých pár minut. Pro začátek by stačilo některé vlaky spojit a zbytečné jako 4vozový liduprázdný Balic Express rovnou zrušit.
Ty železniční strategie ve dvě ráno nic moc teda.
V Německu by tolik vlaku na jednu jednokolejku nepustili.
Na jakou jednokolejku?
Škoda, že mi není o 50 let míň
Snad hned za tím bude úsek aspoň na 200 a pak hned do Zábřehu taky na 200. Rovinky tam na to jsou
A když všechno bude stavět v Olomouci, tak co to bude mít za efekt?
Olomouc-Zábřeh bych moc nevěřil, možná místy trochu nad 160. Litovelské Pomoraví je na 140. Oblouk Moravičany-Mohelnice by se taky musel dost posunout.
Uz po precteni prvniho odstavce mi bylo jasne, ze zacatek bude v roce 2028..
mimochodem je nekde nejaky seznam planovanych VRT staveb vcetne aktualniho stupne pripravy?
https://vrtky.cz/
Ovšem termínům bych moc nevěřil, je to PR od SŽ.
Nějak nerozumím, k čemu tento úsek slouží. Myslel jsem ze VRT Praha – Ostrava je pres Brno-Přerov.
Jde jen o bypass přetíženého okolí Přerova?
Taky mi to nedává smysl.
I v Olomouci je šikovné zachovat nádraží pro pražský expres do Ostravy a pro Valašský expres (oba patrně s hodinovým intervalem). Ty pak místo přecpaného koridoru za Přerovem využijí VRT.
A ono tam dosud nebylo?
A jak ten kousek VRT kolem Přerova řeší kapacitní problémy? Sjezd z VRT v Prosenicích by měl předpokládám navazovat na obchvat Přerova, vlaky z Olomouce pokračující na VRT by tak s vlaky jedoucími po Ferdinandce vůbec kolidovat neměly. Z hlediska kapacity by tak stačilo postavit ten přesmyk u Brodku, třeba i v té nově navržené podobě. Reálně tak dojde jen ke zrychlení vlaků od Olomouce do Hranic a Ostravy / Vsetína o pár minut a oddělení osobní a nákladní dopravy na obchvatu Přerova. Není to trochu málo a nepřinesly by ty peníze jinde větší efekt, pokud by se se stavbou… Číst vice »
Nové rychlé spojení Praha-Ostrava přes Brno neznamená, že automaticky přestane jezdit všechno přes Pardubice a Olomouc. Nějaká rychlíková i expresní vrstva tam nadále zůstává jako mezikrajské spojení, a právě ta pak hned za Olomoucí najede na VRT, jejíž velká část tam už stejně bude.
Hlavně Praha-Ostrava přes Brno je sci-fi, které bude fungovat až v okamžiku, kdy celá trasa pojede po VRT kolejích. To v následujících 50 letech nenastane.
VRT Brno-Brodek se začne stavět asi tak za 50 let, a zatím se po to kuse Prosenice-Brodek bude jezdit (možná až 200kmh) jenom do Olomouce… VRT linka (plánovaná) Pha-Bo-Os zatím hodně dlouho bude jezdit přes Přerov a na Moravskou bránu bude najíždět v Prosenicích…
Zde se projednou staví hodně „dopředu“ 🙁
Trochu schizofrenie ohledně směru na Brno. S napojením na trať na Brno se zjevně nepočítá, přitom ta má být součástí rychlého spojení s jízdní dobou Brno – Ostrava do hodiny, potažmo Praha-Ostrava za dvě. A závlekem pomalými tratěmi přes Přerov se toho nejspíše jen těžko dosáhne. To se bude po tom nějak dodělávat? Proč už to neudělají rovnou, když se mezi Přerovem a Brnem konečně koplo do země?
Má to být jeden z nejnáročnějších úseků tak si to nechávají nakonec a provizorně budou jezdit právě po té zrekonstruované trati.
Co by se mělo dodělávat? Jednou možná postaví VRT Haná, ale napojení VRT Moravská brána na trať Brno – Přerov bude přes Přerov.
S napojením na trať na Brno se samozřejmě počítá. Kam na ty nesmysly chodíte?
Kde je oznámeno nebo zakresleno, že VRT Moravská brána bude mít přímé napojení na „rychle spojení“ Brno-Prerov?
Však VRT Moravská brána končí v Prosenicích.
Což znamená, ze není přímo napojena na rychle spojení.
To tady zase neandrtálcům nedochazi, že když mezi tím bude 80kmh, tak to to při těch vzdálenostech žádné rychle spojení nebude? Když by to bylo 200-250 nebo 250-200, tak by to uzitek mělo, při 200-0/80-250 moc ne..
Doufám, že této zhovadilosti se nedožiju, protože si fakt nedokážu představit, že někdo rozkope na půlku čekyňský kopec nad roklí, nechápu, proč to nevedou kolem dálnice
Občan Navařík?
Kolem dálnice by to asi nevycházelo bez rychlostního propadu, zhoršily by se předpokládám parametry trati.
Ale bylo by zajímavé vědět, o kolik by taková trasa byla pomalejší a jestli právě tady stojí za to honit o pár km/h vyšší rychlost za jakoukoliv cenu, jak z hlediska financí (nutnost stavět tunely), tak znehodnocením další krajiny místo toho, aby se stavělo v již znehodnocené krajině kolem dálnice.
V budoucnu to má být souvislý úsek od Ostravy k Brnu se sjezdy k Olomouci v Brodku z obou stran. Zatím se postaví kousek směr VRT Haná a ten sjezd do Olomouce. Tedy má to být trať na plnou rychlost ve směru na Brno, Kolem dálnice nevyjdou potřebné poloměry. Sjezdy (oblouky do Brodku) stačí na 200-230. Brodek-Olomouc se dá upravit na 200.
YES! Rok #2028 jede! 😀
#ROCK2028 😁🤘
Takže přesmyk v Rokytnici už není Přerov 3. stavba“, ale „VRT 1. stavba“? Kreativita dláždičů, co se týče odkládání a zdržování je mimo představivost běžného smrtelníka…
Jde o dvě odlišné stavby.
Teď už ne.
Tak ne, pardon. Nějak jsem tu část přeskočil.
Aaaa, opět bájný rok 2028. Tak já zase přidám seznam staveb plánovaných v letech 2027/2028, ať vidíme, jaká zářná budoucnost nás čeká. 2027: – Rekonstrukce trati Praha hl. n. (mimo) – Vyšehrad (vč.) – Zaokruhování železničního spojení letiště Václava Havla do trati Praha – Letiště VH – Kladno – Modernizace trati Praha-Výstaviště (mimo) – Praha-Dejvice (včetně) – Modernizace trati Praha-Veleslavín (včetně) – Praha-Ruzyně (včetně) – Novostavba trati Praha-Ruzyně (mimo) – Praha-Letiště Václava Havla (mimo) – Novostavba ŽST Praha-Letiště Václava Havla – Modernizace trati Brno-Přerov, 2. stavba Blažovice – Vyškov (nově 2028) – Modernizace trati Brno-Přerov, 3. stavba Vyškov – Nezamyslice… Číst vice »
To víte „osmičkový rok“, to se dějí věci, které vstupují do dějin. .-)
díky za pravidelnou aktualizaci:)
To už by chtělo nějaký veřejný tracker těchto projektů, což?
Ještě jsi zapomněl z dnešní zdopravy Bakov směr Liberec ten se má taky zahájit 28.
Dost dobrý. Když jsme u těch osmiček, doplnil bych na základě příspěvku zde i úsek Mladá Boleslav – Turnov – Liberec, kde se rok 2028 taktéž objevil.
Tak Andrej chce vyhrát volby teď a vládnout 2025-2029 – to se toho stihne ještě víc jak jen todle v tom roce 2028, žádnej strach.
Podle původních dat v té době mělo být hotovo jak přes Strakonice, tak Třeboň, ale však zastávka do Brna měla jen asi 15 let zpoždění..
Tolik firem na ty stavby u nás není. A už vůbec nemají lidi ani na třetinu jmenovaných staveb. A silně pochybuji, že by u nás stavěla nějaká zahraniční stavební firma. Naši je do našeho rybníčku nepustí
Dá se z toho určit, kolik km železnic bude rozkopáno v těchto ultrabájných letech? stovky km? Tisíc km? Abychom to pak porovnali s realitou.
Můžeme tipovat, kolik % z těchto staveb reálně v tom roce začne. Můj odhad je 10%. 😎
Jako kdyby se lusknutím prstů ze dne na den proměnila půlka železniční sítě. 😀
350km/h. V českých reáliích scifi. Ale na papíře se mi to líbí.
To je i fyzikální sci-fi. Rychlost 320 km/h není zvolená náhodně, ale nad to již benefity z vyšší rychlosti přestanou převažovat nad nárůstem spotřeby.
Vlaky se stále vylepšují co do váhy, odporů, spotřeby a hluku. Až v Číně budou vlaky jezdit 450 km/h, budou v Evropě vč. ČR jezdit 350.
Co 450, třeba 550, 650 … Ale teď vážně, otázka je, za jakou cenu, jestli se to v naší hustě zastavěné zemi ještě vyplatí, komu by to reálně pomohlo a komu naopak přinášelo problémy, kolik by to stálo a kolik míst by se tím znehodnotilo. Co naopak potřebujeme, je rychlé spojení Prahy a krajských měst a pak dál přes hranice. A pak dostatečná kapacita. Prostě kvalitní síť, která nás rychle dopraví z jednoho místa na druhé, a to mezi co největším počtem míst. Pro cesty z jednoho konce Evropy na druhý se prostě může cestovat o pár minut déle nebo… Číst vice »
Ani v roce 2050 tady nebude jediný provozní úsek VRT delší než 100 km, ani v roce 2060… .-)
Proč ne a kdy by to mělo být?
No, když si člověk vezme, jak to na SŽ chodí, tak je to imho realistický odhad..
Když se rozhoupali k zavedeního výhradního provozu ETCS, k dnešku již více než na 100 km tratí, tak se rozhoupou i k stavbě VRT. Sice předražená, ale bude.
Taky záleží kdo udělá vládu. Nejsem fanoušek Babiše osobně ale má kamarády ve společnostech co staví železnice takže se o VRT moc nebojím. Motoristi na druhou stranu to budou blokovat už tak z principu.
Je na tom široká shoda napříč stranami, které v roce 2017 mělo smysl brát vážně.
Mezi ty samozřejmě motoristi nepatří.
Motůrek se snad už dostatečně znemožnil svou hranatou výzvou. Teď už se dá věřit tomu, že se do parlamentu nedostane.
Opět rok 2028, óóó ty naše slavná SŽ.
Ta 8 dobrý, ale někde v tom čísle na být trojka…😀
Jako 3038 ? To by mohlo vyjít