Letecké společnosti Letectví

22 tisíc zisk z každého přistání nebo vzletu. Letiště Praha zvýšilo profit o dvě třetiny

Korean Air je jediným dopravcem, který do Prahy nasazuje Boeing 747-8i. Foto: Michal Holeček
Korean Air je jediným dopravcem, který do Prahy nasazuje Boeing 747-8i. Foto: Michal Holeček

Letiště Praha zažilo loni rekordní rok nejen podle počtu cestujících. Zisk státní firmy loni díky boomu v letectví stoupl o dvě třetiny na 3,415 miliardy korun. Z každé koruny tržeb měla firma loni 40 haléřů zisk.

Vyplývá to z údajů ve výroční zprávě, kterou zaslalo Letiště Praha do sbírky listin. Letiště Praha loni odbavilo celkem 16,8 milionu cestujících, nejvíce ve své historii. Nárůst o necelých devět procent je ale podstatně nižší než nárůst zisku. Ten stoupl z 2,046 miliardy na 3,415 miliardy korun.

Zisk Letiště Praha lze přepočítat i jinak: na počet pohybů, tedy vzletů a přistání. Při celkovém počtu 155 530 pohybů za loňský rok tak mělo letiště z každého vzletu či přistání  v průměru 21 957 korun. V přepočtu na cestujícího pak 200 Kč.

Podle výroční zprávy letiště za loňský rok překročilo plán zisku o 29 %. Vysoká ziskovost se projevila i na zadluženosti, dlouhodobé závazky klesly z 1,527 miliardy korun na 854 milionů korun.

Největším zdrojem příjmů pro Letiště Praha jsou poplatky od leteckých společností, příjmy za letový provoz stouply na 5,746 miliardy korun, pomaleji než přibývalo cestujících. Letos poprvé rozdělilo letiště ve výroční zprávy příjmy z komerčních aktivity od výnosů z parkovného či vlastní restaurace, položky tak nelze zcela porovnat. Neletecké příjmy tvořily loni 2,591 miliardy korun, což je meziroční nárůst o 46 %.

Počty cestujících na Letišti Praha rostou i letos. Podle posledních statistik za leden až květen stouply meziročně o 4,75 %.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
jan
Host
jan

Takže tak cca 150- 200 na letenku?

Adam
Host
Adam

Ne. Do toho je započítány i nájmy a všechno okolo.

Jindra
Host
Jindra

Až se otevřou České Budějovice,tak to půjdou zisky hodně rychle dolů……………..!

Jakub
Host
Jakub

Jedná se o průměrný zisk z každého přistání nebo vzletu, ne zisk z každého přistání nebo vzletu. Asi ATR toto nevygeneruje 🙂 Ale lépe vypovýdající je spíše průměrný zisk na jednoho cestujícího, ne? Nemyslím to zle, jen si myslím, že tento ukazatel není moc vypovýdající, má na něj vliv mnoho jiných okolností…

Jen tak
Host
Jen tak

No .. na cestujícícho. Ono to tak moc vypovídající není. Cestující jako takový se na zisku v podstatě moc nepodílí – jen zaplacením odletové (případně tranzitní) taxy – a pak nepřímo, pokud něco koupí v obchodech. Přilétávající cestující neplatí nic.

většina zisku letiště (když nepočítáme příjmy za pronájem obchodů) pochází právě z toho, co dostane od leteckých společností – poplatky za použití letiště, za handling (tady teda zprostředkovaně přes handlingové společnosti) a za další služby spojené s odbavením letadla.

Jakub
Host
Jakub

Rozumím, jen jsem se častěji setkával s ukazatelem zisk na cestujícího, ale to je jedno… Jen bych ještě doplnil, že na zisku se prostě cestující podílí zásadně, bez cestujících a nákladu nebude žádný zisk, žádné tržby a možná i žádné letiště…. no i když Ostrava, Pardubice, České Budějovice… 🙂

Jen tak
Host
Jen tak

ale jo … kdyz nad tim premyslim … znovu a lépe .. tak ono to dává logiku i na toho cestujícího. ale to si zvládneme podělit sami. a je to cca 200 Kč zisku na cestujícího 🙂

Tomas
Host
Tomas

A leteckým společnostem, když tedy pomineme celkem zanedbatelné cargo, to v ceně letenky platí někdo jiný než cestující?

Karel Caslavsky
Host
Karel Caslavsky

zde je to poměrně polopaticky vysvetleno
https://www.youtube.com/watch?v=wdU1WTBJMl0

Vašek
Host
Vašek

Jo a pak za levnými lety musíme do okolních zemí.

Jen tak
Host
Jen tak

no, ruzynské letiste patří (co se poplatků – jak pro cestující, tak pro společnosti) mezi ta levnější letiště.

pokud vám už současné ceny „za hubičku“ přidjou velké .. tak pak už nevím, co byste si představoval.

Jiří
Host
Jiří

Já mám třeba Brno a Vídeň mnohem blíž a lety z Prahy jsou levnější. Z Brna vůbec mimo Berlín.

Ondra
Host
Ondra

Nikdy mě nevyšlo ve finále levnější cestovat na jiné letiště.

Webster
Host
Webster

Tak to mě teda jo, Kyjev z Katowic zpáteční 1200 Kč, z Prahy 5500 Kč, ve čtyřech autem z Prahy na jednoho cesta do Katowic 500 Kč a potom Porto, z Norimberka za 1400 Kč, z Prahy za 6000 Kč, vlakem přes Cheb jízdenka 289 Kč.

Bob
Host
Bob

Tak já byl v Portu za 1500 z Prahy (s přestupem v Madridu), neztratil jsem 5 + 5 hodin cestou do/z Norimberku a ušetřil 1500 korun za zpáteční jízdenku na bus/vlak z Prahy do Norimberku. 🙂

Kulhán
Host
Kulhán

Tak to neumíte počítat je to 500 km tam a 500 zpet. 1000 km nestojí 2000 to je jen za palivo a kde je amortizace a 5-6 hodin sezení v autě tam a to samé zpět . Parkování v KTW?

Jen tak
Host
Jen tak

vzdycky me pobavi ti, co zacnou do diskuse „jedu nekam, kolik me stojí cesta“ tahat amortizaci 😀 jinak .. hele, ono pro někoho je 4 000 dost velký rozdíl na to, aby se tím autem kodrcal. ja bych teda letěl z prahy, protože jebat se 6 hodin v autě do katowic je pro me silenej opruz, ale pokud je to nekdo, kdo nebere jako ajták v rozpuku, tak je rozdíl cca 4000 osoba na letence. pokud jedou dva, tak je to 8000 za pár. mínus 1000 za auto a pár kaček za parkování. takže ušetřenejch 7000. to je hodne velka… Číst vice »

Nekdo
Host
Nekdo

kdyz to plati zamestnavatel, tak mne to teoreticky nemusi zajimat. ale stejne je Viden o neco bliz, daleko lepsi spojeni (navic po kolejich az primo na letiste, takze z principu mne nemusi zajimat zacpy na dalnicich), prijemnejsi letiste, rozumne ceny obcerstveni a proto jsem na Viklef Hejvl Internesnl uz nekolik let nebyl…

Jen tak
Host
Jen tak

ano, dekujeme, ze teď víme, že jste blb.

Webster
Host
Webster

Jaká amortizace u 10 let staryho Peugeotu :). Parkování v Katowicich bylo za 24 Kč (4 zloté) – byla tam 90% sleva pro auta s českou SPZ. Já řídil zbytek spal, mně řízení nevadí 🙂

Adam
Host
Adam

Proč? 200 Kč/pax není poplatek aerolinky. To je včetně nájmů za restaurace a podobně.

Partneři



CSCARGO
RSD