25 eur za výběr místa v letadle. Lufthansa se novým poplatkem přibližila Ryanairu a spol.

Airbus A320neo společnosti Lufthansa v Praze. Foto: Rosťa Kopecký / Flyrosta.comAirbus A320neo společnosti Lufthansa v Praze. Foto: Rosťa Kopecký / Flyrosta.com

Nový poplatek začne platit od 21. června.

68 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
KrizeVychodniSpolecnosti

Když jsem nedávno psal, že LH je po covid naprostý děs, tak jsem dostal – a je to už tady…

Jano

Proč by to byl děs.

Cestovatel

Jenom doplnění pro zajímavost. Norský FLYR má poplatek 19€/sedadlo k základní letence. To se mi zdá taky přemrštěný.

Jano

Všem polemizujícím co se vyplatí a co nè. Jenom základní fakt. U lowcostu když se zruší linka, tak vám aerolinka vrátí prachy vy jdete domů a sháníte letenku okamžitě za velký prachy. Prostě tak jsou nastavené obchodní podmínky. Když vás neodveze daným letem lufthansa z jakehokoliv důvodu musí vám dat hotel,anebo i kdyby vás měla odvést ve firstclass nebo jinou aerolinkou tak vás zkrátka musí dopravit tam kam letíte v co nejkratší době. To je celé čaro věci. Když nemusíš leť s lowcostem. Když nekde musíš neriskuj s kup si Lufthansu. Každého volba. Másš zaplacený hotel na Mallorce. Letíš s… Číst vice »

Lubox

Pokud si booknete economy tak vás na náhradní let ani náhodou do first nedají, jakýkoliv důvod pro zruseni a nasledne řešení/kompenzace …to je na delší diskuzi jak to pak vypadá v praxi….

Nekdo

dvakrát mě takhle DL s nejlevnější domestic letenkou v Y poslala následujícím letem ve F. ale pravda, bylo to pre-2020…

Juraj

Hehe, ani to už dávno neplatí. Pokud vás vypeče třeba Vueling, tak se často náhradní řešení najde pomocí sesterských společností v rámci IAG. I ten Ryanair a Easyjet navíc musí respektovat nařízení 261/2004, takže zrušení letu 14 dní před znamená kompenzace.
Naproti tomu jsem zažil, jak LH zrušila let BER-VIE, cestující seřadila podle statusu a kdo se už nevešel do večerního, tomu prostě zrušili rezervaci a hotovo. Takže ve výsledku stejná situace jako u lowcostu.

Jano

To ano kdyz už neni fyzicky volno. Hotel a kompenzace. Letite nejbližším spojem.

Air Traveller

Vy opravdu žijete v naprosté pohádce….

Realita funguje naprosto jinak – hotel dostanete tak leda v případě, že vám např. kvůli zpoždění uletí návazný spoj a další letí až druhý den.

Air Traveller

zas bychz si to tolik neidalizoval … pokud mají náhradní variantu, tak vám ji nabídnou…. pokud zrovna žádná není, tak vám žádnou nedají.

jen je tam výhoda, že díky jejich síťovosti mají docela širokou škálu možností, a muzou vas poslat s kýmkoli z grupy.

Andy

To co píšete je naprostého offtopic a hlavně naprostej nonsense.

Jano

Offtopic

Jano

???

Petr

Hlavně to není vůbec pravda. Zkušenost sestry z posledních dní. Let PRG-FRA-DTM a zpět přes MUC vše s Lufthansou. Nejdříve zrušený let DTM-MUC bez náhrady a následně i FRA-DTM, tam tedy nabídli let o cca 6 hodin později. Absolutně nikoho v Lufthanse to nezajímalo. Dokonce ji pracovníci v ČR třikrát položili (třískli) telefon, že to je její problém.

Juraj

Zcela akceptuji argument, že létání je dnes dostupnější, a to si bere svou daň v podobě servisu. Nicméně dlouhé roky jsem cíleně létal s LH Group, i když to znamenalo přestup navíc, a to zhoršení služeb je bohužel fakt citelné. Nechápu úplně uvažování legacy aerolinek, protože cenami lowcostům konkurovat stále úplně nemohou, a po redukci servisu jsou často i kvalitativně horší. U Ryanairu člověk tak nějak ví, do čeho jde a co může očekávat. Mají slušné palubní menu, relativně OK ceny i za front/exit row, v pohodě mobilní appku. LH nenabízí nic navíc, ale servis na krátkých letech je často… Číst vice »

Lubox

Naprosty souhlas

Petr

Oni se nemusí nutně snažit konkurovat jen low-cost aerolinkám. Konkurencí je i vlaková a silniční doprava.
Když někam jedu, tak hledám různý možnosti dopravy a nekoukám jen na cenu. Roli hraje spoustu dalších věcí – časy odjezdu a příjezdu, přestupy, doba cesty atd. Čili nemusí vadit, že Lufthansa nebude levnější než Ryanair, když bude ve výhodnější časové poloze.

Ala

Já třeba sto v letadle vůbec neřeším. Kdo to řeší, může si za poplatek vybrat. Přijde mi to úplně OK.

J.K.

A jako proč mi tu zmizel příspěvek o tom , źe má u nich člověk full-Ryan zkušenost? Je to tak nějak pravda, ne, krom ceny?

🗺️ Petr

Lufthansa. Low-cost service, full service prices. ®

Ondra

Akorátže u Ryanu je to od nějakých 150 korun. Což spousta lidí, zejména, pokud letí s někým, dá. Proto se to prodává a aerolinka na takových poplatcích vydělá. Za pětikilo si to opravdu koupí naprostý promile lidí a tudíž je to úplně zbytečnej poplatek.

Mat

Titulek je dost nepřesný. Ryanair má za výběr sedadla velmi fér poplatky, v několika zadních řadách je to jen 4€, jinak spousta míst za 7€. Lufthansa to opravdu přehání, 25€ je skutečně absurdní, obzvlášť na krátkých letech.

Air Traveller

ono to zas tak jednoznacne neni. je potreba to videt v sirsim kontextu. a trosku znat tarify lufthansy.

kdo si chce vybrat misto si holt vybere tarif classic, ktery je na evropske zpatecce drazsi o cca 600 korun (coz je presne tech 25 euro), cili zmena mista na kazdem smeru vyjde na 12 euro. jeste jako bonus ziskate jedno odbavene zavazadlo.

Air Traveller

vypadlo mi z toho jen objasneni – ze pokud si nekdo chce vybirat mista, si koupi “classic”, cimz ziska moznost neomezeneho vyberu mista kdykoli pred odletem. a stoji ho to cele min, nez kdyby si chtel delat seating v lite tarifu

Aleš

Jste si tím jistý? Kupuju si letenky u United (nikoli Basic Economy, ale standardní s kufrem)a před pár lety se u celé LH group zpoplatnil výběr místa dříve než je check-in. A to online i po telefonu. Stejně tak i u economy plus. Jediné co zatím zůstalo zadarmo je rezervace mist na award letenky. Teď mi dokonce byla automaticky přidělena místa při OLCI, takže jsem seděl o 10 řad dál než zbytek rodiny (měli jsme to na dvou letenkách),výběr místa se vůbec nekonal.

Air Traveller

jsem si jisty. v pripade “classic” tarifu je vyber mista zdarma.

OtaZ

přesně tak, a dokonce pravidelně na letu PRG-MUC na E190/195 s Air Dolomiti jsou exit seats free of charge 😀

OtaZ

a letenku máte vystavenou u koho? U United nebo LH? Pokud United tak je to pochopitelné, protože LH neakceptuje jiné číslo letenky než svoje. Což chápu.
tarif LH může být jiný a proto s LH číslem letenky vám tom umožní výběr sedadla zadarmo. Cenová politika UA a LH je jiná i dkyž mají CS lety, od toho pak plyne další nabídka možností

Aleš

Jak jsem psal, u UA. Mám samozřejmě i bukovaci kód LH (OS apod.). To mě opravdu nenapadlo, že LH group dělá v tomto rozdíl, dokonce i u letenek Y+

Air Traveller

u letenek koupenych pres jineho dopravce je to vzdycky komplikace. u jakekoli spolecnosti. tam to pak funguje naprosto .. random. protoze kazda spolecnost ma ty tarify jinak, jine booking classy a spoustu dalsich veci. pred dvema mesici jsem mel letenku do kodane, byla to kombinace Swiss – SAS (smerem tam) a SAS – SAS – Brussels (smerem zpet) a koupene to bylo přes web SASu. v kazde z aplikaci jednotlivych firem LKH groupy bylo videt neco jineho (napr. u kufrů – podle jednoho tam b yly 2 kufry, podle jiného 1 kufr, podle tretiho zadnej ufur). a napr. seating na… Číst vice »

OtaZ

souhlasím. Já sám LH Group využívám velmi pravidelně hlavně pro přepravu s kolem a vždy je potřeba si pohlídat, na jaký letenky je to vystavené. Ale zkušenosti mám, že pokud je to na LH (125) tak s tím většinou umí systém i lidi na KC udělat docela dost. s Letenkou LH umí hrábnou do LX, OS a někdy i SN. EW to má vše separé. s UA je to vždy složité, protože jak píše Air Traveller, mají různé booking class a RBD a nepáruje se jim to k sobě a často na růžné RBD mají odlišné podmínky pro seating či… Číst vice »

OtaZ

jj, hlavně na letech UA. I když letenka LH, na UA seating nelze a opačně taky ne. Mají jiné RBD a páruje se jim to jen na základě C/S spolupráce a jen pár vybraných RBD. Pak se občas taky stává, že na stejné letadlo má LH plno a UA prázdno.
Booking kody na to nemají vliv. UA vystavuje v jiném systému, resp. pro DCS oddělení je to pak lepší orientace na CS lety.
Odlišné booking kody má hodně Turkish nebo právě US aerolinky, které často používají Sabre oproti v Evropě víc rozšířenému 1A nebo 1G

Aleš

On ten seating často udělat jde, ale (pokud se nejedna o award letenku), tak to po člověku chce peníze.
Btw.pokud jde o zavazadla, tak jsem měl letenku Y+ , resp. Premium plus od UA a když jsem zavolal na LH ticketing do Prahy, tak mi agent tvrdil, že mám Light Economy a mám 0 kufrů. Následně na UA tvrdili, že to není pravda, že mám 2 kufry a při dalším telefonátu do Prahy mi agentka řekla, že mám 2 kufry.

Yellowhammer

Přijde mi divné, platit za něco, co vlastně reálně nic nestojí. Tak jako tak někde sedět budete. Ale asi je to ta dnešní doba, jak se musí vydělat na všem. Se slzou v oku se dá vzpomínat na lety “dob dávných”, kdy jste na palubě automaticky dostali nealko pití dle výběru a takové to menší menu k jídlu.

Air Traveller

takze volate po dobe, kdy letenka z prahy do mnichova stala cca mesicni vyplatu?

i diky tomu, ze blbosti jako “vyber sedacky” jsou placene, muzeme litat za naprosto smesne penize.

jen pro vasi predstavu – to petikilo, ktere nekdo zaplati za sedacku, u moderniho letadla pokryje palivove naklady na jednu osobu na uleteni cca 300-400 km.

Yellowhammer

Na jednu stranu je super, že dnes může letět kde kdo, skoro za cenu měsíční jízdenky na MHD. Na druhou stranu to super není, podle toho to taky často tak vypadá. Záleží z jakého pohledu se na to kdo dívá, ale mě osobně se přeci jen trochu víc líbila ta vyšší úroveň přepravy.

Air Traveller

on vam nekdo brani si poridit letenku do byznysu?

David

Nejvyšší odborník na fóru opět zasahuje.

Air Traveller

Pokud si někdo stěžuje na to, že v současnosti jsou letenky moc levné a nic za to nedostane, může si vždycky koupit byznys.

Bude vždy spokojen – utratí cca 2 – 3 násobek a dostane i jídlo a pití.

Takže – máš, milý Davide, něco k tématu?

Nekdo

tady má ale naprostou pravdu. jestli někdo brečí za prémiovou službou, tak pořád si ji může koupit a dokonce je často i levnější než kdysi (vzhledem k příjmům).

Y.K.

Takové letenky se pořád prodávají, jen ne v nejlevnějších tarifech.

Ondra

Akorátže tehdy letenka do Varšavy stála 12k a nikomu to nepřišlo divný.

Ondra

Sorry, koukám, že už jste se tématu dotkli.

Y.K.

Jenže tehdy jste nakupovali letenku u agenta nebo přímo aerolinky a stála mnohem, mnohem více než dnes. Dnes to prodejní portály řadí podle ceny a tak cena rozhoduje, protože ač lidi brečí nad službami a prý by si připlatili, v reálu to nedělají (ta důležitá většina).

Nekdo

správně. proč by to taky dělali. nedělám to u soukromých letenek, a nedělám to ani u služebních. ano, občas udělám výjimku, ale většinou velmi dobře vím proč a mám nějaký limit, kolik jsem ochoten připlatit…

Zbyněk

To jídlo a pití si můžete koupit v letadle za ušetřené peníze za letenku v oproti letence z „dob minulých“ a za zbytek se na pár nocí ubytujete v hotelu. Asi neumím počítat, ale letět za 1000 Kč hladolet nebo dát 3000 Kč a dostat 2 dcl vody, minisáček arašídů a bagetku (celkem v ceně v letadle do 10 EUR), to si každý racionálně smýšlející člověk radši koupí zvlášť, když o to tak stojí.

Air Traveller

vy pocitat umite. ale spousta lidi ma problem s myslenim.

a tato diskuse to jen potvrzuje.

Jenda

Lufthansa prodělala během covidu snad nejbrutálnější propad kvality ze všech firem, jejichž služby pravidelně využívám. Mimochodem 25 eur se v Ryanairu neplatí ani za first row nebo exit row, poplatky jsou od 5 do 20 eur podle atraktivity místa. Jsem zvědavý, jestli budou taky naschvál „rozsazovat“ cestující z jedné letenky.

Lubox

Naprosto souhlasím s velkým propadem kvality u LH, když mohu, volím KL ty více méně drží…

Jakub

S tím rozesazovanim to bezne dělali CSA, 1 rezervace, 3 osoby a sedadla 7E 8B 9F, letadlo bylo poloprazdny

Marek

Lufthansa group je už těžkej lowcost taky. Letěl jsem z Bruselu do Jerevanu 5 hodin a nedostal jsem ani vodu. Ale prodávali ji asi za dvě eura, takže cajk

Kamui

Proč se vůbec v letadle očekává, že dostanete jídlo/pití v ceně letenky? Když pojedete EC z Prahy do Berlína, také si na jídlo musíte zajít do jídelního vozu.

Petr

Porovnavat vlaky a letadla… Kdysi bylo jidlo a piti standard. Kdysi. Ale i dnes nelze vlaky a letadla srovnavat…

Air Traveller

no jo, ale kdysi (“kdysi” tady znamena tak 20 let zpatky, cili ani ne tak davno) stala letenka mnohonasobek (bavime se cca o desetinasobku i vice) toho, co dneska.

a ano, vlaky a letadla srovnavat samozrejme lze. minimalne cenove. po evrope (zejmena te zapadni) jsou cenove vlak a letadlo casto na stejne urovni.

Jan Bulda

Protože mi na securitě všechno pití seberou a zavazadlo je taky menší než u vlaku. Jasně, můžu si nabrat vodu na záchodě do prázdné petky. Skoro jako ve vlaku.

Air Traveller

koupit si vodu za security … to vas nenapadlo?

MaT

No nejsou obvykle předraženější obchody, než ty na letišti. Škoda, že ta Billa co je na pražském letišti není až v prostoru za odbavením…

Ale když chce někdo ušetřit, jedno řešení to má. Prázdnou láhev Vám při kontrole nechají, problém jsou tekutiny, ne lahve… No a ani si člověk nemusí brát vodu někde na záchodech, v Praze jsou pítka a viděl jsem je i na některých jiných letištích…

Jó, když low cost cestování, tak se vším všudy. 🙂

OtaZ

a to je takový problém si tu vodu na letišti za to 1 až 1,5 EUR koupit? 😀
Lidi prožerou ve Fastfoodech statisíce a pak remcaj, že nemají vodu zdarma…
Ano, LH na určitých linkách přestala dávat občerstvení, což je pochopitelné, ale nic nebrání člověka tomu, na letišit skočit k automatu, vodu si koupit jako kdekoliv jinde a být spokojený.
Základem je nejhustší síť linek v Evropě a proto jej budu vždy využívat. Ranní a večerní spojení do Frankáče jsou to nejlepší na další přestupy, případě návraty do Prahy 🙂

Nekdo

proč by to dělal? ceny za security jsou šílené (ve srovnání se supermarketem před security). byť si tu vodu můžu koupit stokrát, tak tohle z principu nepodporuji, beru si prázdnou petku a dočerpám z pítka. a klidně to dělám i když mám letenku v C 😉 (byť si pak raději odnesu flašku vody ze salonku)

Marek

já to neočekávám, jde jenom o to, že Lufthansa není nic víc než Ryan. Lítal jsem s nimi hodně, propad servisu oproti době před covidem je markantní. Naštěstí tam teda ještě letušky nenutí losíky jak na poště.

Air Traveller

je potreba rozlisovat spolecnosti i v ramci lufthansa groupy

brussel airlines je low cost. u luftwaffe pak u letu nad hodinu je aspon ta voda.

nicmene jak pise predrecnik – holt si to jidlo koupite no.

David

Vy abyste opět něco neokomentoval.
Co bychom tu bez vás dělali?

Ogden

Ano, souhlas. Minulý měsíc HAJ-FRA-PRG, na obou letech voda a malá čokoláda.

Nekdo

a mínusy máte zejména za luftwaffe.

J.K.

A k tomu Lufthansa nemá gastro v ekonomce obecně, v ceně, takže full-Ryan experience u aerolinek co si hrají na 5 hvězd…:-D

Zlaté blbé KLM třeba, proti tomu…

slsp

Cela Hviezdna Flotila sla zo servisom uplne do kytiek. Co by mi ani tak nevadilo, keby tomu cena letenky zodpovedala, ale ked som posledne u Swissu za 280 eur dostal presne to iste, za co dam obvykle Norwegianu okolo stovky (no dobre, dali mi politrovku vody a pidicokoladku, ale to mi zvysok toho zufalstva nenahradilo), zacina sa clovek tak trochu zamyslat, ci mu stoji za to platit vylucne za meno.

Air Traveller

… sendvic od klm mi u lh groupy chybi. to je (byl) prijemny perk.

Ivan

Proč blbé KLM? Já s nim lítám rád a preferuji je, nejlepší poměr cena/výkon a navíc bezproblémové přestupy v příjemním Shipholu.
Samozřejmě teď to zřejmě úplně o AMS platit nebude, ale ještě v březnu to byla pohoda…