regio-vlak

22 jednotek s modrými majáčky i kompletní STK na kolech. Lovci čoudících dieselů se představují

Označení vozů nové Inspekce silniční dopravy (INSID). Zdroj: MD ČROznačení vozů nové Inspekce silniční dopravy (INSID). Zdroj: MD ČR

Jednotky dopravní inspekce INSID budou mít ve voze kancelář, lehátko, umyvadlo, váhy i noční osvětlení.

Ministr dopravy Martin Kupka představil poslancům v rámci Podvýboru pro dopravu nově transformovanou Inspekci silniční dopravy (INSID). Ta vznikne od letošního 1. července proměnou současného Centra služeb pro silniční dopravu, které už nyní provádí technickou a expertní pomoc při kontrolách.

V současnosti však musí při zastavování vozidel asistovat policisté, které podle ministra tato práce zdržuje a během kontrol musí také často odjíždět k zásahům. Nově budou moci inspektoři fungovat samostatně, přestože pravomoc řešit dopravní přestupky zůstane nadále jen policii.

Ministr představil nový jednotný vizuální styl inspekce. Vozidla budou mít modré majáčky, vytipované auto budou navádět na odstavnou plochu, kde proběhne samotná kontrola.

Počet jednotek rozšíříme ze současných 21 na 22, abychom pokryli celé území Česka, včetně nově zprovozněných dálnic,“ popsal Kupka.

Rozmístění jednotek nové Inspekce silniční dopravy (INSID). Zdroj: MD ČR

Rozmístění jednotek nové Inspekce silniční dopravy (INSID). Zdroj: MD ČR

V poslední době jsou mobilní jednotky známé hlavně měřením emisí vytipovaných vozů přímo u silnic. Podle ministra jde však jen o okrajovou činnost a nejde o namátkové kontroly, ale pouze o zastavování podezřelých vozů „od kterých se táhne černý dým z výfuku“.

Nikdo se nebude zaměřovat na stará auta, u těch jsou navíc emisní limity dány rokem jejich homologace, nikoliv současnými normami. Podle našich zkušeností navíc kouřivost nekoreluje s věkem auta, ale spíše s jeho zanedbanou údržbou a nezákonným zásahem třeba do filtru pevných částic,“ popsal Kupka.

„Málokdy se spletou“

Inspektoři jsou podle něj zkušení profesionálové, kteří se při vizuálním tipování aut jen málokdy pletou. Z toho vycházejí také statistiky, podle kterých je až u 80 procent zastavených aut zjištěno překročení emisních limitů.

Kontrolami emisí přímo na silnicích neprošlo 75 % aut. Chystá se i předvolání vozů s platnou STK

Hlavní náplní práce inspekce tak bude kontrolní vážení kamionů, dodržování povinných přestávek řidičů, kontroly manipulací s tachografem či správného upevnění nákladu.

Mobilní jednotky budou vybaveny kanceláří, lehátky pro kontroly podvozků, mobilními váhami na odchyt přetížených kamionů a generátorem pro osvětlení kvůli nočním kontrolám. Doplňovat je bude i umyvadlo pro inspektory.

Výbava jednotek nové Inspekce silniční dopravy (INSID). Zdroj: MD ČR

Výbava jednotek nové Inspekce silniční dopravy (INSID). Zdroj: MD ČR

Podle náměstka ministra dopravy Ladislava Němce budou dvě vozidla inspekce vybavena jako kompletní STK, vedle nich pak budou mít další dvě zařízení na kontrolu emisí.

Sankce při zjištění špatného technického stavu může být odebrání technického průkazu či poslání na STK. „Za den bude každá jednotka schopna zvážit čtyři nákladní auta či provést nižší desítky kontrol emisí,“ uzavřel Němec.

Co bude kontrolovat Inspekce silniční dopravy (dříve CSPSD). Zdroj: MD ČR

Co bude kontrolovat Inspekce silniční dopravy (dříve CSPSD). Zdroj: MD ČR

Tagy emisní kontroly INSID Martin Kupka Ministerstvo dopravy STK vážení kamionů
282 komentářů