2300 km, 27 hodin. Švédové vypravili vlak na nejdelší železniční linku v Evropě

Noční vlak Stockholm - Innsbruck. Foto: SnälltågetNoční vlak Stockholm - Innsbruck. Foto: Snälltåget

Spojení Švédska a Rakouska je letos v nabídce celou zimu.

111 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pepa

To jsou žabaři. Kdyby to jelo Malmo – Sasnitz – Berlin – Dresden – Praha – Česká Kubice – Mnichov, tak by to mohlo klidně jet i dvojnásobně dlouhou dobu ….

Petr

Něco podobného mě taky napadlo, přímo se to nabízí. Teda dolu bych navrhoval přes České Budějovice a Linec. Nevím jak je to možné, že když počítám průměrnou rychlost vlaků, vychází u vlaků tak šedesátka, zatímco u autobusů vychází stovka.

Petr

Jo a dál by se dalo pokračovat přes Brennero někam do Itálie a dál kamkoliv buď na jih Itálie, nebo přes Milano do Francie.

Kirí

2.330,- jízdenka, České dráhy za humna do Dresden s přestupem v Děčíně za 1660,- to jde…….

Daniel Jablonecký

To jedete do Drážďan z Bukurešti?

Igor

Ostrava – Drážďany odjezd dnes s přestupem v Praze 1075. Odjezd za měsíc 742.

Tomáš 104

Je to čistě komerční vlak.
Navíc jen v sezóně.
A tolika povyku a české dedukce je až k smíchu.
Připomíná mi to R 1480 z roku 88/89
Margecany 14.30, Žilina 17.51-18.05, Ostrava-Vítkovice 20.01-20.03, Hradec Králové hl.n. 0.09-0.29, Liberec 3.44-4.12, Zittau 4.45-5.36, Leipzig Hbf 9.34
i jede 1./2.VII.-29./30.VIII. v ①/② a ⑤/⑥-⑦

Pavel

Škoda, že do střední Evropy nemohou jezdit jejich prostorné vozy, ktere jezdi za polární kruh. Tam není problém vézt opravdu objemnou baráž a noční cestování je pohodlné.

Bram

Bylo by docela fajn, kdyby se v určitých partiích obrys v Evropě přehodnotil, pak by se daly pořídit i širší vozy. Ale jen jednopodlažní, přičemž by tvarově vypadaly asi jako vozy ve Velké Británii. Když mohou jezdit nadrozměrné kontejnery (Scanmax) se štěpkou i u nás (za určitých omezení), tak s osobními vozy délky 26,4 m by to mohlo být jednodušší – rozšíření skříně by bylo zejména v oblasti sedáku sedadla, aby nekolidovalo v Evropě především se standardními nástupišti 550 mm nad TK, případně 750 mm nad TK.

Jaaa

Vždyť k nám za bolševika a i hodnou dobu potom tyhle sovětské stodoly jezdily, ne? Nebo to není kompatibilní průřez?

Bram

Není to kompatibilní průřez. Mohlo to jen někam a třeba v Praze na Hrabovce, když se jelo z hlavního nádraží do Libně spodem, tak se tam vlak s těmito vozy nesměl s ničím jiným na sousední koleji potkat. Již opuštěný tunel v Tatenicích měl dokonce zvláštní návěstidla, protože se v něm vlak, který vezl stodoly, také nesměl s ničím potkat, ale tam se to už uhlídat výpravčími sousedních stanic nedalo. Pamětníci by k omezení provozu osobních vlaků vezoucích stodoly jistě řekli více. Docela by mne zajímalo, jak by to s vlaky vezoucími stodoly, bylo dnes. Zda by jim třeba nevadila… Číst vice »

Bram

Tak abych pravdu řekl, jízdu s bagáží a sjezdovými lyžemi bych asi nočním vlakem absolvovat nechtěl. Hlavně v tom coupé bude dost těsno, když se tam vecpou čtyři (či snad šest?!?) osob s výbavou na lyžování. Do Alp jsem z Prahy vyrazil též s lyžemi, ale mělo to samozřejmě pár omezujících podmínek: Jel jsem do Bad Gasteinu, kde jsem byl ubytován přímo u nádraží a nad nádražím vede krytá lávka přímo k lanoffce a ke sjezdoffce. Bylo to samozřejmě s přestupem v Linci a Salcburku, ale z mého pohledu se to dalo zvládnout. Tehdejší přítelkyně jela s kamarády autem, tam… Číst vice »

Pavel

Nezapominejte, že dnes se do lyžařských středisek jezdi standardně bez lyží a velké výbavy. Tu si v cílové destinaci buď půjčí, nebo zkrátka nelyžují. Zrovna jsem v jednom lyžařském středisku ve Finsku. Mimo jiné sem cestují skupiny Francouzů. Ani u jednoho jsem lyže neviděl. Po pravdě ani netuším, co zde přes den vlastně dělají.

tiburon

Naprostá většina takto cestujících si výbavu půjčuje. Stejně např. TGV do Bourg Saint Maurice.

lokotomy

Asi jich je hodně, ale nevzevšeobecňoval bych. Bude dost záležet na tom, jak často lyžujete a jak kvalitní výbavu vlastníte.

lokotomy

To je Váš názor, na který máte nárok, někteří to ale vidí jinak. Naštěstí. Do Chorvatska většina lidí jezdí auty, přesto se najde dost takových, kteří vytíží vlak. Tak proč by ho dopravce nenabídl? Já jsem nočním vlakem s lyžemi několikrát jel a vždycky jsme se nějak vešli, i v šesti v kupé, pravda ostatní cestovali převážně bez lyží, zato s obrovskými kufry. Lyže samotné jsou přitom skladné. Jinak nevím, co všechno si na lyžařskou dovolenou v hotelu kromě teplého oblečení a lyžařškého vybavení berete, já v létě často cestuju s větším batohem než v zimě na lyže. Pravda, nejezdím… Číst vice »

Bram

Noční vlak jedoucí přes více států obvykle nějaké to zpoždění má. A nemusí to být ani noční vlak, úplně stačí, když se denní vlak vleče přes půl Evropy. A míněno západní Evropy, protože vlak z Frankfurtu do Villachu, což je mezi námi pěkná štreka, mi přijel zpožděný asi o hodinu. Tak jsme si (v létě) v Salcburku počkali… A jinak jsme samozřejmě využili i vlaky Regiojetu z Prahy do Chorvatska (1x Rijeka a 2x Split), přičemž to zpoždění do Rijeky bylo asi dvouhodinové, do Splitu to bylo jednou čtyřhodinové a podruhé o něco kratší. A proč by zrovna noční vlak… Číst vice »

lokotomy

Tím posledním odstavcem jste jen potvrdil, co jsem napsal: Na letadlo vstanete ve 4 ráno a večer jste v hotelu. Čili oproti vlaku ušetříte to jedno odpoledne. Ano, máte pravdu, ten vlak jede ze Stockholmu už v 10, ale zas je v Innsbrucku už po poledni a když jedete jen někam do Salzburska, jste tam už ráno a ještě si stihnete zalyžovat nebo aspoň obhlédnout okolí. Když ten vlak má hodinu zpoždění, tak to zas taková katastrofa není, ten smluvní přípojný autobus počká. Má sice nízkou prioritu, ale proti čemu? V noci toho na kolejích moc není, krom nákladů, které… Číst vice »

Bram

Stačí hezky počítat a vychází už to trochu jinak: Cestování letadlem a vlakem zabere pouze jeden den, sice si ráno trochu přivstanu, ale večer už se ukládám do pohodlné hotelové postele, hezky umytý ve sprše a najedený v restauraci. Vyspím se do růžova, ráno si zajdu na bohatou snídani, popadnu lyže a lanovkou vyjedu na sjezdovku. Jezdím celý den, večer vyrazím do restaurace a dále se děj opakuje. Když pojedu vlakem, tak se na ubytování dostanu nejdřív kolem poledne. První co mne bude zajímat, je sprcha, abych se umyl a udělal ze sebe člověka, protože koupel mi byla předchozí den… Číst vice »

lokotomy

Jistě, letadlem to je zpravidla rychlejší. Ale taky výrazně dražší a komplikovanější (množství přestupů cestou na letiště a z letiště – anebo ještě dražší, když dáte přednost pohodlnému taxi). To ať si každý rozhodne sám. Vy dáváte přednost té dražší a v některých ohledech komfortnější variantě – jak už jsem napsal hned na začátku, „To je Váš názor, na který máte nárok, někteří to ale vidí jinak.“ Navíc uvažujete člověka, který bydlí ve Stockholmu nebo blízkém okolí, takže na odlet 7:45 zvládne ráno dojet. Už pokud bydlíte 2 hodiny od letiště, tak buďto musíte vyrazit ve 4 ráno autem a… Číst vice »

Bram

Fakt jste s prominutím tak natvrdlej a nevšiml jste si, že není podstatné, co si myslím a preferuji, ale co lidé chtějí?!? A cestování nočními vlaky, speciálně low cost nočními vlaky, ke kterým patří jak noční vlaky Regiojetu, tak i tento od Snälltågetu, je takové mírně řečeno celkem nic moc. Takhle to lidé vnímají, nic s tím nenadělám. Lidé prostě rádi cestují přes den a vyspí se v hotelu. Vždyť oba dopravci pro noční vlaky mají silně obstarožní vozový park, navíc s podobnými či skoro stejnými typy vozů odkoupených od DB a OeBB, které by potřebovaly modernizační zásah, který byl… Číst vice »

lokotomy

Ne, nejsem natvrdlej a vidím, co lidé chtějí anebo spíš co si mohou dovolit. I kdyby 95% létalo, tak je očividně dostatek takových, kteří pojedou lowcost nočním vlakem, ať už z jakéhokoliv důvodu. Naštěstí žijeme v kapitalismu, kde poskytovatelé služeb nabídnou to, po čem očekávají poptávku a zákazníci si vyberou podle individuálních preferencí a finančních a časových možností. Očividně ta poptávka není kdovíjaká, jinak by těch nočních vlaků jezdilo víc, ale je. Proč v turistických oblastech fungují jednoduché hostince a hotely a apartmány bez jakýchkoliv služeb, když turisté chtějí spát v 5* hotelu minimálně s polopenzí? Prostě protože si to… Číst vice »

Bram

Mám také ojetinu, konkrétně Škodu Yeti z roku 2013, kterou jsem odkoupil z práce. Nepotřebuji pětivězdičkový hotel, ale zase nevidím důvod, proč trávit o dva dny více na cestách, když ze svých zkušeností vím, že nabídka Snälltågetu v porovnání s kombinací vlak/letadlo přesně toto slibuje. Ty dva dny navíc si mohu strávit jinde, jinak a hlavně příjemněji než být zavřený v kupé ve vlaku bez možnosti se patřičně večer umýt, čímž míním vysprchování se. A nevšiml jsem si, že by Švédové byli chudší než my. Není to náhodou naopak?!?

lokotomy

Koukám na zpoždění NJ421/491 Hamburg / Amsterdam – Innsbruck / Wien: Za poslední týden příjezd do Innsbrucku 3x zpoždění do 5 minut, 3x zpoždění 10 – 15 minut, jednou 35 minut. Do Vídně 6x bez zpoždění, jednou 2 minuty. Proč by tenhle měl být výrazně horší?

zyx

Protože skutečnost. Noční vlaky ze/do Švédska zatím většinou nepřijely včas, když jsem s nimi jel.

Místo teoretizování, párkrát cestujte nočními vlaky po Švédsku nebo ze Švédska a poznáte v čem se mýlíte. Ty reálie jsou prostě jiné.

Bram

Proč?!? Protože pan lokotomy si to takhle prostě přeje. Tečka :-).

v

Tak mi objasni, proč si jezdíme s dětmi třeba do SV Mořice tak, že 1830 z Prahy a v 10 dopoledne tam jsme, zalyžujeme a večer zpět. Levnější jak autem do Špindlu

v

Jezdím tak s 2 malými dětmi, 1 kufr a 1 vak na lyže a je to. Na. 1-2dny normálně

Beskyd

Poslední obrázek – mapka.
Všimněte si jak se ti Rakušáci roztahujou, že by nám zbylo 1/4 území. Co zase mají zalubem… tsk tsk tsk.

Martin

jj… 😀

Dejf

No z Německa taky trochu ukousli, ale ty o zase tolik nepřišli. Myslím ale, že nejvíc by měli vřískat rakušáci, co jim to nasadili do kožichu a 2 jaderné elektrárny k tomu.

Frantisek X

🙂 No, mapka je nejspíše švédská, a tipuji to na zvětšení Rakouska „lupou“; tvar zůstává. Ovšem, pokud bychom to brali jako zabrání území, pak zbytek (přibližně západní, severní a střední Čechy) je zakreslen jako německý „protektorát“ (chráněné území, Böhmen). 🙂

Pavel

Pro mě je novinkou, že se že Švédska jezdí lyžovat do Rakouska.

jfp

Spíš jestli to není kvůli tomu Zell am See, tam žije jistá komunita a v Malmö a Stockholmu rovněž.

lokotomy

Myslite, ze ti jezdi vlakem? A zrovna na jarni prazdniny? Mam pocit, ze tech spoju v minulych letech jezdilo nekolik a az pod Arlberg. Dost jsem ziral, kdyz jsem na ne kdesi na odjezdove tabuli narazil.

Pavel Kopeček

Možná na tom něco bude, ty dvojjazyčné názvy mě udivují už pěknou řadu let.

lokotomy

Co je divného na tom, v turistických oblastech uvádět nápisy většinovou řečí turistů? Když jsem byl naposled v Interlakenu, o němčinu jsem tam téměř nezavadil.
Jinak spojovat návštěvníky v Zell am See s přistěhovalci ve švédských (i jiných západoevropských) městech je pěkná pitomost. Ano, jde (aspoň vzdáleně) o totéž etnikum, ale původem jak z odlišných států, tak i z naprosto odlišných sociálních vrstev.

lokotomy

A kam maji jet?

Kubrt

Asi to má být narážka na to, že ve Švédsku je kde lyžovat. Což samozřejmě není důvod nezajet si někam jinam.

lokotomy

No prave. V CR a na Slovensku je taky kde lyzovat a presto se hromadne jezdi do Alp. Pritom ze Stockholmu a Malmö do domacich hor to taky bude pekna streka, na tyden to do Rakouska muze vyjit i levneji – anebo proste chcete jednou jinam. Ono par vlaku tydne taky neni vetsina svedskych lyzaru a aut se svedskou SPZ v Rakousku moc nevidam.

Anonym

Navic je v tom Rakousku v zime preci jen vic svetla…

lokotomy

Teď na konci února, jak se blíží rovnodennost, to není moc rozdíl. O Vánocích samozřejmě ano.

zyx

Přímo ve Švédsku zase tolik resortů zaměřených na sjezdové lyžování s dokonalým servisem jako v Alpách zkrátka není. To je hlavně ta oblast kolem Åre.

zyx

A ostatní resorty jsou prostě takové, jak to napsat, prostě švédské. Návštěvník rychle pochopí v čem je rozdíl. Ono to má svoje ekonomické příčiny, ale to je off-topic.

Twix

To mě zajímá, co to znamená prostě švédské resorty? Nemám zkušenost. Špatné služby za hodně peněz? Mrtvo? Nepohostinné pro cizince?

Sáček

Seversky prosté, všechno tmavé a nudné ? A široko daleko žádný večerní bar a alkohol? Jídlo max. brambory s ikea kuličkami?

Erik85

Koukám správně, že jsme dle mapy zčásti součástí Rakouska? 😀

noerf

Standardně z Malmö do Innsbrucku jede vlak 21 hodin 19 minut, což je casove podobné k lince Praha – Split, kterou někteří vyzkoušeli na vlastní kůži.

frank

Jak znám Švédy z trajektů , tak tam asi bude dobře vybavený jídelní vůz, taková 27 hodinová befor and after Ski Party, skoro bych se vsadil, že to ve Švédsku inzerují jako Svenskt partytåg 🙂

SpitiPater

Svenskt Festtåget

Lukáš

Hlavně aby jim cestou doplňovali toaletní papír.

Zakon kaze

Chystaji se kolegove Petrovsky a Prochazka na reportaz na vlastni kuzi?

alpenflair

To bych si uprimne rad precetl 😄👍

zyx

Tak Snälltåg zase žádná perla není. Jejich hlavní podnikání je několik párů vlaků Malmö Stockholm s autobusovými připoji. Jinak to patří pod Transdev, ktery má ve Švédsku široký záběr podnikání. Nevím jaké vagony používají na noční linku do Åre, ale bude to jen o málo mladší než SJ. Ty jsou ve švédském průjezdním profilu. Vagony na jižní linky jsou pravděpodobně ex DB, běžně jezdí bez nějakého extra přídavného servisu. Navíc tato linka do Alp bude pravděpodobně zaměřena na mladší zákazníky. Odjezd v pátek dopoledne před prázdninami si rozhodně nemůžou dovolit děti školního věku, ale starší studenti striktně povinnou docházku nemají.… Číst vice »

Karl vB.

Já bych to s tou povinnou školní docházkou „v pátek dopoledne před prázdninami“ neviděl zas až tak černě.
Myslím, že v tomto ohledu je jistá flexibilita možná i ve Švédsku.

zyx

Možná flexibilita? S národním registrem absence, fo kterého se dívá sociálka? A zvláště ve Stockholmu, kde se vše prožívá o to víc. Buďte nohama na zemi, tě švédské v tomto případě.

lokotomy

„Starší mají jiné priority než jet celý den vlakem“: Tomu bych si dovolil oponovat, byť samozřejmě záleží na tom, jak moc starší. Třeba moji prarodiče by po padesátce na takovouhle cestu bývali nevyrazili jinak než autobusem nebo přímým vlakem, tím spíš s vnoučaty. Rodiče mojí přítelkyně stejně tak. No a představte si, že takhle chcete vyrazit jako sám dospělý se dvěma dětmi, ať už vlastními nebo vnoučaty. Letadlem nebo autem peklo.

zyx

Švédské reálie jsou někde jinde. Nemálo švédských dětí má nalétáno více než řada Čechů za celý život.

lokotomy

To pořád neznamená, že není dostatek lidí, kteří uživí noční vlaky. Totéž jako Bram, odmítáte připustit, že i když 95% cestujících raději poletí, někteří pojedou vlakem, když jim ho dopravce nabídne, ať už z jakéhokoliv důvodu. I ve Švédsku se rozevírají příjmové nůžky a pokud je pro rodinu rozdíl mezi cestou vlakem a letadlem ve stovkách eur, může to pro některé být pádný argument.

Sáček

Jarní prázdniny a víc jak dva dny z nich stráví na cestě vlakem.

Jaaa

Hned bych jel. 🙂

Air Traveller

I cesta je často cíl 🙂

Petr

Nové heslo pro ČD?

Pako

A pro SŽ „Cesta není náš cíl!“.

MiMa

speciálně když jde koupit 4h let od austrian(včetně přestupu ve Vídni).

Karl vB.

Kolik by stála přeprava lyžařského vybavení letadlem?

Verrr2

Rozhodně méně než předražené jízdné na vlak

Karl vB.

Můžete být prosím konkrétní?
Letadlem jsem lyžařskou výbavu ještě nikdy v životě nevezl, takže nemám žádnou představu.

lokotomy

To je velmi rozdílné u jednotlivých dopravců. Zrovna Austrian lyže přepravují (nebo aspoň před pár lety přepravovaly) bezplatně, u lowcostů klidně 50€ za každý let nebo ještě víc.
Vůbec pikantní bylo, když jsem kdysi před lety se známými letěl na lyže z Vídně do Tromso, zatímco já jsem Vídeň – Oslo letěl přímo s Austrian, oni přes Německo s Lufthansou a ačkoliv jsme pak z Osla letěli společně, zatímco já měl lyže zdarma, oni za ně v Oslu dopláceli a ne málo.

lokotomy

Pomiňme, že cesta na letiště většinou trvá výrazně déle (včetně rezervy) a je výrazně dražší než na nádraží. Tak tedy doletíte do Innsbrucku. A dál? MHD do centra, vlak do hor a pak ještě na autobus. Pro řadu lidí žádný problém (krom toho, že to trvá další 4 hodiny), pro řadu nepředstavitelné. Zvlášť se zavazadly na týdenní dovolenou. Když železniční dopravce zajistí autobus od nádraží až do hotelu, může to pro některé být rozhodující faktor.

not just bikes

Vlak je ale ekologičtější

lokotomy

a nepodporuje diktátorsko teroristické režimy. jo až se bude létat na ta spásná epaliva…

frank

kouzlo může záležet na výběru a cenách pitiva v jídelním voze…

Jan Tichavský

Půlka z toho je v noci, což zahrnuje večeři, spánek a snídani, což není žádný ztracený čas.

alpenflair

Pokud se člověk samozřejmě dobře vyspí. Z vlastní zkušenosti vím, že je obrovský rozdíl v kvalitě – jízdních vlastnostech lůžkových vozů. Mozna nekdo nebude souhlasit ale pokud mohu srovnat WLABmz (nightejt – obb) a WLABmee (zssk) tak je to jako spát v hotelu/kempu. Reportáž by byla zajímavá

Verrr2

Spanek ve vlaku není tak dokonalý jako v posteli doma/hotelu. A pokud nejedete v lůžku je cesta přes 11h holým utrpením.

lokotomy

Neplatí to obecně, ale v hotelu někdy spím hůř než ve vlaku. A doma často taky nic moc, pokud musím brzo vstávat a nesmím zaspat. Prostě jak kdo a jak kdy.
Ano 11 hodin ve vlaku na sedačce utrpení je. Ale to je i podobně dlouhá cesta sestávající z cesty na letiště, čekání na letišti, pár hodin v letadle, cestě z letiště…

Sáček

Půlka? Spíme a jíme 13,5h? Trochu opatrně s tím obhajováním, trochu soudnosti to chce, nelze kvůli něčemu milovanému mít růžové brýle a tzv. z fleku střelit první myšlenku.

Herold

Už jsem to tady psal několikrát: během svých dvou nočních cest Praha-Košice (singl kupé) jsem nejvíc v kuse spal tak hodinu během stání někde v Bohumíně nebo kde. Do Košic jsem přijel úplně kaput.
On se v tom vlaku taky každý nevyspí…

Vojta

tak každý ne, ale leckdo jo. Jako asi ne úplně jako doma, ale když bych měl být ráno v Košicích, tak určitě budu lepší ve vlaku, než kdybych měl vstávat na brzký ranní let.

Jan Tichavský

Já ano a mí spolucestující včetně dětí taky nemívají problémy. Samozřejmě to není pro každého, na druhou stranu je to výrazně pohodlnější než spát v dálkovém autobusu.

Herold

Tak to já se zase rozhodně radši vyspím doma pět hodin v kuse a poletím ráno než spát jednu hodinu ve vlaku…

Jaaa

No a já to mívám opačně. Dokud to jede a houpe se to, spím jak mimino. Když to zastaví na delší dobu, jsem vzhůru.

lokotomy

Dva dny na ceste autem jsou samozrejme mnohem lepsi.

Ondřej Wagner

No to ještě někdo tak dlouho cestuje vlakem ? Já ještě za mlada jsem dvakrát cestoval vlakem na dlouhou cestu, v roce 1973,těsně před svatbou jsem s budoucí manželkou jel do Varny a o 10 let později i se synem do rumunské Mangalie. No ale tehdy byla letadla enormně drahá ve vztahu k našim příjmům, proto jsme cestovali tak dlouho. Rozumím cestování vlakem přes noc, anebo tak do 10 hodin i přes den, ale déle ne.

frank

jsem “ za mlada “ jezdil autobusem do Atén a pak návazně trajekty ( čili klidně dalších 8-12 hodina na lodi v podstatě návazně) . Nebo do Katalánska. Letos jsem už odmítl možnost jet autobusem do Řezna, vlakem bych si to troufl…

lokotomy

Ja uz davno odmitam cestovat busem dele nez 2 hodiny, 10 vlakem je v pohode.
A i dost nerad letam, proste protoze i kdyz vlastni let trva treba 3 hodiny, kdyz bydlite kousek dal od letiste a musite jeste z letiste dojet do cile, tak tim stravite cely den a ani behem toho nemate chvili klidu. Plus musite resit co si kam sbalite a co si s sebou vubec muzete vzit. Pristi cesta do Pyreneji bude dvema nocnimi vlaky.

frank

Souhlas, my jsme třeba v roce 22 jeli z Glasgow do Londýna vlakem ( Avanti), pěkně z centra do centra ( v Londýě na Euston) 4 lidi tehdy za 214 liber, . Čistý čas asi 4.5 hodiny versus 1.5 hodiny let ale žádné přijďte na nádraží 2 hodiny před příletem , žádná nutnost se přesouvat z Gatwicku ještě 50 km tágem nebo dráhou “ do města“ . Z Eustonu jsme s kufírky pěkně doťapkali až do hotelu kousek od Britského muzea, pohoda…

Jaaa

Tak zrovna v Británii se vlak na hlavních trasách použít dá a spousta lidí to taky tak dělá. 😉
Bohužel si joudové zařízli část HSL2.

Jan Tichavský

Proč ne? Je to pár let co jsem jel s rodinou vlakem Praha – Kyjev a zpět různými způsoby, jak přes Polsko, tak přes Slovensko i přes Maďarsko (asi nejlepší). Jezdil bych i dál, pokud by Putin nezačal provádět svou speciální teroristicko-genocidní operaci. Z nedávných let jsme vlakem jeli do Rijeky i do Splitu anebo na sever do Vilniusu. Ještě plánuju Bukurešť, to bude taky podobná délka jízdy jako vlakem v článku. Zbytek Balkánu a jihu je bohužel železniční nepropojen nebo příliš náročný, Sofia je už 32 a půl hodiny.

LCP

Jezdi do Rumunska jeste nejaky nocak? Panonia uz asi neni. Kyjev jsem byl vlakem, ale bohuzel do bude brzy Rusko, takze tam uz ne.

lokotomy

Pokud vim, nocak do Rumunska jezdi z Vidne.

Twix

Ano, plus aspoň dva další z Budapešti (různé trasy). I ta Dacia z Vídně jede přes Budapešť, ale jak to přes Rumunskou dlouho trvá, v Bukurešti je až v půl čtvrté odpoledne.

O.K.

Taky tam leti letadlo, asi 40 minut, s prirucakem ceny od 1100 kc, to neni zle.

lokotomy

No a teď si představte, že ne každý cestuje s malým batůžkem do města nebo na pláž. Někteří jezdí např. s velkým batohem do hor, který stojí víc, než vlastní letenka, nedá se do něj sbalit plyn na vaření a cesta z letiště do cílové destinace trvá půl dne. Kde je pak výhoda letadla oproti nočnímu vlaku?

O.K.

Tak zalezi kam vam jede vlak a odkud. Treba do te bukuresti muzete s velkym baglem za plus dalsich 600. Vyhoda nocniho vlaku nevim. Jak rikam, pokud je let 40 minut v ramci EU (tzn fakt neni potreba byt na letisti 2 hodiny pred odletem), tak tomuhle spojeni moc nerozumim. Leta to tam nekolikrat denne. Ano, plyn si nevezmete, ale i ten se da vetsinou v pohode koupit.

A propos, ne kazdy zas potrebuje cestovat s jadernym materialem a 50 kg bagazi 🙂 plati to oboustranne.

lokotomy

Pokud počítáte dobu strávenou na palubě letadla, tak za 40 minut doletíte sotva z Prahy do Brna. VIE – OTP má v letovém řádu 1:35hod (nezapomněl jste zohlednit časový posun?), reálná doba letu kolem 1:10. Ale to je vedlejší, na cestách po Evropě je vlastní doba letu to nejmenší. Je to prostě o tom, odkud kam cestujete a co s sebou vezete. Z hlavního města do hlavního města s příručním zavazadlem je to letecky určitě lepší, ale pokud byste s bagáží cestoval několik hodin na letiště a několik hodin z letiště, už to zdaleka tak jasně nevychází. Plyn se většinou… Číst vice »

Twix

Odkud kam 40 minut? Když ještě ČSA létaly z Bukurešti do Prahy v ATR, bylo to podle letového řádu přesně 3 hodiny, ale to je samozřejmě extrém. Ale za 40 minut nevím co se dá stihnout. Každopádně Rumunsko není jen Bukurešť a někam na hory k Brašovu nebo Sibiu mi noční vlak přijde šikovný.

O.K.

Z Vidne. Reaguji na predchozi prispevek.

lokotomy

Viz výše, asi jste zapomněl zohlednit časový posun. Twix asi taky, jen opačným směrem. Cestovní čas podle letového řádu 1:35, čistá doba letu kolem 1:10, na palubě strávíte i v ideálním případě téměř 2 hodiny.

Michal M

Jo, ze Švédska to jde, ale na čtvrtinovou vzdálenost z Prahy je Innsbruck/Bolzano/Trento samozřejmě nemyslitelné…

Sáček

Můžete (rovněž) nočním vlakem z Prahy jet do Curychu

Náhodný Kolemjdoucí

Innsbruck/Bolzano/Trento jsou z Prahy vlakem s jedním přestupem, ale hlavně z Prahy tam už jezdí přímé autobusy, které jsou díky té menší vzdálenosti spíš snesitelné než ze Švédska.

lokotomy

Regiojet zimni nocni vlak do tech koncin (Innsbruck, Landeck?) sliboval, ale skutek utek. A v minulych lezech tam preci primy nocni vuz jezdil? Ale jo, dost zdlouhave. Ono to neni dostatecne daleko na nocni spoj a pritom koleje jsou mizerne na rychly denni.

Bram

Koleje jsou pomalé jen mezi Budějovicemi a Lincem (a mezi Benešovem a Strančicemi), ale ne zase tolik, aby to vadilo. Všude jinde je to v pohodě a jezdí se 120 až 220 km/h.

lokotomy

Ono ani 160km/h není v dnešní době nic moc rychlého a rychleji se na cestě z Prahy přes Linec do západního nebo jižního Tyrolska svezete jen cca. 50km před Innsbruckem. Naopak to brzdí ty pomalé úseky, přestupy a výluky v Německu.

Twix

Co to znamená, nemyslitelné? Jako na noční vlak? Z Prahy do Innsbrucku se jede vlakem 7,5 hodiny s jedním přestupem za slušné ceny z ČD eshopu. Autem je to okolo 6 hodin (podle provozu okolo Mnichova více), plus tam jsou autobusy, ale ten vlak „myslitelný“ je. Záleží spíš kam konkrétně se jede a proč. Když chci do Bolzana a Trenta, znamená to buď další přestup, nebo jet přes Mnichov, ale tady jsou ještě rezervy…

lokotomy

Jenze je porad rozdil 7,5 hodin dvema dennimi vlaky s prestupem a podobny cas primym nocnim vlakem. Z Prahy do Korutan to taky je cca 8 hodin, ale pres noc jet vlakem nemuzete, protoze proste zadny takovy nocni vlak nejezdi.

Twix

Tak teď úplně nerozumím co má být cílem a co tu chybí. Možnost jet jen 7,5 hodiny nočním vlakem do Innsbrucku nebo Korutan? Do prosince to do Innsbrucku šlo, ale to byl vlak pro cestu do Švýcarska, v Innsbrucku byl ještě uprostřed noci (resp. stále je, ale bez vozu z Prahy). To Bolzano a Trento by byly zajímavější, ale tam je „trošku“ problém s italskou stranou, v praxi tam každý vlak musejí ÖBB procpat tak nějak za sebe, a do tohoto by asi nešly. Aspoň jezdí denně nočák z Vídně k jezeru Garda. A těch Korutan z Prahy (i Ostravy)… Číst vice »

lokotomy

Chybí právě ta možnost jet těch cca. 8 hodin přes noc. Přesně jak píšete, ten přímý vůz přes Rakousko do Švýcarska z Prahy odjížděl už v 6 večer a v Innsbrucku byl nad ránem. A ten prodloužený Metropol taky nebude žádná hitparáda, pokud pojede v současné časové poloze, která je nastavená pro Vídeň – Berlín. Odjezd z Prahy po půlnoci je ještě o.k., ale příjezd do Korutan v 11 dopoledne? Zpět odjezd v 6 večer, v Praze ve 3 ráno. O Pardubicích a případných přestupech dál vůbec nemluvě. To už bude lepší první / poslední railjet.

Bram

Innsbruck je s jedním přestupem v Linci v pohodě dosažitelný denními vlaky. Vyzkoušeno, mohu jen doporučit a to občas bývá vylepšeno NAD mezi Lincem a Budějovicemi. Někdy sice jen v části trasy, ale vzhledem k tomu, že po silnici je to z Lince do Budějovic rychlejší, tak to nezpůsobuje časovou ztrátu, ale jde jen o nepohodlí 😉. Tohle není relace pro noční vlak, protože většina lidí jede do Alp vlastním autem, ostatní vlakem. Autobusem už asi málokdo, protože doby chlebořízkových jednodenních zájezdů do Alp na lyže už jsou pryč. Vyjelo se v pátek večer, ráno v sobotu byl člověk u… Číst vice »