30 milionů za kilometr. Čtvrtmiliardová oprava nepatrně zrychlí jízdu mezi Libercem a Hradcem Králové
Motorový vůz 843 u Staré Paky. Foto: České dráhy
Správa železnic chystá další velkou opravu trati mezi Libercem a Hradcem Králové. Vypsala soutěž na opravu osmi kilometrů dlouhého úseku
Ten harmonogram je opravdu nešťastný, v kontextu s nedávnými dlouhými výlukami a s tím, že na sklonku dalšího roku začne realizace další stavby v úseku Jaroměř – Mostek. Smutná koordinace.
Že by dobrá správa léta zas tak dobře nespravovala?
Když jsme u těch osobáků HK -Jičín -Turnov jezdí tím vůbec někdo a jsou ty zastávky k využívané? Nechápu, proč nezavedl kraj aspoň nějaké Sp ve špičce. Vždyť to je úplně nepoužitelné vzhledem k souběžné silnici I/35…Znalí mne třeba poučí…
V létě jezdí narvané až po víčko. V zimě poloprázné. Sp by se hodil. Ale ještě víc návaznost Os z Turnova na Jičín na Os od Mladé Boleslavi. Je dost opruz, když na výlet do Českého ráje jedete z Mnichova Hradiště čtvrt hodiny do Turnova, pak třeba čtvrt hodiny na Hrubou Skálu, ale mezi tím víc než hodinu čučíte v Turnově.
Ranní školáky a důchoďáky narvané, odpoledne též z, v létě narvané všechno. Dost lidí tím jezdí i v celé trase. SP tam jezdí v sezoně Humprecht, jen teda v Libuni odbočí na Sobotku. A naproti tomu Český ráj Turnov – Praha přes Jičín.
Zrychleni 030 o 30 minut nebo R pres Jicin? Osobne mne prijde, treba dle diskuze jinde, ze je stavajici stav v podstate vyhovujici, kdyz se miliardy nepouzily na zrychleni, ale jen na vatovou stabilitu gvd. Obavam se, ze kraje opravdu nebudou mit odvahu a silu rozvrtat na 030 ony vazby a pripadne rusit kvuli zrychleni R nektere zastavky (spis bude tendence opacna) , pokud to vse neudela MD. Myslim si ale, ze si Liberec spojeni se svetem zaslouzi a melo by se to nejak resit. Pokud je jicinska trasa z HK do Turnova jen 82km, asi by nemel byt problem… Číst vice »
Čisté počty, kudy to je, nebo může být rychlejší : 1) trať 030 – Stará Paka odj. 17.26, Dvůr Kr. 17.54 – 18.00, Jaroměř 18.14 – 18.19, HK příj. 18.33. Celkem 67 minut. Bráno dle časů jízdních dob R. 2) trať 040/041 – Stará Paka odj. 17.30, Nová Paka město 17.34 – 17.34, Nová Paka průjezd, Lázně Bělohrad 17.45 – 17.45 ( úspora 2 min. díky průjezdu Novou Pakou, trať proti tunelu je do kopce ), (( Ostroměř by byl příj. 17.54, když by byla spojka před Ostroměří přímo na Hořice, alespoň cca od vjezdových návěstidel, odhaduji ušetřený čas i… Číst vice »
Varianta 3) Nově vedený R by mohl být také ve složení 843+043+943, ze St.Paky by odjel o 3-4 minuty dříve, tedy 17.26. Zajel by až do Ostroměře, fíra by přešel na řídící vůz 943 a úvratí zpět do Hořic…R by jel před Sp z Trutnova….atd atd…I tak přímé spojení Paka – Hořice by bylo fajn
A při dojíždění z Bělohradu do Liberce bych už nemusel přestupovat 😀
R pres Jicin
Vzhledem k tomu, ze i po opravach trati pres Jaromer nebude snaha dotcenych kraju zrychlit JD kvuli pripojum v Pace ci jinde, bylo by nejrozumnejsi vest R pres Jicin, s minimem zastaveni (Ostromer, Jicin, Turnov?). Po kratsi trase by ta JD mohla snad na tech 2,5h vyjit.
Věřím, že až bude opravená celá, tak to zrychlení bude možné. Bohužel, touhle salámovou metodou to ještě potrvá léta. Trať přes Jičín je oproti tomu hotový skanzen, ta investice by musela být obrovská. Než to, tak raději dát prioritu tunelu pod Ještědským hřebenem, proč není v investičním plánu? Na to není potřeba studie, aby člověk pochopil, že se taková stavba vyplatí.
Rychlíky Z Hradce do Turnova přes Jičín jsou bez narovnání tratě a zabezpečení přejezdů blbost. Tady s téhle „trati“ je slušný směrově jen úsek z Ostroměře do Jičína, ostatní se stavělo podle lokálkového zákona a taky to tak vypadá.
Jinak by se asi hodilo zastavování v Hořicích a v Rovensku, v Libuni jen za existenci přípojů. Hradec – Turnov byla v roce 1990 jízdní doba oběma směry pod 2 hodiny.
Rychlík HK – Turnov v dnešní trase 1:50 h, osobní vlak přes Jičín 2:25 h, ale v tom je i 30 zastávek včetně čekání ve stanicích Ostroměř, Jičín a Rovensko v celkové délce 26 minut. Takže rychlík s rozumným počtem zastávek by to mohl dát třeba i o 40 minut rychleji i za dnešního stavu, pokud nebude někde zbytečně čekat. To by bylo rychleji, než v dnešní trase. I když je to pomalá trať, tak je podstatně kratší, a to se musí někde projevit. Ale chtělo by to do té trati trochu zainvestovat, vyřešit nejproblematičtější místa, přidat výhybny pro zvýšení… Číst vice »
Já myslím, že se celkově shodneme, že by jízdní doba Liberec – Pardubice byla kratší. Třeba v úseku Turnov – Rovensko je hodně přejezdů s křížema, což je omezení na 60. Samotný Turnov je krizový úvratěma (jednou nebo dvěma). Viděl jsem úvahy (forma tlusté čáry ve schématické mapce) od Binka, že by se třeba mohla využít trať Smiřice – Hněvčeves jako zkratka (samozřejmě i se směrovýma úpravama) ho Hořic (u Trotiny i Hněvčevsi zapojení trianglem). Jen nejsem schopen odhadnout, jestli by se třeba 2h takt do Liberce uživil, někde jsem četl, že rychlíky přes Starou Paku živí hodně meziúseková frekvence,… Číst vice »
Hradec Králové – Turnov: vzdušnou čarou 63 km, přes Jičín 82 km, přes Jaroměř 101km. Pokud tam má smysl investovat, tak do trasy přes Jičín tak, aby bylo možné časem převést rychlíky na ní. S tím, že i tu bude třeba na mnoha místech vést novou trasou. Část trasy přes Semily ještě má smysl kvůli větším městům po trase, ale část mezi Starou Pakou a Jaroměří se dá čekat, že se časem změní na obyčejnou lokálku, tam se vyplatí investovat pouze do údržby.
Minimálně do doby, než na DSŽ konečně vtrhne policie, si na toto budete muset zvyknout. S jídlem roste chuť…
Tak hlavně že se loni kvůli Jaroměři x měsíců mezi Pákou a Jaroměří nejezdilo.
Kdepak, každý rok na x měsíců výluka toho stejnyho úseku.
A nebo je to napadlo včera tohle udělat?
Dobrá správa 😁
A přínos prakticky nulový
To není jen tam, na Protivínce, také rok co rok měsíční výluka a jde pouze o údržbu.
Totéž celá trať č. 160 (resp. tam ty každoroční výluky jsou delší než 1 měsíc).
A Praha – Kladno – Rakovník také.
Spojení z/do Liberce by do 21. století posunulo vynechání obrovské zajížďky do Turnova a tunel mezi Železným Brodem (resp. Líšným) a Rychnovem, který by sám o sobě zkrátil jízdní dobu cca o půl hodiny. Nicméně to je absolutní utopie, musel být mít délku kolem čtyř kilometrů.
Výškový rozdíl mezi ŽB a Rychnovem je 200 m. Vzdušná vzdálenost 10 km, takže trvalé stoupání 20 promile. Řeknu vám, nic moc teda.
Což je o 5 promile méně než Rapotický krpál. Tam se může až 90 km/h, když to stroj utáhne. Takže 100 km/h ve 20 promile je reálných, bude-li adekvátní vozidlo. Nejlépe elektrické.
Nemůže, je tam maximálně 80-85 km/h.
Přídavný odpor tunelu… nic?
Neříkám těžký náklad, ale 20 promile je pro osobní vlaky nějaký zásadní problém?
Navrhoval jsem to již dříve s tím, že náklady stavby by pokryly příjmy z prodeje vytěžených drahých kamenů.. ( tzv granátů).. v hospodě to schvalovala komise štamgastů
Je to ještě o kousek horší. Na 3,6 km délky tunelu je potřeba nastoupat 220 metrů. To dává 61 promile 🙂
https://mapy.cz/s/camamanene
Takhle se to nenavrhuje. Stoupat se musí skoro od Železného Brodu, nejlépe po druhé straně Jizery. Most přes ní tam musí být stejně. A aby se to trochu natáhlo a zaústilo do nižšího místa, tak bych udělal smyčku v Rychnově.
že je to finančně šílený v tuto chvíli neřeším.
https://mapy.cz/s/lukaforune
Když už, tak by stálo za úvahu krom plánovaného odstranění nutnosti jet dosavadní zajížďkou přes Rychnov vylepšení a využití trati přes Jičín …
S tím naprosto souhlasím. Sice jsem po trati Hradec Kr. – Jičín – Turnov nikdy nejel, na rozdíl od trati přes Dvůr Králové a Starou Paku, Už dlouho si ale myslím, že po úpravě stanice Turnov (posun úvratí k nástupišti od Jičína) by toto byl nejvhodnější způsob, jak do Liberce dostat i elektrifikaci a cesta z Hradce do Liberce by se tak značně zrychlila. A takovéto dílčí úpravy, popsané v článku, skutečně nic neřeší. Pokud už se má uskutečnit výluka a investovat peníze,, bylo by ideální udělat rekonstrukci (modernizaci) daného úseku a ne jen nějakou opravu. Takhle je do oprava… Číst vice »
Existuje studie, kde je např. trasování St. Paka-N.Paka-L. Bělohrad a tunelem do Hořic a dále na HK.
jestli by nestalo za to zacit celou trat rekonstruovat, nez jed delat dilci opravy, ktere parametry trati nijak zasadne nezmeni k lepsimu
A nebo začít celostátní koncepcí. Hradec – Liberec za hodinu třicet nebo za dvě hodiny? A nebo varianta nula, za 1:55 to jezdí autobus, bude-li dálnice, o dost zrychlí.
Celkem by mě zajímalo výluké opatření. Nebylo by v rámci zachování přímého spojení tři krajských měst vhodné vést nějaké spoje přes Hořice a Jičín?
To by se na tu polní dráhu nesmělo tak kašlat. Přitom nákladní doprava je na ni slušná, tak by SŽDC mohla investovat do zrychlení
Důležité je, aby si udělali jasno v tom, jak jízdní dobu rychlíků mezi Starými Paky a Jaroměří stáhnout do půlhodiny.
Na té trase už dávno měla být dvoukolejka minimálně HK – Jaroměř a to by bylo výrazné zlepšení. Přitom rychlost 120km/h je ta minimální, co by se dala udělat v celé trase na těch 17 km.
Dvoukolejka HK- Jaroměř by byla fajn, ale jako součást trati HK – Trutnov/Náchod a dál do Polska. Vést tudy trať na Liberec nedává smysl, na to je to příliš velká zajížďka.
Jen drobnost. Jde o TA Horka, nikoli TU Horku .
Prave ze naopak…je to tvar od hora,hurka. Takze nikoli mn.cislo ale z.rod.
Nemáte pravdu. Skutečně jde o TA Horka u Staré Paky a nikoli TU Horku. Jen pro příklad, sousední obec se také jmenuje Čistá u Horek a nikoli Čistá u Horky.
Je třeba počítat s tím, že vývoj názvů obcí a jejich používání není vždy zcela logický. Jinak samozřejmě slovo „hora“ v názvech míst je většinou od podniků, kde pracují horníci.
Horka, protože Staropacké Hory
Prej hory. Maximálně tam bylo vedra, takže To Horko. 😀
Nikolivěk, jsou to TA Horka, čili úsek mezi Horkami a Mostkem.
Ba dokonce přísně vzato obráceně, mezi Mostkem a Horkami, protože začátek tratě je v Pardubicích (a to, jak to vidí JS z Liberce, není relevantní).
Vždy se jezdilo do Horek nebo na Horka. Nikdy do Horky…
Také si myslím, že cena nemusí být přemrštěná, když to srovnáme třeba s nedávnou opravou trati Ž. Brod – Tanvald. Připadá mi, že autor vytáhl některé informace z kontextu a naopak některé důležité neuvedl. Viz. zrychlení o 5-10km/h, ale není uvedenou, že poté bude rychlost až 100km/h, tedy maxim, co lze se současným zab. zař. dosáhnout. Další věcí je současný stav trati a možnost udržení stávajících rychlostí, kdy si někdy připadám, že vlak v 90km/h na stycích vyletí z kolejí a to mají vozy x43 celkem slušný pojezd. Spíše by bylo zajímavé informovat, jaké zrychlení je možné v dalších zmiňovaných… Číst vice »
Uvádím to, co Správa železnic zveřejnila a na co odpověděla.
To nerozporuji, ale dostupné jsou i další informace, tak není od věci si dát trochu práce a pojmout to komplexněji a v dalších souvislostech. Hned by byla kvalita článku někde jinde. Takhle to s prominutím působí trochu jako bulvár.
Například? Fakt se nechám rád poučit.
Příklad jsem uvedl v prvním příspěvku.
Spíše nad čím bych se pozastavil, než nad cenou, proč když bude výluka, se neudělá najednou delší úsek.
Zrychlení o 10 km/h z 90 na 100 (tedy o 11%) je relativně malé. Zrychlení o stejných 10 km/h z 20 na 30 je naproti tomu padesátiprocentní 🙂 .
30 milionů za kilometr? Při srovnání s mnoha dalšími stavbami (např. různými „revitalizacemi“, které se musely vejít do miliardového limitu a kde mnohdy proběhla rekonstrukce svršku třebas jen na 20km úseku) mi to nepřijde přemrštěné.
Byť pravda, u těch „revitalizací“ byly v rozpočtu i další položky jako např. zřízení TZZ; u této stavby tomu tak není, protože nové TZZ/SZZ jsou mezi Starou Pakou a Jaroměří už skoro 5 let. Nicméně po odečtení tohoto vlivu mi to plusmínus v přepočtu vychází srovnatelně.
Mostu je tak trochu jedno, jestli se po něm jezdí s nákladním vlakem 100 km/h nebo 80 km/h. Osobák oproti tomu nic neváží.
Právě naopak, mostu je jedno jak rychle po něm jezdí osobní vlaky, ale nákladní díky tomu, že jsou zpravidla těžší (nebo/i maj větší nápravové zatížení) tak maj na most větší dynamické účinky.
Nebylo by od veci, kdyby se Nejvyssi kontrolni urad zameril i na SZDC
Což o to, NKÚ se může (po provedení příslušných změn v zákoně) zaměřit i na kontrolu SŽ. Problém je v tom, že nálezy NKÚ se nikdo pořádně nezabývá, natož aby z toho vyvozoval odpovědnost konkrétních lidí. Prostě pokud za nehospodárná rozhodnutí nebude vysoká hmotná odpovědnost + tresty odnětí svobody, nic se nezmění. Takovýto současný vlažný přístup k odpovědnosti je na nic.