32 milionů. Vídeňské letiště opět pokořilo rekord v počtu cestujících, odchodu velkého dopravce navzdory

Letiště přišlo o významného nízkonákladového dopravce.
Vídeňské letiště dosáhlo ještě před koncem roku 2025 nového milníku v počtu odbavených cestujících. 27. prosince odbavilo 32miliontého pasažéra, překonalo tak rekord z loňského roku, kdy jeho branami prošlo 31,7 milionu cestujících.
„32 milionů cestujících, to je rekord, který mluví sám za sebe. Ukazuje, jak silně se Letiště Vídeň etablovalo jako mezinárodní uzel a jak vyhledávaná je Vídeň jako cestovní destinace. A díváme se už dál: jižní rozšíření letiště přinese do roku 2027 novou úroveň kvality, ještě lepší cestovní zážitek s vyšším komfortem, nejmodernější infrastrukturou a rozšířenou nabídkou obchodů, gastronomie a letištních salónků,“ uvedl člen představenstva Letiště Vídeň Julian Jäger s odkazem na pokračující stavbu přístavby k terminálům o ploše 70 000 m².
Kapacity vídeňského letiště sice narostou a polepší si i komfort cestujících, nad rychlostí dalšího růstu počtu cestujících se však vznáší otazník. Na letišti totiž kompletně uzavřel svou základnu Wizz Air, který provozoval desítky linek. Svou přítomnost se rozhodl zredukovat i konkurenční Ryanair.
Nízkonákladoví dopravci zdůvodňují svá rozhodnutí vysokými poplatky i leteckou daní. Provoz přesunuli raději do sousední Bratislavy, která teď díky nim zažívá historické období.
Na budoucnost měla vídeňské letiště lépe připravit i třetí přistávací a vzletová dráha, ta se však po letech příprav z plánů nedávno vyškrtla. Letiště rozhodnutí odůvodnilo „důkladnou analýzou všech relevantních rozhodovacích faktorů“.
„Kromě výrazně navýšených předpokládaných stavebních nákladů na zhruba dvě miliardy eur se v důsledku mimořádně dlouhého povolovacího procesu zásadně změnily i rámcové podmínky. Zatímco v roce 2005 bylo na jednu letovou operaci přepravováno 71 cestujících, v roce 2024 to díky nasazování větších letadel bylo již 139 cestujících, což snižuje tlak na kapacitu drah,“ uvedlo letiště v tiskové zprávě.
Rozhodující bylo podle vedení také to, že největší dopravci na letišti se k projektu staví negativně a bez refinancování prostřednictvím vyšších poplatků nelze ekonomický základ investice udržet.
Letiště Vídeň tvrdí, že v případě potřeby v budoucnu třetí dráhu znovu zváží. Komplikovaná příprava by se však musela rozeběhnout prakticky od nuly.
„Bez ohledu na toto rozhodnutí může letiště i nadále růst díky plánovanému rozšíření terminálových kapacit a stávajícímu dvoudráhovému systému, který umožní odbavit až 52 milionů cestujících ročně,“ informovalo dříve letiště.
Roky příprav přijdou vniveč, Vídeň odpískala třetí ranvej. Už není potřeba, tvrdí letiště

