obnoveny

32 milionů. Vídeňské letiště opět pokořilo rekord v počtu cestujících, odchodu velkého dopravce navzdory

Letouny Austrian Airlines na vídeňském letišti. Zdroj: Facebook.com - Letiště Vídeň / Flughafen WienLetouny Austrian Airlines na vídeňském letišti. Zdroj: Facebook.com - Letiště Vídeň / Flughafen Wien

Letiště přišlo o významného nízkonákladového dopravce.

Vídeňské letiště dosáhlo ještě před koncem roku 2025 nového milníku v počtu odbavených cestujících. 27. prosince odbavilo 32miliontého pasažéra, překonalo tak rekord z loňského roku, kdy jeho branami prošlo 31,7 milionu cestujících.

„32 milionů cestujících, to je rekord, který mluví sám za sebe. Ukazuje, jak silně se Letiště Vídeň etablovalo jako mezinárodní uzel a jak vyhledávaná je Vídeň jako cestovní destinace. A díváme se už dál: jižní rozšíření letiště přinese do roku 2027 novou úroveň kvality, ještě lepší cestovní zážitek s vyšším komfortem, nejmodernější infrastrukturou a rozšířenou nabídkou obchodů, gastronomie a letištních salónků,“ uvedl člen představenstva Letiště Vídeň Julian Jäger s odkazem na pokračující stavbu přístavby k terminálům o ploše 70 000 m².

Rozšíření vídeňského letiště. Zdroj: Letiště Vídeň

Rozšíření vídeňského letiště.
Zdroj: Letiště Vídeň

Kapacity vídeňského letiště sice narostou a polepší si i komfort cestujících, nad rychlostí dalšího růstu počtu cestujících se však vznáší otazník. Na letišti totiž kompletně uzavřel svou základnu Wizz Air, který provozoval desítky linek. Svou přítomnost se rozhodl zredukovat i konkurenční Ryanair.

Nízkonákladoví dopravci zdůvodňují svá rozhodnutí vysokými poplatky i leteckou daní. Provoz přesunuli raději do sousední Bratislavy, která teď díky nim zažívá historické období.

Na budoucnost měla vídeňské letiště lépe připravit i třetí přistávací a vzletová dráha, ta se však po letech příprav z plánů nedávno vyškrtla. Letiště rozhodnutí odůvodnilo „důkladnou analýzou všech relevantních rozhodovacích faktorů“.

Plán na třetí přistávací a vzletovou dráhu ve Vídni. Foto: Letiště Vídeň

Plán na třetí přistávací a vzletovou dráhu ve Vídni. Foto: Letiště Vídeň

„Kromě výrazně navýšených předpokládaných stavebních nákladů na zhruba dvě miliardy eur se v důsledku mimořádně dlouhého povolovacího procesu zásadně změnily i rámcové podmínky. Zatímco v roce 2005 bylo na jednu letovou operaci přepravováno 71 cestujících, v roce 2024 to díky nasazování větších letadel bylo již 139 cestujících, což snižuje tlak na kapacitu drah,“ uvedlo letiště v tiskové zprávě.

Rozhodující bylo podle vedení také to, že největší dopravci na letišti se k projektu staví negativně a bez refinancování prostřednictvím vyšších poplatků nelze ekonomický základ investice udržet.

Letiště Vídeň tvrdí, že v případě potřeby v budoucnu třetí dráhu znovu zváží. Komplikovaná příprava by se však musela rozeběhnout prakticky od nuly.

„Bez ohledu na toto rozhodnutí může letiště i nadále růst díky plánovanému rozšíření terminálových kapacit a stávajícímu dvoudráhovému systému, který umožní odbavit až 52 milionů cestujících ročně,“ informovalo dříve letiště.

Roky příprav přijdou vniveč, Vídeň odpískala třetí ranvej. Už není potřeba, tvrdí letiště

Tagy Letiště Vídeň Rakousko VIE
3 komentáře