20 let IDS JMK a rok plného provozu jednotek Moravia
Nové jednotky Moravia v Králově Poli. Foto: Kordis JMK
Během Dnů dopravní nostalgie se mohou cestující projet s jedním jízdním dokladem parním vlakem i jednotkami Moravia.
Já nevím … ale Jihomoravský kraj by se měl podívat do jiných krajů, jak se dá slušně ukázat nostalgický provoz parního vlaku. Na cestě z Kuřimi do Tišnova je to prostě nuda … Parní vlak se má poslat někam, kde je k tomu i zajímavá trať, a není to zrovna turistický cíl …V případě JMK se nabízí Nedvědice, Bystřice nad Pernštejnem, Moravské Bránice, Miroslav, Hrušovany nad Jevišovkou … prostě poslat páru na trať která je rovná, bez oblouků je prostě nuda. Nejlepší akce s párou děla Pardubický kraj … JMK si myslí, jak jednou za rok pošle páru a jak… Číst vice »
A ještě malá poznámka … těmi vlaky, které dneska nazýváme historické , naši předci zcela běžně jezdily, i do těch vlaků vylezli aniž by byly nízkopodlažní … Zdá se mi, nebo prostě je naše generace strašně líná ?
Zkuste se zamyslet, co před 70 léty prožila starší generace … ano, Hitler lidi na vozíku vyhladil.
A totalita je zase zavřela do domovů, nesměli ven.
zajímavé by bylo porovnání kolik cestujících jelo za delší časové období před nasazením Moravie v roce 2022 a kolik v roce 2024, kdy se o moderních vlacích dozvěděli i příležitostní cestující.
Jezdím pravidelně do práce vlakem a řekl bych, že pocitově ano, hlavně k tomu i přispěla dopravní situace na jihu Brna. Myslím, že i ČD to vyhodnocovala.
Jednotky Moravia, to je obrovský skok kupředu. Bylo to odvážné rozhodnutí od JMK do toho jít a zbavit se závislosti na dopravci, jaké vlaky má zrovna k dispozici. Velké díky patří úředníkům odboru dopravy JMK, kteří připravovali veřejnou zakázku na tyto vlaky.
Dopravce vyjede s čímkoliv, co si objednavatel objedná. Takhle akorát nasypaly obrovský prachy do majetku, které jim mohou chybět jinde, nebo do něčeho, co jim bude provozovat někdo jiný, který logicky při údržbě může upředtnostňovat vlastní techniku před cizí.
Okolo Prahy a Ostravy začaly kdysi ČD nasazovat Elefanty převážně z vlastní iniciativy, aniž by si to výslovně objednaly příslušné kraje. U MSK si vybavuji titulní stranu (tehdejšího týdeníku) „Železničáře“ s názvem „masivní modernizace železničního vozového parku zahájena“ a byla tam fotka pánů (Jiřího) Paroubka, Zaorálka a ještě jednoho. Psal se květen 2006 a do sněmovních voleb zbývalo pár týdnů. O pár měsíců (?) později začalo několik Elefantů (mmch. ten název dostaly právě tehdy; předchozích pár let byly bezejmenné) okolo Ostravy jezdit. A to přitom tehdy byly krajské výkony objednávány pouze na rok, tzn. žádné dlouhodobé uplatnění (srov. s argumentací,… Číst vice »
Údržbu dělá výrobce.
JMK to celé stálo akorát 15% ceny, 85% byla dotace EU, včetně nákladů na údržbu, kterou provádí dodavatel (=výrobce). Vlaky Moravia bude ČD provozovat za 44,60 Kč/km = o téměř dvě třetiny méně, než kraj odhadoval. Ročně tak za provoz jednotek JMK zaplatí 200 milionů korun, odhad počítal s 543 miliony korun. V podstatě si JMK vlaky pořídil zadarmo vč. údržby.
„Dopravce vyjede s čímkoliv, co si objednavatel objedná.“
To máte sice pravdu, ale pouze v případě, pokud budou objednatelem požadovány staré šunky.
Pokud bude objednatel chtět nová vozidla, musela by se v Česku výběrová řízení uzavírat asi tak 5-6 let před termínem objednávky, aby si dopravci mohl vozidla objednat a výrobci je vyrobit.
Už asi rok se jedná o EMU 400 pro Prahu. A soutěž 4 až 5 let před vyjetím jsem zaznamenal i kdesi v zahraničí.
Jsou připady, kdy dopravce jel s něčím jiným, než měl zasmluvněno.
Viz článek, 714 s Btaxy na S2, to asi nebyla objedávka.
Mne na tom prijde dobre to, ze z dotace tezi verejny sektor. Takze to nenici trzni prostredi. Pak mohla probehnout ferova soutez o to, kdo to bude provozovat. Snad to bude fungovat dobre.
Mezi Brnem a Kuřimí pojedou vlakem linky S3 v jednotce Moravia a mezi Kuřimi a Tišnovem se vrátí o 70 let zpět a pojedou parním vlakem. Budou si tak moci porovnat, jak se cestovalo v polovině 20. století a jak se cestuje nyní.
Tak to mě dobře pobavilo. Jestli cestujícím stačí půl století, můžou si to na S6 zkusit kdykoliv.
Budou tam slevy pro důchodce? Budou v parním vlaku průvodčí?
Zlevněný vstup mají: děti a mládež do 18 let, studenty prokazující se ISIC do 26 let, osoby nad 65 let, držitele průkazů ZTP a ZTP/P a případně je určené pro vstup psů. Zdarma cestují děti do 6 let a kočárek pro dítě. Jízdní kola se nepřepravují.
https://eshop.idsjmk.cz/cs/index.php?controller=ids-events
640ku bych fakt rád potkal v provozu v Brně. Jiank ale díky za pozvánku do Kuřimi.
640 pendlují do Střelic.
„Náhlé odstavení pantografů 560“
To skoro vypadá, že to byl nějaký nečekaný zásah vyšší moci a nikoli plánovaný krok dopravce 🙂
Zásah vyšší moci bylo před rokem přepřahání Ibalginů v Sokolnicích a jejich magické spřáhlo, kdy minimálně 2 z 10 jednotek zůstaly viset na druhé koleji a následně museli odjet po částech, někdy s odtažením jedné z částí 🙂 to byly zábavné měsíce.
Nebo nedávno ve Střelicích na vjezdovém zhlaví, kdy za Moravií zůstal viset Sp do Krumlova a za Sp visela další Moravia.
Do Střelic pendlují jednotky 640, nikoliv 530/550 Moravia!
A kolikátého to bylo, abychom si ověřili ty Morávie, pže ty tam normálně nejezdí
A za rok si budeme nostalgicky připomínat, jaké to bývalo, když v Jihomoravském kraji bývali ve vlacích průvodčí a na nádražích pokladní přepážky…
Myslíte že někdo bude nostalgicky vzpomínat jak to stálo za h…o?
Jako, že když je ve vlaku personál a ve stanici pokladna, kde se můžu informovat, případně koupit co potřebuju, tak je to na h…o? Ty asi nebudeš nejostřejší tužka v penále, že?
Se mi úplně vrací ty vzpomínky na frontu u pokladny, 5 minut do odjezdu vlaku, a u okýnka tetka, co už 10 minut rozebírá, jak se nejlíp dostat do Silůvek…ještěže už je to pryč, pochválen buď Můj vlak s Poseidonem…
V pokladně u pátého nástupiště, než zbourali nádražní budovu, zase tak dlouhé fronty nepamatuju. Prodávali tam normálně předtištěné jízdenky z termionu, narozdíl od hlavní budovy.
Tak pokladnu na prodej předtištěných jízdenek opravdu snad už dneska nepotřebujeme…
Přesně tak, většinu těchto prodejů řeší předplatní jízdné IDS, nejen JMK.
FACT CHECJ: AFAIK to byl Ternion, z čeho se prodávalo.
*CHECK* – takhle blbě si naběhnout:/
No tak na to má jiný názor než ty. Takže není potřeba dělat kofra, jehož názor je ten jediný správný.
Průvodčí mě nikdy o ničem neinformoval, jenom otravoval automatickou kontrolou dokladu… informovat cestující zvládá mnohem efektivněji jejich smartphone.
A nákup jízdenek už taky ani nevím kdy naposledy jsem kupoval jízdenku na pokladně. Chápu že kdysi byli pokladny užitečné ale ta doba je dávno pryč.
Kolikrát jsi Stráťo jel vlakem?
Ja s tim rusenim souhlasim. Tech lidi je mi lito, ale verim, ze uplatneni najdou – myslim, ze to jsou vesmes sikovni lide. Vas komentar je opravdu hnus. Mne osobne pruvodci (ci vlakvedouci) parkrat pomohli a jednou vyrazne. Zapomnel jsem ve vlaku batoh (s notebookem) a personal z jineho vlaku zavolal do vlaku s batohem a batoh mi nechali v dalsi stanici. Takze rozhodne odmitam, ze by to stalo za h…o, ale byla to sluzba, kterou ozelim, kdyz to bude znamenat znacnou usporu nakladu.
🤣🤣🤣🤣 houby úspora. Spočítejte si kolik vyjdou KORDISoví průvodčí, kterých bude kolem stovky a pak mluvte něco o úsporách.
A všichni si vesele myslí, že průvodčí nebudou a kraj ušetří 🤣🤣🤣🤣🤣
Zlatý voči 🤑
U ČD v souvislosti s touto akcí v JMK poklesne potřeba o nějakých 250 průvodčích a pokladních.
…o 70 pokladních, když kraj slavně ruší „vlakvedoucí“ a obratem nabírá „revizory do vlaků“. 😉
Další, který nepochopil.
Zkusím to ještě já.
Kraj zruší průvodčí a pokladní. (Tvrdí, že ušetří 200 mega).
Obratem ruky nabere 100 revizorů. Ti ale budou stát peníze (platy, odvody, uniformy, přiděly směn, školení atd atd). Údajně mají „průvodčí IDS“ jezdit ve dvojicích.
I kdyby to doháněli vyšší obrátkovostí těchto „průvodčích“, tak dejme tomu, že budou na 60 %. Od toho odečtěte zvýšený počet černých pasažérů a větší náklady na vzniklé škody (vandalismus).
Posprejování zvenku z vícenákladů ale vyškrtněte.
Jen se nebojte. Toto zanedbávám. Oceňuji vaši péči, pane Koťátko.
Tak tím jste své arugmenty velice pevně podložil…
Děkuju za trpělivé vysvětlení, ale já tedy vidím rozdíl mezi náklady na 250 a 100 zaměstnanců.
Že by náklady na 300 lidi vyšly levněji, než náklady na 100 lidí v podobné funkci?
Samozřejmě že ne, ale kraj se bije v prsa, že ušetří 200 milionů.
No…neušetří.
A kdyby ušetřil jen 50 miliónů, tak to nejsou peníze?